Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 29.09.2010, 05:07:09 Tuskin jää ainoaksi jääluokaltaan upgradetuksi, jos kaivoshankkeet toteutuvat.
Ainakin yhdeltä kaivokselta tulossa jo takapakkia:

"Malmikuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin lopetetaan
28.9.2010 Kaivosyhtiö Northland Resources AB on valinnut Ruotsin Pajalan kaivoksen rautamalmin kuljetussatamaksi Narvikin sataman. Esillä ollut vaihtoehto malmin kuljettamisesta Kemin kautta ei näin ollen toteudu. Malminkuljetusreitin suunnittelu Pajalasta Kemiin päättyy eikä ensi vuoden valtion talousarvioesityksessä olevaa hanketta toteuteta."


Lisää: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/fi/uutiset/2010/9-102010/100928_malmi

Toisaalta Koillisväylän kasvava käyttö tulevaisuudessa voi olla myös syynä jäävahvisteisten bulkkerien rakentamiseen & muuttamiseen.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Niklas von Bruun-Riegels


Niklas von Bruun-Riegels

15.11.2010 klo 20:00 TV1
MOT: Italialaista jäänmurtoa

Suomen monitoimimurtajat tekevät tappiota maailmalla, kotimaisen jäänmurron hinta nousee. Toimittaja Magnus Berglund.

Tero Lahdenranta

#78
http://www.polarpost.ru/forum/viewtopic.php?f=4&t=1752

Sattumalta törmäsin tuollaiseen linkkiin. Sieltä löytyy jonkinlaisia hahmotelmia Venäjän uusista ydinmurtajista, en tosin tiedä miten pitkällä kyseinen projekti on tai kuinka "lopullisia" nuo suunnitelmat ovat. Komealta näyttää silti!  :thumb:

Google-kääntäjällä sivusta saa hiukan enemmän irti.

Edit: linkki korjattu

Janne Koskinen

Em. artikkelista:

"Suomi ja Saksa versiot osoitti, että niiden ei pitäisi sekaantua eksoottisia muotoja, koska ne eivät salli joustavuutta, normaalikäytössä merellä.

Kapitan Nikolaev "(lusikalla nenä) taitekohdassa ympäri Skandinaviaa oli ankara myrsky ja sai erittäin vakavia murtumia, ja halkeamia rungossa, jopa vuoto konehuoneessa. В Nämä olivat voimakkaita iskuja.  Remodeled kapteeni Sorokin (jossa pontonoobraznym nenä) myös kokenut vakavia vaikutuksia riehua Lisäksi todellinen jään ominaisuuksia hän malomanevrennym.  Jatkuvassa kiintojäätä hän keskeytti komea sileä kanava, toimi todella tehokkaasti.  Ja vanha tukossa kanava, Kumpu jäätä, hän oli jo työskennellyt puskutraktori, työntää jäätä edessään.

Pyrkimyksemme kohdistuivat pääosin työ pois yleispalvelun ääriviivat - perinteinen, kiilamainen. Tällä lomakkeella voit tarkentaa ääriviivoja, ylläpitää tyydyttävä merikelpoisuus. "

Vihdoinkin otetaan lusikkakeulan huonous puheeksi. Let 50 popedyssakin taitaa ainakin matkatoimiston esitteen mukaan olla lusikkakeula.

Lusikkakeula on merellä todella inhottava ja jopa vaarallinen kuten edellä todetaan.

Lusikkakeula pitäisi lailla kieltää!

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tero Lahdenranta - 14.01.2011, 20:36:42
http://www.polarpost.ru/forum/viewtopic.php?f=4&t=1752

Sattumalta törmäsin tuollaiseen linkkiin. Sieltä löytyy jonkinlaisia hahmotelmia Venäjän uusista ydinmurtajista, en tosin tiedä miten pitkällä kyseinen projekti on tai kuinka "lopullisia" nuo suunnitelmat ovat. Komealta näyttää silti!  :thumb:
Keulaa lukuun ottamatta kulmikkaat muodot ja massiiviset nosturit tuovat kovast mieleeni 80-lukuisen tunnelman. Back in the USSR ajattelutapaa kenties? ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#81
http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/sfp_vill_kopa_fler_isbrytare/300

"Svenska folkpartiets ordförande, kulturminister Stefan Walllin, vill att Finland och Sverige investerar i nya isbrytare i Sisu-klassen."

"Endast Urho och Sisu klarar av att ta sig fram i riktigt besvärliga isarna i normal hastighet. Vi kan inte utgå ifrån att det här är enda extrema vintern."

"Finland och Sverige kunde gemensamt investera under de kommande åren i två större isbrytare, i samma storleksklass som Urho och Sisu. Det handlar också om en säkerhetsåtgärd. Dessutom kunde investeringarna ha en sysselsättande effekt för den finländska varvsindustrin, säger Wallin."

Heja Stefan och SFP!

Kerrankin fiksua puhetta poliitikolta.

Vihdoinkin tunnustetaan, että NELIPOTKURINEN on se ainoa oikea MURTAJA.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Pätäri

Asiattomuuksia poistettu. Kehoitan lisäämään murrettuja jäitä hattuihin tarpeen mukaan, tässä ajoittain varsin kuumassa aiheessa....

Tapani Hallantie

Lainaus käyttäjältä: Niklas von Bruun-Riegels - 06.11.2010, 12:45:43
Hyvä artikkeli Suomen Merenkulkulehdessä sivu 40-41:
http://www.seacommand.fi/media/SM_10-11_2010_Netti_2.pdf

Kannattaa lukea tuo artikkeli, ei paljoa lisättävää, pelkkää asiaa.

Sen verran kuitenkin, että tuo ammattitaito kokeneen kansipäällystön osalta
on muutaman tulevan vuoden aikana jäämässä eläköitymisen kautta vähiin.
Tarkoitan heitä vanhemman polven osaajia, joita on aika monta.

Miten uutta vakituista nuorta polvea? Nyt jo "vanhat"  opettaa sellaista uutta
jengiä joista osa ei ole koskaan edes jäänmurtaja avustuksessa olleet!

Mikael West

Lainaus käyttäjältä: Tapani Hallantie - 09.03.2011, 16:24:19
Kannattaa lukea tuo artikkeli, ei paljoa lisättävää, pelkkää asiaa.

Sen verran kuitenkin, että tuo ammattitaito kokeneen kansipäällystön osalta
on muutaman tulevan vuoden aikana jäämässä eläköitymisen kautta vähiin.
Tarkoitan heitä vanhemman polven osaajia, joita on aika monta.

Miten uutta vakituista nuorta polvea? Nyt jo "vanhat"  opettaa sellaista uutta
jengiä joista osa ei ole koskaan edes jäänmurtaja avustuksessa olleet!


Tämä on tosiasia. Mutta kyllä sieltä löytyy jonkinverran kokemusta nuorempien kesken. Ja tämän talven jälkeen niin monella on vielä enemmän kokemusta kuin viimen keväänä. Joten ei se jäänmurto kokonaan kaadu vaikka konkarit lähtee eläkkeelle.
Maaorganissaatio on sitten vaikeampi puoli. Siellä vasta ongelmia syntyy kokemuksen puutteesta. Ja se on osa nykykoulutuksen syy. Merikapteeni tutkinto on saatavilla nykyään ilman päällystökokemusta ja sitten voivat saada virkoja maissa missä päätetään ihan metsästa otettuja päätöksiä. Tämä on faktaa!
Isstyrman = ajomies, ansvarsstyrman = vahtipäällikkö

Tapani Hallantie

Lainaus käyttäjältä: Mikael West - 09.03.2011, 17:47:02
Maaorganissaatio on sitten vaikeampi puoli. Siellä vasta ongelmia syntyy kokemuksen puutteesta. Ja se on osa nykykoulutuksen syy. Merikapteeni tutkinto on saatavilla nykyään ilman päällystökokemusta ja sitten voivat saada virkoja maissa missä päätetään ihan metsästa otettuja päätöksiä. Tämä on faktaa!

Maaorganisaatioon yritinkin viitata, en niinkään etteikö kentällä kasvaisi uusia jäämiehiä, maan puolen väen pitäisi vain huolehtia
ettei nämä kokemusta kartuttavat voimavarat "karkaa" minnekään parempiin paikkoihin,
eli pidettäisiin palkkataso ym. porkkanana sitoutua nimenomaan jäänmurtoon.

Olen samaa mieltä, mitä merikapteenin tutkinto tuo tänäpäivänä tullessaan, uraputki maissa. Vaativampien toimien
soveltumusvaatimuksiin  tulisi ehkä sisällyttää, soveltuvaa käytännön kokemusta kentältä x-aikayksikköä

Janne Koskinen

#86
http://www.kp24.fi/uutiset/lahella/267773/5/Per%C3%A4meren-kasvava-talviliikenne-vaatii-lis%C3%A4%C3%A4-j%C3%A4%C3%A4nmurtajia-yhteishankinta-Ruotsin-kanssa-

"11.3.2011 Keskipohjanmaa
Perämeren kasvava talviliikenne vaatii lisää jäänmurtajia - yhteishankinta Ruotsin kanssa?

Suomen satamaliiton toimitusjohtaja Markku Mylly varoittaa tuudittautumasta siihen, että ilmastonmuutos poistaisi jäänmurtajien tarpeen. - Talvi tulee Perämerelle joka vuosi, hän muistuttaa.
Lisäkaluston hankinta on kallista. Yksi hyvä murtaja maksaa Myllyn mukaan noin 100 miljoonaa euroa. Valtion budjetista ei sellaisia varoja löydy. - Ellei uuden hallituksen ohjelmaan kirjata infraa rahoittavan yhtiön perustamista.

Parhaaksi ratkaisuksi Mylly näkee yhteistyön tiivistämisen Ruotsin kanssa. Kansalliselta pohjalta on vaikea löytää toimivaa konseptia.

Aiheesta lisää perjantain Keskipohjanmaassa."

Ilahduttavaa että M. Mylly puhuu murtajista eikä monitoimialuksista, toisaalta suhtautuihan hän skeptisesti MTM DP-laitteistojen uusintaankin (oli sitä mieltä ettei niitä kannata välttämättä uusia vaan vetäytyä koko "busineksesta" (Finstashipin johtajana ollessaan)).

Onko mistään mitään opittu?

Vastaisin ei: monitoimimurtajat ovat kaupallisesti tuottaneet tappiota eikä niistä tullut edes kunnollisia murtajia. Samoin nykyinen OY malli on tehnyt uudisrakennukset mahdottomiksi.

Satukirjojen sankarit joulupukista lähtien (alan miehet tietävät ketä julgubbella tarkoitetaan) ovat ylistäneet laitteita ja businessta, mutta entäs jos olikin niin, että virkamiespohjalta johdettu perinnemurtajatoiminta olikin se kustannustehokkain tapa hoitaa jäänmurto?

Jos väitteet MTM:n tehokkudesta ja kaupallisen toiminnan menestyksestä olisivat totta, niin syntyneellä ylijäämällä voitaisiin rakennuttaa pari vispilää vuosikymmenessä.

Sitä odotellessa olisi mielenkiintoista tietää miten Soinin I hallitus rahoittaa murtajahankinnat?

Samoin "sotasyyllisyysoikedenkäynnit" MTM:n hankinnasta (LVM:n valvontavelvollisuuden rikkominen; esim. VTV todennut MTM hankinnan laittomaksi ja LVM:n oikeudet ylittäväksi; tosin taitaa rikos olla vanhentunut), Apu:n myynnistä (kenen valtuutamana ja miksi) ja vuoden 2008 "norjalaissotkuista" (GDV maritime/Aquanos vs. Finstaship) on yhä käymättä.

Luulenpa että vuosituhannenvaihteen casessa vain raapaistiin mädännäisyyden pintaa.

Saatettaisiin jopa oppia jotakin vastaisen varalle.

Mielenkiintoiseen umpikujaan on nykymallilla "breikkeribusiness" ajettu. No, ehkä tulevat talvet opettavat "businessorientoitumista" tälläkin saralla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#87
Jatkoa edelliseen:

"15.3.2011
Satamaliiton Mylly: Jäänmurtajakalustoa uusittava

Satamaliiton toimitusjohtaja Markku Mylly katsoo, että Suomen tulisi uudistaa jäänmurtajakalustoaan. Kuluva talvi on osoittanut, etteivät resurssit nyt riitä jäiden kasvaessa keskimääräistä isommiksi. Satamissa on nyt 5-10 päivän viive, kun talvimerenkulun tavoite on laivojen korkeintaan 3,5 tunnin odotusaika.

Uuden murtajan tulisi Myllyn mielestä olla vähintään Urho-luokan laivan kokoinen. Ehdoton minimi on nykyiset kahdeksan jäänmurtajaa, mutta kalusto ei riitä, kun mennään keskiarvojen yli. Pelkkä jäänmurtaja Voiman korvaaminen ei ratkaise tilannetta. Mylly ehdottaa toimintamallin luomista yhdessä Ruotsin kanssa, sillä jäänmurtajat ovat hyvin kalliita. "

Teknologiateollisuus

Huomio: "Uuden murtajan tulisi Myllyn mielestä olla vähintään Urho-luokan laivan kokoinen"

Rivien välistä voisin aistia ettei moulinexia haluta.

Samoin Voiman korvaaminen vispilällä ainoastaan huonontaisi jäänmurron palvelutasoa.

No, joo joka tapauksessa tolle nykyiselle OY/liikelaitosmallille on tehtävä jotain:

a) Kaikkien toimintojen ulkoistus ja monikymmenvuotinen sopimus (tosin silloinkin ajaudutaan yhdestä toimijasta riippuvaiseksi).

b) Takaisin laitosaikaan, mikä kyllä merkitsee nykylain mukaan "kaupallisen" toiminnan loppua.

Nykyisen kaltainen "kaikki maksaa" (kaikki=veronmaksajat) ja teollisuus vielä enemmän (=väylämaksut ylihintaisesta jäänmurrosta tappiollisen offshoren kulujen peittoon)malli ei kai sekään voi ikuisesti jatkua. (Vasta 18 vuotta takana.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

SM no. 3:

"Monitoimimurtajista
uusi sopimus
Merialueiden jäänmurrosta Liikennevirastolla
on palvelusopimus Arctia
Icebreaking Oy:n kanssa viidestä perinteisestä
murtajasta vähintään viideksi
vuodeksi - viidestä lisävuodesta on optio.
Monitoimimurtajasopimus tuleville
vuosille uusitaan kevään aikana. Tavoitteena
on, että Liikennevirastolla olisi
valmiudessa yhteensä 8–9 murtajaa.
Lisäksi on uusi valtiosopimus jäänmurtoyhteistyöstä
Ruotsin kanssa varmistamassa
jäänmurtajien optimaalista käyttöä.
Myös Venäjän ja Viron kanssa
käydään neuvotteluja yhteistyöstä."

No, jo aikakin vanhassa sopimuksessahan maksettiin MTM:stä perinteisiä enemmän, mikä ei ole suhteessa "jäänmurtotehoon".
Ilmeisesti talvi 2010-2011 oli tapauskohtaiset sopimukset, koska edellinen sopimus ymmärtääkseni umpeutui ennen tätä talvea.

Yhä vaan kaikesta pilkkomisesta ex. MKL:n suhteen se tärkein eli perinteisten ja MTM managementin totaalisplittaus on tekemättä.
(Ainoastaan perinteisten ja MTM liiketoimintojen 100% erottaminen poistaa ristisubventointimahdollisuudet ja mahdollistaa rehellisen kuluarvioinnin perinteinen vs. MTM.)

Luulenpa tosin tosta Venäjän yhteistyökuviosta murtamisen suhteen, että allekirjoittaneen suun päällä on pari metriä multaa ennen sen toteutumista.
(Tuhkaaminen tosin suositeltavampi ja vihreämpi menetelmä.)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tero Lahdenranta

Löytyi vielä animaatiovideo tuosta "Project 22220":sta eli venäläisten uudesta atomisärkijöiden luokasta.

http://www.youtube.com/watch?v=nPQ1SBKwPbE

Valitettavasti video on venäjänkielinen.