Ruotsalainen replika Götheborg

Aloittaja Lauri Vuorinen, 21.02.2006, 15:05:58

« edellinen - seuraava »

Lauri Vuorinen

Ruotsalaiset saivat valmiiksi vanhojen piirrustuksien mukaan tehdyt Kiinan kävijän, nimi on muistaakseni Göteborg, tai Göteburgh tai jotain sellaista, laiva taisi lähteä joskus syksyllä kohti Kiinaa. Onko jollain tietoa hyvistä www linkeistä koskien tätä laivaa ja sen matkaa?
Kiitollisena jään odottelemaan  :beer:
brgds

Tero Ilus

http://www.soic.se/

Sieltä löytyy infoa ja linkkejä. Alus on parhaillaan Kapkaupungissa...

Lauri Vuorinen

Taas kerran kiitos, on mukava tietää että jos tarvitsee apuja niin täältä löytyy joka kerta.
Olen joskus visiteerannut Suomi24 merenkulun keskusteluja lukemassa ja ikäväkseni todennut että siellä kaikki aiheet herättävät enempi urheilijamaisia v-tyylin vastauksia.
Täällä sitä ei ole näkynyt kertaakaan ja siitä voimme olla iloisia.
Kiitos linkistä  :beer:
brgds

Kimmo Rantanen

Götheborg on nyt sitten lähtenyt Kauko-idästä takaisin kotia kohti.

http://www.soic.se/

Vesa Tuomala

Tässä kuva uudisrakennuksen ajalta. "Itäintian kauppakomppaniasta" koittivat värvätä miehistöönkin, en vaan muista paljonko olis pitänyt reissusta maksaa ;). Mutta mielenkiintoinen paikka oli tutstua historiian, muistaakseni 20-30% miehistöstä kuoli matkan aikana keripukkiin ja muihin puutostauteihin, mutta toisaalta liksa oli silloin pirun hyvä ihan tavalliselle skönärillekin...

http://www.innofirma.net/Photogalleries/Rugosa/Rugosa_2003/Rugosa_2003_049.html

Kimmo Rantanen

Götheborg on nyt saapunut Kiinan reissulta takaisin Göteborgiin. Juhlat alkoivat eilen ja jatkuvat vielä tämän päivän.
http://www.soic.se/

Kimmo Rantanen

Götheborg-laiva ja prinssi Carl Philip Helsinkiin
Julkaistu: 9:54 Päivitetty: 17:52

helsingin sanomat

Helsingin Etelärannan liikenne katkaistaan hetkeksi tänään kello 19 Helsinkiin saapuvan Götheborg-laivan vastaanottokulkueen vuoksi. Götheborg tuo Helsinkiin Ruotsin prinssi Carl Philipin ja muita arvovieraita.

Käytännössä prinssi saapui Suomeen jo ennen laivaa. Hän matkaa merivoimien veneellä alusta vastaan.

Sadan hengen kulkue lähtee puolestaan Ruotsalaiselta teatterilta ja kulkee Esplanadin puistoa pitkin Lyypekinlaiturille, jonne laiva saapuu. Kulkue saattaa myös viivästyttää raitiolinjojen 3B ja 3T liikennettä.

Götheborg on tarkka kopio 1700-luvulla rakennetuista puisesta purjelaivasta. Ruotsin Itä-Intian kauppakomppania purjehti aikoinaan tällaisella laivalla Afrikan ympäri Aasiaan. Nykyajan Götheborg purjehti puolestaan viime vuonna Ruotsista Kiinaan ja takaisin.

Alkuperäinen Götheborg ajoi karille ja upposi Göteborgin sataman suulla vuonna 1745.

Jukka Koskimies

#7
Tässä muutama kuva Götheborgin saapumisesta Helsinkiin. Ruotsin laivaston purjealukset Gladan ja Falken, suomalaiset perinnepurjelaivat, lukemattomat pienveneet sekä tuhatpäinen katsojajoukko olivat sitä vastaanottamassa. Kanuunanlaukaukset ja muut asiaankuuluvat seremoniat vaihdettiin Kustaanmiekan salmessa.

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2008-06-08%20G%f6theborgin%20saapuminen/

Kim Helle

Komea alus todellakin, piti itse mennä veneellä paika pääälle kuvaamaan vaan iski kovan flunssan päälle, ehkä loppuviikosta sitten. Muistaakseni alus oli siirtymässä Suokkiin jossain vaiheessa loppuviikosta ??
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Jukka Koskimies

#9
Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 09.06.2008, 09:16:44
Muistaakseni alus oli siirtymässä Suokkiin jossain vaiheessa loppuviikosta ??

Näin on - Hesarin mukaan "viikonloppuna".

/Muuten - muutin kuvat vähän "isommiksi"/


Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Jukka Koskimies - 09.06.2008, 02:15:16
Tässä muutama kuva Götheborgin saapumisesta Helsinkiin. Ruotsin laivaston purjealukset Gladan ja Falken, suomalaiset perinnepurjelaivat, lukemattomat pienveneet sekä tuhatpäinen katsojajoukko olivat sitä vastaanottamassa. Kanuunanlaukaukset ja muut asiaankuuluvat seremoniat vaihdettiin Kustaanmiekan salmessa.

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2008-06-08%20G%f6theborgin%20saapuminen/


Kiitos hienoista kuvista. Ihan kuin olisi ollut itse paikanpäällä.

Kimmo Heinonen

#11
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 09.06.2008, 11:58:00
Kiitos hienoista kuvista. Ihan kuin olisi ollut itse paikanpäällä.

ja niille jotka harkitsevat saapumista tänne tuuliseen ja koleaan kaupunkiin paikanpäälle tai vielä pahempaa ovat jo täällä ja sen lisäksi eivät esim. muista että on helsinkiviikko...jne... pari linkkiä liittyen aluksella vierailuihin ja ohjelmaan joka sen ympärillä...

http://www.slapmedia.com/kaksimaata/index.php?k=13146 ja http://www.helsinkiviikko.fi/gotheborg.html

Edit: noista löytyy myös tieto siitä em. suokkiin siirtymisestä...

Kimmo

Mikko-Oskari Koski

Götheborgin vierailun ansiokkain osa on mielestäni melko kattava historiallinen näyttely SOIC:n toiminnasta, mukana myös valokuvatauluja nyky-Götheborgin pitkältä matkalta. Aiheestahan on myös historioitsija-toimittaja Herman Lindqvist tehnyt ihan ansiokkaan ohjelman. SOIC:n aluksilla vallitsi nykymerenkulun sääntöihin nähden erikoinen kahden kipparin järjestelmä, sillä kauppahuoneen pääedustajalla eli superkargöörillä oli sananvalta myös kapteenin yli. Termiä befälhafvare ei siis viljelty, koska se olisi ollut suhteellinen käsite ainakin, mitä merenkululliseen problematiikkaan tulee.

Itse laivaa vaivaa sama vika, kuin replikoita useimmiten: modernin ajan vipstaakit paistavat läpi liian selvästi tehden "aidon entisajan merenkulkukulttuurin" airueesta hieman epäuskottavan. Samaan hengenvetoon pitää tietysti huomauttaa, ettei kukaan nykyajan skönäri varmaan suostuisi valtamerille -eikä välttämättä pienemmillekään vesille- edes lähtemään, jos teknologia olisi vastaavanlainen, kuin 1700-luvulla. Ja mahtaisikohan kukaan osata tuollaista laivaa sellaisilla apuvälineillä edes osata hallita..?
Mutta takila on hieno. Vaikka alus uudemman merenkulullisen näkemyksen (=klipperien runkomallien sulavalinjaisuus!) mukaan näyttää kömpelöltä, se on kuulemma saavuttanut sopivassa tuulessa jopa 13,5 solmun nopeuden.

Onneksi laivassa oli henkilökuntaa, jonka kanssa saattoi jutella tällaisista yleismerenkulullisista asioista, kuin myös historiallisesta aspektista. SOIC:n merkitys Göteborgin kaupungin kehittymiselle on aikanaan ollut aivan ratkaisevan merkittävä ja sille osataan antaa tarpeellinen arvostus.

Myös Stockholmsbriggeninä tunnettu Tre Kronor kunnioittaa tällä hetkellä Helsinkiä läsnäolollaan. Äidin ja tyttären kummilaivat perätysten Lyypekinlaiturissa...  8)
http://www.stockholmsbriggen.se/
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Pätäri

Muutamia omia hätäisiä otoksiani viime sunnuntailta täällä.

Jukka Koskimies

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pätäri - 12.06.2008, 18:58:33
Muutamia omia hätäisiä otoksiani viime sunnuntailta täällä.

Harvinainen näkökulma todelliselta "sisäpiiriläiseltä". Kiva ja valaiseva sarja. Kiitokset!  :thumb: