SOFC = Kiinteäoksidi polttokennot energia läheteiksi laivoihin

Aloittaja Timo Tuomivirta, 21.07.2009, 08:36:53

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

#30
..Minulla on harmaa muistikuva siitä, että Rajan hankinnassa haluttiin tukea omalta osaltaan LNGn infran kehittämistä suomessa.

Toinen harmaa muistikuva on, että LNGtä voi käyttää sellaisenaan laivan polttokennoyksikössä.


Eikös tuohon Rajan alukseen tule samantapainen koneisto kun Viking Linen Kaasuhellaan eli mahdollista käyttää LNG:tä tai dieseliä?

Kun huomasin uutisoinnissa maininnan tuosta LNGn käytöstä innostuin spekuloimaan polttokennoyksikön järkiperäisyyttä tuon kokoluokan aluksessa.

Hmm.. Otetaankohan Rajan hankinnoissa huomioon koneiden äänekkyyttä? Polttokennoillahan ääntä ei synny lainkaan.

Tuomas Romu

Eiköhän siihen Wärtsilän dual fuel -moottorit tule.

Kaipa polttokennojen ongelmana on jälleen se, ettei riittävän tehokkaita polttokennoja ole vieläkään hyllytavarana, ja Rajavartiolaitos tuskin on halukas hankkimaan prototyyppejä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Malinen

Toi äänettömyys PV:n käytössä olisi kyllä hieno asia. Vedenalaista kuuntelua silmällä pitäen voisi olla hyvinkin toimiva juttu, ja alhaisen nopeuden energiatarpeeseen saattaisi tehotarvekin pysyä järjellisissä lukemissa.

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 25.01.2012, 14:32:45
Toi äänettömyys PV:n käytössä olisi kyllä hieno asia. Vedenalaista kuuntelua silmällä pitäen voisi olla hyvinkin toimiva juttu, ja alhaisen nopeuden energiatarpeeseen saattaisi tehotarvekin pysyä järjellisissä lukemissa.

Kappas tuo U212 käyttää äänetön ajossa PEM polttokennoja.

http://www.naval-technology.com/projects/type_212/

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_212_submarine

Onkohan PEM ja SOFC molemmat yhtä hiljaisia?

Ei SOFC

Timo Tuomivirta

#34
Dian 13 perusteella vaikuttaa siltä, että polttokenno/LNG +hybridikäyttö ovat ylivoimaisesti parempia kuin Esim. perinteinen LNG polttomoottori.

..Koska kaikki liikkuvat osat puuttuu huoltotarvekin on kaiketi pienempi.

Mielenkiintoinen nyanssi sinänsä että näissä dioissa puhutaan jo 2MW tehoista. Muutama vuosi sitten puhuttiin, että 1MW on absoluuttinen haamuraja.

Olen myös nähnyt maininnan, että 10MW pystyttäisiin rakentamaan 2014 tekniikalla, mutta kukaan ei sitä ole käytännössä vielä tehnyt.

http://www.dnv.no/Binaries/Hybrid%20Propulsion_DNV%20Seminar_Febr2014_for%20circulation_tcm155-596317.pdf