Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Rellu asettuu talveksi taas Viaporin ulompaan kuoppaan, jossa se jo Hyökyn seurana ehti käväistä. Susannan auto oli sanonut yhteistyösopimuksen irti, joten hän ei päässyt mukaan Majakkaseuran pikkujouluihin ja näin jäivät tuoreet kuvat Rellun pohjasta näkemättä...
Hyöky puolestaan on -kuten toisaalla on mainittukin- siirretty talvehtimaan Hietalahden rantaan, Turson ja Tommin naapuriin. Tapasin Patun sattumalta eilen ja hän kertoi kaiken huoltopuolella menneen käsikirjoituksen mukaan, hiekkapuhallus ja maalaus oli tehty ja ikäviä yllätyksiä ei ollut tullut vastaan. Koska Hyökylle on vetämässä kevääksikin taas parin viikon raflakeikka Stadiin, alusta ei katsottu aiheelliseksi hinata muutaman hiljaisen kuukauden takia Haminaan.

Kemin suhteen on olemassa suunnitelma sen saattamiseksi yleisölle avoimeksi alukseksi ensi kesänä telakassaan. Tästä ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole enempää kerrottavaa; ei julkista eikä salaista.  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#46
Dyykkarit ovat tehneet mielenkiintoisen löydön: Vuonna 1922 Ahvenanmerellä ajomiinan tuhoaman majakkalaiva Storbrottenin (I) hylky on löydetty. Tarkempia tietoja hylyn kunnosta ei ole, mutta jotain irtaimistoa on jo suunniteltu nostettavaksikin. Asiaa tosin mutkistaa se, että alle satavuotiaana hylkynä Storbrotten on yhä MKL:n omaisuutta eikä muinaismuistolain piirissä... ::)

Ensimmäinen Storbrotten oli samantyyppinen majakkalaiva, kuin Viaporissa nyt säilytettävä museo-Kemi (silloin Relandersgrund), vaikkeivät ne suoranaisia sisaraluksia olleetkaan. Pitäisin aika epätodennäköisenä, että hylkyä kukaan koskaan vaivautuisi nostamaan -varsinkaan, kun se upotessaan vei mukanaan melkein koko henkilöstönsä ja on näinollen määriteltävissä myös haudaksi.

Patukin on herännyt ja herättänyt Hyökyn talviunestaan. Ravintolatoiminta Nosturin kupeessa on määrä polkaista käyntiin ennen wappua ja kesä-elokuuksi matkataan taas Haminaan -kunhan jostain löytyy tarpeeksi edullisesti tuon keikan ottava hinaaja... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.11.2006, 15:42:23
Kemin suhteen on olemassa suunnitelma sen saattamiseksi yleisölle avoimeksi alukseksi ensi kesänä telakassaan. Tästä ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole enempää kerrottavaa; ei julkista eikä salaista.  ::)

Vaikka Rellu pysyykin Helsingissä ainakin tämän vuoden, niin Kotkaankin saadaan uutta töllisteltävää majakkalaiva Kemistä. Enemmän aiheesta museokeskus Vellamoa koskevassa topicissa ->

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7099.msg79718#msg79718


Kimmo Rantanen

Majakkalaiva Kemin (ex. Relandersgrund tämäkin) pohja on kunnostettu Suomenlinnan telakalla ja rungon alaosa on nyt sen värinen kuin majakkalaivassa pitääkin. Kansirakenteiden ja sisätilojen kunnostustöihin käydään Kotkassa, jonne siis hinaaja Ajo hinasi Kemin huhtikuun lopulla.

"Kemi" Kotkan Kantasatamassa

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 04.10.2005, 16:21:49
18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)
Olen sataprosenttisesti yhä tätä mieltä. Kahden ja puolen vuoden kuivillaolon aikana Kemin pohjalevyjä ei ole vaihdettu; jos pintaan on roiskittu tuoretta maalia, hyvä niin -pitkittäähän sekin varmaan uppoamisprosessia muutamilla viikoilla tai kuukausilla...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mika Peltonen

Tässä muutama kuva "majakkalaiva" Snipan:in nykytilasta Rymättylässä, Tanilanrannassa.







Markus Myllymäki

#52
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan, kun on päässyt " vähän" rapistumaan.

Kille

Lainaus käyttäjältä: Markus Myllymäki - 05.05.2007, 15:22:14
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan ;D  On päässy sen takia sit " vähän" rapistumaan...
"Hyvän" tutka-antennin sieltä sais ;D

Ville Alho

Noita kuvia katsellessa ei voi kuin ihmetellä, että miksi paatin annetaan lojua siellä. Luulisi että kuvissakin näkyvien kiinteistöjen omistajan nyt ainakin vaatisivat hylyn poistamista maisemaa pilaamasta.

Kalevi Lehto

Tuo on lojunut tuossa jo vuosikausia. Muistaakseni tämä samainen Snipan on kerran uponnut Aurajokeenkin. Sitä en kyllä tiennyt, että kysymyksessä on entinen majakkalaiva.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Heli Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Markus Myllymäki - 05.05.2007, 15:22:14
Eipä ole ketään tarvinnu sitä vähään aikaan ;D  On päässy sen takia sit " vähän" rapistumaan...

Niinpä, sillähän melkein pystyisi vielä liikkumaan eteenpäin.. ;) Ihme kun ei ole vielä kokonaan uponnut sinne "lammikkoon"  sen uudeks nimeks nimeks tarvis antaa se "sillipurki" heh  ;D

Kille

Lainaus käyttäjältä: Heli Myllymäki - 07.05.2007, 10:41:32
Niinpä, sillähän melkein pystyisi vielä liikkumaan eteenpäin.. ;) Ihme kun ei ole vielä kokonaan uponnut sinne "lammikkoon"  sen uudeks nimeks nimeks tarvis antaa se "sillipurki" heh  ;D
Taitaa olla tuossa sen verran matalaa ettei uppoa enempää ;)

Heli Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 07.05.2007, 15:10:31
Taitaa olla tuossa sen verran matalaa ettei uppoa enempää ;)

Täytyy myös toivoa, ettei myrsky yllä, sehän olis ikävää, kun se uppoisi jos se nyt pääsee mihenkään uppoamaan ellei se vaihka siinä myrskys hajoais heh  :D   ;D

Mikko-Oskari Koski

Kun sunnuntaina vietimme Rellun tämän kauden avajaisia, juttelimme Seppo Laurellinkin kanssa säilyneistä majakkalaivoista ja heitin vitsinä, että ehtona säilymiselle on, että alus on joskus ollut joko Relandersgrundilla tai Äransgrundilla (kuten sekä Rellu, Faros, Kemi että Hyöky ovat olleet, kaksi viimemainittua molemmissakin).
Kuvat Snipanin hylystä eivät aiheuta näkemyksessäni muutosta... ::)

Rellulla tulee muuten olemaan pitkin kesää Majakkaseuran tuotemyyntiä ja ainakin joinakin sunnuntaipäivinä seuran edustaja paikalla. Paikkahan on Aleksin päässä ja toimilupa voimassa syyskuun loppuun.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950