Estonian uppoamisesta 25 vuotta 28.9.2019

Aloittaja Sakari Savinainen, 13.09.2014, 19:58:25

« edellinen - seuraava »

Sakari Savinainen

Tervehdys! En oikein osannut kohdistaa tätä mihinkään muualle ryhmistä joten moderaattorit varmasti korjaavat tämän paikkaa jonne se kuuluu  :) Täällä kun on merimiehiä ja naisia sanan kaikissa muodoissa niin sattuisiko joku tietämään järjestääkö Viro minkäänlaista muisto-ohjelmaa Estonian uppoamisen vuosipäivänä? Itse matkustan Tallinnaan pikaisesti tuolloin iltapäivällä käydäkseni muistomerkillä viemässä ruusun. Osaisin sen mukaan sitten suunnitella paluun takaisin kotiin jos olisi jonkinnäköistä tietoa järjestettävistä JULKISISTA tapahtumista. Kiitos informaatiosta jo etukäteen.

Rami Kristian Wirrankoski

Jotain tapahtuu. EN jaksa nyt tehdä käännöstä, mutta google osannee:
http://www.postimees.ee/teema/parvlaev_estonia

Sakari Savinainen

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 14.09.2014, 09:58:57
Jotain tapahtuu. EN jaksa nyt tehdä käännöstä, mutta google osannee:
http://www.postimees.ee/teema/parvlaev_estonia


KIITOS  :) Mä tiesin että tähän sivustoon ei voi kuin luottaa ja siihen että täältä löytyy aina joku joka tietää

Mika Honkonen

laitetaampa jälleen ot.
Sakarille sen verran että jos käyt miidurannan suunnalla niin käppä kurkkaamassa mitä uls ferry 1:llä tapahtuu.
Ilmeisesti makoilee siellä.

Onko tietoo pidetäänkö estonian kunniaksi muistotilaisuutta victoria 1 ja/tai romantikalla ?
Luulisi että olisi hiljainen hetki ja laskisivat seppeleet mereen
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Lasse Kaila


Rami Kristian Wirrankoski

Jotain outoa jutussa oli, sillä lopussa lause loppuu kesken...eikä sille ole lehden sivuilla jatkoa missään...

Sami Aaltonen

Joo tänä aamuna töissä radiota kuunnellessa palasi mieleen tuo aamu kun tästä ensimmäisen kerran kuulin. Koulussa tais olla samana aamuna 9 eri tappeluakin. Ei siitä koulussa kamalasti puhuttu tai puhuttiin mutta mitään "kriisi" hommaa siitä ei järjestetty. Ehkä olisi ollut syytä.

Kaivoin Juutupesta näitä radiopuhelinkeskusteluita, karmivaa kuunneltavaa. Mutta hyvä, että ne on julkaistu. Uskomatonta, miten rauhallisia Silja Europan ja Viking Mariellan ja muiden alusten radioviestinnästä vastaavat osaavat olla tollasessa tilanteessa kun Mariellan saapuessa paikalle totuus alkaa selvitä.
Myöskin Mariellan kapteenin haastattelu oli aika uskomatonta kuunneltavaa.

Tähän on vielä pakko kirjottaa sellanen, että olimme sen muutama vuosi sitten Viikinglinella Jouluristeilyllä Tapaninpäivän myräkässä paluumatkalla Tukholmasta. Tuulta oli jotakuinkin 25-30ms koko yön ja kyllä voin vähän kuvitella mitä tuo Estonian yö on ollut niille, jotka sielä olivat.


Arto Papunen

Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..

Sami Aaltonen

Luulisin siksi, näin maalaisjärjellä, että se oli ensimmäinen alus joka vastasi Mayday kutsuun. Estonia näiden radio viestien perusteella ensimmäiseksi kutsui Silja Europaa. Ehkä siksi. En tiedä tietenkään faktoja.

Jani Tarkkinen

Aikanaan kesti hetken aikaa että tuli apua paikalle, Mariella, Europa jonkin aikaa; Finnmerchantilta useampi tunti. Nyt kun on tuo öljysatama, Suomenlahti on kuulemma tankkerivilkkain merialue maailmassa, niin jos joku alus uppoaisi, niin eikös sitä apua olisi suht heti paikalla? Ainakin kun Marinetrafficcia kattoo, niin laivankuvia on kuin kärpäsiä ulkohuussissa.

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 26.09.2014, 21:52:20
Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..

Vastaus tähän löytyy turvallisuustutkinta.fi -sivustolta, tutkintaselostuksen luvusta 7:

LainaaMARIELLA vastaanotti ESTONIAn ensimmäisen hätäkutsun noin klo 01.22 ja vastasi siihen. Alus oli lähinnä ESTO- NIAa sen koillispuolella. Kun SILJA SYMPHONYlla kuultiin hätäkutsu, siellä käynnistettiin nauhuri nauhoittamaan radioliikennettä.

ESTONIAn toisen hätäkutsun klo 01.24 vastaanotti 14 radioasemaa. Yksi näistä oli MRCC Turku, joka otti vastuun pelastustoimien johdosta.

ESTONIAn sijainti saatiin tietää klo 01.29 ja vastaanotettuaan hätäsanoman lähistöllä olleet alukset kääntyivät kohti onnettomuuspaikkaa. Tässä vaiheessa MARIELLA oli noin yhdeksän meripeni- kulman etäisyydellä ESTONIAsta. SILJA EUROPAlla oli suora radioyhteys ESTO- NIAan, joten aluksesta tuli hätäradiolii- kenteen johtoasema ja klo 02.05 MRCC Turku määräsi sen päällikön onnetto- muuspaikan johtajaksi (On Scene Com- mander, OSC).

Petri Hatakka

Youtubesta löytyy kolme videoklippiä seuraavan päivän pelastustöistä Finnhansalta kuvattuna. (Finnhansa del1, del2,del3) En nyt erikseen linkitä niitä tänne. Mutta niistä huomaa että keli oli aika kova vielä tuolloin.

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 26.09.2014, 21:52:20
Itseä vuosien aikana ihmetyttänyt miksi tilanteenjohto oli Silja Europalla eikä Mariellalla, joka oli ensimmäisenä kohteessa..

Parissa viestissä tähän jo periaatteessa vastattiinkin mutta tarkennuksena, että Estonia vastasi vain Europan esittämiin kutsuihin, joten ei ilmeisesti kuullut muita.

Sami Aaltonen

Mikä Viiking Linen alus oli tuolloin Mariellan parina Tukholma-Helsinki? Eli kysymys kuuluu oliko Gabriella jo tuolloin laivastossa Hel-Stockholm? Mariella oli ilmeisesti matkalla Tukhomaan, jonne kapteeni kertoi aluksen jatkaneen aamu 10 matkaa.
Isabella ilmeisesti vilahtaa MTV3sen uutisissa ja sehän oli muistaakseni radio viestinnässäkin äänessä.

Vesa Penttilä

Lainaus käyttäjältä: Sami Aaltonen - 27.09.2014, 09:13:29
Mikä Viiking Linen alus oli tuolloin Mariellan parina Tukholma-Helsinki? Eli kysymys kuuluu oliko Gabriella jo tuolloin laivastossa Hel-Stockholm? Mariella oli ilmeisesti matkalla Tukhomaan, jonne kapteeni kertoi aluksen jatkaneen aamu 10 matkaa.
Isabella ilmeisesti vilahtaa MTV3sen uutisissa ja sehän oli muistaakseni radio viestinnässäkin äänessä.


Eikös se juurikin Isabella ollut..