Simona hyötykäyttöön?

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 18.03.2002, 19:57:23

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Vuosaaren telakka-alueella on jo useamman vuoden ollut nostettuna kuiville entinen rannikkorhtialus Simona, ex.Zenita, Jatta ja Fakir. Alus ei ilmeisestikään ole ajokuntoinen, koska jos olisi, se varmaan olisi jo myyty.
Viimeksi, kun aluksen kanssa oli tekemisissä, sitä kaupitteli Wallin Herkku Ky:n konkurssipesä. Sama taho on ainakin aiemmin vastannut myös kännykkänumeroon, joka laivan pohjarakenteisiin on spreijattu. Aluksesta pyydetty hintakaan ei ollut päätähuimaava, mutta huomioiden sen, että ostajan olisi toimitettava laiva pois Vuokista ja vieläpä laskettava se omalla kustannuksellaan veteenkin, voisi ostohinta moninkertaistua lyhyessäkin ajassa...

Simonassa tuskin olisi ainesta sen paremmin matkustaja-, rahti-kuin ravintolalaivaksikaan, sen kunto kun tuskin monen vuoden kuivillaolon jälkeen on paras mahdollinen, mutta ainahan sitä voi visioida. Asuntokommuuniksi? Kukkakaupaksi? Kirjastoksi? Tai jos kuitenkin raflaksi, niin mihin??
Ruumassa olisi riittävästi tilaa kaikkeen tarpeelliseen ja varmaan jäisi luppojakin.

Tapaus tuli mieleeni Rouhimon Pertin taannoisesta Tärnö-hankkeesta. Perttihän oli anonut ja tietääkseni saanutkin jotain EU-tukiaisia rahtiajoon liian pieneksi osoittautuneen kuivarahtialus Tärnön kunnostamiseksi matkustajalaivaksi. Työt oli aloitettu ja runko puhallettu, mutta sitten laskelmat pettivät (rahat siis eivät loppuneet, vaan pikemminkin into) ja Tärnö myytiin nykyiselle omistajalleen, joka jatkoi remonttia sen verran, että osa-aikainen ravintolalaiva Mars sai nykyisen ilmiasunsa. Marsin en usko enää muuttuvan matkustajalaivaksi, vaikka eihän tuokaan mahdollisuus varmaan ole täysin mahdoton. ::)

EDIT: Simona päätyi pataan aika pian tämän keskustelun käymisen jälkeen eli jo aika paljon ennen Vuosaaren satamapäätöstä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#1
Simona on kyllä rungoltaan kohtalaisen hyvässä kunnossa (luulisin), kun se hiekkapuhalleettiin ja maalattiin maallenoston jälkeen muutama vuosi sitten. Lienee kuitenkin totta tuo Miranin mainitsema kone -asia, eli sen moottori on kuuleman mukaan halki. Uusi ohjaamo (tehty faneerista) on jo läpimätä, ja luhistunee tuotapikaa aivan itsestäänkin.
Laiva runko sinänsä ei ole mitenkään kaunis, edustaahan se tyypillistä hollantilaisrunkoa, joka on keulasta tylppä ja pyöreähkö. Laiva olisi kyllä ihan siedettävän näköinen nykyisellä kansirakennusten ja kansitilojen asettelulla. Mikäli sitä haluaisi huvikäyttöön hankkia, tulisikin se säilyttää nykyisellään. Ruumaan saisi ihan tarpeeksi tiloja vaikka koko suvulle, tai voisihan sitä käyttää vaikka liikkuvana tanssiravintolana tyyliin Häihäsen Sanna, tai sitten mitenkähän olisi tuo aluevesirajalle sijoitettu uiva ***?.No leikki leikkinä: missään tapauksessa tähän kyseiseen alukseen eivät soveltuisi MINKÄÄNLAISET ISOMMAT kansirakenteet, jontuen laivan ketkasta - sillä, siinä tapauksessa siitä tulisi samannäköinen "hirvitys" kuin esimerkiksi Kvaerner Masan rannassa usein loikoileva "My Dream" -alus. Muitakin varottavia esimerkkejä on löydettävissä pitkin ja poikin Suomen rannikkoja ja järviä (Tästähän tuli nyt poikkeuksellisen pitkä tilitys -> lupaan parantaa tapani tulevaisuudessa...)
Rami