Tulipa käytyä Tallinnassa 27.1. ja havaitsin matkustajaputken rakennustyöt XPRS:n laituripaikan taakse eli kai laituripaikalle 15. Laiturilla oli myös paksuja metalliputkia. Onko kellään tietoa, mille laivalle laituripaikkaa valmistellaan ja tuleeko myös uusi autoramppi? Paikka on kuitenkin aika kaukana nykyisestä A-terminaalista.
OT, mutta paluumatkalla huomasin, että BQ:n Fashion Street avataan VASTA 7.2. (mitään työn ääniä ovien takaa ei kuulunut)
Taitaapi olla tuon eckerön finlandian uusi putki.
Eckerön laituri on 12, kyseessä siis tämä laituri 16: http://i.imgur.com/MBFJaex.jpg
Itsekin ihmettelin sitä putkea kun olin BQ:lla, mutta en muistanu ottaa kuvaa :P
Edit: kyseessä siis matkustajaputki, ei mikään ajoramppi. ;)
Lainaus käyttäjältä: Sami Kinnunen - 07.02.2015, 18:14:52
...kyseessä siis tämä laituri 16: http://i.imgur.com/MBFJaex.jpg
Mahtaako vastaus olla jo tuossa kuvalinkissä - eli jos siellä rakennetaan Sea Windille ramppia, jotta sitä voidaan lastata yhtä aikaa kahdelle kannelle?
Olikos tuossa laituripaikka 1:ssä kahdenkerroksen ajorampit ? Muistelisin että ois ollu kun joskus ajelin translandialta pois
Hyvä että tekevät uusia putkia..
http://yle.fi/uutiset/satamatyontekija_kuoli_pudottuaan_vikingin_laivasta_tallinnassa/7791150
^ Se uusi putki romahti, ei mikään vanha.
Aiheeseen: Tuon toisen uutisen yhteydestä löytyi kuva missä tämä laiturin 15/16 putki näkyy vasemmalla lähellä nosturia: http://f5.pmo.ee/f/2015/02/09/3750235t151h9274.jpg
Mulla on kuva samasta putkesta lauantain reissulta, kun Finlandia siihen parkkeeras.
Kohdassa 1.14 https://www.youtube.com/watch?v=mP3y4chwTjM näkyy tuo samainen silta.
Ettei vain olisi Viking Linellä sormiaan pelissä? Ei ainekaan itsellä muuta tule mieleen..
Viikkari oli tuolle sillalle laitettu tuuliolosuhteista johtuen sunnuntaina.
Oisko se sitten päässy niin paljon heilahtamaan, että olis sillan kiskonu mukanaan tai antanut pusun sillalle?
Tein päivällä oman aiheen tosta romahduksesta: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17621.msg149319 ;)
SeaWindin paikka on 1, eikä se siitä mihinkään ole siirtymässä. Siinä on jo valmiiksi lastaussillat molemmille kansille. Kuvakaappauksessa SW on siftattu aallonmurtajan päähän, koska Anastasian käyntipäivinä BQ ajaa 3:een (muuten 5:n länsipuoliseen, eli ilmeisesti 6:een, vaikka numero ei tässä näykään) ja Tukholmanlaiva saapuu 1:een, josta se BQ:n lähdön jälkeen siftataan 3:een ja SW puolestaan 1:een.
Matkustajasillan romahtamisessa ihmetyttää eniten se, miksi VXPRS ajoi sunnuntai-iltana paikkaan 12, vaikka alus yleensä aina käyttää 13:a. 12:ssa ei näyttänyt ainakaan eilen vielä olevan ramppia ylemmälle autokannelle, vaikka Finlandian bb-sivustalle, melko tarkalleen ahteriportaikon kohdalle näytti lastausluukku rakennetun.
Mikko: SeaWind nyt vaan sattu olemaan siinä kun sen screenin otin. ;)
Tässä uudestaan kuva missä näkyy se uusi putki vasemmalla: http://i.imgur.com/6ZzvCf6.jpg
Näyttää siltä että toi uusi putki ehkä kiinnittyy tohon XPRSn vanhaan.
Voisihan tuohon uuteen paikkaan ajaa vaikka Anastasia, niin ei tarvitsisi joka neljäs päivä sohlata toisen terminaalin laivapaikkojen kanssa.
Nyt näkyy Google Mapsissakin tuo uusi putki joka on yhdistetty XPRS/Finlandian laiturin vanhaan putkeen. Ja näköjään tulee myös ramppi. Kuva: http://i.imgur.com/Wj94qcn.jpg
Itelle näkyy uusin satelliittikuva vain kun katsoo satelliittikuvaa MarineTrafficin kautta.
Onko jollain tuoreempaa/parempaa kuvaa tuosta laiturista?
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/ts-tallinnan-satama-remonttiin-d-terminaali-puolet-isommaksi-ja-ratikka-perille/4994364
"Tallinnan sataman D-terminaali on menossa remonttiin ensi syksynä. Lisäksi A- ja B-terminaalien tilalle suunnitellaan kokonaan uutta rakennusta ja koko alueelle raitiovaunulinjaa. Suunnitelmista uutisoi Turun Sanomat.
Tallink Siljan käyttämä D-terminaali on suunniteltu kolmelle miljoonalle matkustajalle vuodessa, mutta nyt sen käytäville ja liukuportaille sumppuuntuu kuusi miljoonaa matkustajaa vuodessa. Remontti aloitetaan ensi syksynä.
- Ensi vuoden toukokuussa D-terminaali on puolet nykyistä isompi. Entistä leveämmät liukuportaat helpottavat liikkumista kerrosten välillä. Terminaalin koko tekninen taso tulee olemaan jotain aivan muuta kuin nyt, Tallinnan sataman johtaja Ain Kaljurand toteaa Turun Sanomille."
"Viking Linen, Eckerö Linen ja St. Peter Linen käyttämät A- ja B-terminaalit on tarkoitus tulevaisuudessa korvata kokonaan uudella terminaalirakennuksella. Tämä hanke ei satamajohtaja Kaljurandin mukaan toteudu nopeasti, vaan voi viedä kuusi vuotta.
Uuden asemakaavan valmistelut ovat kuitenkin jo käynnistyneet Tallinnassa. Niihin kuuluu, että satamaan pääsisi raitiovaunulla viimeistään vuonna 2020."
Lainaus käyttäjältä: Sami Kinnunen - 30.04.2015, 21:15:33
Nyt näkyy Google Mapsissakin tuo uusi putki joka on yhdistetty XPRS/Finlandian laiturin vanhaan putkeen. Ja näköjään tulee myös ramppi. Kuva: http://i.imgur.com/Wj94qcn.jpg
Itelle näkyy uusin satelliittikuva vain kun katsoo satelliittikuvaa MarineTrafficin kautta.
Onko jollain tuoreempaa/parempaa kuvaa tuosta laiturista?
?
Kuvaa valitettavasti ei ole, mutta tosiaan autoramppi on ilmestynyt ja matkustajaputki on yhdistetty 13:sta putkeen, tänään katsottuna.
http://aijaa.com/CGwmEk (http://aijaa.com/CGwmEk)
http://aijaa.com/KZXhcO (http://aijaa.com/KZXhcO)
Oliks näistä iloo?
ilmeisesti ensimmäistä kertaa tänään Finlandia käyttää edellä mainittua uutta laituripaikkaa 16. Myös Mariella/Gabriella tulevat käyttämään tätä jos luottaa saapuvien/lähtevien laivojen listaan
Tulipa mieleen että tietäisikö joku että, rakennetaanko Megastaria varten uusi kaksitasoramppi/kaksoisramppi (mikä onkaan oikea termi) 5:seen vai aiotaanko käyttää Superfastien vanhaa ramppia ykkösessä?
Helpointa varmaan olisi vaan siirtää Superfastien ramppi viitoseen? Jos se siis on Megastar-yhteensopiva.
Tuotankin mietin ja kyllähän se taitaa olla yksinkertaisin vaihtoehto jos on yhteensopiva, tosin näin äkkiseltään katsoen autokenttä nykyisellään tarvitsisi muutoksia rampille.
http://static.err.ee/gridfs/A71521348CBF81FA228411DB52CDA53DC44C35283A09523EF3D6ADDB99222366.jpg?width=1920
Verrattaen ykköseen
http://group.merko.ee/en/projekt/gallery-and-tubulature-of-quay-no-1-of-vanasadam-old-city-harbour/
Vanha ramppi on jo hävinnyt satamasta
Vanha ramppi on osina laiturin 17 kohdalla. Kuva 3.8.2016 http://i.imgur.com/q0CdUpL.jpg ja 14.9.2016 http://i.imgur.com/kuB6bcm.jpg
Jotain hiekkakasoja jne. näkyi 5. laiturin päädyssä keskiviikkona (14.9) joten taitaa uusi ramppi tulla sinne/tai tuo vanha siirretään sinne.
Ilmeisesti viitoseen tehdään säätöjä Megastaria varten. Työt on aloitettu tehokkaasti poistamalla Superstarin käyttämä eteläinen matkustajaputki. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Superstar liikennöi nyt (ja ilmeisesti koko jäljelläolevan Tallink-aikansa) ykköspaikkaan. Matkaa sieltä on terminaaliin noin puoli kilometriä, terminaalin Helsingin lähtöportilta laivaan enemmänkin. Kellotin kulkemiseni terminaalin portilta laivaan tavallista kävelyvauhtiani, siis ei erityisen lujaa, muttei hidastellenkaan,ja sain ajan 11 minuuttia. Mitään henkilökuljettimia ei ole, joten nyt kannattaa oikeasti harkita, millä laivalla kulkee, eikä ainakaan suunnitella mitään jatkoyhteyksiä kovin pian laivan saapumisen jälkeen.
Järjestely on kiintoisa myös sikäli, että Tukholman laiva ajaa lähempänä terminaalia olevaan paikkaan ja matkustajat kulkevat osan matkasta samaa putkea. Jos Superstarilla on lähtö 10.30 (lähtöportti auki 9.50-10.10), ei Tukholmanlaivasta voi päästää matkustajia ulos ennen kuin kaikki Helsinkiin menijät ovat kulkeneet siitä ohi, koska matkakorttikontrolli on nykyään vain terminaalin päässä. Superstarin käydessä kärjessä 12.30-13.30 tai 15.30-16.30 pitänee kaupungilta palaavat ruotsalaiset risteilyvieraat pysäyttää täksi aikaa terminaalin baariin.
Tässä päivitystä parin viikon takaa, Superfastien ramppi tosiaan tullut vitoseen, sisäänajo rampille tuntuu vähän oudolta verrattuna siihen missä autokenttä on (tai sitten se on vain ulosajoa varten), mutta odotetaan kunhan saavat asiat valmiiksi.
(http://i.imgur.com/lOBNMsRl.jpg) (http://imgur.com/lOBNMsR)
(http://i.imgur.com/yhZ5tLMl.jpg) (http://imgur.com/yhZ5tLM)
(http://i.imgur.com/3WLs37Ul.jpg) (http://imgur.com/3WLs37U)
Uusi autokenttä ja liikennejärjestelyt autoille D-terminaaliin ja D-terminaali uudistuu kuin myös lyhentyy matka laivalta terminaaliin. Liikennejärjestelyiden on määrä olla valmiina vuoden 2018 loppuun mennessä.
http://megastar.tallink.com/fi/tallinnan-terminaalilla-tehdaan-pitkaa-paivaa/
Autojärjestelyt ovat sekä A- että D-terminaaleissä nähtävästi nyt ne, mitkä ne ovat vastaisuudessa. Vaikka Tallinkilla tämä tarkoittaa kohtalaista lenkkiä itään, on ratkaisu erinomainen sikäli, että muualta tulevat voivat kiertää sinne vanhan keskustan itäpuolelta Liivalaian kautta. A:ssa kaarretaan vastaavasti länsikautta, mutta se ei ole mitenkään aiempaa liikennesumppua hellittävä ratkaisu, koska vaihtoehtoja keskustan ohittamiselle muuten kuin tukkoisehkon Põhja Puiesteen kautta ei edelleenkään ole.
D-terminaali laajenee onneksi Tukholmanlaivan laiturin suuntaan, joten voidaan olettaa jatkossa sieltä aina olevan laivaan kohtuullisen lyhyt matka. Sukkuloiden kohdallahan näin oikeastaan on jo nytkin, samoin Europan. Väliaikaisputkijärjestelyihin lienee syytä varautua vielä pitkään, eli jalankulkijana kannattaa nyt valita Viking tai Eckerö, mutta ajoneuvoilijana Tallink.