Lankulta löytyi kyseinen linkki.
Sen mitä huonolla kouluruotsillani sain selvää on että vaatii vielä pientä viilausta....ja allekirjoitusta.
"Sunnhordland.Sr" palaa Norjaan 40 vuoden suomalaisristeilyjen jälkeen mustavalkoisena.
http://www.stordnytt.no/2016/03/sunnhordland-sr-pa-veg-heim/
TeroS
Kymen Sanomien juttu helmikuulta 2016
Norjalaiset nostalgisina — M/S Brahe halutaan takaisin Stavangerin vesille
http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/02/24/Norjalaiset%20nostalgisina%E2%80%89%E2%80%94%E2%80%89MS%20Brahe%20halutaan%20takaisin%20Stavangerin%20vesille/2016520362274/4
Mitä tuosta Nårgen lehdestä kävi ilmi (kyse on siis IS:n tapaisesta julkaisusta, jossa faktana kerrotaan jo jonkun suunnitelma - kuten muistamme Titanic-tapauksessakin ;) ) haluja ostamiseen olisi. Rahoja ei.
Risteilylaiva M/S Brahe myydään Norjaan. Näin kertoo Etelä-Saimaalle norjalainen Kjell Fylkesnes, joka on yhdessä ystävänsä Leif Trygve Nilsenin kanssa perustanut yrityksen laivan ostamista varten.
— Olemme tehneet sopimuksen muutama viikko sitten, mutta meidän täytyy vielä tarkastaa laiva kuivatelakalla ennen kuin maksamme sen, Fylkesnes sanoo.
Etelä-Saimaa
http://www.esaimaa.fi/Online/2016/07/04/Brahe%20seilaa%20t%C3%A4n%C3%A4%20kes%C3%A4n%C3%A4%20takaisin%20Norjaan%2C%20Saimaa%20Travel%20ei%20vahvista%20tietoa%20myynnist%C3%A4/2016121021230/4
Matka Norjaan alkanut? MarineTrafficin mukaan Brahe saapunut eilen Tallinnan Paljassaaren satamaan. www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4747/mmsi:230197000/vessel:BRAHE
YLE:n uutisessa on mielenkiintoinen kuva Fylkesnesistä, Laineesta ja Partasesta. Onko se uusi? Kuvassa taustalla näkyy nimittäin Bluefort. FoF:in mukaan se onkin käynyt Tallinnassa kesäkuussa, mutta onko kuva tuolta ajalta, vai vieläkö se siellä on? Ja miksi se ylipäänsä on sinne tullut?
Edelleen on Tallinnassa ainakin AISin mukaan. Käsittääkseni uudistettavana Bridgemansin tarpeisiin (paremmin) sopivaksi.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 18.08.2016, 19:35:28
YLE:n uutisessa on mielenkiintoinen kuva Fylkesnesistä, Laineesta ja Partasesta. Onko se uusi? Kuvassa taustalla näkyy nimittäin Bluefort. FoF:in mukaan se onkin käynyt Tallinnassa kesäkuussa, mutta onko kuva tuolta ajalta, vai vieläkö se siellä on? Ja miksi se ylipäänsä on sinne tullut?
https://www.facebook.com/Saimaan-Matkaverkko-Oy-302359108958/
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.08.2016, 20:08:13
Edelleen on Tallinnassa ainakin AISin mukaan. Käsittääkseni uudistettavana Bridgemansin tarpeisiin (paremmin) sopivaksi.
Kiitän. Mukavaa, että vanha Diana II on tullut käymään täälläkin vielä :)
Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 19.08.2016, 08:16:17
Kiitän. Mukavaa, että vanha Diana II on tullut käymään täälläkin vielä :)
Diana II / Bluefort on seissyt samassa Tallinnan Paljassaaren laiturissa jo kaukaa keväästä. Helikopterikentästä huolimatta - tai oikeastaan nyt sen ansiosta - aluksen tunnistaa helposti. Maaliskuulla kirjoitettiin, että se oli saapunut kunnostettavaksi BLRT:ssa "paremmin sopivaksi Pohjois-Atlantin asuntolaivakäyttöön". Telakalle ei ole siirretty.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnainen - 19.08.2016, 09:21:48
Diana II / Bluefort on seissyt samassa Tallinnan Paljassaaren laiturissa jo kaukaa keväästä. Helikopterikentästä huolimatta - tai oikeastaan nyt sen ansiosta - aluksen tunnistaa helposti.
Kuva tältä päivältä aidan takaa, Bluefort
http://aijaa.com/16GpgU
Anteeksi nyt, mutta keskustellaanko tässä aiheessa Bluefortista vai Brahesta? ???
Näyttävästi otettiin vastaan.......
http://tv.sunnhordland.no/da-ms-sunnhordland-kom-heim
Hienoa, että pääsi maahan, jossa osataan kunnolla arvostaa vanhoja laivoja.
On todella mahtavaa kuinka täällä kaikki ovat täysillä asiassa mukana. Eilen iltapäivällä oli viralliset kastajaiset ja juhlat jatkuivat myöhään yöhön. Tänään ja huomenna on vielä tervetulotilaisuuksia ja sitten kai alkaa arki.
Haikein mielin jätän ensiviikollä jäähyväiset Old Ladylle, mutta tyytyväisenä siitä, että nyt se on oikeissa käsissä...
En tiedä muista, mutta minusta tuo musta rovi sopii tuohon laivaan.
On vasta muutama päivä sitten (11.3.2017) ilmestynyt m/s Sunnhordland-video (12 min.) Youtubeen. Remontti on näköjään valmis. :) Ja rempan hintalappuun on kirjoitettu yhteensä 2,9 miljoonaa kruunua eli noin 317 000 euroa.
https://www.youtube.com/watch?v=8WIYuDy-NwE
https://www.facebook.com/mssunnhordland/ (https://www.facebook.com/mssunnhordland/)
Laivalla on aktiiviset Facebook sivut missä kuvia ja tapahtumia. Laiva kävi mm. Bergenissä ensimmäisen kerran 43 vuoteen.
Noissa väreissä paljon paremman näköinen kuin suomalaisena koskaan.
TS
Ilmoitus Helsingin Sanomissa 1979.
(http://tpk.suntuubi.com/datafiles/userfiles//KristinaBrahe.jpg)
Itse olen seurannut Brahen vaiheita noin 25 vuoden ajan. Muksuna sain kirjan "Kymmenen vuotta laivanvarustajana", joka
kertoo Bengt Fagerlundin tarinan. Suosittelen!
https://www.huuto.net/kohteet/bengt-fagerlund--kymmenen-vuotta-laivanvarustajana---ei-pk/444004946 (https://www.huuto.net/kohteet/bengt-fagerlund--kymmenen-vuotta-laivanvarustajana---ei-pk/444004946)
Kiitos vinkistä, luin kirjan!
Voin myös suositella, löytyy tilaamalla kirjastosta!
Suurella yleisöllä ei ole mitään käsitystä laivanvarustuksesta,
puhumattakaan ammattiyhdistyksistä, joiden nyt kaiken
järjen mukaan tulisi olla paremmin perillä asioista!
Totta. Suurella yleisöllä on kieltämättä usein aika hatarat tiedot paitsi laivanvarustuksesta myös monesta muustakin asiasta - hyvästä ja pahasta. Vuonna 1999 edesmennyttä Suomen Merimies-Unionin ITF-tarkastaja Lauri Heinosta siteeratakseni: "Merellä on kaikki mahdollista."
Mutta kerro ihmeessä faktat, missä asioissa esimerkiksi Suomen Merimies-Unionilla ja Kansainvälisellä kuljetustyöntekijöiden liitolla, ITF:llä ei ole mitään käsitystä laivanvarustuksesta. Niiden nyt kaiken järjen mukaan tulisi olla paremmin perillä asioista. ::)