Helsingin telakka rakentaa kaasukondensaattitankkerin

Aloittaja Tuomas Romu, 03.03.2016, 17:58:01

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/todellinen-yllatystoimitus-venajalle-helsingin-telakka-aloittaa-tankkerien-teon-6309395

Todellinen yllätystoimitus Venäjälle - Helsingin telakka aloittaa tankkerien teon

Arctech Helsinki Shipyard eli Helsingin telakka aloittaa tankkerien valmistuksen.

Hietalahden telakka on saanut ensimmäisen tilauksensa kyproslaiselta varustamolta. Rakennettava tankkeri tulee ympärivuotiseen liikenteeseen Yamalin niemimaan arktisille vesille.

Tekniikka&Talouden saamien tietojen mukaan suuressa Yamal LNG-projektissa tarvitaan kaasukondensaattorin kuljettamiseen kaksi tankkeria. Toinen on tilattu  Kiinasta ja toinen Suomesta.

– Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo.

T&T:n tietojen mukaan tilaus on käytännössä selvä. Aluksen suunnittelu on käynnissä ja rakennustyöt alkavat kesällä. Venäläinen loppukäyttäjä on toivonut, ettei asiaa vielä julkistettaisi.

Mustamäki ei lähde arvelemaan, onko tankkeri yksittäinen tilaus vai tuleeko tankkereista toinen tukijalka pääasiassa jäänmurtajia ja arktisia huoltoaluksia valmistavalle telakalle.

– Sen aika näyttää, Mustamäki tyytyy kommentoimaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Mitäs yllättävää siinä on, että venäläiset tilaavat omalta telakaltaan itselleen laivan? Onhan yleisesti tiedossa, että Kyproksen varustamotoiminta on pääosin venäläisten EU-alueelle sijoittamaa bulvaanitoimintaa, jota Ukrainaan tehty Anschluss on osaltaan vielä virkistänyt.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

No on se nyt pikkaisen yllättävää, koska Helsingin telakka ei ole erityisemmin profiloitunut tankkereiden rakentajana. Viimeeksi Hietalahdessa on rakennettu tankkeri joskus... en ole edes varma milloin. LNG-tankkereita telakka ei ole tainnut rakentaa koskaan.

Tuomas Romu

Hietalahden telakalla ei ole koskaan rakennettu oikeita tankkereita, joten alustyyppi on tekalalle uusi. Toisaalta säiliöalus ei ole vaikeimmasta päästä rakentaa, joten uskon, että Arctech tuollaisen pystyy jäänmurtajien välissä pykäämään.

Tuo kaasukondensaattilaiva ei muuten ole mikään LNG-säiliöalus, vaan muistuttaa enemmänkin tuotetankkeria; esimerkiksi Nesteen vanhat Uikku ja Lunni ovat kuljettaneet kaasukondensaattia Koillisväylällä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.03.2016, 15:53:37
Hietalahden telakalla ei ole koskaan rakennettu oikeita tankkereita, joten alustyyppi on tekalalle uusi.
Näin muistelinkin asian olevan, mutta en osannut sanoa varmaksi.

Rami Kristian Wirrankoski

Eipäs nyt mennä asioiden edelle Hesarin tapaan:
" Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo."....;)

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 04.03.2016, 20:46:55
Eipäs nyt mennä asioiden edelle Hesarin tapaan:
" Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo."....;)

Tietenkin hiukan hupaisaa, kun lausunto jatkuu, ilman mitään varauksia:
Lainaa
Mustamäki ei lähde arvelemaan, onko tankkeri yksittäinen tilaus vai tuleeko tankkereista toinen tukijalka pääasiassa jäänmurtajia ja arktisia huoltoaluksia valmistavalle telakalle.

– Sen aika näyttää, Mustamäki tyytyy kommentoimaan.

Arne Wallen

Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 04.03.2016, 23:17:33
Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.

Vuosaaressakin on rakennettu koko joukko pienempiä ja vähän isompiakin tankkereita, mutta kyllä tässä ensisijaisesti puhuttiin ensisijaisesti Hietalahden telakasta ja Wärtsilästä.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ships_built_at_Hietalahti_shipyard
https://en.wikipedia.org/wiki/Vuosaari_shipyard
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 04.03.2016, 23:17:33
Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.

No ainakin M/T Tebonia ja Katajanokan telakan viimeinen laiva M/T Tebostar, joka tosin on varusteltu ja luovutettu Vuosaaressa.

Tuomas Romu

#10
T&T:ssä on myös artikkeli "Tankkereista toinen tukijalka Helsingin telakalle", josta pisti silmään seuraava:

Onnistuessaan tankkeriprojekti voi poikia Arctech Helsinki Shipyardille kokonaan uuden tukijalan. Tankkerien tarve Venäjällä on pohjaton, vaikka enin kiima arktisten alueiden luonnonvarojen hyödyntämisestä onkin kadonnut halvan öljyn myötä.

Käsittääkseni Venäjällä ei ole käynnissä yhtään sellaista arktista projektia, johon ei olisi jo tilattu riittävää määrää laivoja, ja uusia tuskin avataan lähitulevaisuudessa. Novy Portin kuusi tankkeria, joista ensimmäinen on jo laskettu vesille, rakennetaan Samsungilla Etelä-Koreassa. Niin ikään Yamalin kaasulaivat rakennetaan pitkänä sarjana DSME:llä. Myös Pietarissa on rakennettu kaksi ns. double acting -tyyppistä tankkeria arktisiin öljykuljetuksiin, joten periaatteessa tällaisten erikoislaivojen rakentaminen onnistuu myös "oikeasti venäläisellä" telakalla.

Helsingin telakan Panamax-kokoluokan allas on myös varsin pieni tankkereille. Toki telakan kannattaa ottaa vastaan kaikki tilaukset, mutta uskon, että Arctechin tulevaisuus on erilaisissa jäätämurtavissa erikoisaluksissa, jotka ovat tavallisesti yksittäiskappaleita tai pareja. Tällöin se kilpailee lähinnä Viipurin telakan ja Baltic Shipyardin kanssa, joista viimeksi mainittu on vaikeuksissa Viktor Chernomyrdin -murtajan kanssa.

Tavallisista tankkereista ei tässä yhteydessä kannata puhua - niitä saa Kiinasta pilkkahintaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

No tokihan Hietalahdessa tankkereitakin on tehty - Venäjän kruunulle. mm. Vodolej-nimisiä. Tosiasiassa ne olivat vesitankkereita, mutta silti ;)

Tuomas Romu

Vaikka telakka ei vieläkään ole julkistanut tilausta, löytyy tankkerista taiteilijan näkemys ja joitain teknisiä tietoja tämän kesäkuisen esityksen sivulta 15:

http://arctic-conference.com/wp-content/uploads/2016/07/Mustamyaki.pdf
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!