Lauttareitti Kotkan ja Sillamäen välille

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.09.2004, 22:44:47

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.02.2006, 14:31:42
Huhhuh, että jo kaavaillaan toista laivaa ensi vuodeksi (kyllä, en ole lukenut vielä tämän päivän KySaa). Optimistinen saa ollakin, mutta vielä tuollaiset kaavailut kuulostavat korvissani pikemminkin utopistisilta. ::) Mutta toivoen tietysti hyvää starttia uudelle reitille.
Voisin hyvin kuvitella, että Vironian ohella varsinkin kesäkaudella etenkin matkustajia voisi palvella paremmin matkustajaliikennettä varten suunnitelluilla aikatauluilla varustettu laiva (esim. St.Ola päivälaivana), kunhan itäisen Suomen ja Viron matkustajat löytävät oikotien. Epäilisin suuresti laivalinjan menestymistä jos sen takana olisi joku suomalainen varustamo, mutta virolaisten kustannustasolla uskon linjan menestyvän pitemmän päällekin, jos rahtia riittää ympäri vuoden. Tuntuvat vain aliarvioivan matkustajaliikenteen voiman, joka reitille olisi mahdollista saada suuremmalla matkustajakapasiteetillä ja paremmilla aikatauluilla. Tosin mielestäni matkustajaliikenteen puolesta parempi olisi ollut Kotka-Kunda-linja, lyhyempänä ja lähemmäksi Tallinnaa johdattavana, ellei Kotkasta päästä ajamaan suoraan Sillamäeen Venäjän aluevesien kautta, jonka en usko tapahtuvan vuosiin. Mutta hyvä asia on se että Kotkassa ja Sillamäessä on nyt alettu rakentamaan uusia matkustajaterminaaleja, jotta infrastruktuuri matkustajaliikenteelle olisi edes välttävässä kunnossa. Vielä markkinakoneisto ja yhteistyö matkatoimistojen kanssa käyntiin niin...
:thumb: 

Kimmo Rantanen

No nyt kotkalainen Heino tours mainostaa ensimmäistä bussimatkaa Vironian kyydissä Itä-Virumaalle. Ensimmäinen lähtö on 17.5. Kotkasta ja paluu 21.5. päivälaivalla. Kohteina mm. Narva ja Peipsijärvi, bussi mukana. Tarkempia tietoja ei vielä lehdessä kerrota, mutta Heino tours on mainostanut tulevia Kotka-Sillamäe-reitin laiva-bussimatkoja jo koko talven.

Vironian matkustajaliikenteen avausmatkan päivämäärä 17. toukokuuta on tarkkaan harkittu, sillä tasan vuosi aikaisemmin avattiin reittilinja Saarenmaalta Ventspilsiin, Latviaan.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 23.02.2006, 23:47:01
Epäilisin suuresti laivalinjan menestymistä jos sen takana olisi joku suomalainen varustamo, mutta virolaisten kustannustasolla uskon linjan menestyvän pitemmän päällekin, jos rahtia riittää ympäri vuoden.

Taitaa kuitenkin olla tuo rahti tuossa se kaikkein tärkein kohde, ja matkustajat kulkevat siinä vähän sivussa. Ei kai se sinällään ole varustamosta kiinni, vaan siitä että mistä suurin osa duunareista on, tai ehkä se että pystyykö merimiesunioni kiristämään jollain keinolla.

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 23.02.2006, 23:47:01
Tuntuvat vain aliarvioivan matkustajaliikenteen voiman, joka reitille olisi mahdollista saada suuremmalla matkustajakapasiteetillä ja paremmilla aikatauluilla. Tosin mielestäni matkustajaliikenteen puolesta parempi olisi ollut Kotka-Kunda-linja, lyhyempänä ja lähemmäksi Tallinnaa johdattavana, ellei Kotkasta päästä ajamaan suoraan Sillamäeen Venäjän aluevesien kautta, jonka en usko tapahtuvan vuosiin. Mutta hyvä asia on se että Kotkassa ja Sillamäessä on nyt alettu rakentamaan uusia matkustajaterminaaleja, jotta infrastruktuuri matkustajaliikenteelle olisi edes välttävässä kunnossa. Vielä markkinakoneisto ja yhteistyö matkatoimistojen kanssa käyntiin niin...
:thumb: 

Eiköhän tuossa testata että onko toi reitti ylipäätänsä kunnolla kannattava, ja tuleeko siitä matkustajien osalta kiinnostava, lähinnä tulee mieleen viinanhakumatkat ja pesämatkat :D Tietenkin yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla juuri tuon la-su yön viettäminen jossain hotellissa, ja sitten tuon sunnuntain krapula-aikataulun avustamana laivalle selviäminen :D Jos tuossa tosiaan keskityttäisiin matkustajaliikenteeseen enemmän aikataulujenkin puolesta, niin tuo saattaisi saada suomalaisia ostamaan kesämökkejä tuolta, mutta nyt nuo aikataulut ovat viikonloppukesämökkeilyn kannalta huonot.

Minusta Tallinnan läheisyys ei kyllä tuollaista linjaa paljon hyödyttäisi, koska kuitenkin Kundakin on niin kaukana Tallinnasta. Myöskään Rakveressa kuitenkaan ei oikeasti ole ihan hirveästi nähtävää, jos joku sitä ehdottaa kohteeksi :D

Kimmo Rantanen

Kotkassa on pystytetty papereiden tarkastuskoppi autoille. Niin se homma etenee.  :beer:
KUVA

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 23.02.2006, 14:09:30
Kotkan satama oy:n teknisen johtajan Riitta Kajatkarin mukaan Kotka on valmis rahtiliikenteen aloittamiseen 1.maaliskuuta ja valmistautuu hyvää vauhtia matkustajaliikenteen aloittamiseen. -Meidän puolestamme kaiken pitäisi olla kunnossa matkustajaliikenteelle huhti-toukokuussa. Matkustajien odotustilojen tilaelementit on jo saatu satama-alueelle ja järjestelyistä rajavartiolaitoksen ja tullin kanssa on sovittu.
Tuosta voi päätellä, ettei tuota kaavailtua matkustajien kuljettamista vanhasta matkustajaterminaalista välilaiturille tarvitsekaan toteuttaa, kun uutta odotustilaa kerran rakennetaan. Matkustajaliikenteenhän on tarkoitus alkaa vasta toukokuussa.

Miran Hamidulla

Epäilys Vironian jääominaisuuksista oli sittenkin aiheellinen... :(

Sillamäe-Kotka-laivareitin avaaminen siirtyy
01.03.2006 14:11

Viivästymisen syynä on Kotkan sataman vaikea jäätilanne.

Sillamäen ja Kotkan välisen laivareitin avaaminen siirtyy myöhemmäksi keväälle. Projektijohtaja Karl Kolk Narva Line -yhtiöstä kertoo, että viivästymisen syynä on vaikea jäätilanne Kotkan satamassa.

Narva Linen oli tarkoitus aloittaa reittiliikenne Sillamäen ja Kotkan välillä maaliskuun alkupuolella. Kolk ei osaa arvioida, milloin reitille tuleva Vironia-alus pääsee säännölliseen liikenteeseen.

- Yritämme kuitenkin olla optimisteja, sillä kevät on lähellä eivätkä tällaiset jääolot kestä enää kauan. Olemme pahoillamme, Kolk sanoo.

Varsinainen matkustajaliikenne oli alunperinkin tarkoitus käynnistää alkukesästä sen jälkeen, kun matkustajaterminaalit molempiin satamiin saadaan valmiiksi.

(MTV3-STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 01.03.2006, 14:30:09
Epäilys Vironian jääominaisuuksista oli sittenkin aiheellinen... :(

Oiskohan tällä liikennerajoituksella jotain tekemistä tämän kanssa  ;D

KOTKA   IA 2000   Feb 28 2006


Pekka Laakso

Ei se mikään muukaan syy voi olla, sillä Vironialla on 1B jääluokitus...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kari Rantamäki

Mitähän tuossa on oikein mahdettu ajatella kun IB on sille linjalle laitettu, vai onkohan vaan päätetty ostaa kun halvalla saa, ja ottaa riski :D Nimittäin jos olisivat katsoneet vaikka merenkulkulaitoksen "Tyypilliset liikennerajoitukset 94/95 - 03/04" pdf:ää, ja siitä vaikka kohtaa Kotka niin olisivat huomanneet, että tyypillinen liikennerajoitus maaliskuussa on IA 2000 :D

Onkohan tuon laivan muuttaminen IA:han mahdollista/järkevää, vai olisikohan tämä vaan väliaikainen ratkaisu, ja uusi laiva olisi tähtäimessä.

Miran Hamidulla

Lisäksi on vielä muistettava, että talvella 2002-2003 aluksen liikennöintiä Helsinki-Tallinna välillä jouduttiin vähentämään ja hidastamaan juuri silloin vallinneen vaikean jäätilanteen vuoksi, joten tämänkin asian luulisi olleen varustamon tiedossa. Joskin alushan ei ole Saaremaa Laevakompaniin omistuksessa vaan vuokrattu Euro Shippingiltä, joka ei ole ainakaan kokonaan (tai ollenkaan) SLK:n omistuksessa, joten mikäli aluksesta ei ole tehty mitään pitkää rahtaussopimusta omistajayhtiön kanssa, ja linja alkaa kannattamaan, niin eiköhän tilalle hommata joku linjalle kaikinpuolin paremmin soveltuva alus.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Pousi

Talvella 02/03 maaliskuussa oli Helsingilläkin jääluokka 1A-2000, mutta ei se estänyt silloisen Starwindin liikennöintiä kokonaan.
Helsinki-Tallinna reitin kohdalla oli tietysti erona muutenkin vilkas liikenne, mikä edesauttoi saamaan "vetoapua" pahimpina päivinä.
Itse matkustin tasan kolme vuotta sitten Starwindillä jolloin alus pienen odottelun jälkeen lähti seuraamaan Cinderellaa ja kulki aivan Cintun perässä koko matkan.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pousi - 08.03.2006, 21:47:48
Helsinki-Tallinna reitin kohdalla oli tietysti erona muutenkin vilkas liikenne, mikä edesauttoi saamaan "vetoapua" pahimpina päivinä.
Niin. Täällähän on sen verran paljon pienempien rahtialusten liikennettä, että murtajien pitää olla jatkuvasti avustamassa niitä tai ainakin valmiustilassa, eikä siinä ehdi sitten avustaa koko ajan Vironiaa eestaas. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Erik Naarajärvi

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 01.03.2006, 19:24:16
Lisäksi on vielä muistettava, että talvella 2002-2003 aluksen liikennöintiä Helsinki-Tallinna välillä jouduttiin vähentämään ja hidastamaan juuri silloin vallinneen vaikean jäätilanteen vuoksi, joten tämänkin asian luulisi olleen varustamon tiedossa.

Tuona talvena tosiaan SW kulki erittäin huonosti. Taisi olla joitain aikoja ettei ajanut mitään? Paikkoja ei tahtonut saada, kun vuoroja jäi ajamatta ja rahtia siirrettiin seuraaviin. Meilläkin käytettiin paljon Viikkaria korvaavana reittinä ja jonkun kerran Trafea HAN-PAL -välillä.

Pekka Laakso

Vironia saapuu toista kertaa Kotkaan juuri tätä viestiä kirjoittaessani. Tällä kertaa aluksella pitäisi olla vähän lastiakin, mikäli on Kymen Sanomia ollut uskominen...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

#103
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.03.2006, 07:28:26
Vironia saapuu toista kertaa Kotkaan juuri tätä viestiä kirjoittaessani. Tällä kertaa aluksella pitäisi olla vähän lastiakin, mikäli on Kymen Sanomia ollut uskominen...
Siellähän se näytti Kantasatamassa olevan jo aamusta asti. Merenkulkulaitoksen jäärajoitus Kotkaan on edelleen 1A, mutta nähtävästi viime päivien "kuuma" auringonpaiste on helpottanut jäätilannetta sen verran, että Vironia tulee toimeen omillaan.

Vironia testaa Sillamäe-Kotka matkan jäistä huolimatta

Autolautta Vironia kokeilee tänään Kotkan ja Sillamäen välistä matkaa ilman jäänmurtajan apua.
Vironia lähtee Sillamäen satamasta tänä iltana ja Kotkaan sen odotetaan saapuvan huomisaamuna.
Liikenteen aloittaminen Kotkan ja Sillamäen välillä on viivästynyt vaikean jäätilanteen vuoksi. Vironia-alus kuuluu jäärajoitusluokkaan, jolle murtoapua ei anneta.
Jos laiva selviää koematkasta ongelmitta, on säännöllinen rahtiliikenne määrä aloittaa välittömästi. Matkustajaliikenteen uskotaan käynnistyvän alkukesästä.

Juha Pitkänen

http://lotta.yle.fi/rswebkva.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentAA0B5

Autolautta Vironia saapui Kotkaan tänään.Asiasta kertoi  KAAKKOIS-SUOMEN TV- uutiset tänäiltana.