Suuria aluksia Suomen satamissa

Aloittaja Jorma Rajaniemi, 03.04.2021, 20:48:16

« edellinen - seuraava »

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.12.2021, 14:42:58
Kokkolaan saapui tänään jälleen yksi suurimmista siellä (ja koko Suomessa) käyneistä bulkkereista, DWT:ltään hieman tosin tuota Southern Harmonyä pienempi KSL Seoul. Jäätalvi-topicin viestiini viitaten, Kontio avasi sille ränniä ennen omaa saapumistaan Kokkolaan bunkraamaan.

https://www.vesselfinder.com/vessels/KSL-SEOUL-IMO-9723502-MMSI-477699900

Nyt KSL Seoul on ollut pari päivää Hangon redillä vierellään ESL:n Pasila, johon puretaan ilmeisesti jotain. Myös Håkansin Neptun parhaillaan matkalla laivojen luo. Aissin mukaan sekä Seoul ja Pasila tulivat Kokkolasta. Jotenkin olisi outoa purkaa lastia merellä, niin lyhyen matkan jälkeen.

Pekka Laakso

Ota huomioon laivan syväys. Se lastataan tuolla sts-operaationa täydempään lastiin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Honkonen

KSL Seoul on ankkurissa Tanskan Anholt-saaren etelä puolella. Samoin Eira ja Kallio paikalla.
Onkohan lastin lisäystä?
Onko tietoa mitä tämä KSL Seoul kuljettaa tällä kertaa?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Marko Kosamo

Juurikin toppauksesta kyse eli alus on kulkenut Tanskan salmista 15m syväydellä ja veikkaisin että tuon kokoluokan aluksen max on +- 18m joten lastataan vielä täydemmäksi ennen lopullista merimatkaa.  Tästä muuten huomaa miten suuri työllistävä vaikutus toppauksilla on meidän ESL- shippingille. Tätä kyseistä alusta on nyt 3 eri aluksen toimesta topattu täydemmäksi.

Suurin osa Kokkolan bulkviennistä/ transitoliikenteestä taitaa olla edelleen Venäjältä tulevaa rautapellettiä, jota tämäkin lasti todennäköisesti on.

Sven Liljeström

Pieni kommentti vain tuosta "toppauksesta"!
Minulle täysin uusi sana, vaikka toki tunnen useammin käytettävät alan ilmaisut,
koska rahtailin aluksia yli 40v-sitten silloisella FÅA:lla.
Persianlahden liikenteeseen yhtiön omat "pikinokat" - mikäli joku ilmaisua vielä muistaa -
olivat siihen auttamattomasti liian pieniä.
Vähän OT, mutta kokoluokka oli silloin toinen - handy size -  15 - 20.000 dwt.
Aikarahtaukset solmittiin yhdelle matkalle ja aikarahtaus, n. 60 vrk päättyi usein Muscatin
ohituksella.
Muistan myös 1980-luvulta yhden raakasokerilaivan, jonka myyjä valitsi annettujen ohjeiden
vastaisesti, ei se ui saapuessaan liian syvällä. Alusta oli ensin kevennettävä Helsingin
Länsisätamassa, josta raakasokeria ajettiin autoin Kirkkonummen Kantvikiin. Alus siirtyi sitten
Kantvikiin, kun 30 jalkaa riitti.