Kaljaasi Ihanan rakennus

Aloittaja Juha-Matti Harjumäki, 18.10.2006, 14:06:25

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Mikko Pätäri

Mikähän alus tämä tuleva "Ihana" mahtaa olla..? Mikä taho rakentaa, ja onko asialla jonkin erityinen funktio? Muuta lisäinfoa? Muutama kuva kölinlaskusta ei ole kovin valaisevaa...

Juha-Matti Harjumäki

2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Teemu Knuutila

Luvialla rakentavat Ihana kaljaasia, siis vanhojen mittojen ja tietojen mukaan.
Mutta onko kellään kuvia/kuvaa alkuperäisestä kaljaasi Ihanasta ???

http://www.kaljaasi-ihana.fi/

Mikko-Oskari Koski

Werkholmissa rakennettiin vuonna 1889 kuunari Ihana, mutta ilmeisestikään tässä ei ole kyse sen replikasta. Muista Ihanista ei ole tietoja ainakaan tähän hätään.
Eli luultavammin Perinnelaivayhdistys Ihana on risteyttänyt ihanimman historiasta löytämänsä laivan nimen ja sopivimmalta tuntuneen rungon- ja takilanmallin.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950


Tomi Liias

Runko on piirretty ihan puhtaalta paperilta jokunen vuosi sitte ja takila jäljittelee jotain suomalaista perinteistä mallia..

Teemu Knuutila

#7
Outo juttu, kas kun Ihanan hytti oli vielä keväällä Rauman edustan saaressa "järviluoto", siis eikö aito alkuperäinen olekkaan suomalainen ??? Niin raumakuvastosta saa sen käsityksen et kyseessä olisi ollut kuunari, mut tiedä sitten siitä, lisätiedot olis tarpeen ! (siis entisen Ihanan hytti oli Iso-Järviluodossa)...

Kts.  www.raumakuvasto.fi , hakusanaksi ihana....

Mikko-Oskari Koski

Varsinkin silloin, kun puhutaan pienehköjen paikkakuntien talonpoikien yhteisistä laivaisännistöistä, on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että samoja nimiä on kierrätetty eri aikoina eri aluksilla. Ja esimerkkejä moisesta löytyy uudemmaltakin ajalta ja huomattavasti isommiltakin varustamoilta.
Ilmeisesti mikään Ihanista -olipa niitä sitten ollut miten monta tahansa- ei ole joutunut ainakaan sellaisiin onnettomuuksiin, joissa olisi tullut raatoja; silloinhan nimeä olisi voitu pitää huono-onnisena, eikä sitä olisi enää kierrätetty.

Rungot ja takilat ovat aina olleet näissä talonpoikaistelakkahankkeissa enemmän henkimaailman kuin tarkan arkkitehtuurin sanelemia juttuja. Mutta jos joku malli on hyväksi havaittu, on kyllä tarvittaessa osattu rakentaa toinen suunnilleen samanlainen. Tarkkojen piirustusten laatiminen on kuitenkin pääsääntöisesti vasta meidän aikamme ilmiö -väittihän esim.Saaristomaailman pääpuuhamies Jari Kallioniemi vielä kymmenisen vuotta sitten, että Inga-Lill oli ensimmäinen porvoolaiskaljaasi, josta tehtiin eksaktit piirustukset, ja nekin vasta peruskorjauksen yhteydessä... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Kaljaasi Ihanasta tuli tosiaan purjehtiva laiva. Ei edes hassumman näköinen sellainen.
Tällainen toimija on aina pienillä paikkakunnilla kotiin päin. Satakuntalaisessa purjelaivakulttuurissa Ihanan rooli on nykyään merkittävä, katsotaan asiaa miltä kannalta tahansa.

http://www.ihana.fi/fi/etusivu.html
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950