Laivakuvaaminen yleisesti

Aloittaja Kim Granlund, 05.05.2003, 10:19:19

« edellinen - seuraava »

Kim Granlund

eli kaipaisin neuvoja kokeneemmilta kuvaajilta ,koska mä oon vasta alottanut kuvaamisen.
Eli minkälaisella kameralle ootte ite alottanu?varmaan riittää aluks ihan tavallinen kamera?
ja sit noit hyviä kuvauspaikkoja ois kiva saada tietää.Paitsi Telakat ja Satamat.Eli missä ite käytte kuvaamassa ja kattelemassa?

Kenny Leong

#1
Perusjärjestelmäkamera kunnon zoomilla on hyvä aloittaa toki riippuu varallisuudesta, eli jos on paljon kahisevaa niin...vaihtoehtoja on monia. Digikamera on myös kova juttu mutta koko ajan tulee uusia tallennusmedioita, eli ei ole mitään standardia vielä....mut mut jos ja jos juttujahan nää on.

Kuvauspaikoista voipi joku toinen jatkaa :)

Matti Kauppinen

#2
Lainaus käyttäjältä: Kim Granlund - 05.05.2003, 10:19:19
eli kaipaisin neuvoja kokeneemmilta kuvaajilta ,koska mä oon vasta alottanut kuvaamisen.
Eli minkälaisella kameralle ootte ite alottanu?varmaan riittää aluks ihan tavallinen kamera?
ja sit noit hyviä kuvauspaikkoja ois kiva saada tietää.Paitsi Telakat ja Satamat.Eli missä ite käytte kuvaamassa ja kattelemassa?

Omalla kohdallani, eka kamerani oli vanha Canon (mallia en muista) ilman mitään zoomeja. Seuraava kamerani oli Minolta (ei siis järkkäri), joka oli varustettu 70 mm zoomilla, jolla kuvasin monta vuotta laivoja. Tuota kameraa käytän vieläkin jos kuvaan esim. sisätiloja. Vasta viime kesänä hankin järjestelmäkameran, jolla kuvaan nykyään pääosin kaikki ulkokuvat. Nykyinen kamerani on sekin melko vanha käytettynä hankittu  Canon T70, johon kuuluvat 70 mm - 210 mm objektiivi, 35 mm - 70 mm objektiivi sekä 28 mm objektiivi. Kamerassa ei ole salamaa eikä jalustaa, joskin nekin ovat tulevaisuusdessa hankinta listalla. Eli ei laivakuvaamiseen tarvita mitään huippuvehkeitä. Tavallisella kameralla pärjää hyvin ensi alkuun. Ja järjestyskameraa hankkiessakin kannattaa tutkia myös käytettyjä kameroita myyvia liikkeitä. Tietysti jonkin uutuusmallinkin voi ja kannattaakin hankkia, jos budjetti vain kestää, mutta ainakin itse en aio uuteen kameraan investoida vielä vuosiin kuten en myöskään aio siirtyä digi-kameran käyttäjäksi vuosiin.

Kuvauspaikoista, ainakin Turun alueella omia suosikkipaikkojani ovat Ruissalon kansanpuiston ranta sekä Saaronniemen ranta. Kansanpuiston rannasta kuvaan Linnansatamaan menevät/lähtevät laivat ja Saaronniemestä Pansioon ja Naantaliin menevät/lähtevät laivat. Aurajoen korjaustelakalat en tiedä hyviä kuvauspaikkoja, Pernon telakan kuvia otan Raision venekerhon rannasta. Naantalin Luonnonmaan telakan kuvauspaikkoja osaa kertoa täällä paremmin muut. Helsingissä hyviä kuavauspaikkoja ovat ainakin Suomenlinna ja Katajanokka. Muitakin paikkoja varmasti on, mutta niistä kertokoon Helsingin kuvauspaikoista enemmän tietävät. ;) Itse kun juuri tänne etelään muuttaneena vielä ole kovin paljon Helsingissä käynyt kuvailemassa. :-[

Toivottavasti tästä oli edes jotain apua. ;) :)

Kim Granlund

Kyllähän näillä avuilla alkuun pääsee..kiitos paljon.
Digikamera periaatteessa löytyy ku isukilla on mut en sit tiiä haluuko se antaa sitä mulle käyttöön ;D
Täytyy käydä suokki ja muut paikat täällä helsingissä kattomassa.Kunhan nyt taas pääsee tallinnaan tai tukholmaan ni sielläkin on sit hyvä kuvata.

Miran Hamidulla

Länsisataman laivat saa aamuisin kuvattua Hernesaaresta ja iltaisin Lauttasaaresta(jälkimmäinen paikka vaatii pitkän putken). Skattaa kannattaa käyttää Sompasaaren laivojen kuvaamiseen, ja Suokkia Eteläsatamanlaivoihin(myöskin Sompan laivat saa kuvattua sieltä). Suokissahan noita kuvauspaikkoja sitten piisaakiin. Paras paikka on tietenkin Kustaanmiekka lukuisine paikkoineen. Lisäksi aamupäivisin Länsi-Mustasaaresta saa hyvin kuvattua pikalaivoja.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jasper Kaarna

Olisi muuten varmaan aika mukavaa saada joskus Silja Serenade & Silja Symphony hienosti samaan kuvaan.  :D
Se voisi onnistua ehkä vain neljän aikaan yöllä, jossain maarianhaminan edustalla. Onkohan kukaan ikinä onnistunut siihen? (lukuun ottamatta kuvaa, joka on Masa-Yardsin sivuilla)  ::)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Miran Hamidulla

Sillon kuin en vielä kuvannut laivoja ja Serenade ajoi vielä Turun linjaa näin ne kerran kohtaamassa Tukholman edustalla. :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 16.05.2003, 22:09:36
Sillon kuin en vielä kuvannut laivoja
Onko noin ollut joskus?... ;D ;D ;D ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kim Granlund

Mariellalta tai Gabriellalta voi saada molemmat kuvattua suunnilleen 2.20 suomen aikaan...kohtaa jossain ahvenanmeren ja suomenlahden rajoilla  ;)...
täytyy vaan olla aika hyvät laitteet... kun on pimeetä eikä se etäisyyskään ihan pieni ole.

wirrankoski

Jotenkin tämä topic soveltui parhaiten kysymykseeni (ettei tarvitse tehdä uutta...): sattuikos kukaan kuvaamaan TRITON-risteilijää 7.6. Hesassa "under way"? Itse en päässyt :( Jos ja kun niin olisin mielelläni halukas saamaan yhden kopion...näkä kreikut kun jotenkin....

Miran Hamidulla

Itse kuvasin sen ainoastaan laiturissa. :-[
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pasi Leino

Itse keksin laivakuvaamisen tänä kesänä kun ostin rippirahoilla digikameran, olen aika huono kuvaaja, mutta sain pari (omasta mielestäni) hyvää kuvaa Godby Shippingin Mirandasta Helsingissä ja
Euroafrica Shipping Linesin Inowroclawista Kotkassa. :beer:

wirrankoski

#12
Voiko laivakuvaamisen "keksiä"??? :D ...eiks se ole jo geeneissä ::) :P

No ihan ymmärrettävää, sillä minäkin "keksin" tänä kesänä itselleni ihan uuden "kuvauskohdeharrastuksen" :) (siis laivojen lisäksi...)...mut älkää kysykö minkä ;)

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 03.08.2003, 16:32:07
Itse keksin laivakuvaamisen tänä kesänä kun ostin rippirahoilla digikameran, olen aika huono kuvaaja, mutta sain pari (omasta mielestäni) hyvää kuvaa Godby Shippingin Mirandasta Helsingissä ja
Euroafrica Shipping Linesin Inowroclawista Kotkassa. :beer:
Vai Kotkassa, oletko yleisestikin kokeilemassa kuvaamista siellä? Normaalisti kaakkoisen Suomen satamissa ei montaa kuvaajaa olekaan. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.08.2003, 19:39:32
Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 03.08.2003, 16:32:07
Itse keksin laivakuvaamisen tänä kesänä kun ostin rippirahoilla digikameran, olen aika huono kuvaaja, mutta sain pari (omasta mielestäni) hyvää kuvaa Godby Shippingin Mirandasta Helsingissä ja
Euroafrica Shipping Linesin Inowroclawista Kotkassa. :beer:
Vai Kotkassa, oletko yleisestikin kokeilemassa kuvaamista siellä? Normaalisti kaakkoisen Suomen satamissa ei montaa kuvaajaa olekaan. :)
Täytyy tunnustaa että oltuani mltei koko kesän Kaakossa, en kuvannut kovinkaan montaa laivaa... >:(