Saipem voitti putkenlasku-urakan

Aloittaja Janne Koskinen, 08.07.2008, 00:12:12

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Roope Haapala

Jos tää urakka toimii yhtä hienosti kun Italialaisten laivanteko niin sinne tulee paljon pieniä suuria vikoja sen jälkee ku se on valmistunut :D (Kait siitä iha hyvä tulee)
Minkäs minä sille mahdan?

Jukka Huumarkangas

Itse olen pyyhkinyt Italian pois Euroopan kartasta, viimeaikaisten toimituskokemusten perusteella.

Toisin sanoen tuleekohan tuon projektin aikataulut venymään.......
"Heavy on Heavya"

Janne Koskinen

#3
Castoro Sei laskee putken:

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/eia_permitting/SWEDocuments/SWEDocs/Appendizes/Appendix_D_New_Saipem_Fleet_Presentation.pdf

Vaikka Castoro Seissä on neljä thrusteria, niin DP:tä ei löydy, vaan haalataan ankkureilla:

http://www.oilpubs.com/oso/article.asp?v1=8801

"ITC to support Castoro Sei
Company News - September 13, 2009

ITC Towage has announced that as from first quarter of 2010 one of its 12,000bhp B-Wind class vessels will assist Castoro Sei during the Nord Stream project for a 26-month period.

Nord Stream is a twin natural gas pipeline that will link Vyborg, Russia and Greifswald, Germany across the Baltic. Each pipeline is approximately 1,200km in length.

Nord Stream AG is an international joint venture with partners Gazprom, BASF/Wintershall, EON Ruhrgas and Nederlandse Gasunie. "

Tossa prosyyrissä esitelty Solitaire laskee alkupätkän:

"Välillä KP 0–300 aiotaan molempia putkia laskiessa käyttää dynaamisesti asemoitavaa
putkenlaskualusta, jossa ei ole ankkureita. Tästä syystä ankkurikäytävän tutkimuksen ja
sotatarvikkeiden raivaamisen kaikki vaiheet käydään läpi vain niillä reitin osilla, joilla käytetään
ankkuroitua putkenlaskualusta."

Nyt kun luvat on kohta kunnossa, niin suplareitten kilpailutus lienee seuraavana vuorossa.


" Venäjällä ja Saksassa toimivien putkenvalmistajien toimittamat teräksiset virtausputket
sekä betonipinnoituksessa käytettävä sementti, hiekka ja rautamalmi kuljetetaan
betonipinnoituslaitoksiin (Kotkaan Suomessa ja Sassnitz-Mukraniin Saksassa).
Virtausputket varastoidaan välivarastoihin betonipinnoituslaitosten lähelle."

Multimediaesitykset täältä:

http://www.nord-stream.com/pipeline/en/index.html

EDIT: Osa putkista varastoidaan Karlskronaan, Hankoon ja logistinen keskus perustetaan Sliteen, johon tulee hankkeen tekninen johto:

"Nord Stream katsoo, että Sliten käyttö on sekä taloudellisesti että ympäristön
kannalta kannattavaa. Sen sijainnin ansiosta kuljetusetäisyydet pysyvät
mahdollisimman pieninä, mikä vähentää ympäristövaikutuksia ja lyhentää putkien
merenpohjaan laskemisen prosessia. Satamaa täytyy kuitenkin edelleen kehittää,
mistä Nord Stream käy parhaillaan keskustelua. Uudelleenrakennetun sataman
vedensyvyys on 8 metriä, satamalaiturin pituus 150 metriä ja leveys 30 metriä.
Satamaan tehtävien investointien jälkeenkin ovat käytettävissä olevat
varastointialueet edelleen rajalliset, mikä merkitsee sitä, että Nord Streamin on
toimittava Slitessa JIT-logistiikan periaatteiden mukaisesti."

Suplareista ja vähäisestä construction alus tarpeesta (booster station, tukirakenteet) sekä Solitairen ROV-support aluksista lienee neuvottelut aikarahtauksesta DOF ASA:n kanssa melko pitkällä (DOF oli vahvasti mukana jo linjan luotauksessa ja Castoro Sei pärjää omalla ROV:lla laskun määrityksessä).

EDIT 2: Boskalis tulee tekemään kivihommat ja flat bottom barge approachit maihin:

"Two contracts are linked to the Nord Stream project. This project encompasses the construction of two 1,220im gas pipelines from Russia to Northern Germany through the Baltic Sea. Boskalis will prepare the seabed for the laying of the pipelines over the full distance of the Nord Stream pipelines, and also execute the shore approach of the pipelines in Germany.

The contract for the preparation of the seabed for the 1,220km double pipeline requires the construction of rock beds and berms using approximately 320,000 tonnes of rock to level and stabilize the seabed. The project will be executed in a 50/50 partnership with Tideway and be realized in 2010.

The contract for the shore approach for the double pipeline in Germany requires the dredging of a 23km trench for the pipes, a pipe-pull over a distance of approximately 800m and the backfilling of the dredged trench. A 650m cofferdam will be constructed on the waterline to protect the pipeline.

The project will be executed in a 50/50 partnership with Rohde Nielsen A/S and will also be realized in 2010."

Alkaa olemaan paketti kasassa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#4
Tarkennellaan hiukan:

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/1__PDF/3__Background_Infos/Nord_Stream_White_Paper_Logistics_FIN_090109.pdf

Sivu 8 löytyy taulukko eli Venäjältä tulee vain 2*300km putkea eli Saksastakin tuodaan 2*150 km putkea Kotkaan, josta 150 km suoraan Solitaireen ja loppu 300km kuskataan Hankoon eli Kotkasta ei laivata mitään Sliteen, vaan Sliten, Karlskronan ja Mukranin tukikohdat käyttää Mukranissa pinnoitettua putkea.

http://www.nord-stream.com/fileadmin/Dokumente/eia_permitting/Binder_1_National_EIA_Finland/Nord_Stream_Espoo_Report_Finnish_National_EIA_Finland.pdf

Sivu: 14, väittää putkenlasku alkavan Q4/2010 ja jatkuvan talven yli; mihin en kyllä usko kelien ja mahdollisten jäiden suhteen.
(Yhdistäminen Q2 lopussa 2011.)

"Suomen talousvyöhykkeellä putkilinjaa asentaa kaksi putkenlaskualusta. Suunnitelmien mukaan
dynaamisesti asemoitu putkenlaskualus (josta ei tapahdu ankkurointia) lähtee liikkeelle Venäjän
rajalta länteen päin. Toinen putkenlaskualus (jossa on ankkurit) aloittaa Ruotsin aluevesiltä ja
jatkaa itään päin. Nämä kaksi putken osaa hitsataan yhteen veden alla käyttöönoton
esivalmisteluvaiheen aikana suunnilleen kilometrikohdassa (KP) 300. Kuvassa 4.5 on
ankkuroitu putkenlaskualus Castoro Sei ja dynaamisesti asemoitu putkenlaskualus Solitaire.
Dynaamisesti asemoitava (DP) alus pidetään paikallaan ohjauspotkureilla, jotka toimivat
jatkuvasti vastavoimina alukseen kohdistuville ulkoisille voimille eli putkilinjan, aaltojen,
virtauksen ja tuulen voimille."

Castoro Sei jatkaa myöhemmin Ruosti-Saksa välin ja sama aloitus uusiksi putkilinja II:n kanssa.
(Aloitus Q3 lopussa 2011 ja yhdistäminen Q2 2012.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#5
Aiheeseen löyhästi liittyen Solitairen upgradesta:

http://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0238.nsf/AllWeb/B29551DCE21D00CFC125763B002AFAA9?OpenDocument

"A study in flexibility: The refit of Allseas' Solitaire
-- FROM THE FULL PICTURE MAGAZINE --


--------------------------------------------------------------------------------

As Solitaire, the world's biggest pipelay vessel, rushes from job to job, the ship's technical team must squeeze vital refits into the slimmest of openings. A recent upgrade of Solitaire's Kongsberg DP and automated vessel management system tested the flexibility of supplier and customer.


Solitaire, the world's biggest pipelay vessel, recently upgraded DP and automated vessel management systems.
In February 2009, Allseas' Solitaire steamed to the port of Rotterdam for an express refitting of its DP and automation systems. The timing of this job had changed numerous times in the preceding months, most recently in January.

"Originally, the refit was planned for 2008. That didn't work out, so we had moved the job to late 2009. Then we found a window in March-April 2009," said Solitaire's technical superintendent, Willem Pesman of Allseas.

With one question of timing (when?) answered, Pesman pushed Kongsberg on the second (how long?). "We presented Allseas with a project schedule, and they responded 'can you do it in half the time with twice as many people?'," said Vegard Ryen Skullerud of Kongsberg.

In the end, Kongsberg completed the project in roughly seven weeks, according to the tight schedule, and Pesman lauded the professionalism, flexibility and speed of Skullerud and the Kongsberg team. "They showed a great ability to respond to changes, and – once the timing was settled – we all moved very quickly," he said.

Preparatory work, including cable-pulling, took place off of Egypt while the ship was in operation. Work in the yard took place over seven weeks. As many as two dozen people on Kongsberg's team lived and worked from the ship. Skullerud, who spent 53 nights on the ship in Rotterdam, gives much credit to Solitaire's crew. "The relationship with the crew was like nothing I'd experienced before," he said. "We worked very closely as a team. This crew puts its honour into the ship; it's their home."

Faster, larger, deeper
Allseas' relationship with Kongsberg has always been tight. Shortly after Allseas was founded in 1985, it began exploring designs for a DP-controlled pipelay vessel. A novelty at the time, the logic behind it was simple; in competition with anchored pipelay barges and platforms, a DP pipelayer could work much faster and more efficiently.

Seeking DP expertise, Allseas turned to Kongsberg, which supplied the world's first DP pipelay vessel, Lorelay. Since then, Allseas has returned to Kongsberg for each of its subsequent pipe-layers, including Solitaire, which was completed in the mid-1990s. This ship has set countless records both for speed and depth of pipelaying (most recently, at 2775 metres).

Eager to increase the ship's capabilities, Allseas doubled Solitaire's tensioner capacity in 2005. This, in addition to an elongated stinger, allows Solitaire to lay heavier pipes in deeper waters. To counter the added weight, extra buoyancy was added to the ship's aft. The added length and weight adversely impacted workability, however, as the ship's rearmost thrusters (7 & 8) struggled to maintain Solitaire's position in extreme currents.

The answer was two additional thrusters in the ship's aft. In 2007, Allseas began preparations to install the two new thrusters, and it became immediately clear that the DP system would need modification. "The DP system from the mid-1990s was incapable of handling so many thrusters. The conclusion was that the DP and automation systems would need upgrading," said Skullerud.

Allseas decided to fit Solitaire with the K-Chief 700 automation system, K-POS 22 and 12 (class 3) and K-Thrust. The contract was signed in April 2007, engineering and production lasted until the factory acceptance test in August 2008 and installation was done in phases from late 2008 to summer 2009.

Sharing a ship and a vision
Sometimes for the sake of expediency, sometimes out of necessity, the teams responsible for the refit lived onboard Solitaire, which can house a total of 420 people. In November 2008, a Kongsberg sub-contractor (Servie) pulled up to 20 kilometres of cable while the ship was operating off of Egypt. This required some additional safety and security measures, but the time saved was invaluable.

Upon Solitaire's arrival at the Rotterdam shipyard, Kongsberg's team of between 19 and 23 technicians and engineers moved onboard. These teams slowly moved the ship's operations from the older systems to the newly installed systems, all without using shore power and with 300 personnel living aboard the ship.

The presence of the ship's crew during the commissioning work was both intentional and beneficial. "We have a tremendous amount of knowledge onboard the vessel itself in its crew. There are only three of us in the technical department, who work with this vessel from shore," said Pesman. "Most of the expertise is on the ship itself.

"We wanted the crew to be onboard during the installation and commissioning process because it would give them a unique opportunity to learn the systems and gain knowledge."

Skullerud also admired the crew's attitude and knowledge: "The documentation on this ship is truly flawless. The engineers and electricians know every cable on the ship, every termination. Usually during a job like this, we do a number of spot-checks of the I/Os, as insurance. Often, we have to ask crews to do this, and they comply grudgingly. In this case, though, the crew was pushing us to double-check everything. You can sense the pride they have in this ship."

Pesman concurred: "It's the biggest vessel in our fleet, which means there's some prestige in it. It's also a result of the management."

Always ambitious
After approximately 7,000 hours of work onboard, Kongsberg's teams wrapped up their work on 22 April with the completion of the customer acceptance tests. Although some minor issues remain to be settled (including an adjustment after the two thrusters are installed later this year), the Solitaire refit can be classified as a success.

"I believe we've gotten value for money, and I appreciate the professionalism we saw from Kongsberg in completion of the project," said Pesman. "Feedback from the crew regarding the new systems has been positive. The bridge teams are particularly excited about the functionality that they have discovered in the newer ship control systems."

The new thrusters will be added later this year. Once they're in place, the vessel will have improved workability, with thrust in a more effective location.

This will hardly be the final ambitious project for a company that has made a living of doing what none have done before. Innovation and new technology is central to Allseas' philosophy. For a technical superintendent like Pesman, who must keep all the new technology maintained and spare parts in stock, it is surely priceless to have a flexible partner who delivers on its promises.

Making DP pipe-laying operations possible
The S-Lay style pipelay systems (assembling the pipeline horizontally before lowering it down to the sea bed) favoured by Allseas enable its ships to install larger pipe, deeper than conventional J-Lay competitors. Holding the pipeline on Solitaire are three tensioners, which control the powerful forces on the pipe itself. The DP system onboard combines the thrust available with the force created by the pull of the pipeline to keep the vessel in position, and move forward. Accurate positioning is critical, as too little forward thrust would lead the pipeline to buckle near the seabed and too much forward thrust burns too much fuel and strains the tensioners. A tension control master system monitors the tensioners and provides a single input to the DP system, which responds with the necessary thrust."

Siis nykyisellään 11 thrusteria, vaikkei yhtä paljoa puhtia olekaan kuin esim. Saipem 7000:

"Propulsion and thrusters:
4 x 4,500 kW propulsion azimuthing units, fixed pitch
2 x 5,500 kW retractable azimuthing units, fixed pitch
4 x 3,000 kW retractable azimuthing units, fixed pitch
2 x 2,500 kW bow tunnel units, fixed pitch"

Solitairen thrustereiden tehoja en löydä mistään.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Pientä päivitystä: Karlskronaan varastoitavista I-linjan putkista noin 80% on paikalla; eilen Unimar purki putkia.

Mikähän on Kotkan tilanne; joko alkaa olla I-linjan putkien päällystys puolivälissä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.11.2009, 13:40:29
Mikähän on Kotkan tilanne; joko alkaa olla I-linjan putkien päällystys puolivälissä?

Kotkan kaasuputkitehdas täydessä vauhdissa
julkaistu ti klo 16:27, päivitetty ti klo 16:32

Kaikki uskovat että Itämeren alittava kaasuputki toteutuu. Kysymyksessä on niin ison mittaluokan hanke.

Itämeren uuteen kaasulinjaan tarvittavien putkien päällystäminen on päässyt täyteen vauhtiin Kotkassa, vaikka lupa itse putken rakentamiselle puuttuu yhä. Lähes puolet putkista saa betonipinnan Kotkassa parin vuoden aikana. Työstä vastaava yhtiö suunnittelee uudelle tehtaalle parhaillaan myös jatkokäyttöä.

Kotkalainen Noora Takasuo tapittaa kaasuputkea ympäröivää teräsverkkoa määräetäisyydelle upouudessa tehdashallissa Kotkan Mussalossa. Yli 200 kotkalaiselle työtä tarjoava yritys on joutunut heti tuoreeltaan työsuojeluviranomaisten silmätikuksi pölyongelmien takia.

-Tässä meidän työpisteessä se ei ole niin paha, se on pahempi tuolla betonointipuolella, Takasuo toteaa.

Pöly tulee prosessista, jolla keskimäärin 12 metrin pituiset putket saavat noin 10 sentin betonikuoren. Ongelma pitäisi selvittää vauhdilla, sillä viranomaisvaikeuksia yritetään välttää. Ensimmäiset putket aiotaan siirtää välivarastoon Hankoon jo parin kuukauden kuluttua.

-Tämä on yhtiömme kaikkien aikojen suurin hanke,650 miljoonaa euroa ja 2420 kilometriä putkea, kertoo Eupecin Kotkan tehtaan johtaja Tom Tonnessen.

Rakennuslupa maailman tämän hetken suurimmalle kaasuputkihankkeelle on vielä saamatta, mutta tehtaanjohtajaa se ei huoleta.

-Nämä ovat täysin erillisiä hankkeita. Meillä on sopimus vain putkien päällystämisestä, lupa-asiat ovat Nord-Streamin asia, muistuttaa Tom Tonnessen.

Ammattitaitoista väkeä

Kotkassa putkia päällystävät ovat pääosin tehtailta ja satamista työttömiksi jääneitä, joiden ammattitaito oli Eupecille yllätys.

-Erityisen suuren vaikutuksen tekivät heidän tekninen osaamisensa ja kielitaitonsa, kehuu tehtaanjohtaja Tonnessen.

40 hehtaarin tontille on kertynyt etuajassa jo yli 36 000 Venäjältä ja Saksasta tuotua putkea eli lähes puolet tavoitteesta. Loppuosa putkista päällystetään Saksan Mukranissa. Projekti loppuu parin vuoden kuluttua, mutta jo nyt on alettu miettiä, mahtaisiko valtaville tiloille löytyä järkevää käyttöä myös jatkossa.

YLE Kymenlaakso


http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2009/11/kotkan_kaasuputkitehdas_taydessa_vauhdissa_1165471.html

Jan Holm

Hankoon tuli nosturi kasattavaksi putkien parku/lastausta varten.
Tuliterä ja nostovoima 100tn.

Janne Koskinen

Vaikuttaa jo kauppataseeseenkin (tosin seuraavaksi nostavasti):

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2009/12/02/putkitoimitus-painoi-kauppataseen-alijaamaiseksi/200924860/12

"Kauppatase painui 272 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Alijäämä johtui lähes 350 miljoonan euron arvoisesta teräsputkitoimituksesta. Putki tuotiin Suomeen jalostettavaksi."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Luvat kunnossa; tosin ei taida Castoro Sei:llä tai Solitairella olla jääluokkaa:

"
Itämeren kaasuputki sai rakentamisluvan
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt vesilain mukaisen luvan Itämeren alittavalle Nord Stream -kaasuputkelle.

Putken rakentamisen on tarkoitus alkaa keväällä ja valmiiksi putkisto on tarkoitus saada kahden vuoden kuluttua.

Kaasuputken rakentamiselle ovat jo aiemmin antaneet suostumuksensa Ruotsi, Tanska, Venäjä ja viimeksi joulukuussa Saksa. Suomi oli siten viimeinen maa, joka hyväksyi putken rakentamisen. Suomessa maakaasuputkea käsiteltiin pitkälti ympäristöasiana, eikä siitä haluttu tehdä poliittista kysymystä.

Nord Stream -putken on tarkoitus toimittaa Venäjän maakaasua Länsi-Euroopan markkinoille."

Eiköhän homma pääse alkuun 2-3kk kuluessa?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jan Holm

Hyvä homma kun Hankoon tulee lisää töitä ahtaajille! :thumb:

Janne Koskinen

Saipem näemmä rahdannut Edda Freyan hommaan:

"Edda Freya   6600   0   817   2   MMT / Supply duties Nord Stream, 75 days f + opt   22.05.10   Haugesund"

(Spot-listan mukaan vapaa 22.05.2010.)

"25.02.10   Edda Freya   MMT   Nord Stream, 75 days f + opt   P&C"

(Fixture tiedot; rate=private&confidential)

Jos toi 75 päivää loppuu 22.05.2010, niin putkikuljetusten pitäisi alkaa parin päivän päästä; vaan ei taida Solitairella tai Castoro Seilla olla jääluokkaa.

Saipem näemmä muutenkin "ulkona" rahtaamassa ko. projektiin:

"20.01.10   Saipem   1 x PSV   Nord Stream project   150/135 days firm   01.06.10   Norway"

(area Norway?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Haglandin mukaan ei olisi vielä suplarihommia, vaan ROV-juttuja edelleen MMT laskuun (vrt Esvagt Connector tai Geoholm, jotka ovat aiempina vuosina tehneet vastaavia hommia Nord Stream hankkeeseen).

Edda Freya
   
Ship Name:  Edda Freya
Type:  PSV
DP:  II
Built:  01.02.1991
BHP:  6602
Bollard Pull:   
Deck Area:  817
Design:  SK
Length:  87,1
Breadth:  17,5
DWT:  3476

6,6    817  II  MMT  ROV duties, 75 days firm + opts   Haugesund  22.05 


Toisaalta Offshore shipbrokers kertoo toimenkuvan olevan vielä auki (TBA)...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Ensimmäiset Nord Stream -hankkeen suplarit valittu:

Allseas PSV Maersk Fetcher Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea
Allseas PSV Toisa TBN x 3 Pipe Haul - 2 months Aug 2010 Baltic Sea


http://www.offshore-shipbrokers.co.uk/services/mreporting/monthly/lib/0210.pdf sivulla 4

Toisan paatit todennäköisesti I-sarjan aluksia.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.