Pahin myrskyisä laivamatkasi

Aloittaja Santeri, 26.12.2001, 01:08:06

« edellinen - seuraava »

Jara Röksä

seiskyt: luvun lopussa. Olin Viiking 5:Hel/Sto Risteilyllä. Oli myrskyinen yö Silloin pysty melkein käveleemään seinillä. En muista paljonko oli tuulta.  Olin silloin 10v: Nassikka. Mut jotenkin se oli vaan niin siistiä. Baarit suljettiin, mut bileet jatku käytävillä. Oi niitä aikoja....

Tauno Hermola

Epäilemättä Vaasa-Sundsvall risteily 11-12.9.82, joka sattuneesta syystä muuttui Vaasa-Uumaja risteilyksi:



Tulin junalla Helsingistä ja Vaasassa oleva sää oli täysi yllätys. Mutta ihan mukava reissu se oli: pikatutustuminen Uumajaan, illalla bussilla Holmsundin keskustaan ja reipasta kävelyä mukavassa syyssäässä satamaan ;), yöpyminen laivalla satamassa ja aamulla takaisin Vaasaan. 


Seppo Honkanen

Juu. Tuo Hesarin juttu kovasta kelistä ja 20 m/s puuskista Vaasassa 11.-12.9.1982 on juuri noin. TuTiempo-sivujen mukaan Valassaarten keskituulen nopeus oli silloin 11.9.1982  57,2 km/t eli 15,9 m/s. Siihen Suomessa kun lisätään perinteisesti 4-5 m/s, saadaan puuskahuippujen nopeudeksi juuri tuo HS:n uutisen kertoma 20-21 m/s.
Aallonkorkeudethan ovat kuitenkin ne, jotka aiheuttavat riskit merenkulussa eikä niinkään pelkkä tuuli.

Eri sääasemiemme historian noteerauksiin voi tutustua:
http://www.tutiempo.net/en/Climate/Finland/FI.html


Juho Halonen

Se oli lokakuussa 2010 Silja Symphonylla. Tuuli oli varmaan jotain 17 m/s. Tukholmasta Maarianhaminaan mentäessä en myrskyä erityisemmin huomannut. Maarianhaminasta lähdön jälkeen laiva alkoi keinua entistä enemmän.

Oiva Kettu

1993 tai 1994 messumatka tanskaan ja helsingXXXXX--HelsingXXXX  linjalla (tanska-ruotsi), laiva keikkui niin että tarjoilua ei ollut minkäänlaista. Pärskeet löivät 7 kannen ikkunoihin. Laiva joku stena....  Myöhemmin opin että tuossa myrskyssä sai itämeri jonkin suuremman suolapulssin.  Tuo messu on tavallisesti tammikuun lopussa et joskus silloin osui tuo kokemus. Muutes jätelötikkuun pureminen pitää oksennuksen sisällä paremmin :) kansa oli keskittynyt alempien kansien lattioilla istuskeluun.

Olli Mattila

Kaikki 20m/s myräkät ovat tulleet vastaan viimeisen vuoden aikana. Joulun alla palasimme koiranäyttelymatkalta Tukholmasta m/s Amorellalla herätessäni keskellä yötä, kun koirat tökkivät kuonoillaan meitä hereille. Kellonajasta päätellen olimme juuri päässeet tukholman saaristolta aukealle. Laiva sukelsi kerta toisensa jälkeen kuoppaan ja aina jossain vaiheessa tuli pamaus kun aalto iski laiva keulaan. Kaiken huipuksi c-hyttimme oli aivan laivan keulassa, joten tapahtumien kulku ei jäänyt millään tavalla epäselväksi. Helpotus oli että tiesi laivan myös saapuvan jossain vaiheessa maarianhaminaan jolloin tilanne rauhottui ja sai taas nukuttua. Myös molemmilla vuoden sisäisillä hel-sto risteilyillä vähintään toinen väli on sisältänyt samanlaiset tuulilukemat.
Väistämättä tulee mieleen ajat jolloin helsingistäkin purjehdittiin puolta pienemmillä aluksilla. Tuolloin myräkän sattuessa ei varmasti ole ollut kenelläkään hauskaa, paitsi ehkä aivan hirveässä humalassa.

Seppo Honkanen

Tuolla edellä mainitsen kovimmaksi myrskykokemuksekseni Pohjanmeren 23.6.1984 eli juhannusyönä 1984 brittialus Baltic Progressilla. Niin se todella :o olikin. Päivitetyn tiedon mukaan: Helgolandin saariasema mittasi tuona yönä 111,1 km/t eli 30,9 m/s ja puuskahuipuiksi peräti 133,5 km/t eli 37,1 m/s.
Lisäksi myrsky on kirjattu Hallen yliopiston listalle 'Naturkatastrophen in Deutschland.' Myrsky aiheutti mm. pohjoisessa Saksassa 70 miljoonan D-markan vahingot. Maatuulenkin puuskanopeus oli listan mukaan 120 km/t eli 33 m/s.
Ja met keikuimme tai oikeastaan pompimme perheen kanssa siinä pauhinan seassa matkallamme kohti Amsterdamia. Oli mielenkiintoinen kokemus, kun vielä pari päivää sen jälkeen oli pidettävä tiukasti saksalaisen oluttuvan tiskistä kiinni. Heilui koko tupa mokoma.... :beer:

Milla Raatikainen

Mun pahin oli varmaan tossa joulukuussa, su - ti Hki - Sto - Hki ja menomatka. Humala kompensoi hyvin ekat keinutukset, mutta ajoittain oli kävely hieman hankalaa. Mentiin hyttiin ja alko oksettaa, siinähän laivahulluna oksentelinkin puol yötä ja miehelle vannotin tulevani vaikka junalla takasin Suomeen. En tiedä paljonko oli metrjeä sekunnissa mutta loppuyön kun makoilin vessan lattialla, niin heilahtelin lattialla pienesti keinahtelujen mukana. Seuraavalla viikollahan ne isommat myrskyt sitten olikin.
Tallinnasta tullessa joulukuussa 2011? ei ollu hyttiä, niin istuttiin kaverin kanssa ikkunalla ja piti katse pitää aallokoissa kun yrjötti silloinkin niin paljon... Mielenkiintoinen elementti vesi ja meri (+ laivat), pelottava, kunnioitusta herättävä ja jotain mitä en vaan oo pystyny selittämään ikinä kenellekkään.
Tuttu skönäri virnuilee mun mukamas myrskykokemuksille välillä.

Seppo Honkanen

Odottanemme mielenkiinnolla viime yön matkustajakokemuksia "Aapelin" myrskyisästä syleilystä.

Mielenkiinnolla seurailin mm. Vasalandin (IMO 8222111) eli ex-Oihonnan (1984) vastatuulitaivallusta Selkämerellä matkallansa Zeebrüggestä kohti Kemiä.
Tätä kirjoittaessa 2.1.2019 klo 11 on pohjoistuulen nopeus edelleen esim. Rauma Kylmäpihlajan mittaamana klo 11.00  23-27 m/s. Alkaa onneksi jo hiljalleen laantua.

https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:190903/mmsi:235035113/imo:8222111/vessel:VASALAND

https://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/819088563

Jouni Pääskynen

Silloisen Siljan SuperSeaCat Fourin kyytiin satuin keväällä 2000. Paha keli oli tiedossa, mutta jostain syystä kyseinen pikapaatti kuitenkin päätti lähteä iltapäivällä kohti Tallinnaa. Matka-aika piti olla 1,5 tuntia, mutta ensimmäisen tunnin aikana tuli laivalla sen verran romua, että tehtiinkin U-käännös ja ajettiin takaisin Helsinkiin. Tietääkseni oli myös herännyt epäilys Tallinnaan rantautumisen turvallisuudesta. Nopealla laivalla on nopeat liikkeet myös myrskyssä; ei sitä keinumiseksi voi sanoa, hyppelemiseksi ja heittelehtimiseksi ennemminkin. Myöhemmin samainen kippo sisaraluksineen ei samanlaiseen keliin enää lähtenytkään. 

Heikki Arvela

70-luvulla ajettiin Finnbuilderilla Jenkeistä Kiinaan, Japaniin ja Koreaan. Tyynellä merellä osuttiin taifuuniin ja meno oli sen mukaista, suurimmat kallistumat 30 asteen luokkaa mutta onneksi lastin kiinnitys ei pettänyt.
Myöhemmin näiden Finnlinesin superlinereiden kanssa ajeltiin Suomesta Jenkkeihin sekä Kanadaan ja kaikkihan tietävät Pohjois-Atlantin talvimyrskyt. Pieni hönkäys niiden rinnalla tämä Aapeli-myrsky.