Superstarin ”sisarukset” vaihtavat maisemaa

Aloittaja Kai Heino, 07.09.2019, 00:51:24

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Niin ne ajat muuttuu: ennen laivat lähtivät Pohjois-Euroopasta Välimerelle eläkepäiviä viettämään, nyt sieltä tullaan tänne.

Ville Taavitsainen

no mut kyllä tässä ne eläkeikään ehtineet alukset sinne juuri suuntaavat.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Totta. Tosin ne taitavat mennä väliaikaisratkaisuksi muutenkin, kunnes Moby saa Kiinasta uudisrakenteensa parin vuoden päästä.

Joonas Vähämäki

Aika pitkä ylitys noilla peltipurkeilla  ???  :o Ainakin jos tärisevät yhtä pahasti kuin Superstar.

Kalle Id

Nykyisellä aikataululla (johon ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa muutosta vaikka nopeammat laivat saavatkin) ajataan 18 solmulla maksimissaan; niin matalilla nopeuksilla tuskin tärisee. Lisäksi nuohan on alkujaan suunniteltu yhdistyiksi päivä- ja yölautoiksi pitkillä linjoilla Olbiasta Livornoon ja Genovaan, meillä päin laivatyyppi on vaan päätynyt vähän lyhyemmälle linjalle.

Kai Heino

Lähes 1200 hyttipaikkaa on muissa, Superstarissa oli reilu 700. Pascal Lota on kuitenkin myös yölaiva.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.09.2019, 21:45:55
Nykyisellä aikataululla (johon ei tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa muutosta vaikka nopeammat laivat saavatkin) ajataan 18 solmulla maksimissaan; niin matalilla nopeuksilla tuskin tärisee. Lisäksi nuohan on alkujaan suunniteltu yhdistyiksi päivä- ja yölautoiksi pitkillä linjoilla Olbiasta Livornoon ja Genovaan, meillä päin laivatyyppi on vaan päätynyt vähän lyhyemmälle linjalle.
Voipi olla. Eniten Superstarkin kuitenkin tärisi nimenomaan hitaissa satamamanöövereissä.

Hannu Sarell

Finlandia taitaa olla samaa sarjaa ja se on kyllä tärissyt niin, että paikat putoavat hampaista takabaarissa.

Kai Heino

Samaa sarjaa, mutta ihan eri telakalta. Kolme ensimmäistä tuli Koreasta ja Tallinkilla oli kiire saada laiva. Fincantierilla oli vapaa väli ja saivat Korean kuvat. Yksi laivainsinööri kertoi, että levyhallin ja lohkokoonnin ominaisuudet ratkaisevat, millainen laivan runkorakenteesta tulee. Eri telakan sisarusten välillä voi olla isoja eroja rungoissa.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

Kaksi ensimmäistä tulivat Koreasta (Moby Wonder ja Moby Freedom, nyk. Finlandia) ja kaksi seuraavaa Italiasta (Moby Aki ja Superstar/Pascal Lota). Fincantieri tarjosi samaa alustyyppiä myös Viking Linelle Viking XPRS:ää tilattaessa. Ja jos oikein muistan on laivatyyppi alkujaan Knud E. Hansenin suunnittelema.

Kai Heino

Wanhan miehen muisti vaan pettää. Kiitos Kalle kun oikaisit väärän väitteeni.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Jani Nousiainen

Mobylle oli alkujaan  kaksi tulossa  Italiasta Aki ja sisar. Mutta  tilausken peruuntuessa Tallink tilasi  samaa sarjaa aluksen.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Tämä kauppa meni sitten loppujen lopuksi puihin. Rahoittaja ei suostunut siihen, että Moby luopuisi kahdesta sellaisesta aluksesta, joista saattaisi mahdollisessa konkurssihuutokaupassakin saada jotain.
Tämä on jonkin lopun alkua. Jos ei koko Mobyn, niin ainakin varustamon viime vuosituhannella rakennettujen alusten hamstraamisen lopun...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950