Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Vähänpä on esimerkiksi Jenkeissä kitisty päästörajoituksista, vaikka heillä ne ovat paljon tiukemmat (rikkioksidien lisäksi myös typen oksidit ja hiukkaspäästöt). Sen sijaan siellä tilaillaan LNG-käyttöisiä rahtilaivoja.

Se, että jossain toisaalla (Välimeri) tilanne on vielä pahempi ei tarkoita sitä, etteikö omasta tontista kannattaisi myös pitää huolta. Ongelmahan on hyvin paikallinen eli esimerkiksi Välimeren tai jonkun muun likakaivon puhdistaminen ei parantaisi Itämeren tilaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Tuomivirta

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.11.2014, 08:16:08
Vähänpä on esimerkiksi Jenkeissä kitisty päästörajoituksista, vaikka heillä ne ovat paljon tiukemmat (rikkioksidien lisäksi myös typen oksidit ja hiukkaspäästöt). Sen sijaan siellä tilaillaan LNG-käyttöisiä rahtilaivoja.

Se, että jossain toisaalla (Välimeri) tilanne on vielä pahempi ei tarkoita sitä, etteikö omasta tontista kannattaisi myös pitää huolta. Ongelmahan on hyvin paikallinen eli esimerkiksi Välimeren tai jonkun muun likakaivon puhdistaminen ei parantaisi Itämeren tilaa.

Jatketaan Off-topiccia.

Hmm.. Kuin myös Containership.. Näköjään hankkivat myös Tier III normit täyttäviä LNG käyttöisiä rekkoja. Milloinkohan tulee ensimmäiset LNG käyttöiset veturit ja lastauskalustoa Suomeen. Asia on ollut mediassa jo esillä.

http://gcaptain.com/finnish-owner-orders-two-additional-dual-fuel-short-sea-containerships/

http://www.prnewswire.com/news-releases/finnish-cargo-company-to-be-the-first-lng-shortsea-container-operator-277036621.html

Marko Manninen

Itse olen vakaasti sitä mieltä, että laiva on puhdas sisar. Ainoastaan siihen on lisätty sellaisia ominaisuuksia ympäristöystävällisyyttä ajatellen, että jonkinlainen tuki heltiää jostakin. Tulevaisuudessa sen tekniikan voi myöskin rakentaa Gracen parantamiseksi. Sisätilojen osalta varmaan tulee joitain pienimuotoisia uudistuksia. Syynä Gracessa huomattu huonoiksi ratkaisuiksi, joita parannetaan sisareen. Uusien ratkaisuiden todettua hyväksi ne voidaan rakentaa isosiskolle myöskin.

Oletan, että laiva korvaa Amorellan ja Cinderellan liikenteen. Uudet päästö luokitukset tuovat vain lisäkuluja operointiin ja kaksi vanhaa laivaa tuovat realiteetit tähän asiaan. Supistus yhteen uuteen Tukholman iltaan on välttämätön. Viking Line varmasti saa kolmen ensimmäisen kuukauden aikana jo melkoisen tarkkoja laskelmia paljon kustannukset nousevat ja paljonko on painetta nostaa lipunhintoja. Tässä näemme matkustajien vähenemisen tai ennallaan pysymisen. Rahti tuskin paljoakaan muuttuu, koska sen on yli päästävä. Tähän asiaan enemmänkin vaikuttavat viennin ja tuonnin suhdanteet. Toisaalta rahti voi jopa lisääntyä, kun SeaWind jää pois liikenteestä. Pääasiassa tämä tuo painetta Gracelle, Baltic Princessille ja Finnlinesin iltapäivä- ja iltalähtöön Suomen päästä. Yhden laivan väheneminen voi lisätä aamulähtöjen rahtia positiiviseen suuntaan ja nostaa myöskin rahtimaksua. Nykyisellään kuljetusliikkeet käyttävät aamulähtöjä, jos aikataulu sen sallii ja syynä halvempi ylitys.

Nyt on kuitenkin Turussa vakaavaraiset omistajat joihin rahoituslaitosten ja Vikin Linen on helppo luottaa. Ei muuta kuin kevääseen mennessä uusi laiva tilaukseen.  :beer:
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Se, että Turun telakalla on vakavarainen omistajapohja, ei tee siitä yhtään edullisempaa paikkaa tilaukselle. Päinvastoin. Meyerit tietävät todellisen hintatason, eivätkä dumppaa. Suomalainen työvoima on suhteessa maailmanmarkkinahintaan liian kallista. Lisäksi Vikingin uudisalus, jos sellainen Meyerilta tilattaisiin, saatettaisiin rakentaa Papenburgissa jo siksi, että sen uittaminen Emsin kautta merelle olisi helpompaa kuin jonkin megaristeilijän, jonka massiivisten runkojen rakennettavuuden takia Meyer Pernoon tulikin.

Kreisin sisaraluksen rakentaminen olisi idioottimaisuuden huippu, sillä Tukholman ylikyllästetyille risteilymarkkinoille ei nyt uusia laivoja yksinkertaisesti kaivata, eikä rahtimäärien kasvattaminen Tukholman tukkoisessa katuverkossakaan ole mitenkään järkevää. Amorellan ja Cinderellan risteilytuotteiden yhdistäminen yhteen laivaan olisi sinällään järkevää, mutta silloin olisi kuitenkin toteutettava jokin ratkaisu myös Turun aamulähdölle, jota vuorokauden kruiseri ei kykenisi hoitamaan muun kuin ehkä rahdin osalta. Amorellan nykyaikataulun mukainen käyntiaika Tukholmassa on liian myöhäinen MHQ:ssa käynnin takia ja parempaan paluuaikaan pääseminen edellyttäisi paitsi Ahvenanmaan käynnin siirtämistä Pitkäännenään, myös Turun käyntiajan aikaistamista ainakin tunnilla. Sen sijaan jos uuden konseptin mukainen matkalaiva toteutettaisiin Turun ja Kapellskärin välille, voisi Vikingille aueta isokin markkina, osin myös Finnlinesin kustannuksella.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.11.2014, 15:08:28
Se, että Turun telakalla on vakavarainen omistajapohja, ei tee siitä yhtään edullisempaa paikkaa tilaukselle. Päinvastoin. Meyerit tietävät todellisen hintatason, eivätkä dumppaa. Suomalainen työvoima on suhteessa maailmanmarkkinahintaan liian kallista. Lisäksi Vikingin uudisalus, jos sellainen Meyerilta tilattaisiin, saatettaisiin rakentaa Papenburgissa jo siksi, että sen uittaminen Emsin kautta merelle olisi helpompaa kuin jonkin megaristeilijän, jonka massiivisten runkojen rakennettavuuden takia Meyer Pernoon tulikin.

Turku Ei todellakaan ole halvimmasta päästä oleva telakka. Papenburg myöskin on on tunnettu kovasta hinnasta, mutta hyvästä laadusta. Suomalainen työvoima on todellakin kallista verrattuna Saksaan, jossa on palkat ollut jäädytetty jo pitkään. Telakatkin on jopa tiputtanut työntekijöiden palkkoja. Suomessa esim. Finnairilla ollaan nyt siinä tilanteessa, että palkkoja on pakko tiputtaa tai ei kohta ole kenellekkään töitä. Ei firmat kuitenkaan huvikseen palkkoja ole vaatimassa alaspäin. Nyt se on vasta tullut Finnaille eteen. Mielenkiintoinen ajatus risteilijän rakentaminen myöskin Saksassa. Tai myöskin osittain rakentaminen. Sillä tavalla valmistus aika varmasti pienenisi huomattavasti.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.11.2014, 15:08:28
Kreisin sisaraluksen rakentaminen olisi idioottimaisuuden huippu, sillä Tukholman ylikyllästetyille risteilymarkkinoille ei nyt uusia laivoja yksinkertaisesti kaivata, eikä rahtimäärien kasvattaminen Tukholman tukkoisessa katuverkossakaan ole mitenkään järkevää. Amorellan ja Cinderellan risteilytuotteiden yhdistäminen yhteen laivaan olisi sinällään järkevää, mutta silloin olisi kuitenkin toteutettava jokin ratkaisu myös Turun aamulähdölle, jota vuorokauden kruiseri ei kykenisi hoitamaan muun kuin ehkä rahdin osalta. Amorellan nykyaikataulun mukainen käyntiaika Tukholmassa on liian myöhäinen MHQ:ssa käynnin takia ja parempaan paluuaikaan pääseminen edellyttäisi paitsi Ahvenanmaan käynnin siirtämistä Pitkäännenään, myös Turun käyntiajan aikaistamista ainakin tunnilla. Sen sijaan jos uuden konseptin mukainen matkalaiva toteutettaisiin Turun ja Kapellskärin välille, voisi Vikingille aueta isokin markkina, osin myös Finnlinesin kustannuksella.

Uusi alus on sinällään riski Tukholman iltaan, koska sitä paljon puhuttua ylikapasiteettia on riittämiin, mutta Vikingillä olisi mahdollisuutta uudella laivalla tiputtaa sitä Amorella 2420 ja Cinderella 2700 yhteensä 5120. Grace II 2800, vähennystä 2320 paikkaa. Sinällään tämä olisi tervehdyttämistä Tukholman päähän. Tukholman katuverkostosta olen toista mieltä. Vikingin rantaan saakka pääseen lähestulkoon motaria pitkin tunnelissa ja Värtanille myöskin on valmistumassa motari kovaa vauhtia. Rahti sinällään ei ole ongelma Tukholmassa. Suurin osa Kapellskärin rannasta tulevasta rahdista suuntaa Tukholman ohitse etelään ja länteen. Grace II aikatalua varmaan maksimissaan myöhästää 18,30-19,00 ajanjaksolla lähtemään. Onko Rosellasta kävijäksi Tursussa aamulla? Saisko M-O laskettua järkevän aikataulun kahdelle Gracelle, jossa päivä ja yö pysähtyminen pidettäisiin Pitkänenässä. Tämä suunnitelma varmasti tarvii rahaa kovasti ahvenanmaalaislta, mutta voitaishan siinä vetää kotiinpäin. Vikingillä on yksin oikeus käyttää satamaa päivisin.  ;)
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

Pitääkö taas muistuttaa piknik-risteilijöistä? Se on ne joka käytännössä pitää Vikingin Turunlinjan pystyssä. Ennen kuin Långnäsin saataisiin toinenkin laituri, ei juuri ajan säästöä tule siellä käynnistä kun joutuvat vuoroin vieraissa käydä siellä jättämässä ja poimimassa...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Alton

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.11.2014, 15:08:28
Sen sijaan jos uuden konseptin mukainen matkalaiva toteutettaisiin Turun ja Kapellskärin välille, voisi Vikingille aueta isokin markkina, osin myös Finnlinesin kustannuksella.

Olen samaa mieltä tästä. Tukholman kruiseri käy liian aikaisin Turussa ollakseen muuhun kuin rahtiin sopiva sieltä. Rosellan korvaajan tekemä vielä Amorellankin nykyistä käynti myöhäisempi piknik-risteilyitä ja tarvematkustamista palveleva lähtö voisi olla hyvä vaihtoehto. Tätä Turun käyntiä ei välttämättä hiljaisempaan aikaan tehdä ollenkaan vaan alus voisi tällöin ajaa vain Maarianhamina - Kapellskär reitillä samaan tyylin kuin Rosella tällä hetkellä. Grace II voisi tällöin palvella rahtiliikennettä Turun aamussa ja riittäisikin sesonkin ulkopuolella tähän hyvin, kun risteilijöitä on vähän. Näin Amorellan, Cinderellan, Gracen ja Rosellan tehtävät hoidettaisiin kolmella aluksella eli varmaankin olisi taloudellisestikin suhteellisen hyvä idea.

Arto Papunen

Eipä varmaan missään ole julkisesti saatavilla esim tietoja kuinka paljon rahtia kulkee minä päivänä ja mikä on vaikka su-to risteilijöiden määrä Cinderellalla.

Suomeksi sanottuna voisiko Amorellan ja Cinderellan korvaaja ajaa arkisin Amorellan aikataululla ja ajaa perjantaina Långnesin kautta ja lähteä 18.00 pe-la päivinä ja sunnuntaina saa isomman tauon ja sitten taas Amorellan aikataulu. Kun taas Rosella ajaisi TO-LA iltaisin Maarianhaminasta Turkuun ja takaisin. Toki aamuyhteyden menettäisi MAA-KAP.
(Toisaalta jos tämä olisi merkittävä yhteys niin DFDS voisi koukata omaa Paldiski-Kapellskär linjansa Maarianhaminen kautta tuolloin)

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 09.11.2014, 01:04:15
Eipä varmaan missään ole julkisesti saatavilla esim tietoja kuinka paljon rahtia kulkee minä päivänä ja mikä on vaikka su-to risteilijöiden määrä Cinderellalla.

Suomeksi sanottuna voisiko Amorellan ja Cinderellan korvaaja ajaa arkisin Amorellan aikataululla ja ajaa perjantaina Långnesin kautta ja lähteä 18.00 pe-la päivinä ja sunnuntaina saa isomman tauon ja sitten taas Amorellan aikataulu. Kun taas Rosella ajaisi TO-LA iltaisin Maarianhaminasta Turkuun ja takaisin. Toki aamuyhteyden menettäisi MAA-KAP.
(Toisaalta jos tämä olisi merkittävä yhteys niin DFDS voisi koukata omaa Paldiski-Kapellskär linjansa Maarianhaminen kautta tuolloin)

Tässä Arton  ideassa todella on ideaa. Viikolla varmasti Cinderella äkkiä ajatellen on "yhtä tyhjä", kuin Grace viikolla. Vasta kysymys kuuluukin kuinka paljon viikonloppuna menetetään matkustajia, jos Rosella/Amorella ei aja MAA-KAP linjaa? Kuinka moni ruotsalainen jättää risteilyn väliin su-to, kun laiva lähtee reissuun paria tuntia myöhemmin. Sen sijaan laiva hakee ison pokan Turusta aamulla ja tuo sen Gracelle. Viikonloppuna Grace II ei välttämättä tarvi tulla Turkuun. No ehkä la aamusti on hyvä tulla koska pe iltana Suomeeen päin on kovasti palaamassa rahtia Ruotsista. Tarvittavan lisävuoron Vikin pystyy tarjoamaan Kapellskäristä. Todellakin perjantai päiväkäynti Pitkässänenässä nopeuttaa menoa Tukholmaan. Tässä järjestelyssä on kaksi miinusta. Perjantaina Suomesta ei ole päiväristeilyä ja viikonloppuna ei ole Tukholmasta vaan se olisi Kapellskäristä. Kesäaikaan mitään viikonloppu mulkkauksia ei tarvisi tehdä, koska Viime vuosina Cinderellakin on harjoittanut muuta liikennettä. Syy kaiketi tähän on pienet matkustajamäärät risteilyillä, samaa liiketoimintaa harjoittaa Birka Line. Kesän Grace II voi hyvin operoida Amorellan aikataululla ja palvella risteilijöitä, Rahtia, päivämatkustajia ja tarvematkustajia kohonneella kapasiteetilla. Risteilyt Riikaan, Tallinnnaan ja Visbyyn tai mihin milloin ovat matkoja järjestäneet, ne menetetään. Kesällä taas Rosella/Amorella voi palvella Ruotsin ja Ahvenanmaan liikennettä täysipainotteisesti.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mikko-Oskari Koski

Turun linjan aikataulu on aina sarja huonoja kompromisseja, eikä viikonpäiviin sidottu kiertokaan ole mikään varsinainen parannus, vaikka sillä varmaan saataisiin jokunen löysä pois.
Vuorokauden risteilyistä: Nykyinen aikataulu on huono, koska ensimmäinen ilta alkaa liian myöhään ja toinen jatkuu liian pitkään. Ideaali lähtöaika on illansuussa ja paluu myöhään iltapäivällä, kuten niin Helsingin kuin Tukholman reissuista tiedämme.
Päiväristeilijöistä: Nykyinen aikataulu on huono, sillä risteily on "mukavuustekijät" huomioiden liian pitkä. Ideaali päiväristeily saa kestää max.10 tuntia, ellei ohjelmassa ole kunnon maihinmenoa. Turun päiväristeily mahtuisi hyvin matkalaivan ja Kreisin Långnäs-vaihdon pariin, mutta ilman Pitkäännenään laiturin viereen rakennettavaa odotuspaviljonkia se ei ole mahdollinen. Kuten kaikki hyvin tiedämmekin, ei Tukholman päiväristeilijöillä ole ihmeempää merkitystä kokonaisbisneksen kannalta, koska heillä ei ole oikeuksia verottomiin tuomisiin eli laivakulutuksensa varaan ei paljoa voi laskea. Jos joku asiakas kuitenkin haluaisi Tukholmastakin päiväristeilyn tehdä, se voitaisiin toteuttaa siten, että Kreisin saavuttua Pitkästänenästä olisi bussikyyti MHQ:n satamaan, josta seuraava Kapellskärin lautta veisi takaisin kansankotiin.
Muuta huomionarvoista: rahdille tulisi antaa yhdeksän tunnin lepovuoro. MHQ-KPS-liikenteen ja Fjärdvägenin resursseja olisi pystyttävä käyttämään nykyistä tehokkaammin. Kesäaikana nykyaikataulu on liki ideaalein toteutettava, koska risteilyvieraiden rooli on vähäisempi.

Nämä kaikki asiat on todettu n+1 kertaa aiemminkin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Tuomivirta

SOFC käyttö laivoissa

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/31187/mikko_oksanen.pdf?sequence=1

Viking lady seilannut jo vuosia merellä ja aiheesta kirjoiteltu muutenkin paljon. On vain ajankysymys milloin ensimmäinen SOFC asennetaan autolautalle.

Tommi Haverinen

Uutinen Kauppalehdestä liittyen aiheeseen:

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/viking+linen+hanses+tama+on+erityinen+bisnes/201411709763

Hanses toivoo, että viiden vuoden kuluttua varustamolla on myös toinen uudisrakennus valmis. Se edellyttää kuitenkin pysyvää tuloskuntoa ja sitä, että liikevoitto on jossain 20 miljoonan euron tuntumassa, kun se viime vuonna oli 12 miljoonaa.

Kannattavuus pitää olla sellainen, että pystymme ohittamaan turvallisesti rikkidirektiivin aiheuttaman kustannusshokin ja polttoaineiden hinnan nousun. Myös matkustajakohtaisten myyntilukujen pitää parantua. Tämän strategian vedämme sen läpi, vaikka tiedossa on vaikeita vuosia", hän lupaa.

Timo Tuomivirta

Sisaraluksen tilaamisen aikataulu on tarkentunut. Tilaus on artikkelin mukaan vuonna 2017 ja käyttöönotto 2020 hujakoilla.

Viking Line suunnittelee uuden laivan tilaamista
Turun Sanomat20.2.2015 6:00


http://www.ts.fi/uutiset/talous/737200/Viking+Line+suunnittelee+uuden+laivan+tilaamista

Kalle Id

Viime helmikuulta oleva artikkeli, jonka keskeisintä antia on lause "Hanses kuitenkin korostaa, että mitään päätöksiä asiasta ei ole", ei nyt varsinaisesti sano sitä mitä väität että se sanoo.

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 28.08.2015, 17:10:52
Sisaraluksen tilaamisen aikataulu on tarkentunut. Tilaus on artikkelin mukaan vuonna 2017 ja käyttöönotto 2020 hujakoilla.

Viking Line suunnittelee uuden laivan tilaamista
Turun Sanomat20.2.2015 6:00


http://www.ts.fi/uutiset/talous/737200/Viking+Line+suunnittelee+uuden+laivan+tilaamista

Nettiuutisessa ei kyllä missään lue, että uusi olisi Gracen sisaralus.