Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

Pakkoko sitä on matkustajalaivalla kuljettaa ? Saariston lautoillakin on vaarallisille aineille omat vuorot.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Pasi Laakso - 22.03.2014, 09:11:12
Melko typerä (tai ainakin tietämättömyyttä kuvastava) on myös uutisissa ollut Wasalinen tj:n lausunto jossa polttoainekuljetuksia verrattiin röntgenlaitteiden kuljetuksiin. Mutta toisaalta ehkä ns. "suuri yleisökään" ei osaa tehdä eroa eri säteilylajien välille.

no kerrotko sit tyhmälle "suurelle yleisölle" eron? jos kerran näytät itse tietävän.

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 22.03.2014, 12:40:51
Pakkoko sitä on matkustajalaivalla kuljettaa ? Saariston lautoillakin on vaarallisille aineille omat vuorot.

miksi ei voisi kuljettaa jos kerran on käytännössä vaaratonta. eri osastoillahan tuo lasti ja matkustajat kulkee. Vai toi säteily-sanako tuossa pelottaa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Pasi Saarinen

^Esim. siksi, että vältyttäisiin tälläiseltä negatiiviselta julkisuudelta.  :deal:

Ville Taavitsainen

kysyinkin aluksi että miksi tämä on negatiivistä julkisuutta?  ja miksi se on uutinen ylipäätään? jos siitä ei kellekkään vaaraa ole niin miksi siitä pitäisi keikille tiedottaa että milloin ja millä laivalla noi kulkee. saattaisi kiinnostaa vääriäkin ihmisiä. ja mua nyt ei ainakan haittais jos samalla laivalla tollasta kuljetetaan
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Ari-Jukka Perkiomaki

#169
Ydinpoltto-aineen kuljettaminen turvallisuusohjeiden vaarallisten aineiden ADR-IMDG:n säännösten mukaisesti on täysin turvallista. Tällöin noudatetaan nk. kuljetusindeksiä (TI) säteilyarvojen suhteen sekä pakkausmääräyksiä.
Itämerellä saa kuljettaa pakattuja vaarallisia aineita RO-RO aluksessa  MoU:n mukaisesti ja siinä sanotuin ehdoin(Yhteispöytäkirja Memorandum Of Understanding MoU).

Mielestäni Wasalinen ei  kannattaisi luopua näistä ydinpoltto-aine kuljetuksista.Myös muut varustamot esim. Stena Line kuljettaa samaa ainetta!

Asian tultua esille ilmeisesti pelätään nyt erityisesti ruotsalaisten (risteily)matkustajien määrän laskua. Ydinvoimaan suhtautuminen on negatiivisempaa Ruotsin puolella ja varsinkin täällä pohjois-ruotsissa. Silloin tällöin esim. VK:ssa on ollut juttuja kuinka mahdollisesti Pohjanlahdelle voidaan tulevaisuudessa rakentaa uusi ydinvoimala Skellefteån korkeudelle Suomen puolella... :o (tuskin kuitenkaan ihan hetkeen, kun toi uusin voimalakaan ei ole edes vielä valmis etelämpänä). :o

Pakatuilla 2-9 luokan vaarallisilla aineilla kuormattujen lastinkuljetusyksiköiden lastauksessa käytetään ahtaustalukkoa, jossa 7-luokan (radio-aktiiviset aineet) kuljetukseen sovelletaan seuraavia ahtausmääräyksiä
ADR(maantie)-IMDG(The international Maritime Dangerous Gods). Aluksen täytyy täyttää Solas määräyksissä olevien vaatimustenmukaisuustodistusten määräykset.
Lastiyksiköiden sijoittelu sallittu sekä kannella(sääkansi) ja kannen alla.
Määräyksissä sanotaan selvästi, mitä aineluokkaa saa tietyllä alustyypillä kuljettaa sääkannella tai kannella sekä matkustaja määrä kuljetettaessa vaarallisia aineita.

Eli ei ydinpoltto-aineen kuljetus ole sen kummenpaa kuin minkään muunkaan vaarallisten aineiden kuljetus.








Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 22.03.2014, 17:51:51
kysyinkin aluksi että miksi tämä on negatiivistä julkisuutta?  ja miksi se on uutinen ylipäätään? jos siitä ei kellekkään vaaraa ole niin miksi siitä pitäisi keikille tiedottaa että milloin ja millä laivalla noi kulkee. saattaisi kiinnostaa vääriäkin ihmisiä. ja mua nyt ei ainakan haittais jos samalla laivalla tollasta kuljetetaan

Kaikki mikä liittyy nykyään ydinvoimaloihin nostetaan tapetille. Tässäkin on käynyt "lapsus" ja sinänsä turvallisen aineen kuljettaminen on vuotanut lehdistölle jotka tykkäävät revitellä aiheesta.

Ajatuksena heitän, että minkälainen kohu olisikaan noussut jos kyseessä olisi vaikkapa Viikkarin  Turku - Tukholma linja jossa matkustajia paljon.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 22.03.2014, 19:37:22
Kaikki mikä liittyy nykyään ydinvoimaloihin nostetaan tapetille. Tässäkin on käynyt "lapsus" ja sinänsä turvallisen aineen kuljettaminen on vuotanut lehdistölle jotka tykkäävät revitellä aiheesta.
Ajatuksena heitän, että minkälainen kohu olisikaan noussut jos kyseessä olisi vaikkapa Viikkarin  Turku - Tukholma linja jossa matkustajia paljon.
Mikäli Wasaline lopettaa nämä kuljetukset päätyvät ne varmasti Turku-Tukholma linjalle tai Kapellskär-Naantali linjalle.  ::)

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 22.03.2014, 15:21:46
no kerrotko sit tyhmälle "suurelle yleisölle" eron? jos kerran näytät itse tietävän.

Se että itse luulen jotain tietäväni ei välttämättä tarkoita että osaisin silti selittää muille...  ;D

Mutta siis, röntgenlaitteet ( -putki) on toimintaperiaatteeltaan tavallaan kuin hehkulamppu. Se tuottaa ionisoivaa röntgensäteilyä ainoastaan käynnissä ollessaan, ja kun se on sammuksissa se ei säteile mitään. Samalla tavalla kuin hehkulamppukaan ei säteile näkyvää valoa virran katkeamisen jälkeen. Radioaktiivisten alkuaineiden hajoamisessa syntyvä ionisoiva säteily sen sijaan on pysyvää, se jatkuu niin kauan kuin aineen hajoaminen jatkuu.


Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 22.03.2014, 19:59:25
Mikäli Wasaline lopettaa nämä kuljetukset päätyvät ne varmasti Turku-Tukholma linjalle tai Kapellskär-Naantali linjalle.  ::)

Jos polttoaine on matkalla Västeråsista Olkiluotoon ja/tai Loviisaan, niin miksi ne on Uumajan ja Vaasan kautta kiertäneet ? Wasaline taitaa kuljettaa lähes ilmaiseksi.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 23.03.2014, 12:51:44
Jos polttoaine on matkalla Västeråsista Olkiluotoon ja/tai Loviisaan, niin miksi ne on Uumajan ja Vaasan kautta kiertäneet ? Wasaline taitaa kuljettaa lähes ilmaiseksi.
Hyvä kysymys. :-X
Ainakin aikoinaan RG Linellä oli todella halvat rahtihinnat verrattuna Finnlinkkiin. Sundsvallista oli huolitsijalle halvempaa ajaa 24-metrinen Vaasan kautta tietyllä kuormalla Lappeenrantaan kuin Sundsvall-Kapellskär-Lappeenranta! :o Näin oli kesällä 2010, kun työskentelin huolitsijana eräässä suuressa rahtifirmassa Uumajassa. Mutta tosiaan Västerås on paljon lähempänä kuin Sundsvall...
En sitten tiedä paljonko rahtihinnat ovat muuttuneet? Luulen, että Wasalinellä on samat hinnat käytössä mitkä oli Rg Linellä?

Mika Liinamaa

Jollain tavalla se ydinpolttoaine joka tapauksessa toimitetaan sitä tarvitseville. Harmi, jos Wasaline luopuu kuljetuksista pysyvästi... Tällöinhän käy vain niin että kilpailevat kuljetusliikkeet kiittää kauniisti ja vie rahtituloja Wasalineltä. Ei voi muuta toivoa kuin, että tarpeeton media-jeesustelu asiasta lässähtää kasaan ja kuljetukset jatkuisi vähin äänin niin kuin tähänkin asti.

Sitten asiasta viidenteen. Kävin viime viikolla Uumajassa ja laivalle on tulossa pieni uudistus. Myymälä siirtyy laivan perälle Kafeterian tiloihin. Uusi myymälä on tarkoitus  avata toukokuussa. Työn alla oleva tila näytti olevan hieman nykyistä myymälää suurempi.

Kalevi Lehto

Satuinpa viime viikon perjantaina Vaasaan juuri Wasa Expressin lähtöaikaan ja heräsipä mielessäni ajatus, etteivät tainneet olla ihan kaikki säädöt kohdallaan aluksen konehuoneessa, siinämäärin sankkaa mustaa savupatsasta nimittäin sylki korsteenistaan, että näkyi varmaan muutamankin kymmenen kilometrin päähän.(olisivatko mahdollisesti koettaneet käyttää nyt sitä paljonpuhuttua ydinpolttoainetta... ;D) Myös kuvassa oikealla näkyvä savu on aluksesta peräisin. Kuva tosin hiukan latistaa vaikutelmaa, paikanpäällä näytti vielä pahemmalta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Kiinnitin samaan huomiota, kun kävin koeajamassa laivaa viime kuussa. Lähtiessä laivalta tuleva savu näytti lähinnä kaupunkia peittävältä sumuverholta.

Kalle Id

Tässä vielä sama havainnoituna laivan kannelta:


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 01.04.2014, 20:47:39
Satuinpa viime viikon perjantaina Vaasaan juuri Wasa Expressin lähtöaikaan ja heräsipä mielessäni ajatus, etteivät tainneet olla ihan kaikki säädöt kohdallaan aluksen konehuoneessa, siinämäärin sankkaa mustaa savupatsasta nimittäin sylki korsteenistaan, että näkyi varmaan muutamankin kymmenen kilometrin päähän.

Hyvinhän tuo savutteli jo Betancuriana: http://photos2.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=644203&size=1600