Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 25.11.2016, 21:14:32
Ei tuo nyt kovin pitkälle menevääkään ole: Ensimmäisen kiinattaren on kerrottu tulevan Turun linjalle. Gracella on tunnnetut ongelmansa rantojen eroosion kanssa, joten toisen laivan option toteutuessa Gracen siirtäminen Helsinki-Tukholma -linjalle olisi luonnollista. Jos Cinderella jää yli, se sopisi ehkä paremmin ikätoverinsa Europan pariksi lillumaan Helsingin ja Tallinnan välille ;D. Ei jää muuta jossiteltavaa, kuin se, onko Gracen korvaama laiva Gabriella vai Mariella ja mikä korvattavan laivan kohtalo on :D. Jollain aikataululla tietysti jäljelle jääväkin pitää korvata uudella.

Tallinnan linja saattaa olla 2020 hiljainen:

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-2000004878877.html

"Viron valtiovarainministeriön edustaja Dmitri Jegorov arvioi keskiviikkona, että olutsalkun hinta saattaa pompata nykyisestä noin 11 eurosta jopa 18 euroon veronkorotusten takia. Tämä vaikuttanee myös turisteihin.

– Suomalaiset eivät tule enää Viroon. He alkavat käydä Latviassa, Jegorov arvioi."

Alkoholi ei toki ainoa matkailusyy, mutta myynti laivoilla tippunee paljon (=kannattavuus heikkenee).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Helenius

LainaaMTV3 uutiset kertoi: Tämän jälkeen on Viking modernisoinut Tallinnan ja Turun liikenteen aluksensa. Lähivuosina tehdään päätöksiä Helsinki-Tukholma reitin laivojen uusinnasta.

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.11.2016, 20:27:16
Jos sallitaan vielä pidemmälle menevä jossittelu niin

Minulle on muodostunut aivan erilainen käsitys. Eikä käsitykseni perustu MTV3:n uutisiin.
Uusi laiva tulee Turkuun iltalaivaksi ja Grace siirtyy vastaavasti aamuun. Optio laiva tulee XPRS:n pariksi Tallinnan linjalle. Uudet laivat eivät ole identtisiä sisältä.

Varustamot tilaa laivat aina velkarahalla. Jos laivat tilataan euroopalaiselta telakalta n. 500 M€ hintaan, tulee siitä n. 120 M€ lisää maksettavaa. Kahden laivan kohdalla hintaerolla on iso merkitys ja tuskin kannattaa lähteä kauas yhden laivan takia.

Artsi Leskinen

#47
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.11.2016, 20:27:16
Jos sallitaan vielä pidemmälle menevä jossittelu niin Viking voisi käyttäessään toisen kiinattaren option ajaa Turun-linjaa kahdella identtisellä sisarella, jolloin Helsinki-Tukholma -linjan voisivat ottaa hoitaaksen Cinderella ja Grace. Siinä olisi jo ihan kelvokas kaksikko kilpailemaan Serenaden ja Symphonyn kanssa.

Uskallan olla eri mieltä... Ensinnäkin Turun aamulaivaksi kelpaa nykymallilla minkälainen kippo tahansa, koska Viikkarilla on erillinen risteilyalus Tukholmasta, eli Cinderella. Olisi aivan totaalisen järjetöntä pistää uusin laiva Tku-Sto -aamulähdöille. En usko että näin tulee tapahtumaan. Tai jos tapahtuu, on kyse ihan puhtaasti Ahvenanmaan aluepolitiikasta, ja pörssiyhtiölle hyvin kyseenalaisesta valinnasta noin osakkeenomistajien etua ajatellen.

Helsinki-Tukholma-reitillä ei myöskään ole käytännössä minkäänlaista kasvupotentiaalia, kyse on lähinnä markkinaosuuksien jakamisesta nykyisten toimijoiden kesken. Väitän, että Grace tai Cinderella eivät tuo mitään sellaista Hki-Sto-reitille, jolla kampittaa Siljan nykyisiä laivoja, jotka edelleen lähemmäs kolmekymppisinä ovat täysin omassa luokassaan verrattuna mihin tahansa muuhun lähivesillä seilaavaan matkustaja-autolauttaan.

Ainoa järkevä valinta olisi tuoda uutta kalustoa Helsinki-Tallinna-reitille. Jos ette muuten usko, katsokaapa mihin kilpailija tällä hetkellä satsaa. Uusi laiva on tulossa, ja vanhaan tehdään 16Me remonttia "suomalaisia sikailijoita" varten. Ja onpa reitti niin tärkeä, että tämä sama kilpailija oli valmis ostamaan tuosta vaan Vikingiltä laivan pois sen sijaan, että olisi päästänyt tämän kilpailemaan samoista asiakkaista samalle reitille.

Edit: tarkennuksena vielä: uskon, että uusi laiva Turun iltalähtöön ja Grace Hki-Tll -reitille kilpailemaan 20h risteilijöistä Europan kanssa.

Kai Heino

Helsinki-Tukholma -linjalla markkinointia helpottaa, jos iltalähdöllä on samantasoinen laivapari. Sinne Gracea tuskin laitetaan.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 25.11.2016, 22:26:04
"Viron valtiovarainministeriön edustaja Dmitri Jegorov arvioi keskiviikkona, että olutsalkun hinta saattaa pompata nykyisestä noin 11 eurosta jopa 18 euroon veronkorotusten takia. Tämä vaikuttanee myös turisteihin.

A-kaljasalkun hinta on tällä hetkellä Alkossa yli 45 euroa. Siihen verrattuna 18 euroa on edelleen vähän...

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.11.2016, 13:45:09
Näin uskon minäkin tapahtuvan. Ruotsissa on ympäristöpuolue hallitusvastuussa, ja vaikka tässä kohdassa tapahtuisi muutos, ovat Kreisin runsaasta eroosion edistämisestä kärsineet suurelta osin Furusundin väylän varren varakkaita huvilanomistajia, joilla on vaikutusvaltaa muihinkin kombinaatioihin -reitille sopimaton laiva siirretään sieltä pois, jos ei varustamon, niin viranomaisten toimesta.
Kreisin etu HEL-TLL-välillä on muihin Vikingin aluksiin (poislukien XPRS) se, että se pystyisi ajamaan matkan kahdessa ja puolessa tunnissa.Lähtö Helsingistä esim.17.00 ja Tallinnasta 09.30 takaisi mukavan risteilyn, jossa suurin osa ajasta toki oltaisiin kiinni Tallinnan satamassa, mutta risteilyvieraat eivät oletettavasti karkaisi kaupungille. Samaan pakettiin mahtuisi myös hotellimajoituksen korvaava tuote, jos laivasta pääsee aamukahdeksalta nousemaan maihin.
Jos TKU-STO-linjaa ruvettaisiin kuitenkin operoimaan kahdella megapurkilla, olisi siinä miltei pakko ottaa käyttöön viikonpäivien mukaan kiertävä aikataulu, koska Ruotsin viranomaisia ja mökkiläisiä olisi paikallaan lepyttää joko rakentamalla Rökobbin väylä ja ajamalla ainakin osa Tukholman vuoroista sitä kautta tai kääntämällä osa vuoroista Kapellskärissä.

Puuttumatta nyt enää näihin villeihin reittispekulaatioihin, ihmettelen vaan, miksei Gracea korjata niin, että aallonmuodostus vähenisi. Olen ymmärtänyt, että syy ongelmiin on keulabulbissa tai ainakin aivan aluksen keulassa; luulisi olevan helppoa eikä kohtuuttoman kallista rakentaa uusi keulaosa ja liimata se telakoinnin yhteydessä vanhan tilalle.

Jarkko Korhonen

#51
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 26.11.2016, 13:36:03
A-kaljasalkun hinta on tällä hetkellä Alkossa yli 45 euroa. Siihen verrattuna 18 euroa on edelleen vähän...

No kohta nuo hinnat ovat täälläkin historiaa kun A-olut tulee ruokakauppoihin. Halvinta kolmoskeissiä kaupitellaan paikallisessa Prismassa jo nyt alle kahdellakympillä ja todennäköisesti vähän vahvemman oluen alkaen hinta tulee olemaan selvästi alle 25e. Joku vitosen hintaero alkaa olla sitä luokkaa pieni että perusteita oluen hakemiseen Tallinnasta ei oikein ole kuin pahimmilla Sulo Vileneillä.
Perämies on erämies.

Tero Nurminen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 26.11.2016, 13:36:03
A-kaljasalkun hinta on tällä hetkellä Alkossa yli 45 euroa. Siihen verrattuna 18 euroa on edelleen vähän...

Vähän asian sivusta mutta tuskin suomalainen vielä tuosta hinnasta paljon hätkähtää kun suostuu maksamaan 4,50 sandels tölkistä (tosin se on kolmosta ja tölkki tyhjennettiin lasiin Galaxyn Conffan baarissa) jolloin laatikon hinnaksi tulee vain 108 euroa!

Kai Heino

Maissa hanakalja on helposti 7€. Halpaa on ja hyvää. Värt varje droppe! Gracella on mielestäni korkeammat hinnat kuin Amorellalla.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.11.2016, 13:45:09
Jos TKU-STO-linjaa ruvettaisiin kuitenkin operoimaan kahdella megapurkilla, olisi siinä miltei pakko ottaa käyttöön viikonpäivien mukaan kiertävä aikataulu, koska Ruotsin viranomaisia ja mökkiläisiä olisi paikallaan lepyttää joko rakentamalla Rökobbin väylä ja ajamalla ainakin osa Tukholman vuoroista sitä kautta tai kääntämällä osa vuoroista Kapellskärissä.

No, kilpailija ajaa koko ajan kahdella "megapurkilla" tuota Turku-Tukholmaa,  joten miksei Viikkarikin?

Toni Ohvo

#55
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 27.11.2016, 13:10:56
No, kilpailija ajaa koko ajan kahdella "megapurkilla" tuota Turku-Tukholmaa,  joten miksei Viikkarikin?

Tosin tällä kilpailijalla alukset ovat Gracea pienempiä ja niillä yksi lähtö Ruotsin illassa.

Mikko-Oskari Koski

Kuinkahan monta kertaa tämäkin asia pitää rautakangesta vääntää..? ::)
Jos Turun aamu- ja Tukholman iltalähdöt halutaan saada palvelemaan vuorokauden risteilyasiakkaita, on tuloksena joko tolkuttoman aikainen käynti Turussa, liian myöhäinen käynti Tukholmassa tai sekä että. Tallinkin aikataulu menee Tukholman osalta aivan takarajoilla, mutta aamulla Turusta lähtevä vuorokauden reissu ei heillä käytännössä ole edes tuotteena olemassa. Myös päiväristeilyasiakkaiden määrä on ratkaisevasti Vikingiä pienempi.
Jos Amorellan nykyaikatauluun halutaan liittää myös Cinderellan risteilytuote, menetetään todennäköisesti aikamoinen tukku potentiaalisia kuluttajia Birkalle, jokunen ehkä Tallinkillekin. Lähtö ja etenkin paluu on yksinkertaisesti kilpailijaan verrattuna liian myöhäinen.
Jos Tukholman risteilypokan halutaankin antaa mennä, ja kehitetään tuote aamupäivällä Turusta alkavaksi vuorokauden tuotteeksi, pitää Ahvenanmaan käyntisatama vaihtaa Långnäsiin, josta sitten myös Kreisi poimisi päiväristeilijät kotimatkalle. Tämä parantaisi tuotetta monessa mielessä, vaikka aiheuttaisikin vajaita kruisailijakuormia sekä aamuin että illoin. Parannuksia olisivat mm.Turun lähtö- ja paluuaikojen inhimillistyminen, päivämatkan hienoinen lyhentyminen ja Tukholman iltalähdön siirtyminen niin myöhään, että kyytiin ehtii kauempaakin kuin myös iltariennoista. Tämä ei kuitenkaan ole kovin hyvää bisnestä laivamyynnin kannalta.
Turun aamu- vs.Tukholman iltalähtö on kaikissa tapauksissa nykyisellään valkoinen norsu, joka siirtyessään johonkin suuntaan aiheuttaa vahinkoa toisaalla. Mitä Viking oikeasti on tekemässä, on tosiaan kiintoisaa seurata. Jos varustamossa on hitunenkin järkeä mukana reittisuunnittelussa, on Tallinnan kuvio jo mietitty uusiksi, aluksina XPRS ja Kreisi.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Arto Papunen

Samaan aikaa kuitenkin Turun ilta ja Tukholman aamuaika on kuitenkin verrattuna vieläkin pahemmat.

Kyse on mielestäni vain siitä mikä on kannattavaa yhtiön kannalta. Ja millä hinnalla ne matkustajat saadaan Cinderellalle, vielä viikollakin. 11 euroa näkyy olevan  halvimmat hinnat kun sattumalta jonkun arkipäivälähdön katsoin. Onneks on tainnut olla polttoainekustannukset matalempia nyt jonkin aikaa. Jos taas vertaa vaikkapa Tallinkin vuorokauden risteilyjä Tallinnaan, pystytään käyttämään halvempaa työvoimaa, ajomatkaakin on vähemmän, autokannellekkin saatettaisiin saada jotain autoja millä ei kiire/shuttleille halua.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 27.11.2016, 14:00:29
Tosin tällä kilpailijalla alukset ovat Gracea pienempiä ja niillä yksi lähtö Ruotsin illassa.

Jos ihan pelkästään lukuja katsotaan, niin ei ole Grace kovin merkittävästi BP/Galaxy-kaksikkoa suurempi. Kuusi metriä pidempi, mutta matkustajia ja kaistametrejä aika lailla saman verran molemmissa.

Tero Lindfors

Lainaus käyttäjältä: Artsi Leskinen - 25.11.2016, 23:48:01
Uskallan olla eri mieltä... Ensinnäkin Turun aamulaivaksi kelpaa nykymallilla minkälainen kippo tahansa, koska Viikkarilla on erillinen risteilyalus Tukholmasta, eli Cinderella. Olisi aivan totaalisen järjetöntä pistää uusin laiva Tku-Sto -aamulähdöille. En usko että näin tulee tapahtumaan. Tai jos tapahtuu, on kyse ihan puhtaasti Ahvenanmaan aluepolitiikasta, ja pörssiyhtiölle hyvin kyseenalaisesta valinnasta noin osakkeenomistajien etua ajatellen.

Helsinki-Tukholma-reitillä ei myöskään ole käytännössä minkäänlaista kasvupotentiaalia, kyse on lähinnä markkinaosuuksien jakamisesta nykyisten toimijoiden kesken. Väitän, että Grace tai Cinderella eivät tuo mitään sellaista Hki-Sto-reitille, jolla kampittaa Siljan nykyisiä laivoja, jotka edelleen lähemmäs kolmekymppisinä ovat täysin omassa luokassaan verrattuna mihin tahansa muuhun lähivesillä seilaavaan matkustaja-autolauttaan.

Mielestäni uusi laiva Turun aamulähdössä ei olisi ongelma, sillä Turun aamulähtö on samalla Tukholman iltalähtö. Vaikka Tukholmasta risteilijät taitavatkin suosia Cinderellaa Turun-laivojen sijaan, on tuossa Kallen esittämässä skenaariossa (jota en loppujen lopuksi pidä lainkaan mahdottomana) Cinderella siirretty Helsinkiin.

Vaikka Cinderella ja Grace eivät tuokaan mitään promenadeihin verrattavaa, olisivat ne silti suuri uudistus Helsingin linjalla. Ovat ne kuitenkin todella kaukana Mariellasta ja Gabriellasta. Gracessa viehättäisi risteilykansaa sen uutuus ja Cinderellan valttikortti on sen risteilijämäisyys. Eikä autokannen pieni koko haittaisi: rahtimäärät ovat käsittääkseni Helsingin ja Tukholman välillä olleet viime vuodet laskussa.

Varsin epätodennäköisessä ideassani laivat voisivat idän ihmeen valmistuttua kulkea näin:
HEL-TAL
Viking XPRS (2,5 h)
Amorella (22 h)
HEL-STO
Viking Grace
Viking Cinderella
TKU-STO
Gabriella (Turun ilta)
Kiinan NB (Turun aamu)
KAP-MAR
Rosella
(STO-MAR
Mariella)

Tässä siis Amorella tuotaisiin Europan kilpailijaksi. Helsingin linja pistettäisiin täysin uusiksi Gracella ja Cinderellalla, jjotka ovat todella kilpailukykyisiä Serenadea ja Symphonya vastaan. Uusi kiinalainen menisi Tukholman iltaan hyvittämään Helsinkiin siirrettyä Cinderellaa ja Gabriella tulisi Turun iltalähtöön. Tämä saattaisi kuitenkin vaatia muutoksia aikatauluihin. Rosella pysyisi nykyisellä reitillään. Mariella voitaisiin joko poistaa kokonaan laivastosta (myydä, rahdata, romuttaa?) tai siirtää Tukholman ja Maarianhaminan väliselle biletysreitille kilpailemaan melko epätoivoisesti Birkaa vastasn.