Silja Europa rahdataan Australiaan

Aloittaja Joni Huopana, 21.07.2014, 10:21:22

« edellinen - seuraava »

Antti Helder

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 25.07.2014, 12:09:07
Itse asiassa Tallinna-Tukholman liikevoitto oli 7,6 MEUR ja Riika-Tukholma 1,1 MEUR voitollinen. Mutta koska liikevoitto lasketaan ennen rahoituskuluja, molemmat ovat tappiollisia.

Todennäköisesti Tallink tekee ihan tarkoituksella tappiota, se ei silti kerro yrityksen tilanteesta mitään.


Marko Stampehl

#61
Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 25.07.2014, 09:21:26
Kenen mielestä suoraan 70 luvulta oleva laiva on parempi kun europa? Baltic queen, ei uskoisi että on 2009 rakennettu, tarkoitan suunnittelua. Halpaa galaxy sarjaa. Matalia pieniä laivoja ilman mitään erikoista. Ainoa hyvä on iso uimaallas, sekä parvekkeet sviitissä. Vetihän europan yökerho 900 ihmistä, oli vain kasvatettu poikittaissuuntaan. Ja joku on puhunut rauhattomista ryyppyristeilyistä. Ne niin sanotut järkkärit omalla pätemisellään vain lisäävät rähjäämistä. Europan jälkeen isoja loisteliaita reittiliikenteessä olevia laivoja on vain sere ja symppa, ja kun ne 10 vuoden sisällä poistuu, on Itämerellä tylsää

100% samaa mieltä! :-) Seren ja Sympan jälkeen täytyy tulla laivoja joilla on ainakin osittain sama perusidea/layout, ja lisäksi niissä pitää olla uutuuksia joista syntyy uutta vetovoimaa.
Ich fotografiere, also bin ich!

Sami Tikkanen

Maukas juttu. BQ lienee sisätiloiltaan jonkin verran sisariaan ehommassa kunnossa käyttöaste huomioon ottaen.

B2-luokka buukattu. Chat-palvelijan mukaan se vaihtuu siis normi B-hytiksi. Kuulemma ensi viikon aikana nettivarausjärjestelmään pitäisi päivittyä Baltic Queenin 22h-risteilyt.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 26.07.2014, 00:15:04
Maukas juttu. BQ lienee sisätiloiltaan jonkin verran sisariaan ehommassa kunnossa käyttöaste huomioon ottaen.

On syytäkin olla kaikkein parhaimassa kunnossa kun on kaikkein uusin tuon sarjan laivoista. BP ei ainakaan kesäkuussa vaikuttanut mitenkään räjähtäneeltä joten hyvässä kunnossa sekin oli. Galaxystä en tiedä sillä viime matkasta sillä on jo viisi vuotta.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Sami Tikkanen - 26.07.2014, 00:15:04
Maukas juttu. BQ lienee sisätiloiltaan jonkin verran sisariaan ehommassa kunnossa käyttöaste huomioon ottaen.

No sitä se ei kuitenkaan kauaa ole, kun bileristeilijät heittää pari rundia sillä.

Joel Ali-sisto


Sami Kinnunen

#66
Lainaus käyttäjältä: Joel Ali-sisto - 26.07.2014, 22:43:23
Koska europan pitäisi poistua ?
Koska mistä? Europa kulkee 6.8 viimeisen kerran Helsingistä Tallinnaan.

"Europan 22 h -risteily Helsingistä Tallinnaan 6.8. klo 18:30 peruutetaan. Reittimatkustajat pääsevät normaalisti Europalla 6.8. klo 18:30 Helsingistä Tallinnaan."
http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/hyva-tietaa#4370312

Juha Paulavuo

Viekö laivan Australiaan normaalimiehistö vai onko kuten ilmailun puolella siirtoihin erikoistuneita miehistöjä?

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 27.07.2014, 00:22:06
Viekö laivan Australiaan normaalimiehistö vai onko kuten ilmailun puolella siirtoihin erikoistuneita miehistöjä?

Merenkulussakin on tällaisia erikoismiehistöjä. Tunnetaan myös nimellä halvin mahdollinen.

Joel Ali-sisto

Joutuuko tallink irtisanomaan henkilöstä kun on yksi laiva vähemmän ?

Toni Ohvo


Mikko Valli

Tässä lienee vastaus.

Silja Europan vuokraus ja reittivaihdokset aiheuttavat muutoksia Tallink-konsernin henkilöstömäärässä. Muutoksiin liittyvät neuvottelut on aloitettu ammattiliittojen kanssa.

http://www.tallinksilja.com/fi/web/fi/21.7.2014-tallink-konserni-vuokraa-silja-europan-australiaan

Sami Renberg



Jäähyväisristeilyltä

Olimme jäähyväisristeilyllä Sija Europalla, ja vaikka minulla varmasti lapsuuden/nuoruuden muistot vaikeuttavat objektiivisuutta, niin oli laiva päästetty aika huonoon kuntoon.  Matot olivat paikoitellen irti, maali hilseili ja oli haalistunut paikoitellen, hisseistä monet olivat rikki ja maisemahissit kolisivat ja nati-sivat pahasti ja nämä olivat vasta esteettisiä puutteita. Huomasi helposti, että laiva oli parhaat päivänsä nähnyt. Ymmärrän, että henkilökunta oli huolissaan työsuhteensa jatkosta, mutta palvelu oli huonoa ja jopa välinpitämätöntä ja vihaista. Tosin minulla on vertailukohtana Silja Europan puhelias ja iloinen miehistö Turun linjalta.

Toivoin aikanaan Viking Gracen tultua, että Silja Europa olisi remontoitu vastaamaan 2010-lukua ja jätetty Tku-Sto linjalle. Tietysti kustannukset olisivat nousseet korkeiksi jo pelkästään konehuoneessa, mutta se olisi ollut mahdollista, kuten Viking Cinderellan remontti/päivitys, joka oli minusta oikein onnis-tunut. Silja Europasta olisi saanut oikeasti  hyvän tuotteen Turun iltalähdölle. Tosin hinta olisi saattanut nousta mahdottomaksi ja tulla halvemmaksi jopa rakentaa uusi laiva kuin remontoida Europa. Talou-dellisesti siis ymmärrän siirrot ja nyt käytyäni Europalla Hel-Tal välillä niin ei voi kuin sanoa kuin, että Silja Europa OLI yksi itämeren helmistä.

Minusta Europa oli valoisa ja avara laiva jossa voi nauttia maisemista niin sisällä kuin kannellakin (vrt, BP, BQ ja Galaxy), erityisesti pidin saunaosaston suurista ikkunoista sekä de luxe hyttien "erkkeri-ikkunoista".

Mietinkin, että tapahtuiko jo Europaa suunnitellessa Slitelle virhe kun tilasivat laivan suurella tuulipinta-alalla ja heikoilla moottoreilla? Tiedän että Europa suunniteltiin Hel-Sto linjalle, mutta eikö olisi ollut järkevää tilata laiva joka soveltuu ajamaan myös muita linjoja?

Kaiken kaikkiaan oli surullista nähdä Silja Europan kunto Hel-Tal linjalla, joten on hyväkin poistua kun sen voi vielä tehdä edes vähän arvokkaasti.

Jään muistelemaan Silja Europaa lämmöllä joten:
Farewell Sija Europa

Harri Anukka

En koskaan päässyt kokeilemaan Silja Europaa Turku-Tukholma linjalla, mutta Hel-Tal linjalla tuli tehtyä muutama matka ja pakko sanoa kyllä että olin mukana aika ensimmäisillä matkoilla sen jälkeen kun laiva Tallinnan linjalle tuli ja kyllä mielestäni laivaa oli hieman ehostettu joka kerta kun sillä matkustin. Okei, ei ehkä suuria asioita, mutta korjattu ja maalattu jotain, tietysti laiva olisi kaivannut oikein kunnon remontin, mutta varmaan siinä mielessä hyvä Tallinkilta veto "luopua" siitä nyt... Jos Europa nyt ikinä palaa suomeen, niin sitten varmaan Tallink joutuu tekemään jotain laivalle, mutta tuskin sitä enää nähdään täällä...

Juha Paulavuo

Tuolta laskettuna Europan matka kestää kuukauden päivät Australiaan.