TUI:n risteilijätilaukset Turusta (oli: STX neuvottelee...)

Aloittaja Olli Tuominen, 16.09.2011, 19:57:52

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 12.01.2013, 19:36:55
Vai olisko paras päästää konkkaan, ja aloittaa Suomalaisella omistajapohjalla uudestaan sen sijaan, että pumppaa rahaa Koreaan?

Konkurssiin päästämisessä on omat riskinsä, varsinkin jos uusi omistaja ei ole heti konkurssista lähtien pitämässä huolta, että toimivat rakenteet ja osaajat saadaan siirrettyä uudelle yhtiölle. Varmempi lähestymistapa olisi telakoiden ostaminen STX:ltä - ensin ehkä osaksi ja myöhemmin kokonaan.

Päädytään mihin ratkaisuun tahansa, jos telakkatoiminta Suomessa jatkuu on sitä pakko jotenkin rationalisoida. Jo lähtien siitä, että nykyisillä tilauskannoilla ei ole mitään järkeä ylläpitää kolmea eri laivanrakennustelakkaa (tai no, kahta rakennus- ja yhtä kokoamistelakkaa) Suomessa. Telakoita on ainakin yksi, mahdollisesti jopa kaksi liikaa. Toimintaa pitäisi keskittää ja säästettävien telakoiden infrastruktuuriin sijoittaa.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.01.2013, 01:37:48
Telakoita on ainakin yksi, mahdollisesti jopa kaksi liikaa. Toimintaa pitäisi keskittää ja säästettävien telakoiden infrastruktuuriin sijoittaa.

Sehän sitten tiedetään mikä telakka saisi jatkaa, jos valtio tähän hommaan lähtee mukaan. Niin paljon on muualta kupattu toimintoja pääkaupunkiseudulle että alueellistamishengessä tuo jatkuisi.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kim Helle

Jos risteilijäitä olisi tarkoitus jatkossakin rakentaa niin ei onnistu Helsingissä. Satama-allas on aivan liian pieni kuten telakka-allaskin.
Turun ja rauman kesken pitäisi sitten ratkaisua hakea. En ota kantaa sen enempää olisiko vain yksi toimiva yksikkö vai kaksi.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Marko Manninen

Kyllähän se logistisesti paremmassa paikassa Turku on, kuin Rauma. Itse Satakuntalais syntyisenä voisin pitää Raumaa parempana vaihtoehtona, mutta kyllä Turun puolesta puhuu monta asiaa. Helsingin telakasta varmasti on hyvä pitää jonkun moinen osuus itellä, niin kauan kuin on järkevää. Jos päädytään Rauman sulkemiseen ja Turun kehittämiseen, niin satama-altaan kattaminen on varmasti ensimmäisiä investointeja mitä tarvitsisi tehdä. On tehty loisto tuotteita liian pitkään taivasalla. Hytti tehdasta tuskin kannatta erottaa telakasta ja sama on jäänmurto puolen kanssa.

Olisko tälle Suomen telakka teollisuus keskustelulle parempi ihan oma otsikko?? Tässä on keskusteltu ohi otsikon jo melko paljon.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 13.01.2013, 11:13:33
Jos risteilijäitä olisi tarkoitus jatkossakin rakentaa niin ei onnistu Helsingissä. Satama-allas on aivan liian pieni kuten telakka-allaskin.

Lisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.01.2013, 12:51:15
Lisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.

Tossa on hyvinkin paljon järkeä ja Helsingillä tulee koko ajan paineita etsiä tontti paikkoja kerrostaloilleen. Helsingin telakan siirto Raumalle olisi Rauman "pelastus"

Miten nuo omistukset menee ja kuka omistaa loput yhtiöistä?
STX Europe
  STX Finland 100%
    STX Finland Cabins Oy 100%
    Aker Arctic Technology Oy 70%?
    Shipbuilding Completion Oy ?
    Arctech Helsinki Shipyard 50% (United Shipbuilding Corporation 50 %)
    ENG´n´D Oy
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Tuomas Romu

STX omistaa Aker Arcticista 71.4%. Loput omistaa ABB ja Aker Solutions (molemmat 14.3 %).

Kannattaa pitää mielessä, että AHS teettää suurimman osan terästöistään Viipurissa. Näin ollen Raumalle siirtymisestä ei olisi merkittävää hyötyä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

Taas on näköjään EU kieltämässä Rahotuksen  :finger:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/437272/KL+Telakkakriisi+voi+ratketa+Finnveran+takuilla
http://www.ts.fi/uutiset/talous/437389/Finnvera+Valtio+ei+saa+lisata+telakkatakauksiaan

Olisi hienoa jos TUI nostaisi enakko maksua isommaksi, niin hommasta voisi tulla jotain. Tiedä hänestä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Ari Leskinen

LainaaLisäksi Helsingissä ei ole omaa lohkotuotantoa, tilaa laajentamiselle ei ole ja kulkuyhteydet (maata pitkin) telakalle ovat surkeat, kun rautatie on purettu ja maantietä pitää tulla Helsingin keskusta-alueen läpi. Hietalahden telakka olisi minusta ehdottomasti se ensimmäinen lopetettava. Helsingin Arctechin toiminta voitaisiin siirtää Raumalle joka erikoistuisi jäänmurtajiin ja muihin erikoisaluksiin, Turku puolestaan voisi keskittyä matkustaja-aluksiin. Tai sitten reteesti keskitettäisiin kaikki toiminta vain Turkuun.

XPRS:n rakentamisaikoihin lohkoja tuotiin proomulla mm. Raumalta koska Helsingin telakalla olevasta täysin toimivasta lohkotehtaasta tehtiin harjoitusrata golfaajille.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 14.01.2013, 18:00:38
XPRS:n rakentamisaikoihin lohkoja tuotiin proomulla mm. Raumalta koska Helsingin telakalla olevasta täysin toimivasta lohkotehtaasta tehtiin harjoitusrata golfaajille.

Lohkohallit taidettiin lopettaa Helsingissä jo vuonna 2003 heti Carnival Miraclen lohkotöiden valmistustuttua. Taisi olla silloin tehty strateginen päätös, koska nähtiin että risteilijätilaukset keskittyvät Post-Panamax aluksiin, joita Helsingissä ei voida rakentaa.

Silloisen Kvaerner-Yardsin muilla Suomen telakoilla nähtiin olevan tarpeeksi lohkokapasiteettia.

Lauttoihinhan niitä tuotiin Ranskan STX:ltäkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Leskinen

#55
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.01.2013, 18:48:28
Lohkohallit taidettiin lopettaa Helsingissä jo vuonna 2003 heti Carnival Miraclen lohkotöiden valmistustuttua. Taisi olla silloin tehty strateginen päätös, koska nähtiin että risteilijätilaukset keskittyvät Post-Panamax aluksiin, joita Helsingissä ei voida rakentaa.

Silloisen Kvaerner-Yardsin muilla Suomen telakoilla nähtiin olevan tarpeeksi lohkokapasiteettia.

Lauttoihinhan niitä tuotiin Ranskan STX:ltäkin.

Olin mukana Towing Masterina Alphonse Letzerillä, kun Galaxy 2:n koko keulaosa hinattiin St Nazairesta Hietalahteen, jossa perä ja keula sitten yhdistettiin.

Hinaaja on näköjään romutettu vuosi sitten

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1506189
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Tuomas Romu

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/telakkadraamassa+yllatyskaanne/201302364435

LainaaMyös Suomen valtio tekee lyhytaikaisen sijoituksen, mutta vain TUIn risteilijöiden rakentamisen ajaksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

YLE: Vapaavuori: TUI-alusten rahoitus varmistunut

LainaaValtio muun muassa myöntää kahdelle TUI-risteilijälle yhteensä 31 miljoonaa euroa innovaatiotukea. Tuesta 16 miljoonaa on myönnetty jo aiemmin, eli uutta rahaa on luvassa 15 miljoonaa.

Lisäksi valtio ostaa Turun telakan maa-alueen ja vuokraa sen takaisin telakkayhtiölle. Maakaupan arvo on 23,5 miljoonaa euroa.

Vapaavuoren mukaan telakkayhtiö STX sitoutuu mittavaan pääomitukseen, jonka arvo on kymmeniä miljoonia euroja. Alusten tilaaja puolestaan on tehnyt merkittäviä joustoja rahoituspuolella.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

TS: TUI:n risteilijöiden rahoituspaketti jälleen uhattuna

LainaaTelakkayhtiö STX Finlandin emoyhtiön ajautuminen velkasaneeraukseen saattaa uhata jo kertaalleen sovittua rahoituspakettia saksalaisen TUI Cruises -varustamon kahdelle tilaukselle Turusta.

Soudetaan, huovataan...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

Ikävä kyllä ei mene kauaa kun ilmoitetaan että TUI:n kipot rakennetaan muualla.  Tuskin niillä riittää enää kovinkaan kauaa kärsivällisyys.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8