Mariellan pitkä ura

Aloittaja Kim Helle, 14.08.2006, 19:40:39

« edellinen - seuraava »

Kim Helle

Näistä arvoista kun puhutaan niin kyllä se on pakkoa kallistua Mariellan kannalle. Vielä perinteikkään näköinen, hieman kulmikas vanha leidi. Viimeksi su-ma yönä tuli vastaan Itämerellä koko valaistuksessaan. Mietinpä vain että kuinkas monta kertaa alus on jo ehtinyt samaa Hel - Sto väliä purjehtia.   :D
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 14.08.2006, 19:40:39
Näistä arvoista kun puhutaan niin kyllä se on pakkoa kallistua Mariellan kannalle. Mietinpä vain että kuinkas monta kertaa alus on jo ehtinyt samaa Hel - Sto väliä purjehtia.   :D

Aika monta.

Saattaa olla, että meni sormet sekaisin, mutta kun ihan mielenkiinnosta yritin laskea jotain suuntaa antavaa lukua, niin päädyin sellaiseen tulokseen, että Mariella olisi kyntänyt väliä suuntaan tai toiseen yhteensä noin 7200-7300 kertaa.

Koska telakointien ja muiden seisokkien tietoja ei ole käytössä, niin tuo ei välttämättä osu täsmälleen oikeaan, mutta suunnilleen noissa lukemissa varmaan ollaan.


Onko kellään tarkempaa tietoa, että onko Mariella lyönyt/lyömässä jotain pitkäaikaisimman saman reitin ennätystä (Suomessa, siis, varmaan jostain maailmalta löytyy useitakin parempia tuloksia...)?

Kim Helle

Itse en edes alkanut laskea. Selvää on että monta kertaa matka on taittunut eikä varmaan kovin helppoa ole asiaa edes selvittää. Mutta kannassa pysytään...
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 14.08.2006, 21:17:41

Onko kellään tarkempaa tietoa, että onko Mariella lyönyt/lyömässä jotain pitkäaikaisimman saman reitin ennätystä (Suomessa, siis, varmaan jostain maailmalta löytyy useitakin parempia tuloksia...)?


Kannattanee muistaa, että Mariella teki muutamana vuonna kesätuurauksia Turun-linjalla 90-luvun lopussa, joten se ei ole ollut koko aikaa Hesa-Stockis-reitillä...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.08.2006, 09:47:08
Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 14.08.2006, 21:17:41

Onko kellään tarkempaa tietoa, että onko Mariella lyönyt/lyömässä jotain pitkäaikaisimman saman reitin ennätystä (Suomessa, siis, varmaan jostain maailmalta löytyy useitakin parempia tuloksia...)?


Kannattanee muistaa, että Mariella teki muutamana vuonna kesätuurauksia Turun-linjalla 90-luvun lopussa, joten se ei ole ollut koko aikaa Hesa-Stockis-reitillä...
Se oli kyllä Cinderella eikä Mariella, jos puhutaan niistä koko kesän kestäneistä tuurauksista. Mariella on tehnyt joitakin viikon tuurauksia Turusta, mutta niin lyhyitä ei välttämättä kannata laskea tähän tarkoitukseen, onhan Mari tehnyt jouluristeilyitä ja muita sellaisia muuallekkin kuin Tukholmaan...

Mikko-Oskari Koski

#5
Mari on ilman muuta eniten matkoja Helsingin ja Tukholman välillä tehnyt alus koskaan. Vaikka höyrylaivakaudella olikin aluksia, jotka palvelivat pidempiä aikoja, ne eivät olleet yhtä linjauskollisia, eikä HEL-STO sen puoleen noihin aikoihin ollut edes ympärivuotinen linja.
Mari aloitti 18.5.1985, joutui konepalonsa takia sivuun pariksi kuukaudeksi elokuussa 1990 ja on lisäksi, kuten mainittua, ollut muutaman kerran parin viikon "vaihtarina" TKU-STO-linjalla. Koska alus ei mahdu Hjulgrundin väylään, se ei sovi Vikingin kuvioissa tämän reitin vakituiseksi kulkijaksi -eikä ole muuten tainnut näitä "vaihtarikeikkojakaan" tehdä sen jälkeen, kun Turunlinjan aikataulu muuttui nykyisenlaiseksi..?

Mutta kun laskee, kuinka monta päivää toukokuusta 1985 on tähän hetkeen, miinustaa siitä noin 8 vuorokautta vuodessa huoltojen yms.takia sekä mainitut "muut syyt", niin tuskinpa virhettä HEL-STO kokonaismatkamäärien suhteen kauheasti syntyy... 8)

Mielenkiintoista on myös huomata, että Mari on aina ollut linjansa "ykköslautta". Sen linjaparit, Viking Saga, Olympia, Cinderella, Isabella ja Gabriella, ovat kaikki jotenkin jääneet "isonsiskon" jalkoihin -olematta toki reitille sen huonommin sopivia aluksia. Mariella vain sattuu olemaan paras.. 8)

Ja koska nimi Hjulgrund varmaan herättää jonkun kysymysmerkin, lainattakoon tähän vähän juttua tuolta Kulkuväylät, reitit ja laivojen kohtaamiset-topicin toisesta indeksistä:
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.01.2002, 20:32:51
Bellan onnettomuus toi taas mieleen Ahvenanmaan "Bermudan kolmion" eli Järsön saaren ympärillä Föglössä kiertävät melko mutkaiset saaristoväylät. Bellahan oli matkalla Turusta Tukholmaan pohjoista väylää eli Gottholmen-Staholmen-reittiä ja sen olisi pitänyt poiketa Långnäsissä, mitä se kovan tuulen takia ei ollut tehnyt. Onnettomuus sattui Staholmissa, vain muutaman sadan metrin päässä paikasta, missä Siljan legendaarinen "Hullu-Holmia" vuonna -65 tai -66 ajoi rantaan.

Järsö kierretään useimmiten (eli silloin, kun Långnäsissä ei poiketa ja laiva on joku pienempi kuin Silja Europa) eteläpuolista Hjulgrundin reittiä eli ns.Apteekkarin väylää. Siinäkin on pelti kolissut: Aurella tarttui Järsön rantakivikkoon joskus -70-luvun alussa ja Viking Sally keväällä -84. Aurella saatiin irti, kun Kapella ja Marella tyhjensivät sen autokannen, Sally pääsi muistaakseni jatkamaan omin avuin Maarianhaminaan (se oli lähtenyt aamulla Turusta). Myös Finnfellowin taannoinen käynti Överön rannassa yli menneen käännöksen seurauksena voidaan laskea samalla alueella tapahtuneiden onnettomuuksien joukkoon, koska etäisyyttä on vain muutama maili.

Joku Siljan pikkulautoista törmäsi aikanaan Långnäsissä laituriin ja joutui jättämään matkan sillä kertaa kesken peltien oikomisen takia, mutta myös Suomen ja Ruotsin välillä sattuneista onnettomuuksista vakavin tapahtui Långnäsin väylässä: Ilmatar törmäsi Botnian kylkeen marraskuussa 1968 ja viisi B:n matkustajaa kuoli. Tässäkin oli onni onnettomuudessa: Jos laivat olisivatkin törmänneet toisinpäin, olisi raatoja varmasti tullut enemmän.

Hjulgrund on ulkokansivisiitin arvoinen paikka Turun ja Maarianhaminan välisellä päivämatkalla. Normaaliaikataulun mukaan Amorella on siinä vähän ennen yhtä iltapäivällä, Festari vartin myöhemmin ja Isabella neljän jälkeen. Europa ei väylään mahdu, vaan se kiertää aina Järsön pohjoispuolitse.
Myös Ahvenanmeren laidassa sijaitseva Ledsund kuuluu kansitärppisuosikkeihini. Siitä meneminen ajoittuu noin kolme varttia Långnäsistä Tukholmaan tai vajaan tunnin Maarianhaminasta Turkuun päin. Europa kiertää Ledskärin saaren yleensä eteläpuolelta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kille

#6
Lainaakuten mainittua, ollut muutaman kerran parin viikon "vaihtarina" TKU-STO-linjalla. Koska alus ei mahdu Hjulgrundin väylään, se ei sovi Vikingin kuvioissa tämän reitin vakituiseksi kulkijaksi -eikä ole muuten tainnut näitä "vaihtarikeikkojakaan" tehdä sen jälkeen, kun Turunlinjan aikataulu muuttui nykyisenlaiseksi..?

en välttämättä ole perillä asiasta, mutta mitä tarkoitit, että ei mahdu. (en tiedä paikkaa) mutta ajaahan tällä välillä isompiakin laivoja kuten europa ???

jarski

Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 15.08.2006, 14:57:33
en välttämättä ole perillä asiasta, mutta mitä tarkoitit, että ei mahdu. (en tiedä paikkaa) mutta ajaahan tällä välillä isompiakin laivoja kuten europa ???

Lue tarkkaan edelliset viestit!!!!

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.01.2002, 20:32:51
Hjulgrund on ulkokansivisiitin arvoinen paikka Turun ja Maarianhaminan välisellä päivämatkalla. Normaaliaikataulun mukaan Amorella on siinä vähän ennen yhtä iltapäivällä, Festari vartin myöhemmin ja Isabella neljän jälkeen. Europa ei väylään mahdu, vaan se kiertää aina Järsön pohjoispuolitse.

Jari

Sauli Nurmi

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.08.2006, 14:41:08
Mielenkiintoista on myös huomata, että Mari on aina ollut linjansa "ykköslautta". Sen linjaparit, Viking Saga, Olympia, Cinderella, Isabella ja Gabriella, ovat kaikki jotenkin jääneet "isonsiskon" jalkoihin -olematta toki reitille sen huonommin sopivia aluksia. Mariella vain sattuu olemaan paras.. 8)

No Cinderellan kanssa tekee kyllä todella tiukkaa.
Jos ihan laivana ajatellaan, niin Cinderellalla on melkeinpä kaikkea mitä Mariellallakin, höystettynä monenlaisella extralla, kuten kolmella merinäköalahissillä, kolmikerroksisella yökerholla, komentosillan päällä olevalla loistavalla näköala-aurinkokannella, jne. jne.

Eli kyllä se teknisesti laivana on Mariellaakin parempi...
mutta Mariella tietenkin voittaa fiiliksen turvin, ja sillä, että se on Aito Asia, kun taas Cinderellakin on vain Mariella-kopio (joskin ihan hemmetin hieno sellainen).


Mutta juu, ei ole kokonaisuutena Mariellaa voittanutta.  ;D
Nätisti lähti tänäänkin merta kyntämään, kun rannoilta seurailin sen kulkua sellaiset 40-50 minuuttia.

Kalle Id

Cindyn ja Marin vertailemista vaikeuttaa tietysti myös se että ne olivat vain noin vuoden tasavertaisina pareina reitillä (1993-1994), aiemmin Cindy oli reitillä kolmantena laivana eri aikataululla. Minkä kaikki tietysti tiesivät mutta sanoinpahan kuitenkin.

Kim Helle

Kaikkien näiden vuosien jälkeen Mariellalla on edelleen parhaimmat kokoustilat. Monet ovat maininneet Mariellan ykköseksi kun puhutaan laivalla järjestettävistä kokouksista tai seminaareista. Manittava vahvuus. Vuosia takana on jo kunnioitetavan paljon vaan millainen määrä niitä on vielä edessä, toivottavasti vielä paljon.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Globab

#11
  Mielestäni Mariella ei ole laivana mitenkään ylivoimaisen käytännöllinen tai toimiva, ihan perushyvä lautta kyllä mutta rupeaa siinäkin ikä jo sen verran jatkuvasta pienestä kunnostamisesta huolimatta näkymään että luulen kilpailutilanteen yhä kiristyessä olevan tarvetta laivan suuremmalle remontoimiselle/uudistamiselle tai sitten kokonaan uudelle (lue; kokonaan uudelle tai "käytetylle") laivalle. Esimerkiksi tilanteessa jolloin laiva on täynnä on esim. uudemman Galaxyn toimivuus ja asioiden sujuvuus (ruokailut, jonot, hissit market, yökerho, tilat ym) huomattavasti paremmat.  ::) Mariellan hytit ovat myös sangen pienet, tosin laivan ikä huomioon ottaen hyvässä kunnossa. Myös laivan keulaportin "tyyppi" luo kai omat erityispiirteensä myrskyisellä säällä operoimiseen, tosin merelle Mariella on aina lähtenyt kai siinä missä muutkin.
  Kiinnostaisi myös tietää miten ikä näkyy laivan konehuoneessa, koneiden kunnossa, polttoaineenkulutuksessa, huollon tarpeessa ym...

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pitko - 18.08.2006, 00:42:10
Mielestäni Mariella ei ole laivana mitenkään ylivoimaisen käytännöllinen tai toimiva, ihan perushyvä lautta kyllä
Suurin ongelma Mariellalla on sisätilojen toimivuuden kanssa se, että kaikki illanviettopaikat kahvilaa lukuunottamataa on kasattu 7. kannelle (nyt kun discokin on siirretty 8:lta 7:lle), ja tuo kansi käy erittäin ahtaaksi kun pääosa matkustajista änkeytyy tuonne suhteellisen pieneen tilaan. Muissa samantyyppisissä Vikingin aluksissa on onnistuttu paremmin levittämään tiloja niin että tehtävää on muuallakin kuin vain tuolla ravintolakannella eivätkä ruuhkat ole aivan niin pahoja (ainakaan oman kokemukseni mukaan).

Lainaus käyttäjältä: Joonas Pitko - 18.08.2006, 00:42:10 kilpailutilanteen yhä kiristyessä olevan tarvetta laivan suuremmalle remontoimiselle/uudistamiselle tai sitten kokonaan uudelle (lue; kokonaan uudelle tai "käytetylle") laivalle.
Yksi mahdollisuus voisi olla laivan pidentäminen (ja mahdollinen korottaminen), joka olisi halvempaa kuin uuden ostaminen mutta antaisi kuitenkin mahdollisuuden laivan päivittämiseen ja uusien tilojen lisäämiseen. Käytetyn laivan ostaminen Marin korvaamiseksi voi olla melko ongelmallista, samaa kokoluokkaa olevaa alusta jossa olisi paremmat julkiset tilat ja jäävahvistus ei varmaankaan ihan helposti löydy... ja uskoisin (tämä on kyllä silkkaa mutua, myönnetään) että Helsingin-Tukholman linja on viimeinen jolle Viking lähtee uutta tonnnistoa hankkimaan, jos nyt ylimalkaan XPRS:än lisäksi uusia laivoja lähivuosina edes hankitaan.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.08.2006, 14:41:08
kuten mainittua, ollut muutaman kerran parin viikon "vaihtarina" TKU-STO-linjalla. Koska alus ei mahdu Hjulgrundin väylään, se ei sovi Vikingin kuvioissa tämän reitin vakituiseksi kulkijaksi
Lisättäköön tähän vielä, että juttelin kerran tästä aiheesta erään aluksella työskennelleen merimiehen kanssa, ja hänen mielipiteensä oli, että alus on Amorellaan ja Isabellaan verrattuna liian hidas ottamaan provianttia Turku-Tukholma reitin lyhyiden satamakäyntien aikana.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kim Helle

Toi kunnostuspuoli on kyllä totta, etenkin aluksen julkiset tilat on aika väsähtäneet. Hytit joissa olen majaillut ovat olleet kyllä yllättävän hyvässä hapessa. Hytit nyt lienee tyypillisiä "sen ajan laivoissa". Sen sijaan toi ravintoloiden jne. sijoittelu laivalla voisi käydä läpi jonkin moisen uudelleenjärjestelyn, niissä puitteissa kun se nyt on mahdollista. Samalla sisustuksen voisi uusia. Tietty perusteellinen remontti vaatii pitkän telakointiajan ,itä ei ihan lähitulevaisuudessa taida olla ohjelmassa.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023