Jäätalvi 2018-2019

Aloittaja Tuomas Romu, 31.10.2018, 18:23:40

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.01.2019, 18:43:44
Turun satamalistalle päivitetty ...of Finlandille lähtöennakko huomiseksi.
...of Finland lähtenyt Turusta hetki sitten.

Sisu taas avaa vielä ränniä Kantvikiin, ennen kuin jatkaa matkaansa länteen.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07 Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Onhan niillä taannoin solmitun yhteistyösopimuksen mukaan tarvittaessa käytettävissä myös Tarmo ja Botnica...  :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07
Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.

Ei välttämättä. Talvina 2010 ja 2011 oli Ruotsilla keskitalven aikaan vain yksi Atle-luokan murtaja Perämerellä ja Suomellakin ajoittain vain kolme murtajaa (Otso, Kontio ja toinen Urho-luokan murtajista). Nykytilanteessa saa tulla melkoisen kova talvi, jos Suomi ei pystyisi pitämään Perämerellä neljää murtajaa, joten Ruotsi voisi nytkin pudottaa Perämerellä omien murtajiensa määrän yhteen ja siellä olisi silti enemmän jäänmurtovoimaa, mitä oli talvina 2010 ja 2011. Jos Ruotsilla olisi Ahvenanmeren ja Merenkurkun välillä esim. kaksi Atle-luokan murtajaa, Oden ja päälle vielä Thetis ja joku väyläalus ainakin henkisenä tukena niin kyllähän näilläkin luulisi jotain saavan aikaan.

Ari-Jukka Perkiomaki

#62
Sjöfartsverketin mukaan  sekä Oden ja Frej lähtevät jäitä särkemään. Odenin pitäisi lähteä jo tänään klo12 paikallista aikaa "Avgår Luleå 28/1 1200LT". On kyllä AIS:n mukaan vieläkin klo 13:30 LT laiturissa. ::) Frej lähtee huomenna.
The(t)IS Norra Kvarken/Norra Bottenhavet, eli Holmsundista-Sundsvalliin asti tarpeen vaatiessa tällä hetkellä? Nordvalen jätetään oikean jäänmurtajan/jäänmurtajien hoiviin piakkoin. ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/

Pekka Laakso

#63
Frej lähtenyt hetki sitten (jotakuinkin klo 16:30 Ruotsin aikaa) Luulajasta. Oden taas lähti eilen noin klo 15 Ruotsin aikaa. Ohessa vielä Sjöfartsverketin tiedote, että kaikki ruotsalaismurtajat sekä Ari-Jukan suosikkimurtaja ThetIS ovat nyt jäänmurrossa:

http://sjofartsverket.se/sv/Press/Samtliga-fem-statsisbrytare-i-drift-/

Lainaus:
"De svenska statsisbrytarna samt den inhyrda isbrytaren Thetis assisterar sjöfarten till och från hamnar längs norrlandskusten och i Vänern. I Bottenviken assisterar och koordinerar Atle, Oden och Frej. Ymer ligger i Kvarken och koordinerar svenska och finska isbrytare i det området, där även Thetis assisterar. Ale ligger i Vänersborgsviken i Vänern och har genomfört säsongens första assistanser där."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Håkun kotisivuilla on myös pari tiedotetta jäänmurrosta:

https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/

https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/

Lainauksia:

"Thetis has a contract with Swedish Maritime Administration, Sjöfartsverket, from 15.1. to 15.4."

"Zeus operates usually in Bothnian Sea and Kvarken area. Zeus' season continues until 30.4."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Laine

#65
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.01.2019, 02:01:57
Håkun kotisivuilla on myös pari tiedotetta jäänmurrosta:

https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/

https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/

Lainauksia:

"Thetis has a contract with Swedish Maritime Administration, Sjöfartsverket, from 15.1. to 15.4."

"Zeus operates usually in Bothnian Sea and Kvarken area. Zeus' season continues until 30.4."

Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.

Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45 Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.

Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
Mikähän tuon Hermeksen tilanne tällä hetkellä mahtaa edes olla, onko siitä operoivaksi peliksi vai ei? Sitähän siirrettiin Turun ja jo sittemmin Håkun käytöstä poistuneen Suomenlinnan telakan väliä hinaamalla, eli omin konein se ei ole liikkunut pitkään aikaan. Itse olen olettanut, että se olisi ikään kuin Thetiksen uiva varaosavarasto, mutta toki voin olla käsittänyt täysin väärinkin. Ken tietää!   ???
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45
Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.
Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
"Offshorella" murretaan jotakuinkin tasaista, välillä hyvinkin paksua jäätä, siihen ne ominaisuudet sitten loppuvatkin. Edes edesmenneistä "Viikingeistä" ei ollut apua kunnon ahtojäissä. Niissä on liian pieni massa sekä muita sopimattomia/vajaita ominaisuuksia.


Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45
Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.

Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.

Sisarukset taisi irrota suunnilleen teräksen kilohinnalla. Kannattavuus riippunee paljon siitä miten kalliiksi niiden kunnossa/luokassa pitäminen maksaa. Kallis telakointi voi syödä katteen vuosiksi, mutta tuurilla voi olla hyväkin business; uutuurilla huono.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.02.2019, 16:35:10
Mikähän tuon Hermeksen tilanne tällä hetkellä mahtaa edes olla, onko siitä operoivaksi peliksi vai ei? Sitähän siirrettiin Turun ja jo sittemmin Håkun käytöstä poistuneen Suomenlinnan telakan väliä hinaamalla, eli omin konein se ei ole liikkunut pitkään aikaan. Itse olen olettanut, että se olisi ikään kuin Thetiksen uiva varaosavarasto, mutta toki voin olla käsittänyt täysin väärinkin. Ken tietää!   
Muistaakseni Hermes on käynyt (ainakin) kerran jopa koeajolla, joten se olisi kai ajettavassa kunnossa. Siihenhän maalattiin viime vuoden aikana vihdoin jopa nimikin!  ;D
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Urho bunkrattiin perjantaina:

https://twitter.com/i/web/status/1091266790842347520

Veikkaisin lähtöä viikon sisään ellei lauhtuminen pilaa kohtalaisesti alkanutta jäätalvea.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#71
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.02.2019, 23:03:00
Urho bunkrattiin perjantaina:
https://twitter.com/i/web/status/1091266790842347520
Veikkaisin lähtöä viikon sisään ellei lauhtuminen pilaa kohtalaisesti alkanutta jäätalvea.
Viime viikonlopun lumimyrsky Merenkurkussa ja pohjoisempana on järjestellyt jääkalikat uuteen järjestykseen Ruotsin rannikkoa kohden. Päivän jääkartan mukaan todella iso avovesialue/erittäin levinnyttä ajojäätä rannikon kiintojään ulkopuolella Pietarsaaresta Raaheen. ::)
Kestää hetkiaikaa, että jäät ajelehtii takaisin Suomen rannikkoa kohden, sekä uuden jään paksuuntuminen avovesialueelle.
Ruotsin puolella nyt entistä pidemmät avustusmatkat.
Näinhän nämä jäätilanteet vaihtelevat. Useinmiten on kyllä toisinpäin. Eli jäät ajautuvat/pakkautuvat usein enemmän Suomen rannikkoa kohden.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07
Seuraavaksi sahaillaankin sitten "Rauman romuja" käyntiin.
Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Ollut pakkasta sen verran, että Atle on mennyt murtamaan rännin Ångermanjoelle. Vielä mahdollista, mikäli pakkaset tulevat takaisin tulevan viikonlopun suojasään jälkeen, että yhtä Atle luokan murtajaa tarvittaisiin Sundsvallin edustalla. Tällöin myös mahdollista, että The(t)Is lähtisi etelämmäksi Gävlen suuntaan.
Tässä tapauksessa Merenkurkuun tarvittaisiin yksi monitoimi. :)

Pekka Laakso

Loviisassa käyneessä Athoksessa ei taida olla rajoitusten mukaista jääluokkaa, sillä Håkun Neptun avusti sen sisään Orrengrundin lounaispuolelta, ja on nyt avustamassa sitä ulos Loviisasta. Voima ei Athosta avusta.

https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Athos-9246267.html

Neptun ei jostain syystä näy AIS:ssa omalla nimellään vaan on ns. nimetön maali. Löytyy MMSI:llä 230279000.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#74
Uusi päivittäin päivittyvä KIINTOJÄÄ kartta:
http://balfi.nsdc.fmi.fi/fi.html :)
Ei mitään mullistavaa uutta tietoa, mutta kuitenkin. :)

Ale ihmettelee sen Instagramissa minne kaikki jäät katosi Vänernillä.  ???
"Odotellaan uutta jäänmuodostumista. Jos uutta jäätä ei enää muodostu, voisi matka takaisin pohjoiseen alkaa". Näin vapaasti käännän itse sen sanoman... ::)