Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Ari-Jukka Perkiomaki

#195
"Wärtsilän projektista"  julkaistu uutta materiaalia ja tietoa:
http://www.vk.se/1426000/forsta-bilderna-pa-nya-vasafarjan
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/60373
Hieno alushan tosta tulisi ja lisäksi mikä tärkeämpää hyvin toimiva kokonaisuus. :thumb:

Tauno Hermola

Sehän näyttää ihan laivalta! :) Aikaisemmat futuristiset luonnokset on ilmeisesti pantu roskiin, onneksi.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 16.04.2015, 15:50:13
Aikaisemmat futuristiset luonnokset on ilmeisesti pantu roskiin, onneksi.
Eihän tuo eroa merkittävästi aiemmista luonnoksista kuin keulan osalta.


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.04.2015, 22:15:19
Eihän tuo eroa merkittävästi aiemmista luonnoksista kuin keulan osalta.


Kyllä tuossa Pohjalaisen parin vuoden takaisessa jutussa http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/merenkurkkuun-tavoitellaan-tuliter%C3%A4%C3%A4-laivaa-1.1328097 oleva laiva ainakin minusta näyttää melko omituiselta eikä kovinkaan samanlaiselta ::)

Kalle Id

Anteeksi, luulin että viittasit tähän viime kesänä julkaistuun luonnokseen. Tuo Pohjalaisen artikkelissa oleva kuva on muistaakseni vanhempi Wärtsilän lauttakonsepti, joka ei varsinaisesti liittynyt Merenkulkun uuden lautan suunnitelmaan.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.04.2015, 23:41:50
Anteeksi, luulin että viittasit tähän viime kesänä julkaistuun luonnokseen. Tuo Pohjalaisen artikkelissa oleva kuva on muistaakseni vanhempi Wärtsilän lauttakonsepti, joka ei varsinaisesti liittynyt Merenkulkun uuden lautan suunnitelmaan.

Ainakin projektin vetäjä tuntuu olevan sitä mieltä, että laiva on monelta osin muuttunut tuostakin luonnoksesta ;)

Lainaa– Nyt lähdemme tekemään yksityiskohtaisempia piirustuksia. Piirtämää laivan sisälle tulevaa ympäristöä, kuvailee laivan projektijohtaja, diplomi-insinööri Tuomas Linna Wärtsilä Ship Powerista.

Hänen mukaansa viime syksynä julkaistu taiteellinen näkemys laivasta on muuttunut niin, että laivan laidat eli "posket" ovat vahvemmat, ikkunoita on suurennettu ja muoto on perinteisempi, arvokkaampi.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/merenkurkun-uudella-laivalla-kelpaa-matkustaa-1.1816087

Tuon lehtijutun mukaan 800 matkustajaa ja 203 hyttipaikkaa. Paljonkohan siihen on suunniteltu lastimetrejä ja autopaikkoja?


Ari-Jukka Perkiomaki


Ari-Jukka Perkiomaki



Tuomas Romu

Pohjalainen -lehden maksumuurin takana olisi artikkeli otsikolla "Voitto Vaasalle: Suomi aikoo tukea Merenkurkun laivahanketta"...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anukka

Yle uutiset kertoo näin:

Merenkurkun laivahankkeelle sittenkin rahaa valtiolta
Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tiistaina antaa lisärahaa Merenkurkun liikenteeseen. Valiokunta päätti puoltaa Suomen EU-tukihakemusta täydentämällä sitä kymmenellä miljoonalla eurolla.

http://yle.fi/uutiset/merenkurkun_laivahankkeelle_sittenkin_rahaa_valtiolta/8677829?ref=leiki-uu

Mika Liinamaa

Lisää positiivisia uutisia tuli kuluneella viikolla. Wasaline saavutti viime vuonna positiivisen tuloksen. Kasvua tuli melkein joka mittarilla mitattuna. Liikevaihtoa tuli 16,1 miljoonaa euroa ja tulos poistojen jälkeen 375000 euroa. Matkustajamäärissä ja rahdissa molemmissa kasvua.

Itseäni yllätti se, että liikevaihdosta tuli 10,2 miljoonaa euroa matkustajatuotoista. Itse olen luullut, että rahti olisi se merkittävämpi tekijä rahavirrassa, mutta tilanne olikin päinvastoin. Mutta hyvä näin.




Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mika Liinamaa - 28.02.2016, 19:49:03
Lisää positiivisia uutisia tuli kuluneella viikolla. Wasaline saavutti viime vuonna positiivisen tuloksen. Kasvua tuli melkein joka mittarilla mitattuna. Liikevaihtoa tuli 16,1 miljoonaa euroa ja tulos poistojen jälkeen 375000 euroa. Matkustajamäärissä ja rahdissa molemmissa kasvua.
Tosin kasvua oli myös ajettujen vuorojen määrässä, ja sekä matkustaja- että rahtiyksiköiden määrät kasvoivat pikkaisen vähemmän kuin ajettujen vuorojen määrä.

Eemeli Mäenpää

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 16.02.2016, 17:23:47
Pohjalainen -lehden maksumuurin takana olisi artikkeli otsikolla "Voitto Vaasalle: Suomi aikoo tukea Merenkurkun laivahanketta"...

Onneksi on maksumuuri kaadettu.

****

Voitto Vaasalle: Suomi aikoo tukea Merenkurkun laivahanketta

Suomi aikoo tukea Merenkurkun laivahanketta.

Asiasta päätti talouspoliittinen ministerivaliokunta iltapäivällä.

Vaasalaiset joutuivat jännittämään loppuun asti, sillä aamupäivällä alkanut kokous jouduttiin keskeyttämään pitkän asialistan ja pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kiireiden vuoksi.

Valiokuntaan kuuluu seitsemän ministeriä. Valiokunta päätti, että Merenkurkun laivaliikenne -hanke Midway Alignment pääsee mukaan hankkeisiin, joihin Suomi hakee rahoitusta Euroopan komissiolta.

Suomi hakee kymmenen miljoonan euron tukea EU:lta laivahankkeeseen. Hankkeen kokonaiskustannusten arvioidaan nousevan 191,5 miljoonaan euroon, josta Suomen valtio rahoittaa 25 miljoonaa euroa. Midway Alignment -hankkeeseen haetaan nyt yhteensä 20 miljoonaa euroa, joka jakautuu puoliksi Suomen ja Ruotsin kesken.

Valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan hankkeen loppurahoitus tulee useammilta suomalaisilta ja ruotsalaisilta toimijoilta.

Suomen päätöksellä oli kiire, sillä hakemusten täytyy olla perillä komissiossa tänään.

Laivahankkeella pyritään kasvattamaan sekä tavara- että matkustajavirtoja Merenkurkussa Suomen ja Ruotsin välillä. Lisäksi liikenne pyritään yhdistämään Euroopan liikenneverkostoon.

- Tässä hankkeessa yhdistyvät innovaatiot ja ympäristöystävällinen teknologia asiakkaiden ja elinkeinoelämän hyväksi. Olen iloinen siitä, että hanke saadaan eteenpäin valtion, Vaasan kaupungin ja alueen toimijoiden yhteistyön voimalla. Alueen toimijoiden aktiivisuutta tarvitaan myös aluksen valmistuttua, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiistaina iltapäivällä lähetetyssä tiedotteessa.
Tulevaa: 2015: 3.4 & 5.4 Superstar
Mennyttä: 2014: 3.-5.1 Silja Symphony, 16.-17.10 Baltic Princess