Suomen valtion loistoristeilijä

Aloittaja Aleksi Viskari, 21.11.2003, 10:27:52

« edellinen - seuraava »

Aleksi Viskari

Eilen ylen talousuuutisissa näkyi Suomen valtion omistama loistoristeilijä,joka oli jäänyt Suomelle jostin kaupoista ylimääräisenä ja joka nyt on vuokrattuna ulkomaille jo 7:tä vuotta...niiin että voisko joku kertoo vähän faktoja kyseisestä laivasta...se oli sit väriltään valkoinen...ja kaksirunkoinen....

Marko Mälkiä

#1
Katsopa vaikka rakentajatelakan sivulta:
http://www.akerfinnyards.com/cruise_vessels.cfm

tporko

Tässä http://www.rssc.com/ships/ship.jsp?code=DIA myös varsin hyvä linkki tuohon varsin mielenkiintoiseen alukseen.  8)

Miki

#3
Juuri tuli A+:ssa mm. kyseisestä laivasta juttua!  :D

Vesa Vepsäläinen

Voisiko joku referoida?

Muutenkin lisätieto tervetullutta. En nähnyt noita TV-ohjelmia.  :(

Aki Ylinen

#5
Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 21.11.2003, 16:23:51
Voisiko joku referoida?

Diamond varustamo tilasi Rauma Repolalta (vai oliko jo silloin Finnyards?)loistoristeilijän ja Finvera takasi rahoituksen.

4 vuotta myöhemmin varustamo meni konkurssiin ja alus siirtyi panttina valtiolle. Nyt laiva on vuokrattuna Radison Seven Seas varustamolle. Vuokratuloilla saadaan lähinnä katettua laivasta aiheutuvat korkomenot. Laiva on myynnissä jos kiinnostaa ;)

Muistaakseni tuo laiva oli pitkään suomenlipun alla; vaan nyt näyttää olevan Bahaman lippu liehumassa. liekö valtion omistamalla laivalla enään suomalaisia työntekijöitäkään.

Vesa Vepsäläinen


Kervisen Lauri

Kiitos Teemu ja Marko hyvistä linkeistä! Mahtavaa, kansikartatkin löytyivät!  ;D

Wirrankosken Rami

Suomen lipullehan laiva alunperin tuli. Helsingissä se on vieraillut niin Suomen kuin Bahamankin lipuilla. Molemmat olen myös ikuistanut filmille. Laivan tilausjuttu oli mielenkiintoinen. Sitä varten perustetun yrityksen osakkeita myytiin suurille firmoille, jotka niitä hanakasti ostivatkin. Yhtiön ja laivan tarkoituksena oli kustaka maailman merille näiden yritysten johtoa eräänlaisille "palkkiomatkoille". Kuulemma pari-kolme vuotta sitä lystiä riittikin kunnes johtajat oli jo käyty läpi...

Miran Hamidulla

Tuosta Radisson Diamondista tulikin mieleen, että onko Finnveralla edelleen tuon aluksen lisäksi riesana ne turisti käyttöön tehdyt sukellusveneet, jotka päätyivät Finnveran huomaan samalla tavoin kuin Radisson Diamond?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Lehtinen

Radisson Diamond kävi monena kesänä Suomessa. Vaan ei viime kesänä ei ollut edes itämerellä mistä johtuukaan...
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Vesa Vepsäläinen

Katselinpa minäkin sitten nettiarkistosta tuon A+ ohjelman.

Silmään pisti yhdeltä nettisivulta tuo Radisson Diamondin suhteellisen pieni huippunopeus, 12,5 solmua. Aika leppoisaan menoon suunniteltu katamaraani?

tporko

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 22.11.2003, 12:19:24
Katselinpa minäkin sitten nettiarkistosta tuon A+ ohjelman.

Silmään pisti yhdeltä nettisivulta tuo Radisson Diamondin suhteellisen pieni huippunopeus, 12,5 solmua. Aika leppoisaan menoon suunniteltu katamaraani?

Juu ei kovin kovaa haipakkaa sillä rakkineella...  ;D

Miki

#13
Aika syvällä tuo uiskentelee tuo "Timantti"  ::)

Length  131.00 m
Breadth  32.00 m
Depth  15.50 m
Draught  8.00 m
Engine output  11,340 kW
Speed  12.5 knots
Passenger cabins  177
Passenger capacity  354

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Mikael Rönnback - 22.11.2003, 19:50:25
Depth  15.50 m
En kyllä millään usko yli 15 metrin syväykseen! Hyvä jos olisi rakentajatelakalta saatu maailman merille!  ::)