Merimieslaki rahtilaivoilla

Aloittaja Santeri, 22.12.2001, 05:05:10

« edellinen - seuraava »

Santeri

Onko nykyään joku sellainen laki, että merenkulkuviranomaiset vaativat turvallisuuskoulutuksen ennen kun saa olla rahtilaivan kyydissä. Kyselin Engshipiltä mahdollisuudesta päästä rahtilaivalla yhteen suuntaan johonkin, mutta nykyinen laki on kuulemma tuollainen.
Joskus pari vuotta sitten kyselin joltain rahtifirmalta en muista miltä mahdollisuuksista päästä rahtilaivan kyytin. Silloin olisi päässyt sairashytissä sillä edellytyksellä, että olisi osallistunut talon töihin. Se olisi ollut kyllä hieno kokemus, mutta ei sit tullu lähdettyy.
Onhan Finnlinesilla matkustaja rahtilaivoja mut ei se sama asia ole.

Matti Kauppinen

#1
Noh, minä olin vuonna 1997 koko kesän töissä rahtilaivalla, eikä minulla ole mitään turvallisuuskoulutusta, tiedä sitten onko laki muuttunut sittemmin. Ja mitä rahtilaivalla matkustamiseen tulee, niin ainakin Röyttän teräskuljetuksia hoitavan Langh Shipin laivoilta löytyy muutama matkustajapaikka. Muuan tuttava matkusti täältä Langh Shipin Lauran kyydissä Saksaan. Matka oli aika edullinen ja laivalla oli täysihoito eli ruuat sisältyi hintaan ja niin poispäin. Herää vain kysymys kuinka tuollaisella rahtilaivalla saa ajan kulumaan? Rahtilaivoilal kun ei ole yökerhoja ja baareja. Esim. Röyttästä Saksaan on aikasen pitkä matka ensin on pitkä Pohjanlahden ylitys, jota seuraa vielä pitempi Itämeren ylitys.  

Juha Westerlund

#2
Niin nykyäänhän se laki vaatii sen basic trainingin, ja matkustaja vesseleissä on sitten viellä vaikka mitä lisä kursseja...Ja koko ajan tulee uutta kurssia...Esim. mullakin on nyt viime 3 vuoden aikana tullut suoritettua ainakin vähintään 7 eri kurssia esim. basic trainig, fire fighting, advanced fire fighting for seafarers, EA 1 ja 2...näitä on ihan tuhottomasti! Ja mitä matkustamiseen tulee, ei tarvi olla mitään koulutuksia käytynä. Nykyään kun on näitä Ro-Ro/matkustaja aluksia, myös näiden alusten miehistö tarvitsee näitä matkustaja alus kursseja! United luokan aluksissa on muuten myös matkustaja paikkoja, kemistä, oulusta-antwerpeniin-felixtowniin...Voi vapaasti korjata asia virheet tästä jos niitä löytyy....

Miran Hamidulla

Finnlinesin liikenteessä ajavan roro-lastilaivan Baltic Eidernin varustamo Andrew Weiwer Shipping tarjoaa Baltic Eiderillä tehtäviä risteilyjä Englannista Suomeen ja takas sekä mahdollisuutta tehdä matka myös yhteen suuntaan(ilmeisestikin näin ollen myös Suomi-Englanti suunnassa). Eli aluksen 12 matkustajapaikkaa eivät ole tässä tapauksessa varattu vain rekkakuskeille niin kuin ne monesti roro-aluksissa tuntuvat olevan. Sillä niistä 6 kpl on myös risteilymatkustajien käytössä. Harmi vaan ettei Andrew Weiwerin sivuilla kerrota noiden matkojen hintoja. Olisi kyllä hienoa joskus päästä tekemään tuollainen matka.

Lisätietoa:
http://www.aws.co.uk/cruises/baltic/baltic.html
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

#4

LainaaFinnlinesin liikenteessä ajavan roro-lastilaivan Baltic Eidernin varustamo Andrew Weiwer Shipping tarjoaa Baltic Eiderillä tehtäviä risteilyjä Englannista Suomeen ja takas sekä mahdollisuutta tehdä matka myös yhteen suuntaan(ilmeisestikin näin ollen myös Suomi-Englanti suunnassa). Eli aluksen 12 matkustajapaikkaa eivät ole tässä tapauksessa varattu vain rekkakuskeille niin kuin ne monesti roro-aluksissa tuntuvat olevan. Sillä niistä 6 kpl on myös risteilymatkustajien käytössä. Harmi vaan ettei Andrew Weiwerin sivuilla kerrota noiden matkojen hintoja. Olisi kyllä hienoa joskus päästä tekemään tuollainen matka.
Ihan mielenkiintoinen juttu tuo!
Tosin liikaa tuollaiselta matkalta ei kannata odottaa, mutta yhteensuuntaan tuo on loistava juttu!
Täytyykin ottaa hinnoista selvää.
Takasin päin pääseekin vaikka millä laivoilla.