Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Juha Toppi

Minua nuo kuvat hämmentävät, kun olen autohommissa oppinut, että dieselin musta savu on sitä halpaa savua, ja harmaa kallista ja kuvissa on molempia! Mustahn mrkitsee jotta koneeseen työnnetään polttoainetta enemmän kuin palaa, ns. voimasavu - vaikkapa suutinten vuotaessa eli avautuessa liian pinellä paineella. Harmaa savu tulee puolestaan öljystä, joka pääsee palotilaan männänrenkaiden ohi. Savujen hintaero tulee tarvittavan remontin hinnasta, suuttimia voi jopa säätää ennenvanhaan, männärenkaiden vaihto merkitsi koko koneremonttia.

Kertokaapa konemestarit, josko laivadieseleissa samaa sääntöä onkaan. Maallahan on aina viisaita, kun merellä käy vahinko.

Vesa Penttilä

itse traktori dieseleitten kans pelannu ni harmaa savu johtuu jäähdnesteestä tai sitten suutin viasta yms.. sininen meinaa notta öljyä palaa...

Mika Liinamaa

Wasalinen aikana normaalit kylmäkäynnistyssavut. Pölläyttänyt samanlaiset savut myös Betancuria aikakaudella, kuten aiemmin todettinkin. Savutuksen syinä voisi olla (ei ole varma tieto), että sylinterit lähtee heräilemään mukaan pikkuhiljaa, jolloin kärytkin sen mukaiset. Toinen mikä myös vaikuttaa savun määrään on se, että koneet olleet sammuksissa hieman pidempään. Kylmäkäynnistyksessä väkisinkin jonkin verran puskee savua. Savun määrä kuitenkin tasaantuu hyvin nopeasti käynnistyksen jälkeen. Tässä aikajanana eräs viime toukokuinen lähtö Vaskiluodosta. Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla kuvaa.

Hetki 0: Koneita käynnistellään.


2 minuuttia lähdön jälkeen. Savun määrä vähentynyt huomattavasti.
[URL=http://aijaa.com/SzsW06]

5 minuuttia lähdön jälkeen. Normaali matkasavutus.
[URL=http://aijaa.com/gGR9uX]

10 minuuttia lähdön jälkeen. Normaali savumäärä, joka toki ei enää edes erotu pilvistä taustaa vasten.
[URL=http://aijaa.com/uebcXE]

Mika Liinamaa

Pohjalaisen eilisen uutisen mukaan matkustajamäärissä pienoinen kasvu viime vuotiseen verrattuna. Ei suuren suurta kasvua, mutta kasvua kuitenkin. Positiivinen uutinen ehdottomasti, vaikka tietysti paljon enemmänkin matkustajia mukaan mahtuisi.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/talous/wasalinen-matkustajamaarat-nousseet-hieman-1.1640713

Ari-Jukka Perkiomaki

Wärtsilä valittu Merenkurkun uuden autolautan suunnitteluun kumppaniksi. Sopimus on allekirjoitettu 4. elokuuta 2014.
Juttu Pohjalaisessa:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/talous/wartsila-suunnittelee-lautan-merenkurkun-liikenteeseen-1.1660000

Tuomas Romu

Ei hassumman näköinen konsepti. Sikäli kun Wärtsilä on puikoissa, voidaan tuossa jopa nähdä jotain perusautolautoista poikkeavaa teknologiaa, vaikkapa tässä esitelty CRP tai wing thrusterit. LNG lienee todennäköisin polttoainevaihtoehto.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Markus Myllymäki


Tauno Hermola

Ruotsinkielisen YLE:n uutisen mukaan palo on ollut konehuoneen sähkötaulussa ja laivan miehistö sammutti palon.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/09/29/brand-pa-wasa-express-kvallsturen-inhiberad

Ari-Jukka Perkiomaki


Mika Liinamaa

Pieni takaisku tuli liikennöintiin teknisen vian seurauksena. Aamulähtö Vaasasta ja päivälähtö Uumajasta jouduttu peruuttamaan. Iltalähtö Vaasasta normaalisti.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/wasalinen-aamulahto-peruuntui-iltalaiva-seilaa-aikataulun-mukaan-1.1733712

Matkustajien korvaavat matkat näyttää lehtitiedon mukaan hoidetun hienosti.

Ihmettelinkin päivemmällä, että miksi WE on vielä Vaskiluodossa, mutta syy selvisi sitten Pohjalaisen sivuilta.

Ari-Jukka Perkiomaki

#190
Tänään kovaa tuulta myös Merenkurkussa. Wasa Express lähtee illalla Holmsundista jos tuulet tyyntyy. Marinetraffikin mukaan hinaaja Kronö kävi katsastamassa tilanteen Wasa Expressin luona, mutta ei taida yksi hinaaja riittää avustamaan turvallisesti Wasa Express ulos Holmsundista, joten aamulähtö on peruttu.
Ahvenanmerellä on myös tänään Rosella perunut myrskyn takia lähtöjä. Eckerö Linjen ei ole perunut lähtöjä.
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/47520

Mikko Valli

Pientä huolto taukoa pukkaa.Tallinnaan menossa.

Tauko liikenteessä 28.12.2014-11.1.2015
M/s Wasa Express on huollossa 28.12.2014-11.1.2015. Laiva palaa liikenteeseen 12.1.2015 iltalähdöllä Vaasasta klo 20.00. Ei liikennettä Uumajasta 12.1.2015.

Antti Helder

Jaa, se tuli huoltoon Tallinnaan. Ihmettelinkin hieman


Mika Liinamaa