Merentutkimuslaitoksen tutkimusalus Arandalla pidetään sunnuntaina 3.4.2005 avoimien ovien päivä Pakkahuoneen laiturissa Helsingin Eteläsatamassa klo 11-16. Maanantaina alukseen pääsevät tutustumaan koululaisryhmät.
Aluksesta ja sen liikkeistä saa tietoja mm.täältä: http://www.fimr.fi/fi/aranda.html
Ja jos joku haluaa kuvata ko. aluksen/käydä tutustumassa niin se on tänään siirtynyt omalta paikaltaan eteläsatamaan pakkahuoneen laituriin.
Aranda painelee lähiaikoina mittauslaitteistojensa kalibrointitesteihin Suomenlahdelle. Tämän purjehduskauden aikana sille ei ole odotettavissa keikkoja Itämeren alueen ulkopuolelle, ensi vuonna sitten ehkä Huippuvuorille.
Varsin mielenkiintoinen alus se kyllä oli, bryga tavanomainen, mutta ne labratilat jotain varsin uniikkia... 8)
Ihmisiä oli melko paljon tutustumassa alukseen ja miehistön kertoman mukaan bryggaa aiotaan suurentaa ja samalla uusia kaikki navigaatiolaitteet. Porrasfriikkinä kiinnitin huomiota useassa paikassa erittäin jyrkkiin ja kapeisiin portaisiin, mahtaa olla vähän haastetta niissä kiipeillä kun on kunnon merenkäynti. Tutkimustilat olivatkin odotetusti mielenkiintoisin anti ja aluksen tekemä tutkimustyö mm. Itämeren tilanteesta on erittäin arvokasta.
Parisenkymmentä kuvaakin näppäsin:
http://turbaani.1g.fi/kuvat/Merenkulku/Aranda/
Liityin tänään siihen ilmeisesti aika harvalukuiseen ei-meribiologian ammattilaisten joukkoon, joka on saanut kunnian matkustaa Arandalla. Merentutkimuslaitoksen pr-risteilyllä oli mukana toistakymmentä muutakin median edustajaa ja ainakin Ylen ruotsinkielisiin uutisiin kuvattiin tv-materiaaliakin.
Risteilykohteemme oli Kasuunin ja Kallbådagrundin välisellä merialueella paikassa 59°58' N 25°14' E sijaitseva aallonkorkeuden mittauspoiju, jonka tuntumassa esiteltiin aluksen näytteenottomekanismeja ja laboratorioteknologiaa käytännössä. Sattumalta osuttiin myös öljyläikkään. Itämeren sinilevätilanne alkavana suvena on vähintäänkin huolestuttava.
Aranda on aikamoinen viritelmä sitä sun tätä. Mutta varmasti se on lajissaan yksi maailman onnistuneimmista alusyksilöistä. Ja ruokakin oli hyvää ja sitä oli riittävästi... 8)
Arandalla järjestetään jälleen avoimien ovien päivä sunnuntaina 9.4.2006
http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset.html
Merentutkimusalus Aranda lähti tiistaina Helsingistä Itämeren tilan tutkimusmatkalle. Matka on osa Itämeren suojelusopimuksen meriympäristön tilan seurantaohjelmaa. Aranda tutkii kesäkuussa Suomenlahden, Pohjanlahden ja varsinaisen Itämeren pohjaeläinyhdyskunnissa tapahtuneita muutoksia sekä kartoittaa Suomenlahden ja varsinaisen Itämeren vähähappisia pohjia. Arandan matkalla otetaan myös ravinnenäytteitä, joilla selvitetään kevätkukinnan jälkeistä ravinnetilannetta eri vesikerroksissa sekä syvänteiden ravinnevarastoja.
Aranda on palaamassa kesän viimeiseltä tutkimusmatkaltaan Helsinkiin maanantai-iltana. Matkan jälkeen laiva jää laituriin, jossa sille aletaan tehdä isoa komentosiltaremonttia. Remontissa uusitaan muun muassa merenkulkuelektroniikkaa. Aranda lähtee seuraavan kerran tutkimusmatkalle ensi tammikuussa.
Täällä (http://www.fimr.fi/fi/aranda.html) kerrotaan laajasti Arandasta ja esim. Virtuaali-Aranda-osassa pääsee katselemaan mm. komentosiltaa. Aranda-manuaalissa (http://www.fimr.fi/fi/aranda/aranda-manuaali.html) taas on ohjeita tutkimusmatkoille osallistuville.
Sopimus Merentutkimuslaitoksen omistaman tutkimusalus Arandan hoidosta ja huollosta Finstashipin kanssa meni umpeen 31.8.2006. Sopimusta ei enää jatkettu vanhaan tapaan, vaan Arandan sopimus kilpailutettiin yhdessä Merenkulkulaitoksen mittausalusten kanssa.
Tutkimusalus Arandan hoidosta ja huollosta vastaavan varustamon kilpailutus päättyi syyskuun alussa. Määräaikaan mennessä jätettiin kolme tarjousta. Valittava varustamo ottaa vastuun Arandan hoidosta tammikuun alusta 2007.
Kuluvan syksyn Aranda on laituripaikassaan Helsingin Länsisatamassa. Tänä aikana tutkimusaluksella suoritetaan peruskorjaukseen liittyviä huoltotöitä.
Seuraavan kerran Aranda lähtee merelle tammikuussa 2007, jolloin se matkaa perinteiselle Itämeren talviseurantamatkalle (Combine 1). Sen päätarkoituksena on kartoittaa mahdollisia muutoksia meren ravinnetilanteessa. Siitä saa parhaan käsityksen juuri talvella, jolloin meren biologinen tuotanto on alhaisimmillaan.
Arandan talviseurantamatkalla kartoitetaan myös Suomenlahden ja varsinaisen Itämeren pohjien happitilanteen kehitystä. Kesällä 2006 Suomenlahden pohjien happitilanne oli huonoin kuin kertaakaan koko 44 vuotta kestäneen seurannan aikana.
Mikä on tietolähteesi?
Itselläni oli kyllä käsitys, että Aranda olisi liikelaitostamiskuviossa määritelty Stasin alukseksi, jota Merentutkimuslaitos käyttää kuin omaansa, mutta eipä olisi yllätys, vaikka olisi toisinkin.
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.09.2006, 16:25:20
Mikä on tietolähteesi?
Lähde on tietenkin:
http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/244.html
Stasi ei saanut uutta sopimusta vaan merentutkimusalus Arandan miehitys ja ylläpito siirtyy Meriaura Oy nimiselle yhtiölle.
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 16.10.2006, 00:43:17
Stasi ei saanut uutta sopimusta vaan merentutkimusalus Arandan miehitys ja ylläpito siirtyy Meriaura Oy nimiselle yhtiölle.
Ei sulla lähdettä olis tiedossa?
Ihan tuo tieto on tuolta Stasin konttuurista. Sieltä kun ei kannata siis Arandaan hakea joppaa ;)
Saa nähdä minkälaisissa muissa tehtävissä kuin Merentutkimuslaitoksen tehtävissä Aranda nähdään ensi vuonna. Meriauran tarjous oli sen verran poikkeuksellinen.
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 27.08.2006, 23:18:04
Aranda on palaamassa kesän viimeiseltä tutkimusmatkaltaan Helsinkiin maanantai-iltana. Matkan jälkeen laiva jää laituriin, jossa sille aletaan tehdä isoa komentosiltaremonttia. Remontissa uusitaan muun muassa merenkulkuelektroniikkaa. Aranda lähtee seuraavan kerran tutkimusmatkalle ensi tammikuussa.
Aranda lähtee huomenna lähes kolme viikkoa kestävälle Itämeren tutkimusmatkalle. Vuoden ensimmäinen seurantamatka päättyy Turkuun perjantaina 26.1.2007.
http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/247.html (http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/247.html)
Arandan peruskorjaus jatkuu vielä ensi keväänä, kun helmikuun puolesta välistä lähtien sen komentosilta ja merenkulkulaitteistot uusitaan. Juhannuksen jälkeen Aranda telakoidaan kuukaudeksi, ja sen pohja ja muut veden alaiset osat kunnostetaan.
Merentutkimuslaitos ja Meriaura Oy ovat tehneet tutkimusalus Arandan hoitoa ja huoltoa koskevan sopimuksen. Sopimus koskee vuosia 2007-2008, ja siihen sisältyy optio jatkosta vuosille 2009 ja 2010. Sopimuksen mukaan Meriaura Oy miehittää aluksen ja vastaa aluksen huollosta ja operoinnista Merentutkimuslaitoksen tutkimusohjelmien mukaisesti. Aranda oli aikaisemmin Varustamoliikelaitoksen hoidossa 31.8.2006 asti. http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/246.html (http://www.fimr.fi/fi/aranda/uutiset/246.html)
Aranda lähtee enimmäiselle matkalleen 2007 josta uutisoi vähemmin MTV 3:
Merentutkijoita kiinnostaa viime kesänä poikkeuksellisen huonoksi mennyt Suomenlahden happitilanne.
Merentutkimusalus Aranda suuntaa huomenna avomerelle ensi kertaa tänä vuonna. Aluksi Aranda kyntää Suomenlahtea, mistä matka jatkuu Pohjanlahden kautta pohjoiselle ja keskiselle Itämerelle.
Merentutkimuslaitoksen mukaan yli kaksiviikkoisen talviseurantamatkan tarkoituksena on selvittää Itämeren ravinne- ja happipitoisuuksia.
Merentutkijoita kiinnostaa erityisesti Suomenlahden pohjien happitilanne, joka romahti poikkeuksellisen huonoksi viime kesänä. Elokuisella matkallaan Aranda mittasi lahdella heikoimmat happipitoisuudet 44 vuoteen.
Aranda palaa tutkimusmatkaltaan Turun satamaan 26. tammikuuta.
Kas kas.....Arandaan on sitten saatu uus miehistö. Ainakin palkat putosivat Stasin jäljiltä roimasti. No siinä syy miksi Meriaura nyt hoitaa Arandaa kun Merentutkimuslaitokselle tuli konemestareiden stopparikorvaukset maksamaan aivan tähtitieteellisiä. Money for nothing.
LainaaMoney for nothing.
Katkeruuttako tuo lienee? 8) Olen myös antanut itseni ymmärtää että ei meriaura siellä mitään huonoakaan palkkaa maksa.
Ei kyse ole katkeruudesta......vaan faktasta. Tuli kovasti kalliiksi seisottaa tutkimusalusta jätkässä turhanpanttina.
Arandassa nykypalkat on ulkomaanliikenteensopimuksen mukaiset ja tarkoittaa esim. sitä, että Arandan kipparin palkka on sama kuin 1.prm:n oli stasin palkoilla..................Että ei ihme jos merentutkimuslaitos heitti stasin pellolle... ;)
Aranda lähtee tutkimaan Itämeren hiilidioksidia
Merentutkimuslaitoksen tutkimusalus Aranda lähtee keskiviikkoaamuna tutkimaan Itämeren keväistä hiilidioksiditilannetta.
Kahdeksan päivää kestävä matka suuntautuu Suomenlahdelle ja Itämeren pohjoisosiin.
Aranda tutkii matkan aikana hiilidioksidin lisäksi muun muassa lämpötilaa, suolaisuutta ja painetta sekä ankkuroi Helsingin edustalle aaltopoijun.
Mittaustuloksia käytetään meritieteellisessä tutkimuksessa taustatietoina. Itämeren aallonkorkeus on luettavissa internetistä osoitteesta www.aallonkorkeus.fi.
Aranda lähtee maanantaina neliviikkoiselle tutkimusmatkalle Itämerelle tutkimaan Suomenlahden, Pohjanlahden ja varsinaisen Itämeren pohjaeläinyhdyskuntien muutoksia.
Matkalla kartoitetaan myös Suomenlahden ja varsinaisen Itämeren happi- ja ravinnetilannetta. Viime vuonna Suomenlahden happitilanne oli heikoin yli 40 vuoteen.
Suomenlahdella tutkitaan myös nopeasti levinneen tulokaslajin, petovesikirpun lepomunien esiintymistä. Pohjanlahdella taas keskitytään valkokatkayhteisön muutoksiin ja avomerialueelle asettuneen tulokaslajin, amerikanmonisukasmadon tutkimukseen. Lisäksi tehdään merenpohjan geologisia kartoituksia yhdessä Geologinen tutkimuskeskuksen kanssa.
Tutkimusmatka päättyy Turkuun torstaina 14.6.
YLE uutiset 21.5.
Tuossa vähän juttua Arandasta: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-06-15,104:2:466185,1:0:0:0:0:0: (http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-06-15,104:2:466185,1:0:0:0:0:0:)
Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 13.08.2007, 12:49:56
13.8.2007 Videokuvaa suomenlahden vesistöntilasta. "Syken edustajan" haastattelu: http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/uutiset?105757#105757 samaten löytyy 13.8.2007 videokuvaa Arandasta MTV3 nettitv:n sivustosta osio "Huomenta Suomen uutiset" merentutkijat töissään. R.T
Itäisen Suomenlahden (murheellinen) tila on sikäli eri asemassa, kuin Saaristomeren vastaava, että sen fosforikuormiuksesta ei voida syyttää pelkästään Suomen pyhää lehmää eli maataloutta ja sitä myöten kepua, vaan suurin syyllinen on Pietarin kaupunki, jonka asukkaiden jätevedet näkyvät nyt mm.sinilevinä Tammion rantakallioiden reunoilla.
Mitä taas Arandaan tulee, lienee paikallaan kertoa tosianekdootti muutaman vuoden takaa, kun Tarja Halonen vieraili aluksella. Päällystö ja tutkijat olivat sonnustautuneet parhaimpiinsa, mutta sedimenttinostimen hoitaja Henry Söderman suoritti näytteenotot normaalissa haalarissaan, mikä sai presidentin toteamaan: On se hyvä, että täällä edes yksi mies näyttää töitäkin tekevän... Södermanille oli napsahtanut kutsu seuraavana itsenäisyyspäivänä.. 8)
"Merentutkimusalus Aranda lähtee tutkimaan Itämeren jääkenttää tiistaina. Eteläiselle Perämerelle suuntautuvan matkan tavoitteena on selvittää jäiden paksuutta ja puristavuutta.
Arandan tutkimukset ovat osa Safewin-hanketta, jonka tavoitteena on rakentaa ennustejärjestelmä varoittamaan laivaliikennettä haitallisista olosuhteista.
Laivoilla olisi tarvetta jääriskien nykyistä tarkempaan ennakoimiseen. Nykymalleilla ei voida kovinkaan tarkkaan arvioida jään paikallista puristavuutta.
Aranda palaa retkeltään Helsinkiin 6. maaliskuuta.
STT"
Linkki Arandaan (http://www.itameriportaali.fi/fi/aranda/aranda_nyt/fi_FI/aranda-nyt/)
Terveisin R.T
Risto Degerman haastattelee Arandan matkanjohtaja, erikoistutkija Jari Haapalaa.
http://areena.yle.fi/audio/1298536729048 (Esitysaikaa 10 päivää jäljellä)
Ennakkotiedot jäätilanteesta ovat arvokkaita varsinkin pienvarustamojen kustannustehokkuutta ajatellen. Kahden viikon odotusajat ovat mielestäni kohtuuttomia. Koska elämme informaatio-aikakautta ja nykyisillä mittausvälineillä saadaan ennakoitua tulevat tilanteet jäänvahvuudesta.Tutkimusalus Arandalla on käytössä Vaisala Oyj:n valmistama DigiCora MW11 (http://www.itameriportaali.fi/fi/tutkimus/tutk_menetelmat/fi_FI/saapallo/) -laitteisto, erikoistutkija Jari Haapalan tuloksia Arandalta odotellessa.
Parhain terveisin R.T
Tosin pitää muistaa, että jää on veden olomuoto, jonka käyttäytymistä eri olosuhteissa ei koskaan voi pitää vakiona. Olihan Fridjof Nansenillakin käytössään oman aikansa modernein havaintovälineistö Framin jäätyessä polaarijäähän ja ajelehtiessa sen mukana navan toiselle puolelle, mutta prosessissa olisi voinut käydä toisinkin. Saman havainnon on varmasti tehnyt jokainen jäänmurtajien kanssa tekemisissä ollut henkilö, edesmennyt isoisäni mukaanluettuna.
Tästä huolimatta Arandan keikka, siis sen tuomat uudet tutkimustulokset, on ehdottomasti tarpeellinen lisä talvimerenkulun osaamissektorille, niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Televisiosta opin, että jäät liikkuvat. Aranda laivan tutkijat ovat sen nyt todennneet... Olisiko tullut edullisemmaksi kysyä joltain merimieheltä? Jään odottelemaan tutkimustuloksia meriveden erillaisuudesta järviveteen verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Lauri Vuorinen - 06.03.2011, 13:22:57
Televisiosta opin, että jäät liikkuvat. Aranda laivan tutkijat ovat sen nyt todennneet... Olisiko tullut edullisemmaksi kysyä joltain merimieheltä?
Eiköhän tieteelliseen tutkimukseen sisälly paljon muutakin kuin ilmiön olemassaolon toteaminen.
Rakkautta & Anarkiaa-filmifestivaalien dokumenttisarjassa tuli vastaan hieno otos meren ikuisuudesta ja ihmisen pienuudesta siihen suhteutettuna:
http://www.hiff.fi/lang-fi/themes/tosikelat/event/2568---aranda
Kuivalaisen leffa ei ole tippaakaan julistava, oikeastaan se jättää jokaisen itse pääteltäväksi yhtä ja toista luonnonlakien mukaista totuutta. Aranda on silti leffa enemmän merestä kuin sen päällä ja osittain allakin tutkimustyötään tekevästä laivasta. Alkuperäisidea kuvata perämiestä työssään oli tekijältä unohtunut hyvin nopeasti, kun laiva ja sen tutkima todellisuus otti hänet valtaansa.
Tunnin mittainen juttu tulee varmaan joskus telkkariinkin. Meritodellisuus tosin hahmottuu paremmin teatteriolosuhteissa.
Eli milloin se lähtee Helsingistä matkaan ? onko tietoa ja ???
Itämeriportaalissa: http://www.itameriportaali.fi/fi/aranda/ (http://www.itameriportaali.fi/fi/aranda/)
13.-16.5.2013
Onko tietoa mihin aikaan se lähtee Helsingin länsisatamasta 13.5.2013?
Kannattaa tutkia sivustoja omatoimisestikin, jolloin vastaus löytyy monesti nopeammin kuin täällä kysymällä... Saarisen Pasin postaamasta linkistä aukeaa Arandan tämänvuotinen matkasuunnitelma, ja ainakin seuraavalle, eli 13.5. lähtevälle matkalle (http://www.itameriportaali.fi/fi/aranda/matka/fi_FI/?p=201304) löytyy pdf-muotoinen matkaohjelma, josta alustava lähtöaikakin selviää...
Dokumenttiprojekti: Aranda
59 min Merentutkimusalus kulkee rannatonta merta. Yhden ihmisen elinaika ei riitä toteamaan meren suurten muutosten suuntaa, mutta utelias ihminen tutkii ja on tietoinen oman aikansa rajallisuudesta.
Maanantaina 13.05.2013
TV 1 kl 21.30
http://yle.fi/ohjelmat/2086862
Muutama juttu Arandasta: 1) Valmistui 1989 juuri ennen kuprua Hietalahdesta 2) Ei vastaa tasoltaan muita Hietalahden rakenteita vrt. esim. Otso-luokka 3) Rakennusvalvojat (kansi, konepäällystö) eivät halunneet hyväksyä monia puutteita, mutta yön aikana oli Marskin kellarista asioista sovittu ja leimattu; saattoi johtua konkurssin pelosta tai maasotuksesta (sama hemmo valvoi sittemmin konttorin puolesta moulinexit) 4) Jos laivasta olisi tehty 10 metriä pitempi sitä olisi saatu rahdattua 15 kertaa nykyistä enemmän ulkopuolisille 5) Kun management siirtyi MKL:stä VG-shippingille kansipäällystön palkat laskivat 40% konepäällystön jopa enemmän. Finstaship oli neuvotellut P.I:n johdolla sangen kilpailukyvyttömän sopimuksen. Joka tapauksessa MKL:n 2 perämies ansaitsi paremmin kuin VG:n master.
10 metrin lyhennykseen oli syynä, että saatiin yksi konemestari vähemmän. Koko elinkaaren aikana sitä on rahdattu 2-3 kk ulkopuoliselle. Jos olis alkuperäinen pituus tutkijoiden petipaikkoja olis tarpeeksi ja sitä olisi rahdattu 5-6 vuotta ulkopuolisille? Taitaa maata 9-10 kk per vuosi kaijassa Hietalahdessa
Eikös Aranda tilattu alkujaan Laivateollisuudelta? Miten pitkälle LaTe ehti laivaa rakentaa, vai ehtikö ollenkaan?
Muistan Arandan paljon isompana aluksena, mutta kokonaispituudessahan se häviää jopa Norjalaisen Lancelle, jolla vietin kuun vaihteessa viikon päivät. Leveyttä on toki metrin verran enemmän.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.05.2013, 14:17:59
Eikös Aranda tilattu alkujaan Laivateollisuudelta? Miten pitkälle LaTe ehti laivaa rakentaa, vai ehtikö ollenkaan?
"Aranda was originally ordered from Oy Laivateollisuus AB. After the company merged with Wärtsilä Marine and the shipyard in Turku was closed, the unfinished hull was towed to Helsinki for outfitting."
Wikipedia kertoo saattaa pitää jopa paikkaansa.
Muistaakseni Aranda oli viimeinen alus, joka laskettiin vesille LaTen slipiltä Pansiossa. Varustelu tapahtui Helsingissä.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.06.2013, 07:46:49
Wikipedia kertoo saattaa pitää jopa paikkaansa.
Noh, minä olen tuon kirjoittanut sen tiedon pohjalta, mitä sain raavittua kasaan. Siksipä kyselinkin... ;)
Tuollainen oli 01.06.-14 Turussa, jolloin oli avoimet ovet.
https://plus.google.com/photos/106242206058575847268/albums/6020026999776191745 (https://plus.google.com/photos/106242206058575847268/albums/6020026999776191745)
Taas on Arandalla avoimet ovet Helsingissä 10.10 2014.
"Kotimaa 11.10.2014 klo 15:27 | päivitetty 11.10.2014 klo 20:43
Venäjän sotalaiva häiritsi kahdesti tutkimusalus Arandaa - "miehistö koki uhkaavana"
Venäläinen sotalaiva on muun muassa kehottanut Arandaa muuttamaan kurssia. Suomen ympäristökeskus on saanut tarkat tiedot tapahtumista kuluneella viikolla."
http://yle.fi/uutiset/venajan_sotalaiva_hairitsi_kahdesti_tutkimusalus_arandaa_-_miehisto_koki_uhkaavana/7523514?ref=leiki-uu (http://yle.fi/uutiset/venajan_sotalaiva_hairitsi_kahdesti_tutkimusalus_arandaa_-_miehisto_koki_uhkaavana/7523514?ref=leiki-uu)
Tuolla YLE:n sivuilla on kuvia ja linkkejä aiheeseen liittyen. Onkohan ruotsalaisille tutkijoille annettu kriisiapua, kun rysslandian pojat on taas tehny kiusaa... Ruotsin SMHI on käyttänyt Arandaa tutkimusmatkoillaan tänä vuonna.
http://yle.fi/uutiset/arandan_hairintatapauksia_ruoditaan_myos_ruotsissa/7523773 (http://yle.fi/uutiset/arandan_hairintatapauksia_ruoditaan_myos_ruotsissa/7523773)
Näyttää venäläiset pitävän kaasuputkestaan hyvää huolta...
Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 13.10.2014, 10:57:16
Näyttää venäläiset pitävän kaasuputkestaan hyvää huolta...
Kyllä he pitävät putkesta huolta, mutta tämä Aranda-case ei liity kaasuputkeen millään tavalla.
Peruskorjaus Raumalla:
http://ls24.fi/uutiset/merentutkimusalus-aranda-pitkaan-telakalla-peruskorjaus-tehdaan-raumalla
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3610113/Tutkimusalus+Aranda+peruskorjataan+Rauman+telakalla+alus+pitenee+seitseman+metria (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3610113/Tutkimusalus+Aranda+peruskorjataan+Rauman+telakalla+alus+pitenee+seitseman+metria)
Lähes 30-vuotias Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Aranda peruskorjataan Rauman telakalla. Heinäkuun lopussa alkaneessa uudistuksessa alusta pidennetään seitsemällä metrillä. Se toteutetaan lisäämällä aluksen keskelle uusi lohko sekä muotoilemalla perää ja peräkantta uudelleen. Korjaukset mahdollistavat paitsi tutkimus- ja laboratoriotilojen laajentamisen myös siirtymisen uusien tutkimuksellisten vaatimuksien mukaiseen täysin sähköiseen voimansiirtoon.
Meriauran kansilastialukset Meri ja Aura ovat korvaamassa Arandaa ja varustettu kontitetuilla merentutkimuslaitteistoilla. Myös entinen Kala-lautta Miina on nähty SYKE:n kontteja kannellaan (http://www.syke.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Suomenlahden_rannikkovesien_seuranta_jat(44338)) syyskesän aikana.
Meriauran tiedote (http://meriaura.fi/yritys/ajankohtaista/meriauran_kansilastialukset_varustettu_tutkimuskayttoon.940.news)
Timelapse Arandan pidennyksestä sekä uutisen tynkää Turun Sanomissa:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3934156/Video+Nain+tutkimuslaiva+Arandan+pidentaminen+tapahtui+Rauman+telakalla (http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3934156/Video+Nain+tutkimuslaiva+Arandan+pidentaminen+tapahtui+Rauman+telakalla)
Aranda lähtenyt vihdoin koeajolle.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.06.2018, 14:29:34
Aranda lähtenyt vihdoin koeajolle.
Keskikesän hiljaisolon jälkeen Aranda on tänään lähtenyt uudelleen koeajolle.
Koeajolta takaisin tulleesta Arandasta oli vaihteeksi juttua Kymen Sanomissa, valitettavasti pääjuttu on maksumuurin takana, joten sitä en linkitä.
https://kymensanomat.fi/mielipide/paakirjoitukset/c31f09c8-0148-4038-bc4e-012221642d76 (https://kymensanomat.fi/mielipide/paakirjoitukset/c31f09c8-0148-4038-bc4e-012221642d76)
Paperiversion (joka lienee sama juttu kuin maksumuurin takana oleva) mukaan, mikäli merikokeet onnistuvat, pääsisi Aranda lähtemään Raumalta jo ensi viikolla.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.08.2018, 13:32:22
Saa nähdä sitten paljonko venyy tuosta vai?
Toivottavasti nyt ei enää hirvittävästi veny, kun kerran sitä jo pidennettiin telakalla... ;)
Remppa valmis, Helsinkiin tulon aikataulua ei vielä osaa tunnilleen sanoa. Laituripaikka Kaapelin takana (Tammasaaren laituri).
Lainaus käyttäjältä: Ilkka Lastumäki - 05.09.2018, 19:45:59
Remppa valmis, Helsinkiin tulon aikataulua ei vielä osaa tunnilleen sanoa. Laituripaikka Kaapelin takana (Tammasaaren laituri).
Arandan remontti venyi jääkiekkotermein ties kuinka monelle jatkoajalle ennen sitä ottelun päättänyttä maalia, mutta nyt on Länsi-Suomen mukaan luovutettu:
https://ls24.fi/uutiset/rmc-luovutti-arandan-tutkimusmatkalle-jo-ensi-viikolla (https://ls24.fi/uutiset/rmc-luovutti-arandan-tutkimusmatkalle-jo-ensi-viikolla)
Satakunnan Kansassa laajemmin:
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/merentutkimusalus-aranda-peruskorjauksesta-heti-tutkimusmatkalle-201187342/ (https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/merentutkimusalus-aranda-peruskorjauksesta-heti-tutkimusmatkalle-201187342/)
Lähtenyt alkuillasta kohti Helsinkiä, ETA PortTrafficissa nyt huomenna klo 17.
Aranda lähti eilen loppuiltapäivästä Suomenlahdelle ensimmäiselle tutkimusmatkalleen. Tekniikka&Talous kertoo lisää uusitun Arandan ensimmäisistä reissuista:
https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/peruskorjattu-merentutkimusalus-aranda-lahtee-heti-tutkimusmatkalle-uudelleen-muotoiltu-runko-ja-uudistettu-voimansiirto-parantavat-kulkuominaisuuksia-ja-energiatehokkuutta-6739961 (https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/peruskorjattu-merentutkimusalus-aranda-lahtee-heti-tutkimusmatkalle-uudelleen-muotoiltu-runko-ja-uudistettu-voimansiirto-parantavat-kulkuominaisuuksia-ja-energiatehokkuutta-6739961)
Hesarissa laaja juttu Arandasta sen peruskorjauksen jälkeen ensimmäisten tutkimusmatkojen havainnoista, itse remontin viivästymisestä ja mahdollisista tulevaisuudennäkymistä:
Helsingin Sanomat (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005842893.html)
Lainaus:
"Jäissä kulkemista on parannettu, jotta alus pystyisi osallistumaan tehokkaasti kylmien alueiden merentutkimukseen. Arandan käyttöä arktisessa merentutkimuksessa onkin tarkoitus lisätä.
Ympäristöministeriö asetti 20. syyskuuta työryhmän, joka selvittää Arandan ja jäänmurtajien käytön kehittämistä ja lisäämistä.
Työryhmän tehtävä on kartoittaa mahdollisuudet parantaa arktiseen merenkäyntiin soveltuvien suomalaisten alusten käyttöastetta sekä selvittää yhteiskäytön kustannushyötyjä.
Arandalle etsitään muutenkin nykyistä monipuolisempaa käyttöä. Syken lisäksi alusta käyttävät omassa tutkimuksessaan muun muassa Ilmatieteen laitos ja Luonnonvarakeskus. Myös Ruotsin ilmatieteen ja hydrologian laitos (SMHI) on käyttänyt Arandaa Itämeren seurantamatkoillaan."
Kehitys kehittyy:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/energia/meriliikenne-tulevaisuudessa-taysin-co2-paastottomaksi-tassa-ainakin-alku-arandalla-kehitetaan-vetypolttokennoja-laivojen-energialahteeksi-6748577