Tallink myy Superstarin Välimerelle Corsica Ferriesille

Aloittaja Jore Vornanen, 10.11.2015, 11:50:29

« edellinen - seuraava »

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 01.02.2017, 20:27:59
Oisko se mennyt helpommin kaupaksi? Aika looginen juttu. Ei se ihan ilmainen ollut rakentaa toi Megastar eli jos vain joku ostaa ja maksaakin ihan kohtalaisesti niin sinne myyntiin lähtee mikä vaan. ja tuon sarjan laivoista välimerellä kokemusta kuitenkin ja ennestäänki. Ja jos Hyperstar kuitenkin tulossa kohtapuoleen niin tuo Starkaan ei kauaa täälläpäin enää liikennöi.

Superstar oli minusta kummallisen ahdas. Esimerkiksi sen kauppa oli täydellä pokalla ihan mahdoton paikka. Siellä piti käytännössä seisoa jonossa kaupan läpi. Ei ole ollenkaan ihme, että Eckerö rakensi sisareen kaupan heti ihan uusiksi.

Star oli lisäksi varta vasten tuolle välille suunniteltu.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 01.02.2017, 19:26:29
No niin, sinne näyttää nyt lähteneen Superstar kohti Välimerta ja uusia seikkailuja. Oikeastaan hieman kyllä edelleenkin ihmettelen, miksi Tallink päätti luopua nimenomaan kaksikon uudemmasta ja ainakin matkustajan kannalta kaikin tavoin huomattavasti miellyttävämmästä aluksesta. ???
Minulle tihkuneiden tietojen mukaan myyntiin vaikutti se, että Superstar on ollut selvästi herkempi vikaantumaan kuin Star. Toinen aivan varmasti vaikuttanut tekijä on se, että Star oli mahdollista muuttaa kahdelta kannelta lastaavaksi, kun taas Superstarissa tämä ei olisi ollut mahdollista.

Harri Muhonen

Voisiko yhtenä syynä olla myös koneteho ja sitä myötä polttoaineenkulutus, koska tuolla kahden tunnin aikataululla ajellaan pitkät pätkät ns. nupit kaakossa.

Konetehot: Superstar 50400 kW, Star 48000 kW ja Megastar 40600 kW.

Kalevi Lehto

Oma mielipiteeni edelleenkin olisi puoltanut nimenomaan Superstarin säilyttämistä Megastarin parina perusteena mielestäni selvästi Staria tyylikkäämpi sisustus ja yleinen atmosfääri, mm. parempi a la carte ravintola, keulan hieno näköalabaari ja ennenkaikkea huomattavasti toimivampi käymäläjärjestely, nyt joitakin seikkoja mainitakseni.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Pekka Linnainen

Toissapäivänä Superstaria bunkrattiiin Tallinnassa, Viron lippu ahterissaan. Nyt näkyy olevan jo matkalla La Speziaan Kyproksen lipun alla. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:353001/zoom:10
Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Joonas Viita

Jos Superstar olisi jatkanut, niin olisin kyllä toivonut että sisustusta olisi uusittu ja keksitty jostain istumapaikkoja lisää, mielestäni varsinkin 8-kannen Cafe Sardinian ja peräbaarin väli tuntui kyllä vähän ajasta jälkeen jääneeltä Italialais sisustuksineen, ja Supermarketissakin olisi voinut miettiä myymälän järjestystä uudelleen varsinkin kassojen osalta kun pitkät jonot tukkivat sen osan kaupasta, kahden auton mentävä sisäramppi olisi varmasti myös nopeuttanut purkua ja lastausta tosin rampin vieressä oli ramppi alas 2-kannen varastoon joten helposti sitä ei olisi voitu tehdä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnainen - 02.02.2017, 19:46:53
Toissapäivänä Superstaria bunkrattiiin Tallinnassa, Viron lippu ahterissaan. Nyt näkyy olevan jo matkalla La Speziaan Kyproksen lipun alla. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:353001/zoom:10
Joo, AIS-sivustotkin ovat rekisteröineet tietoihinsa lipunvaihdon tapahtuneen tiistaina.

Nyt on kääntynyt Öresundiin johtavalle väylälle.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.02.2017, 18:55:59
Oma mielipiteeni edelleenkin olisi puoltanut nimenomaan Superstarin säilyttämistä Megastarin parina perusteena mielestäni selvästi Staria tyylikkäämpi sisustus ja yleinen atmosfääri, mm. parempi a la carte ravintola, keulan hieno näköalabaari ja ennenkaikkea huomattavasti toimivampi käymäläjärjestely, nyt joitakin seikkoja mainitakseni.

Eli makuasioita todellakin. Mun mielestäni toi Superstarin kolmikerroksinen näköalabaari toi lähinnä mieleen navetan, jossa juotiin muovituopeista kaljaa. Kun vielä näköalakin oli alemmista kerroksista estetty kauhealla lavarakennelmalla, ei siitä tunnelmallista saanut millään.

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Superstar oli rakenteeltaan sikäli hyvä, ettei sen 9.kannen ulkoterasseja oikein pystynyt millään kelillä sulkemaan -laivassa siis oli merinäkymien seuraamiseen loistavasti ulkokansitilaa. Starhan on näiltä ominaisuuksiltaan yksi surkeimmista viritelmistä varmaan koko maailmassa, enkä usko Megan paljoa parempaa pystyvän -alusta vielä ponnistamattomana en tietenkään sano tästä vielä mitään.
Mutta Välimerellä ulkokansille on käyttöä, joten jos ostaja on siltä suunnalta, Star tuskin olisi kaupaksi edes mennyt.

Superstarin keulabaari olisi oikein käytettynä ollut tyylikkäintä, mitä millään näiden vesien laivalla on ollut. Nythän se oli lähinnä hukkaan heitetty mahdollisuus. Tila oli myös akustisesti aika mainio, olen testannut tämän kuoron voimin. Finlandiallahan vastaava tila (tosin ilman 6.kannen osuutta) on tarkoituksellisesti viritetty toisin.
Moby Freedomin malli, jonka muunnos Superstar on, on toki tarkoitettu hieman HEL-TLL-reittiä pidemmälle matkalle, joten luultavasti ennen liikenteen aloittamista Corsica Ferries toteuttaa laivaan jonkin verran lisää matkustajien lepotiloja. Ainakaan 6.kannen ahterin kauppaa ei tuolla tarvita, mutta eri asia on, kannattaako tilaan ruveta änkeämään hyttejä, vai olisiko jonkinlainen couchette-tila järkevämpi investointi. Konfatilojen muuttaminen hyteiksi lienee remontin kohdelistalla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Onko missään mainittu mille reitille laiva Välimerellä päätyy?


Olihan omasta mielestäni tuo keulabaari hieno mutta aina reissulla tuli mieleen, että menee hukkaan näin lyhyellä reitillä.

Henri Sihvonen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 03.02.2017, 13:54:53
Eli makuasioita todellakin. Mun mielestäni toi Superstarin kolmikerroksinen näköalabaari toi lähinnä mieleen navetan, jossa juotiin muovituopeista kaljaa. Kun vielä näköalakin oli alemmista kerroksista estetty kauhealla lavarakennelmalla, ei siitä tunnelmallista saanut millään.

Tämä on minun päälimmäinen muistoni siltä yhdeltä kerralta kun Superstar minut Tallinnasta kotiin toi. Join kaljaa muovituopista kirkkaasti valaistussa, koulun ruokalaa muistuttavassa tärisevässä ympäristössä. Oli ehkä karmein kaljanjuonti ikinä.