Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.11.2007, 22:46:40
Pakko on palata tähän aiheeseen, kun katselin noita lukuja tarkemmin: Tallink ilmoittaa, että Suomi-Saksa-linjalla matkustajamäärä on lisääntynyt 18,4 % ja vastaavana ajankohtana henkilöautojen määrä vähentynyt -21.8 %.

Noita ns. risteilymatkustajia linjalla tuskin liiemmälti on, joten miten nuo luvut on selitettävissä ?

Itse asiassa olen kuullut, että Saksan suunnalta risteilymatkustus on varsin suosittua. En tätä kyllä ihan täysin ymmärrä koska SF- laivat ei ainakaan minua houkuttele viettämään merellä useampaa vuorokautta... toisaalta, Rostockista lähtevällä risteilyllä näkee sekä Helsingin että Tallinnan, ehkä se vetoaa asiakkaisiin. Sinänsähän risteilyhinnat noissa ovat ihan kohdallaan, ei paljon kalliimpaa kuin 1 reittimatka.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 09.11.2007, 22:37:39
Huolettavinta on tuo Suomi-Ruotsi liikenne, reilut 20 prosenttia!! :o

Saksan liikenne on kuitenkin plussalla.


Tallink ilmoittaa syiksi uuden varausjärjestelmän, joka alentanut myyntiä, aika erikoista.

Jos nyt tarkkoja ollaan niin siellä sanotaan, että uuden varausjärjestelmän vuoksi myynnin ja markkinoinnin aktiivisuus on ollut tilapäisesti matalampi. Ts, siellä ei ole pyrittykään mihinkään maksimimatkustajamääriin kun uutta järjestelmää on ajettu sisään.

Miran Hamidulla

#47
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.11.2007, 19:54:38
kun kyseessä on yli miljardin euron velkataakalla toimintaa pyörittävä yhtiö, milloinhan niitä plus-merkkisiä lukuja saadaan
Toisaalta plusmerkkinen luku matkustajamäärätilastossa ei merkitse mitään mikäli matkustajakohtainen tuotto jää huonoksi. Esimerkiki Helsinki-Tallinna linjalla matkustajamäärät ovat vähentyneet reilulla kolmella prosentilla. Kuitenkin tuossa Tallinkin tuoreimmassa sijoittajille suunnatussa yritysesittelyssä todetaan Starin tekemän tuloksen olleen 75% parempi mitä sen korvaamien Meloodian, AutoExpressien ja Kapellan yhdessä tekemä tulos oli. Näinollen veikkaisin, että Tallink on lokakuussa tehnyt paremman tuloksen Helsinki-Tallinna linjalla kuin viime vuoden lokakuussa siitäkin huolimatta, että matkustajatilastot näyttivät viime vuonna kauniimmalta.

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 09.11.2007, 22:54:52
Kuitenkaan, ei hyvältä näytä ei. En olisi uskonut, että Suomi - Ruotsi-liikenne tuottaa noin paljon miinusta matkustajamäärissä että rahdissa. :o
Rahdin osaltahan tuossa ei ollut mitään yllättävää. Sky Windin myyntihän aiheutti samanlaisen pudotuksen jo viime kuukaudenkin rahtimääriin. Lisäksi tuon tilaston lopussahan todetaan Festivalin olleen poissa liikenteestä, mutta sitähän ei tietenkään kukaan jaksa lukea, sillä tärkeintähän on näistä matkustajamäärätilastoista löytää aina se kaikista mehukkain miinusmerkki, miettimättä juurikaan syitä sille... :P
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 09.11.2007, 23:34:14
Toisaalta plusmerkkinen luku matkustajamäärätilastossa ei merkitse mitään mikäli matkustajakohtainen tuotto jää huonoksi. Esimerkiki Helsinki-Tallinna linjalla matkustajamäärät ovat vähentyneet reilulla kolmella prosentilla. Kuitenkin tuossa Tallinkin tuoreimmassa sijoittajille suunnatussa yritysesittelyssä todetaan Starin tekemän tuloksen olleen 75% parempi mitä sen korvaamien Meloodian, AutoExpressien ja Kapellan yhdessä tekemä tulos oli. Näinollen veikkaisin, että Tallink on lokakuussa tehnyt paremman tuloksen Helsinki-Tallinna linjalla kuin viime vuoden lokakuussa siitäkin huolimatta, että matkustajatilastot näyttivät viime vuonna kauniimmalta.
Rahdin osaltahan tuossa ei ollut mitään yllättävää. Sky Windin myyntihän aiheutti samanlaisen pudotuksen jo viime kuukaudenkin rahtimääriin. Lisäksi tuon tilaston lopussahan todetaan Festivalin olleen poissa liikenteestä, mutta sitähän ei tietenkään kukaan jaksa lukea, sillä tärkeintähän on näistä matkustajamäärätilastoista löytää aina se kaikista mehukkain miinusmerkki, miettimättä juurikaan syitä sille... :P
Minä en tosin ymmärrä oikein sitä kun aina vedotaan siihen, että matkustajista viis, kunhan rahtia saadaan. Tallink ilmoittaa kyseisissä tiedotteessaan sivulla 25/29, että "on board sales" 53 %, Ticket Sales 24% ja Cargo Sales  vain 20 % kokonaistuloista.

http://www.tallink.com/NR/rdonlyres/AD2C8772-2C5D-4F99-A926-027127C5D64A/0/Tallink_Nov07.pdf
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.11.2007, 23:52:51
Minä en tosin ymmärrä oikein sitä kun aina vedotaan siihen, että matkustajista viis, kunhan rahtia saadaan.

Kuka on väittänyt noin? Rahtihan häviää lipunmyynnille vain neljä prosenttia, joten kyllä se on osa-alueena tärkeä siinä missä matkustajamäärätkin, joten mielestäni sen merkityksestä muistuttaminen on ihan aiheellista, kun jotkut täällä tuntuvat tuijottavan vain pelkästään sitä kuinka monta matkaa Tallink saa minäkin kuukautena myytyä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 00:01:39
Kuka on väittänyt noin? Rahtihan häviää lipunmyynnille vain neljä prosenttia, joten kyllä se on osa-alueena tärkeä siinä missä matkustajamäärätkin, joten mielestäni sen merkityksestä muistuttaminen on ihan aiheellista, kun jotkut täällä tuntuvat tuijottavan vain pelkästään sitä kuinka monta matkaa Tallink saa minäkin kuukautena myytyä.
Esimerkkinä tämmöinen kirjoitus, muita en jaksanut etsiä
LainaaMutta onhan sellainen asia kuin rahtiliikenne ja sen tuomat tulot suurelle osaa tämän foorumin jäsenistä täysin merkityksetön asia, kun alaa katsotaan vain siitä kapeasta risteilymatkustajan sammakkoperspektiivistä jota hallitsevat vain tuoreimmat matkustajamäärät ja Hesarin matkailusivujen tarjoukset.
Ja nimenomaan minä katselen alaa juuri tuosta risteilymatkustajan perpektiivistä. Jos lipunmyynti ja "on board sales" on yht 77 % yhtiön tuloksesta, niin onhan se paljon merkittävämpää kuin rahdista tulevat tulot, mutta rahti siihen päälle on tietysti aina vaan plussaa. Matkustajaliikenne on kuitenkin se joka nämä Viikingit ja Tallinkit pitää pinnalla.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Miran Hamidulla

#51
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.11.2007, 01:23:15
Esimerkkinä tämmöinen kirjoitus, muita en jaksanut etsiä
En löydä tuosta esimerkistäsi yhtään lausetta, jonka voisi yhdistää väittämään "matkustajista viis, kunhan rahtia saadaan"... ::)

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.11.2007, 01:23:15
Jos lipunmyynti ja "on board sales" on yht 77 % yhtiön tuloksesta, niin onhan se paljon merkittävämpää kuin rahdista tulevat tulot
Eipäs nyt lasketa lipunmyyntiin sellaista osa-aluetta, joka ei siihen kuulu, vaikka matkustajilta nuo tulot ovatkin pääsääntöisesti lähtöisin. Laivojen ravintoloiden- ja kauppojen myynnissä on kuitenkin ratkaisevaa myös sillä ketä laivalle saadaan matkustamaan. Esimerkiksi Kaukoidän turistit käyttävät laivalla rahaa noin kymmenkertaisesti paikallisiin verrattuna, ja myös kokousasiakkaista saadaan parempi matkustajakohtainen tuotto kuin normaalimatkustajasta. Sama pätee myös monen muun pienen, mutta maksukykyisemmän asiakasryhmän kohdalla. Vastaavasti suuret 10e/hytti tarjouksilla vedetyt massat eivät aina välttämättä ole kovin tuottavia varustamolle, jos nämä eivät osta laivalta muuta kuin laatikollisen Koffia, ekan tuopin baarista (jota myöhemmin käydään hytissä täyttämässä) ja syövät halvalla buffetissa/cafeteriassa, ja mahdollisesti karkoittavat käytöksellään maksuvoimaisempia asiakkaita. Näinollen nousut ja laskut matkustajamäärien kehityksessä eivät täysin ole sidoksissa laivojen myynnin kehityksen kanssa, jos laivalla matkustaneiden matkustajien ostovoimassa on tapahtunut muutoksia huonompaan tai parempaan suuntaan. Tästä johtuen tämä Tallinkin matkustajamäärätilastojen kuukausittainen tuijottaminen on mielestäni sangen yliarvostettu tapa analysoida yhtiön taloudellista tilaa ja tulevaisuutta.

Sensijaan lipunmyynti ovat paljon selvemmin sidoksissa matkustajamäärien kehityksen kanssa, ja se osa-alue ei ole juuri rahtimyyntiä suurempi. Minä uskallan kyllä väittää, että aika moni Tallinkin reiteistä ei olisi kannattava, mikäli niillä ei kulkisi riittävästi rahtia... ;) Ja esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välisellä linjalla rahdin merkitys on kasvussa sitä mukaa kun halvan tavaran perässä juokseminen vähenee Viron hintatason noustessa koko ajan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 01:58:45
En löydä tuosta esimerkistäsi yhtään lausetta, jonka voisi yhdistää väittämään "matkustajista viis, kunhan rahtia saadaan"... ::)


Joo, eihän siinä suoraan sitä mainittu, mutta sellaisen kuvan ainakin minä siitä sain.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 01:58:45
. Esimerkiksi Kaukoidän turistit käyttävät laivalla rahaa noin kymmenkertaisesti paikallisiin verrattuna, ja myös kokousasiakkaista saadaan parempi matkustajakohtainen tuotto kuin normaalimatkustajasta.

Tuota Kaukoidän turistien kymmenkertaista rahankäyttöä laivoilla rohkenen kyllä epäillä, varmaan jostain löytyy faktaakin, jos noin on. Minulla on semmoinen mielikuva, että he räpsivät vain digikameroillaan kuvia, ja eipä niitä nyt pahemmin näkynyt noissa laivojen ravintoloissakaan, kun nämä skandinaaviseen makuun suunnitellut menyyt ei taida niin kovin heille maistua.

Ja taxfreestä suomijuntti ostaa yleensä täydet tuliaiset, mikä tuo rahaa yhtiön kassaan, mutta ostavatko Kaukoidän turistit tuliaiset laivalta ja rahaavat niitä lentokentälle vai ostavatko vasta lentokentän myymälästä.

Kokousasiakkaat tuovat kyllä sitä tuohta, se on selvä asia.

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 01:58:45
Näinollen nousut ja laskut matkustajamäärien kehityksessä eivät täysin ole sidoksissa laivojen myynnin kehityksen kanssa, jos laivalla matkustaneiden matkustajien ostovoimassa on tapahtunut muutoksia huonompaan tai parempaan suuntaan. Tästä johtuen tämä Tallinkin matkustajamäärätilastojen kuukausittainen tuijottaminen on mielestäni sangen yliarvostettu tapa analysoida yhtiön taloudellista tilaa ja tulevaisuutta.
Tällä hetkellähän eletään "nousukauden" huippua ja ihmisillä on rahaa käytössään ja kun tuo Eurokin vielä sumensi kansalaisten käsityksen rahasta ...joten nythän sitä tulosta pitäisi tehdä, ei tämän parempaa ajankohtaa sille taida juurikaan tulla.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Timo Selkälä

Olen nähnyt aasialaisturistien rahankäyttöä muissa yhteyksissä. Kokemukseni on se että he ostavat laatutuotteita tuliaisiksi - esimerkiksi 5000 euron kelloja jne. Näin erään kiinalaismiehen ostavan kaikille lapsenlapsilleen ja lastenlastenlapsilleen noin 500 euron arvoisia kullattuja kelloja - ja niitä kelloja oli muuten yhteensä 16! (silloin tuntui oudolta maksaa 7 euroa patterinvaihdosta...) Eli laivalle päästessään he eivät välttämättä ostele Lapin Kultaa laatikoissa vaan merkkivaatteita ja niin pois päin. Tämä johtunee ilmeisesti jostakin mentaliteetista joka sanelee että kerran me vain elämme ja sukulaisille on näytettävä missä olemme olleet ja mihin meillä on varaa? Ai niin, aasialaisturistit ovat maksaneet matkoistaan yleensä täydet hinnat.

Jos faktoja haluat niin suosittelen Designs, Guide ja Market-kirjasarjoja Shippaxilta. Kertovat muun muuassa sen että keskimäärin yksi norjalainen matkustaja Color Fantasyllä käyttää enemmän kuin tuplasti sen rahamäärin kuin saksalainen matkustaja, tämä esimerkkinä.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 01:58:45 Minä uskallan kyllä väittää, että aika moni Tallinkin reiteistä ei olisi kannattava, mikäli niillä ei kulkisi riittävästi rahtia... ;)
Eiköhän laivan pidä vetää sekä rahtia että matkustajia, että liikenne kannattaa (poikkeuksia toki on, kuten STO-MHQ risteilyliikenne). Pelkän rahdin tai matkustajamäärien tuijotus ei sinällään kerro vielä mitään, mutta ne molemmat yhdessä saattavat jotain kertoakin.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.11.2007, 09:53:24
Tuota Kaukoidän turistien kymmenkertaista rahankäyttöä laivoilla rohkenen kyllä epäillä, varmaan jostain löytyy faktaakin, jos noin on. Minulla on semmoinen mielikuva, että he räpsivät vain digikameroillaan kuvia, ja eipä niitä nyt pahemmin näkynyt noissa laivojen ravintoloissakaan, kun nämä skandinaaviseen makuun suunnitellut menyyt ei taida niin kovin heille maistua.

Ja taxfreestä suomijuntti ostaa yleensä täydet tuliaiset, mikä tuo rahaa yhtiön kassaan, mutta ostavatko Kaukoidän turistit tuliaiset laivalta ja rahaavat niitä lentokentälle vai ostavatko vasta lentokentän myymälästä.
Tämän näkemyksen esitti eräs laivayhtiössä näiden asioiden parissa työskentelevä tuttavani, jonka mukaan nimenomaan juuri tuliaismyynnin ansiosta nuo Kaukoidän turistit käyttävät kymmenkertaisen määrän rahaa suomalaisiin verrattuna. He ostavat todellakin noita kalleimpia ja katteeltaan parhaimpia lahjatavaroita suurille suvuilleen (heidän perheissä kun perheen jäseniksi luetaan muutkin kuin ne kolme lähintä verisukulaista), ja eivät käy iltaisin rikkomassa laivan paikkoja.

Täydet tuliaiset ei välttämättä tarkoita suurta matkustajakohtaista tuottoa, mikäli ostot keskittyvät vain lähes nollakatteella myytyihin sisäänheittotuotteisiin. Toki riittävän suuresta massastakin saadaan revityksi tuottoa.

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.11.2007, 09:53:24
Kokousasiakkaat tuovat kyllä sitä tuohta, se on selvä asia.
Tällä hetkellähän eletään "nousukauden" huippua ja ihmisillä on rahaa käytössään ja kun tuo Eurokin vielä sumensi kansalaisten käsityksen rahasta ...joten nythän sitä tulosta pitäisi tehdä, ei tämän parempaa ajankohtaa sille taida juurikaan tulla.
No Siljan liikennehän on tälläkin hetkellä voitollista (joka Turun linjan matkustajaliikenteen lakkauttaji(/a)lta on jäänyt näemmä huomaamatta), joten laivamyynti lienee edelleenkin ihan hyvällä mallilla, vaikka matkustajamäärissä on tapahtunut näitä "hirvittäviä" notkahduksia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 10.11.2007, 15:52:35
No Siljan liikennehän on tälläkin hetkellä voitollista (joka Turun linjan matkustajaliikenteen lakkauttaji(/a)lta on jäänyt näemmä huomaamatta), joten laivamyynti lienee edelleenkin ihan hyvällä mallilla, vaikka matkustajamäärissä on tapahtunut näitä "hirvittäviä" notkahduksia.
Kyllä mielestäni yli 20 prosentin pudotusta matkustajamäärässä vuoden aikana voisi sanoa jo aika hirvittäväksi notkahdukseksi ja jos verrattaisiin kahden vuoden takaiseen, mitähän se olisikaan, olisi ihan mielenkiintoista verrata.(olisiko kellään muuten tiedossaan, löytyisikö jostain ja mistä Siljan tilastotietoja ajalta ennen Tallinkia) Ja tosiaankin epäilykseni Tallnkin Turun linjan jatkuvuudesta perustuu täysin henkilökohtaiseen pohdiskeluuni, eli ns."mutuun", aika sen sitten meille näyttää, miten käy.(Toisaalta arvaukseni Seawindin tulevaisuudesta viime keväältä on mennyt aikalailla nappiin, vaikkei sitä täällä silloin taidettu kovin korkealle noteerata...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 11.11.2007, 17:15:39
Kyllä mielestäni yli 20 prosentin pudotusta matkustajamäärässä vuoden aikana voisi sanoa jo aika hirvittäväksi notkahdukseksi ja jos verrattaisiin kahden vuoden takaiseen, mitähän se olisikaan, olisi ihan mielenkiintoista verrata.(olisiko kellään muuten tiedossaan, löytyisikö jostain ja mistä Siljan tilastotietoja ajalta ennen Tallinkia) Ja tosiaankin epäilykseni Tallnkin Turun linjan jatkuvuudesta perustuu täysin henkilökohtaiseen pohdiskeluuni, eli ns."mutuun", aika sen sitten meille näyttää, miten käy.(Toisaalta arvaukseni Seawindin tulevaisuudesta viime keväältä on mennyt aikalailla nappiin, vaikkei sitä täällä silloin taidettu kovin korkealle noteerata...)

The same old sooo-ong!! Ihan kuin väittäisit, että jonkun hotellin kannattavuuden mittaaminen perustuu siihen, kuinka monta ihmistä siellä yöpyy tässä kuussa verrattuna viime vuoden samaan kuuhun. Tai vielä enemmän, siihen, kuinka monta ihmistä astui hotelliin sisään tässä kuussa verrattuna viime vuoden samaan kuukauteen? Entä jos jokin kerroksista on pois käytöstä remontin takia ja remontin melu häiritsisi vain muita asiakkaita, jolloin myös koko hotellin kävijämäärät ovat tilapäisesti pienempiä? Ja silti kongressiasiakkaat ja sviittejä asuttavia otetaan huomioon ympäri vuoden joidenkin vakioasiakkaiden (firmat) lisäksi? Etkö silloin ajattelisi juuri, että hiljaisempi kuukausi kesäsesongin jälkeen= turistit, lapsiperheet, jne. on hyvää aikaa rempata?

20 % ei ole mikään kummallisuus, jos jaksaisit, viittisit ja HALUAISIT lukea noiden joka kuukausi ilmestyvän volyymitiedotteiden analyysiosan: Festival 5 PÄIVÄÄ POISSA LIIKENTEESTÄ = 10 LÄHTÖÄ, Sky Wind poissa kokonaan, uusi varausjärjestelmä = vähemmän kuormitusta sisäänheittotuotteissa, kuten alennusristeilyiden markkinoissa, yms. Miksi haluat niin paljon tukeutua siihen mutuun, kun näille asioille on ihan järkeenkäypiä selityksiä? Vaikka sulla ois kaikki tiedot Siljan ajasta ennen Tallinkia, niin mitä sillä loppujen lopuksi haluaisit osoittaa?!?! Eikö ole oikeasti tärkeintä se, että noilla ylipäätään joku noilla laivoilla matkustaa, maksaa matkasta, käyttää laivan palveluita ja vie lastia yli autokansilla siinä määrin, että ne pysyy liikenteessä vielä pitkään? Onko oikeasti jotain sellaisia juttuja, jotka viittaisivat siihen, että se Turun linja loppuisi itse hehkuttamasi 100 vuoden perinteikkään liikenteen jälkeen? 21 vuotiaan autolauttarohjon korvaaminen vajaat 2 vuotta sitten SUOMESSA rakennetulla upealla risteilylautalla? Toisesta vanhasta junalautasta hinnan ottaminen siinä vaiheessa, kun siitä vielä jotain saa ja lopettaa vihdoinkin se NELJÄLLÄ laivalla ympärivuotta yhtäaikaan ajaminen = nousseet liikennöintikulut.

Asiat ei tapahdu missään tilastoissa, vaan vuotuiset vaihtelut matkustajamäärissä ovat normaaleja, eikä niistä voi koko vuoden tuloksen kannalta juuri mitään vielä päätellä. Niistä saa lähinnä viitettä siitä, mihin aikaan vuodesta ihmiset matkustavat enemmän tai vähemmän kuin edellisvuonna, mahdollisesti mistä syystä ja mitä liikennöintiä muutokset koskevat eniten. Tämä on siis oikeasti eri asia kuin se, kuinka paljon kukakin lipusta maksoi, paljonko hän jätti rahaa jälkeensä ja kuinka paljon rahtiyksikön ylivedosta saatiin rahaa. Sitten kun kaiken tämän suhteuttaa siihen, kuinka paljon tämän kaiken ylläpito ja uusiminen maksaa, saat vasta todellisia lukuja kannattavuudesta.

Lisäksi rahtikannet täynnä joka päivä kompensoi hienosti juuri niinä hiljaisina aikoina sitä, että laiva ei ole ihan täynnä tai mikä vielä tärkeämpää, laivalla ei ole niitä kaikkein kalleimpia tuotteita ostostelevia turisteja.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.11.2007, 18:21:26
The same old sooo-ong!! ....etc...
Hei, relaa vähän. Ei näitä juttuja nyt ihan näin haudanvakavasti kannata ottaa...
Mutta aiheeseen palatakseni, näin suunnilleen koko ikäni kaupallisella alalla työskennelleenä pitäisin kyllä yli kahdenkymmenen prosentin asiakasmäärän laskua vuoden aikana aika merkityksellisenä ja varsin huolestuttavana mille tahansa yritykselle ja uskon vahvasti, että myösTallinkilla on tämä tiedostettu, joten nähtäväksi jää, minkälaisia toimenpiteitä tällaiset luvut tulevat aiheuttamaan. Koko Turun liikenteen lopettaminen on tietenkin äärimmäinen toimenpide, enkä pitäisikään sitä kovin todennäköisenä ihan lähitulevaisuudessa. Mutta jos kehitys jatkuu kovin pitkään samansuuntaisena, niin enpä usko Tallinkinkaan loputtomasti olevan kiinnostunut jatkamaan kyseistä liikennettä. Ja tähän lopuksi, ennenkuin meikäläistä taas aletaan täällä leimaamaan joksikin Viron ja Tallinkin vihaajaksi, niin todettakoon, että todellakaan en henkilökohtaisesti toivo mitään tällaista edelläkuvaamaani tapahtuvaksi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.11.2007, 18:21:26
20 % ei ole mikään kummallisuus, jos jaksaisit, viittisit ja HALUAISIT lukea noiden joka kuukausi ilmestyvän volyymitiedotteiden analyysiosan: Festival 5 PÄIVÄÄ POISSA LIIKENTEESTÄ = 10 LÄHTÖÄ, Sky Wind poissa kokonaan, uusi varausjärjestelmä = vähemmän kuormitusta sisäänheittotuotteissa, kuten alennusristeilyiden markkinoissa, yms.
Tässä juuri tulee esille näiden tulostenlukemisten amatöörimäisyys. Selkeistä lisätiedoista huolimatta ei tajuta, että pelkkiin lukuihin ei ole tuijottamista vaan kokonaisuuteen. Ensi marraskuussa käydään ihan kuumana, kun Tku-Sto matkustajamäärät ovatkin nousseet vuoden takaisesta (lokakuu 2007), vaikkapa 30 %. Mistäköhän se vois johtua, jos näin on vuoden päästä. Kenties täysmääräisistä liikennöintipäivistä, uudesta laivasta, toimivasta varausjärjestelmästä jne... Järki kätehen  :deal: