Viking ADCC myyty?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.03.2013, 20:26:02

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

#90
Minun tietääkseni Trasmediterránea ei ole ilmoittanut reittiä, jolle alus sijoitettaisiin. Reittejä Trasmediterránealla on paljon https://www.trasmediterranea.es/en/routes, erilaisia spekulaatioita tietysti on ollut, joissa on veikkailtu mm. pidempiä Välimeren reitteja, esim. Barcelona-Menorca ja Barcelona-Ibiza.

Factorias Vulcanon telakka taitaa joka tapauksessa päätyä konkurssiin, joten vaihtoehdot lienevät siinä, rakentaako telakka ensin laivan valmiiksi Santanderin rahoituksella ja luovuttaa sen vai jääkö alus keskeneräisenä konkurssipesään (pankkihan sen kuitenkin taitaa omistaa) ja myydään edelleen. Riippu varmaan paljon Trasmediterráneasta, kumpaan päädytään.


Kalle Id

Tilannehan on muuttunut laivan tilaamisesta (no, siitä kun Trasmediterránea sen tilasi), koska Trasmed on sen jälkeen myyty Armasille ja laivoja mistä valita on koko konsernilla enemmän. Joten voi olla, että laivalle ei enää varsinaisesti tarvetta olekaan. Toisaalta kysyntää lautoille tuntuu olevan ylipäänsä markkinoilla edelleen, joten jos Trasmed tilauksen peruu niin telakalla (ja/tai pankki-omistajalla) ei pitäisi olla ongelmaa löytää laivalle uutta ostajaa muualta.

Tauno Hermola

Banco Santander ja Naviera Armas (johon Trasmediterránea nyt kuluu) ovat sopineet laivan uudeksi luovutuspäiväksi 29. maaliskuuta; sopimuksen mukaan töiden telakalla pitäisi jatkua 1. helmikuuta. Tilanne on kuitenkin edelleen varsin epäselvä, sillä Factorias Vulcano on konkurssin partaalla ja mitään takeita työntekijöiden ja alihankkijoiden useiden kuukausien ajalta kertyneiden rästissä olevien saatavien maksusta ei ole saatu.

https://www.farodevigo.es/economia/2019/01/26/impagos-vulcano-elevan-cien-despidos/2039736.html 

Tauno Hermola

Tämänpäiväisten neuvottelujen jälkeen tilanne näyttää taas olevan entistä pahemmin solmussa. Telakka on ilmoittanut, että sillä ei ole taloudellisia eikä teknisiä edellytyksiä toteuttaa Banco Santanderin ja Naviera Armasin sopimaa aikataulua ja väläyttelee konkurssihakemuksen jättämistä. Työntekijät ja alihankkijat taas kieltäytyvät aloittamasta töitä, ennen kuin rästissä olevat palkat ja laskut on maksettu.

https://www.farodevigo.es/economia/2019/01/29/vulcano-urge-enesimo-acuerdo-armas/2041312.html
https://www.farodevigo.es/economia/2019/01/29/vulcano-analiza-presentar-liquidacion-forma/2041763.html

Jani Nousiainen

Todella heikolle näyttää nyt tilanne, voi hyvinkin päätyä myntiin takaisin.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

Vaikea sanoa tällä hetkellä, mihin tilanne kääntyy. Joka päivä tulee uutisia telakan tilanteesta ja erilaisista neuvotteluista (ja Vigo on sentään lähes 300.000 asukkaan kaupunki, ei se ihan pelkästään Factorias Vulcanon ympärillä pyöri), mutta mitään ratkaisua ei vaan tunnu löytyvän ::).

https://www.farodevigo.es/economia/2019/02/01/vulcano-preve-terminar-barco-42/2043402.html

Tauno Hermola

Työt telakalla ovat käynnistyneet tänään, lähes viiden kuukauden tauon jälkeen. Laivan luovutuspäivän pitäisi olla 28. toukokuuta eli moneen kertaan aikaisemminkin mainittu 42 työpäivää töiden aloittamisesta.

https://www.farodevigo.es/gran-vigo/2019/03/25/vulcano-vuelve-actividad-cinco-meses/2075122.html

Espanjankielisestä uutisesta löytyy myös video ja linkin takaa kuvagalleria.

Tauno Hermola

Huomisesta lauantaista 11.5. alkaen aluksen pitäisi suorittaa merikokeet, joiden odotetaan kestävän 2..3 päivää. Jos syys-lokakuussa tehdyt kokeet olivat 'epävirallisia', nämä ovat kai sitten jo 'virallisia'. Laivan luovutuksen pitäisi tapahtua kesäkuun alkupäivinä.

https://www.farodevigo.es/economia/2019/05/10/revalida-villa-teror/2102238.html

Tauno Hermola

Luovutus viimeistään 3. kesäkuuta, liikenne alkaa 3. heinäkuuta emoyhtiö Naviera Armasin (ei siis Trasmediterránean) Motril - Nador ja ilmeisesti myös Motril - Al Hoceima reitillä.

https://www.laprovincia.es/las-palmas/2019/05/17/ferri-villa-teror-encarrila-recta/1175335.html


Tauno Hermola

Juttuhan myös kertoo, että laiva luovutettaisiin, tai tässä vaiheessa kai voidaan sanoa olisi luovutettu, tänään (20.6.2019), mutta viipyy vielä joitakin päiviä telakalla sisustuksen viimeistelytöiden vuoksi ja lähtee ensi viikolla Motriliin.

Aika tiukalle se sitten menee kuitenkin, kun liikenteen pitäisi alkaa 3. heinäkuuta.

Tapio Väyrynen

Tuosta Viking Line olisi saanut hienon laivan XPRS:n pariksi Tallinnan linjalle.

Tukholman laivoja ei olisi tarvinnut käyttää sesonki aikoina ja rahti-ja matkustaja kapasitettia olisi tullut lisää.


Tauno Hermola

#102
Faro de Vigon mukaan tämä päivä oli jo kymmenes takaraja (edelliset olivat kesäkuun 3, 10, 20 ja 25 päivä), jolloin Factorias Vulcanon piti luovuttaa alus. Nyt Villa de Teror näyttää tosiaan lähteneen hinaajan avustamana telakan laiturista ja siirtyneen Vigon sataman laituriin.

https://www.farodevigo.es/economia/2019/06/27/mil-fechas-ferri-vulcano/2130510.html

Toinen lehtiartikkeli, jossa on kuvagalleria laivan lähdöstä:

https://www.farodevigo.es/multimedia/fotos/economia/2019-06-28-163006-villa-teror-zarpa-vulcano.html



Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Tapio Väyrynen - 25.06.2019, 12:35:38
Tuosta Viking Line olisi saanut hienon laivan XPRS:n pariksi Tallinnan linjalle.

Tukholman laivoja ei olisi tarvinnut käyttää sesonki aikoina ja rahti-ja matkustaja kapasitettia olisi tullut lisää.

Se ei kuitenkaan ole pikalaiva eikä muistaakseni suunniteltu edes 1A Super-jääluokkaan. Toki Tallinnan liikenteessä useimpina talvina pärjätään ilman mutta jos on kunnon talvi, kuten 2003 tai 2010 niin vähempi ei oikein riitä, jos vähänkään aikataulussa aikoo kulkea.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 28.06.2019, 15:23:56
Se ei kuitenkaan ole pikalaiva eikä muistaakseni suunniteltu edes 1A Super-jääluokkaan. Toki Tallinnan liikenteessä useimpina talvina pärjätään ilman mutta jos on kunnon talvi, kuten 2003 tai 2010 niin vähempi ei oikein riitä, jos vähänkään aikataulussa aikoo kulkea.

Taitaa suurin osa tuolla reitillä liikennöivistä laivoista olla 1A-jääluokkaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!