Stadiongracht karille Rauman edustalla

Aloittaja Juha Pitkänen, 29.12.2010, 08:55:46

« edellinen - seuraava »

Jukka Kaijanmäki

Irtosihan se sitten ilman lastin keventämistä, mutta käytännössä ilman pohjaa. Kuusi painolastitankkia hajalla ja pysyy pinnalla paineilmakompressoreiden avulla.
Ei ollut pelastussopimusta, oli vain hinaussopimus ja irroitusta johdettiin varustamon taholta Hollannista puhelimitse, joten hinaajat tekivät tietenkin vain mitä sieltä käskettiin.
Viime yönä tuli Hollannista pelastusyhtiön edustaja johtamaan irroitusta paikanpäälle ja osasi nähtävästi hommansa, koska irti on. On kyseenalaista, voidaanko alusta siirtää ilman lastin purkua ja vuotojen tukkimista...

Teemu Knuutila

#31
Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 02.01.2011, 20:11:35
On yksinkertaista.... Ja Grachtin keula senkun vajoaa Rauman edustalla...  :o

http://www.merivartiosto.fi/rvl/lsmv/home.nsf/PFBD/D3E7D9F97FC927BAC22578080000B7FA/$file/Stadiongracht.JPG?OpenElement

Edit: Ja kuten Jannekin tuossa kirjootteli, ja itekin taisin tuolla edellä mainita että alus näytti liikkuvan paljonkin kun sitä toista vuorokautta riuhdottiin...

No, onnistuuko nämä pelastus hommat aina kuten elokuvissa, entä sitten jos on yritelty, lopputulos kuitenkin on, että alus on irti kiviltä. Ei kai aina hommat onnistu sillä ensimmäiselle kerralla ? Mitä sitten tulee keulan vajoamiseen, niin ei kai se johdu pelastusoperaatiosta, vaan vuodoista, eikö ? Jos vauhdilla ajetaan mäkeen, eiköhän siinä aina synny vahinkoja, tuskin pelastus operaatio on sitä "koko pohjaa" laivasta vienyt" eiköhän suomalainen graniitti tms. hoitanut sen homman ...:) ??? !!! Ja kuten edellä on mainittu, kompurat pitävät tai ainakin niin on suunniteltu alusta pinnalla kunnes se on lastinsa purkanut, edelleen telakka reissu kutsuu, mutta onneksi ei öljy vahinkoja !

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 02.01.2011, 20:11:35
On yksinkertaista.... Ja Grachtin keula senkun vajoaa Rauman edustalla...  :o

http://www.merivartiosto.fi/rvl/lsmv/home.nsf/PFBD/D3E7D9F97FC927BAC22578080000B7FA/$file/Stadiongracht.JPG?OpenElement

Edit: Ja kuten Jannekin tuossa kirjootteli, ja itekin taisin tuolla edellä mainita että alus näytti liikkuvan paljonkin kun sitä toista vuorokautta riuhdottiin...

Vanha kuva. Ja eiköhän ole niin, että alus on ottanut pohjaan kiinn joko keski laivan kohdilta tahi perseestä, jolloin tuon kuvan mukainen tilanne on syntynyt, en tunne paattia joten en myöskään kommentoi tilannetta, mutta hanuri lepää toki aina syvemmällä kuin keula "perä trimmi" joka taasen on normaali tapa lastata laiva. ...

Teemu Knuutila

#33
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.01.2011, 20:08:47
Lehtitiedot yhdistettynä allekirjoittaneen hämärtyneeseen käsityskykyyn antoivat ainakin allekirjoittaneelle käsityksen että sitä koitettiin hinata kiveltä ainakin kahdesti ennen kevennystä?

Saattaa olla että joku detalji jäi lukematta/käsittämättä.

Kyllähän aina kannattaa yrittää hinata laiva pois mäestä samaa reittiä tosin takaperin kuin se sinne on mennyt, kustannusten säästämiseksi, eri asia tietenkin on onnistuuko, eli ei mitään kummallista jos on yritetty vetää pois mäestä ennen lastin kevennystä, tai keventämättä.

Pekka Laakso

@Teemu, itse en kritisoi eestiläisten ammattitaitoa saati kalustoa, vaan hämmästelin sitä, että varustamo teki sopimuksen irrotuksesta kilpailevan yhtiön kanssa, kuin ovat tottuneet olleen vuosia yhteistyössä. Tietysti myös hämmästelen sitä, ettei Itämeri saanut sitä 5 euron tai enemmän lahjoitusta... ;)

Mutta kuten kirjoitit, tärkeintä on, ettei öljyvahinkoa syntynyt!
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Joonas Liukko

Mitä saaterin piriä tua Knuutila vetää? ;D

J-P Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 02.01.2011, 21:37:32
En tiedä mihin tietosi perustat, mutta jos näin on, olen todella yllättynyt (pelkkä hinaussoppari...), olisi erittäin kummallista ja samalla selittäisi tilanteen jossa hoku hävisi ton pelastamisen / hinaamisen. En todellakaan jaksa uskoa, että FSS olisi tehnyt "pelkän" hinaus sopparin, jos kuitenkin niin on niin sepä mukavaa vakuutusyhtiön kannalta, en vaan voi uskoa, että niin olisi , en vaan voi ! Enkä tod. halua edes uskoa, tuskin FSS:llä tyhmiä päättäjiä kuljeskelee....

...Kyllä se vaan niin taisi olla, että hinaussopimuksella mentiin... ...mutta tosin jos siellä hommat kestää monta päivää(syystä tai toisesta) ja tuntihinta juoksee, niin tulee sitä rahaa näinkin.  ;D

Ari Savolainen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 02.01.2011, 21:37:32
En tiedä mihin tietosi perustat, mutta jos näin on, olen todella yllättynyt (pelkkä hinaussoppari...), olisi erittäin kummallista ja samalla selittäisi tilanteen jossa hoku hävisi ton pelastamisen / hinaamisen. En todellakaan jaksa uskoa, että FSS olisi tehnyt "pelkän" hinaus sopparin, jos kuitenkin niin on niin sepä mukavaa vakuutusyhtiön kannalta, en vaan voi uskoa, että niin olisi , en vaan voi ! Enkä tod. halua edes uskoa, tuskin FSS:llä tyhmiä päättäjiä kuljeskelee....

Kuten aiemmin kirjoitin, fyrkka on tietysti asia, joka ratkaisee kaupan käynnissä kaiken oleellisen...

Eikä tilannetta muuta mitenkään se tosi seikka, että varustamo on ollut AH:n vakkari asiakas, vaan ainoastaan taas toi fyrkka, kuten kirjoitin ei varustamo juurikaan voi päättää, mikä yhtiö pelastuksen hoitaa vaan suurin sanavalta on vakuutusyhtiöllä... Ja rahalla. Ja muuten, eikös Joakim luvannut itämerelle femman avustuksista ? Ei pidä joka asiaan kiinnittää seikkaa, joka ei kuitenkaan olelliseen kuulu...:)
Onhan myös luultavaa että FSS "kohtuuhintaisella" kivikoltahinauksella hakee Spliethoffin omaksi vakkariasiakkaakseen. Tämänhetkisessä hinaajayhtiöiden "kissanhännänvedossa" tuo ei tuntuisi kummalta.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

J-P Miettinen

Kuulema Kristen tullut keventämään Stadiongrachtia.

Pekka Laakso

Asiaa, että lastia aletaan keventää. Tuo oli jo muutenkin sen verran täynnä 9,6 luki AIS:ssa, että pelkkien pumppujen kanssa keventäminen ei oikein taida onnistua, varsinkin jos laivan omat pumput eivät kunnolla enää toimi. > Viite tämän päivän Länskäriin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jussi Laine

Voisiko jokua asiaa paremmin tunteva valaista millaisista summista tälläisessä pelastustapauksessa oli kyse? Ilmeisen suurista, kun kerran kannatti ajaa Tallinnasta Raumalle asti.

Vastaavasti laivan hinaus Vuosaareen on myös ilmeisen kannattavaa, koska kannattaa ajattaa hinaaja Triton Hangosta Helsinkiin yhtä keikkaa varten.
(viime kesänä tuli Barösundissa loikittua veneellä Tritonin mahtavissa peräalloissa useammankin kerran)

Teemu Knuutila

#41
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 03.01.2011, 18:01:27
Voisiko jokua asiaa paremmin tunteva valaista millaisista summista tälläisessä pelastustapauksessa oli kyse? Ilmeisen suurista, kun kerran kannatti ajaa Tallinnasta Raumalle asti.

Vastaavasti laivan hinaus Vuosaareen on myös ilmeisen kannattavaa, koska kannattaa ajattaa hinaaja Triton Hangosta Helsinkiin yhtä keikkaa varten.
(viime kesänä tuli Barösundissa loikittua veneellä Tritonin mahtavissa peräalloissa useammankin kerran)

Yleisesti tiedetään, että pelastussopparit ovat melkoisen rahakkaita, allaolevasta voit itse laskeskella jotakin suuntaa, mutta voi olla, että tässä tapauksessa ei varsinainen pelastuspalkkio tule kyseeseen, se tiedetään sitten aikanaan.

Kalsinoidun kaoliinin keskimääräinen hinta on 400 EUR/t.


5 §
Oikeus pelastuspalkkioon

Meripelastajalla on oikeus pelastuspalkkioon, jos meripelastus oli tuloksellinen. Pelastuspalkkiota ei saa määrätä suuremmaksi kuin pelastetun aluksen ja muun omaisuuden arvo on. Pelastuspalkkioon ei lueta korko- ja oikeudenkäyntikuluja.

Ihmishengen pelastaminen ei sinällään oikeuta pelastuspalkkioon. Meripelastustilanteen yhteydessä ihmisiä pelastaneella on kuitenkin oikeus kohtuulliseen osuuteen meripelastajalle kuuluvasta pelastuspalkkiosta tai erityiskorvauksesta.

Edellä 1 momentin estämättä voidaan esittää vaatimuksia 9 §:ssä tarkoitetusta erityiskorvauksesta.
6 §
Pelastuspalkkion suuruuden määrääminen

Pelastuspalkkion suuruus on määrättävä sellaiseksi, että se kannustaa pelastustoimintaan ja ottaen huomioon seuraavat seikat:

1) pelastetun aluksen ja muun omaisuuden arvo;

2) meripelastajien taito ja ponnistelut aluksen ja muun omaisuuden meripelastuksessa sekä ihmishengen pelastamisessa;

3) meripelastajien taito ja ponnistelut ympäristölle aiheutuvien vahinkojen estämiseksi ja rajoittamiseksi;

4) missä määrin meripelastajat ovat onnistuneet;

5) vaaran luonne ja vakavuusaste;

6) meripelastajien käyttämä aika ja heille aiheutuneet kustannukset ja menetykset;

7) meripelastajien riski joutua korvausvelvolliseksi ja muut riskit, joille meripelastajat tai heidän varusteensa ovat altistuneet;

8) pelastustoiminnan nopeus;

9) pelastustoimintaan tarkoitettujen alusten tai muiden varusteiden saatavuus ja käyttö;

10) meripelastajien varusteiden valmiustila ja tehokkuus sekä varusteiden arvo.


Kokonaisuudessaan: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061363

Pekka Laakso

Tuon Länskärin version mukaan korjaustelakka sijaitsee ulkomailla. Naantalin mahdollinen tarjous ollut joko liian kallis tai siellä ei ole tilaa olettaisin...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari Leskinen

Kukahan sai hinauskeikan. Vai ajeleeko omilla koneilla telakalle.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pekka Laakso

Aika kuluu ja tilaa vapautuu. :) Naantaliin menee korjattavaksi paikallisen satamalistan mukaan. ETA toistaiseksi maanantaina.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.