Risteilijä Aurora

Aloittaja Matti Lahdenperä, 25.10.2009, 17:31:29

« edellinen - seuraava »

Matti Lahdenperä

Laiva se tämäkin, hyvinkin kuuluisa vaikka ei enää tule mihinkään ihan pieneen hetkeen liikkumaankaan ja kun eräänä tylsänä & sateisena ja vielä krapulaisenakin sunnuntaina Ermitaasiin oli liiaksi jonoa, niin tuli sitten tarkistettua Aurora.

http://maza.1g.fi/kuvat/Matkailu/Pietari/Aurora/

Ja yleinen blogi tästä viiden kuukauden Pietarin oleilusta: http://ihmeidenpietari.blogspot.com/2009/10/risteilija-aurora.html

Mikko-Oskari Koski

Kun vierailin Leningradissa vuonna 1987 oli Aurora viety "korjattavaksi" -tosin kukaan ei tiennyt, minne. Kun se sitten myöhemmin palasi vanhaan paikkaansa, joku laiva-asiantuntija väitti, ettei kyseessä ollut sama alus.
Epäilemättä remontti oli muuttanut Auroran ulkonäköä melkoisesti, mutta onko kenelläkään tästä asiasta tarkempia tietoja? Olisiko autenttinen Aurora todella vuosikymmenten mittaan rämähtänyt niin pahasti, että se oli pakko romuttaa ja korvata toisella, mahdollisimman samantyyppisellä tsaarinaikaisella sotalaivalla tai sellaisen jäljennöksellä..? Vai oliko koko juttu vain temppu, jolla yritettiin saada laivahistoriallisesti orientoituneet ihmiset matkustaman Pietariin tarkistamaan Auroran yksityiskohtia?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lauri Pakkanen

Aurora vietiin eilen sunnuntaina telakoitavaksi Kronstadtiin. Laivalle tehdään ensimmäinen suuri korjaus ensimmäisen kerran 27 vuoteen.



Lisää kuvia: http://www.fontanka.ru/2014/09/21/023/fotoreport.html
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 27.10.2009, 14:00:59
Kun vierailin Leningradissa vuonna 1987 oli Aurora viety "korjattavaksi" -tosin kukaan ei tiennyt, minne. Kun se sitten myöhemmin palasi vanhaan paikkaansa, joku laiva-asiantuntija väitti, ettei kyseessä ollut sama alus.
...

Tätä samaa olen usein pähkäillyt. Viimeksi Pietarissa kuvailin sen yksityiskohtia. Totuushan on, että laivassa ei juurikaan näy enää niitin niittiä ja nekin, jotka ovat, näyttävät vähän "tekaistuilta".
Mielenkiintoinen juttu sinänsä, olisiko Neukkuhallinto tehnyt tilalle UUDEN Auroran? Onhan se kuitenkin symboliarvoltaan mittaamattoman arvokas koko Leningr...anteeksi Sankt-Peterburgille ja venäläisille.

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 22.09.2014, 20:22:41
Tätä samaa olen usein pähkäillyt. Viimeksi Pietarissa kuvailin sen yksityiskohtia. Totuushan on, että laivassa ei juurikaan näy enää niitin niittiä ja nekin, jotka ovat, näyttävät vähän "tekaistuilta".
Mielenkiintoinen juttu sinänsä, olisiko Neukkuhallinto tehnyt tilalle UUDEN Auroran? Onhan se kuitenkin symboliarvoltaan mittaamattoman arvokas koko Leningr...anteeksi Sankt-Peterburgille ja venäläisille.

Melkein koko runko uusittiin peruskorjauksessa vuosina 1984-87. Samallahan aluksesta poistettiin alkuperäiset(?) kattilat.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lasse Kaila

Ei olisi mikään ihme sinänsä, lentokonepuolella ainakin venäläiset museot ovat usein esittelemässä replikoita tai ihan naapuri-igorin itse hitsaamia kopioita.

Mutta itse Aurorasta, ainakin wikipedia osaa sanoa näin:

LainaaHaving long served as a museum ship, from 1984 to 1987 the cruiser was once again placed in her construction yard, the Admiralty Shipyard, for capital restoration. During the overhaul, due to deterioration, the ship's hull below the waterline was replaced with a new welded hull according to the original drawings. The cut off lower hull section was towed into the Gulf of Finland, to the unfinished base at Ruchi, and sunk near the shore. The restoration revealed that some of the ship parts, including the armour plates, were originally made in Britain, which put in doubt the previously maintained image of the cruiser as a marvel of authentic Russian naval engineering.

Onhan tuo vähän ikävää etteivät sitten edes vaivautuneet niittaamaan tuota uutta pohjaa :-/

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Lasse Kaila - 15.01.2015, 09:53:18

Mutta itse Aurorasta, ainakin wikipedia osaa sanoa näin:

Onhan tuo vähän ikävää etteivät sitten edes vaivautuneet niittaamaan tuota uutta pohjaa :-/

Tuo wikipediassa oleva ilmaus on sitkeä huhu, jolle en ole löytänyt vielä vahvistusta mistään. Muistaakseni Turun Sanomat aikanaan teki aiheesta jutun juuri tämän wiki-artikkelin perusteella.

Ja joo, kyllä niittaminen olisi hienoa, vaan onko yhtään suomalaista museolaivaa korjattu niittaamalla?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lasse Kaila

#8
OK, hyvä tietää.

Jenkit ainakin tekivät asiallisesti Liberty-aluksen korjauksen niittaamalla:

http://gcaptain.com/watch-steel-workers-replace-old-rivets-board-liberty-ship-ss-john-w-brown/

[EDIT] Alkoi kiinnostamaan tämän laivan kohtalo niin paljon, että piti kaivella nettiä enemmän...näyttäisi tosiaan siltä, että nykyinen laiva on täysi replika, alkuperäinen on upotettuna johonkin ja siitä on uudelleenkäytetty jotain osia (lähinnä kansien yläpuolisia rakenteita). Se siitä sitten, tuo oli minunkin must-see listalla mutta nyt ei taida enää kiinnostaa :(

Onko kenelläkään sisäkuvia tuolta, en löytänyt netistä kovin hyvälaatuisia.


Rami Kristian Wirrankoski

Viime kesänä olisi ollut tarkoitus vierailla aluksella ja ottaa niitä sisäkuvia...mutta se jono, se jono....