Viking Linen talouslukuja

Aloittaja Janne Koskinen, 12.03.2009, 15:38:44

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Repe

Ei ihan kolhuitta selvinnyt Viikkari. Suurin tappio tuli Turun linjalla, Galaxy söi varmasti ainakin Amorellan matkustajia. Toisaalta, vaikka markkinaosuus putosikin 8 prosenttia, on se edelleen 50%. TallinkSiljalla kumminkin paljon enemmän kapasiteettia liikenteessä, joskin Galaxyn kulut verrattuna vanhoihin Amorellaan ja Isabellaan voi olla samaa luokkaa. Europan kulut ovat varmasti suuremmat kuin Vikingin laivojen.

Positiivista on se, että rahdin määrä lisääntyi vaikka taantuma alkoi. Myös Rosella on yli tuplannut matkustajamäärät verrattuna Ålandsfärjaniin.

Olisi mielenkiintoista tietää, miksi heikko Ruotsin kruunu vaikuttaa negatiivisesti tulokseen. Laivallahan on järjestäen 10% halvempaa ostaa kruunuilla, mutta tämänhän voisi korjata laivan hinnoissa olevan kurssin korjaamisella.


Nyttenhän laivalla voi tehdä rahaa vaihtamalla peliautomaateissa ja rahanvaihtoautomaateissa rahaa vaihtae takaisin ne infossa!!111

Petri Moilanen

Tosta löytyy tarkempaa tietoa kvartaalista:
http://www.vikingline.fi/download/Lehdistotiedote%20090312%20osavuosikatsaus.pdf

Positiivista on tosiaan rahdin nousu, tosin odotettavissa että loppuvuonna rahtimäärät tulevat laskemaan. Eipä toi tulos paha ollut, laskennallinen tappio 2meur, mutta esim. poistojen määrä nostettu yli 2meur viime vuotisesta joten ei tulopuoli varsinaisesti mitään ole kärsinyt. Viikkari on tälle vuodelle lähtenyt huomattavasti agressiivisempaan tarjoushinnoitteluun vrt. viime vuosiin joten odotettavissa olisi matkustajamäärien nousu seuraavilla kvartaaleilla.. mutta katsotaan nyt.  :thumb:

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 12.03.2009, 20:44:32
Olisi mielenkiintoista tietää, miksi heikko Ruotsin kruunu vaikuttaa negatiivisesti tulokseen. Laivallahan on järjestäen 10% halvempaa ostaa kruunuilla, mutta tämänhän voisi korjata laivan hinnoissa olevan kurssin korjaamisella.

Siksi kun Vikingin tilivaluuttana on euro, mutta merkittävä osa tuloista on kuitenkin Ruotsin kruunuina. Eli kun Ruotsin kruunu heikkenee euroon nähden, Viikkarin euroissa laskettu tulo pienenee ellei Viking nosta kruunumääräisiä hintojaan samassa suhteessa kun kruunu heikkenee euroon nähden. Tätä Viking taas ei voi 1:1 tehdä, koska se pelkää kohonneiden hintojen karkoittavan liikaa asiakkaita. Eli Vikingillä on laskettu, että nostamalla kruunuhintoja myynti putoaa niin paljon, että euroissa laskettuna jää vähemmän käteen kuin pitämällä hinnat ennallaan.

Santeri


Timo Toivonen

#5
Viimeisellä neljänneksellä mentiin melkein nollassa (tulos ennen veroja 0,5 milj euroa).

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2009/12/17/viking-linella-enemman-matkustajia-mutta-heikompi-tulos/200925747/12

Tuon laskevan osarituloskehityksen valossa ja edelliseen tilikauteen peilattuna aika helppo arvella, että vetää seuraavan neljänneksen (marras-tammi) muutamia millejä tappiolle?
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Kaskinen

Kattokaapas rahdin kehitystä +6.9%! Hesarissa oli tilastoja jossa mm. tallinkin rahtiluvut. Jollen väärin muista about -20 % miinusta. Voi olla vähän väärin, mut miinusta ja PALJON. Lama huomioon ottaen erinomainen tulos.

Timo Toivonen

#7
Viikkarin osaritulos marras-tammikuulta varsin odotetunlainen:

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=389346&messageId=467666

Hyvältä näyttää markkinaosuustaistossa.
"Tere tulemast Titanicule!"

Repe

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 11.03.2010, 16:14:36
Viikkarin osaritulos marras-tammikuulta varsin odotetunlainen:

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=389346&messageId=467666

Hyvältä näyttää markkinaosuustaistossa.

Aivan, mitään yli 10% pudotuksia ei Vikingillä ole ollut, kuten Tallinkilla tammi- ja helmikuussa. Vikingillä siis 0,5% enemmän matkustajia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Hyvin on Viking kilpailussa pärjännyt, kun rahtia kulkenut lähes 6% enemmän samaan aikaan kun pääkilpailijalla rahdin määrä laskenut.

Tappiollinen tulos on tietysti huono homma, mutta ei osavuosikatsauksen lukujen perusteella johdu siitä että matkustajakohtainen tuotto olisi pudonnut viime vuoteen nähden - mikä on tässä taloustilanteessa hyvä asia. Näyttää siltä, että matkustajat ja rahti ovat kaikonneet vain Tallinkin aluksilta.

Santeri

Jos Tallink Silja ei halua menettää lisää markkinaosuuksiaan niin on aika keksiä jotain parempaa kuin lippuhintojen alentaminen. Viking on tällä hetkellä kaikilla mahdollisilla reiteillä markkinajohtaja, joilla se vain on mahdollista!

"Viking Line on vahvistanut markkinaosuuksiaan toimintavuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana linjalla Helsinki-Tallinna 1,3 prosenttiyksiköllä 24,8 prosenttiin ja linjalla Helsinki-Maarianhamina-Tukholma 2,2 prosenttiyksiköllä 51,5 prosenttiin. Linjalla Turku-Maarianhamina-Tukholma markkinaosuus vahvistui 4,4 prosenttiyksiköllä 54,4 prosenttiin. Myös risteilyliikenteessä Tukholman ja Maarianhaminan välillä markkinaosuus vahvistui 1,4 prosenttiyksiköllä 52,3 prosenttiin, samalla kun markkinaosuus lyhyessä reittiliikenteessä Ahvenanmerellä supistui 2,8 prosenttiyksiköllä 40,3 prosenttiin. Konsernin koko markkinaosuus liikennöintialueella oli täten 37,6 prosenttia."

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 11.03.2010, 18:35:07
Jos Tallink Silja ei halua menettää lisää markkinaosuuksiaan niin on aika keksiä jotain parempaa kuin lippuhintojen alentaminen. Viking on tällä hetkellä kaikilla mahdollisilla reiteillä markkinajohtaja, joilla se vain on mahdollista!

Totta! Tilanne Itämerellä alkaa olla todella mielenkiintoinen. Tallinkilla ei ole yksinkertaisesti mitään mahdollisuuksia kilpailla enää pitkään hinnoilla, vaikka muistaakseni aika hiljattain uhosivat pysyttelevänsä hintakisassa mukana. Vakavaraisena yhtiönä Viking voisi jatkaa hintakisaa hyvinkin pitkään, jos kilpailija pelin siihen pisteeseen yrittää ajaa. En missään tapauksessa silti usko, että ahvenanmaalaisille tilanne olisi mitenkään mieluinen eikä itsetarkoitus, eli kilpailijankaatamismielessä tuskin siihen olisivat lähdössä. Iloitsivathan he pari vuotta sitten kaikkien aikojen parhailla matkustajamäärillään - joka oli saavutettu ilman alennusmyyntejä. Eli halpamyynti ei ole mikään itsetarkoitus.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 11.03.2010, 19:15:23
En missään tapauksessa silti usko, että ahvenanmaalaisille tilanne olisi mitenkään mieluinen eikä itsetarkoitus, eli kilpailijankaatamismielessä tuskin siihen olisivat lähdössä. Iloitsivathan he pari vuotta sitten kaikkien aikojen parhailla matkustajamäärillään - joka oli saavutettu ilman alennusmyyntejä. Eli halpamyynti ei ole mikään itsetarkoitus.
No, kyllähän noita alennusmyyntejä ja ilmaismatkoja on ollut tarjolla, ainakin Turun laivoille, kovinta kesän loma-aikasesonkia lukuunottamatta jo pitkään, varmaan jo siitä alkaen, kun Viking Line lähti  1970-luvun alussa reitille Siljaa vastaan kilpailemaan, joten mielestäni ei voi puhua mitenkään uudesta ilmiöstä. Välillä ovat yrittäneet ottaa vähän "löysiä pois" hintakilpailusta, mutta aika pian tilanne on aina palautunut suunnilleen entiselleen. Eikä markkinatilanne täällä Suomen-Ruotsin-Viron liikenteessä näyttäisi olevan suuresti erilainen ainakaan muihin pohjoismaihin verrattuna, nimittäin aikalailla edullisia risteilytarjouksia tippuu jatkuvasti myös mm. Stena Linelta.(jonka postituslistalle näköjään pääsin varattuani kerran laivaliput heille netistä...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.03.2010, 21:30:58
No, kyllähän noita alennusmyyntejä ja ilmaismatkoja on ollut tarjolla, ainakin Turun laivoille, kovinta kesän loma-aikasesonkia lukuunottamatta jo pitkään, varmaan jo siitä alkaen, kun Viking Line lähti  1970-luvun alussa reitille Siljaa vastaan kilpailemaan, joten mielestäni ei voi puhua mitenkään uudesta ilmiöstä. Välillä ovat yrittäneet ottaa vähän "löysiä pois" hintakilpailusta, mutta aika pian tilanne on aina palautunut suunnilleen entiselleen. Eikä markkinatilanne täällä Suomen-Ruotsin-Viron liikenteessä näyttäisi olevan suuresti erilainen ainakaan muihin pohjoismaihin verrattuna, nimittäin aikalailla edullisia risteilytarjouksia tippuu jatkuvasti myös mm. Stena Linelta.(jonka postituslistalle näköjään pääsin varattuani kerran laivaliput heille netistä...)
Ei ole uusi ilmiö ei. Sen sijaan muuten asetelma on muuttunut kokonaisuudessaan paljonkin.

Viikinki Linja vie markkinaosuudet pienemmällä kapasiteetilla, mutta puolestaan kesällä on Tallink Siljan aika vetää kapasiteettinsa täyteen.

Santeri

#13
Puolivuotiskatsaus ajalta 1.11.2009–30.4.2010 julkaistu tänään:

http://www.vikingline.fi/download/Lehdistotiedote%20100615%20puolivuotiskatsaus.pdf

Polttoainekulut nousivat odotetusti. Viking Linen markkinaosuus supistui 2,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin liikevaihto nousi puolivuotisjakson marraskuu 2009 – huhtikuu 2010 aikana +1,5 % 206,45 miljoonasta eurosta 209,56 miljoonaan euroon korkeampien matkustajatoiminnon tuottojen sekä rahtituottojen ansiosta. Myyntikate kasvoi 3,62 miljoona euroa. Tulos heikkeni pääasiallisesti korkeampien polttoainekulujen (+7,75 miljoona euroa) sekä korkeampien henkilöstökulujen (+3,30 miljoona euroa) johdosta. Myös Isabellan telakoinnista johtuva tuottojen menetys sekä poikkeuksellinen jäätilanne heikensivät tulosta. Tulos verojen jälkeen oli täten -13,28 miljoona euroa verrattuna edellisvuoden -5,32 miljoonaan euroon.

Timo Forsten

Varustamoyhtiö Viking Linen tappiot yli kaksinkertaistuivat toisella tilineljänneksellä helmi-huhtikuussa.

Tappio kasvoi 11,7 miljoonaan euroon vuodentakaisen toisen neljänneksen 5,2 miljoonasta eurosta. Liikevaihto kasvoi 104,8 miljoonaan euroon 103 miljoonasta eurosta vastaavalla ajanjaksolla vuosi sitten. Kova kilpailu on painanut lippujen hintoja edelleen, yhtiö sanoo tiedotteessaan.

Alkanut kesäkausi on ratkaiseva yhtiön koko vuoden tulokselle. Tuloksentekoon vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa Ruotsin kruunu, jonka vahvistuminen vaikuttaa myönteisesti loppuvuoteen. Korkeat polttoainekustannukset painavat loppuvuonna tulosta vähemmän kuin alkuvuonna, yhtiö kertoo myös.

Yhtiön hallitus arvioi kuitenkin kuluvan tilikauden tuloksen jäävän edellistä tilikautta heikommaksi.

Amorella 18.6, 20.6, Rosella 19.6