Silja Europa rahdataan Australiaan

Aloittaja Joni Huopana, 21.07.2014, 10:21:22

« edellinen - seuraava »

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 06.08.2014, 12:26:55
On kyllä hyvin todennäköistä että yrittävät vähentää ylikapasiteettiä Tukholman puolella, saadakseen alhainen lippuhintataso korostettu, jolla ei rikkidirektiivin kiristymisen jälkeen enää saa kannattavuutta. Joten on hyvin mahdollinen, jopa todennäköinen että vähentävät lähtöjä tai vaihtavat laivoja siten että vähemmän kapasiteettiä.

ATLANTIC VISION voisi hyvin olla mahdollinen alus Turku-Tukholma-reitille, ja sillä samoin ehkä jopa vanheneva SEA WIND voisi korvata. 1900 kaistametriä ja kohtuullinen matkustajamäärä, joka voisi muuttamalla alusta vielä korostaa.

Ote painetusta Nyanista: - Vi har redan reducerat trafiken mellan Stockholm och Riga och kör nu med bara ett fartyg. Men all trafik på samtliga linjer ses noga över.
Ja toisaalta: - Ingenting är bestämt men många alternativ diskuteras, bland annat att ta bort Galaxy, säger rederiets kommunikationschef Janis Pavuls.

Voisihan tämän tulkita jopa niin, että Turusta ajettaisiin vain yhdellä laivalla.

Marko Stampehl

#91
Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 06.08.2014, 12:33:10
Ote painetusta Nyanista: - Vi har redan reducerat trafiken mellan Stockholm och Riga och kör nu med bara ett fartyg. Men all trafik på samtliga linjer ses noga över.
Ja toisaalta: - Ingenting är bestämt men många alternativ diskuteras, bland annat att ta bort Galaxy, säger rederiets kommunikationschef Janis Pavuls.

Kiitos. Jepp, tuo vahvistaa että onkin vielä huhuja, ja lopullinen päätös ei tehty. Luulisin että tässä mahtuu lukemaan vielä kaikenlaisia huhuja ja ideoita että Tallink tekee näin ja noin ennen kun Tallink lopullisesti tiedottaa muutoksista...

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 06.08.2014, 12:33:10
Voisihan tämän tulkita jopa niin, että Turusta ajettaisiin vain yhdellä laivalla.

Ja samaan linjaan menisi - eli vähentämään kapasiteettiä.
Ich fotografiere, also bin ich!

Mikko-Oskari Koski

Atlantic Visionin ongelma TKU-STO-reitillä on sen heikko soveltuvuus saaristoajoon. Timo kertokoon tarkemmin, jos ohjailtavuudessakin on jotain, mutta käsittääkseni rungon muotoilu on tarkoitettu ripeään etenemiseen avomerellä -ehto, joka ei tuolla reitillä toteudu oikeastaan ollenkaan. SeaWindin korvaajan tiedetään yleisesti olevan hakusessa, mutta epäilemättä näin hiljaisena aikana rahdin suhteen kaksi kolmikosta Galaxy/BP/BQ pystyisi hoitamaan linjan kahdestaankin. Kesä on eri asia, mutta rahtialuksia saa rahdattuakin.
Atlantic Visionin sijoittaminen Latvian linjalle saattaisi olla hyvin järkevää. Tosin sen Latvian puoleinen satama varmaan olisi Riika, Ventspilsissä kun on vain yksi myös matkustajaliikenteelle sopiva laituripaikka, eikä Stena varmaan siitä kovin helposti väistyisi. Lisäksi Riian matkustajasatamastakin pääsee ajamaan suoraan ulosmenoteille kaupungin liikennettä tukkimatta, eikä missään ole kerrottu sitäkään, millainen liikennöintisopimus Tallinkilla ja kaupungilla on.

Jos Tallink yhtään viitsisi ajatella markkinoinnissa alustensa yhteensopivuusimagoja, ei kukaan edes ehdottaisi Helsingin risteilyille muuta alusta kuin Galaxya (linjassa tähtien kanssa) ja Turkuun BQ/BP:a (Baltian tai Itämeren kuninkaalliset). Myös TLL-STO-linjalle on vahvuus, että sitä operoidaan sisaraluksilla. Lippusäädöt ehditään aina tehdä, eikä Romskullekaan tällä reitillä missään tapauksessa oteta töihin viron kieltä taitamatonta henkilöstöä, olipa laivan lippumaa mikä tahansa. Turunlinjan toisen aluksen lippumaakin on syytä miettiä tarkoin, sillä mikäli Ruotsi on merkittävästi Suomea kalliimpi, saattaisi olla järkevää muuttaa BQ:nkin kotisatamaksi MHQ. Siitä, kun Siljan Turunlinjalla on viimeksi ollut vain Suomeen liputettuja laivoja, on aikaa, mutta sellainenkin aika on ollut...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.08.2014, 13:00:12
Atlantic Visionin ongelma TKU-STO-reitillä on sen heikko soveltuvuus saaristoajoon. Timo kertokoon tarkemmin, jos ohjailtavuudessakin on jotain, mutta käsittääkseni rungon muotoilu on tarkoitettu ripeään etenemiseen avomerellä -ehto, joka ei tuolla reitillä toteudu oikeastaan ollenkaan. SeaWindin korvaajan tiedetään yleisesti olevan hakusessa, mutta epäilemättä näin hiljaisena aikana rahdin suhteen kaksi kolmikosta Galaxy/BP/BQ pystyisi hoitamaan linjan kahdestaankin. Kesä on eri asia, mutta rahtialuksia saa rahdattuakin.
Atlantic Visionin sijoittaminen Latvian linjalle saattaisi olla hyvin järkevää. Tosin sen Latvian puoleinen satama varmaan olisi Riika, Ventspilsissä kun on vain yksi myös matkustajaliikenteelle sopiva laituripaikka, eikä Stena varmaan siitä kovin helposti väistyisi.
Nynäshamn-Ventspils noin 150 nm.
Nynäshamn-Riga noin 245 nm.
Tekee monta tonnia polttoainetta.

Atlantic Vision tarvitsisi modernisoidun varustuksen sillalleen, ei se sen pahempi ole. Välineet eivät vain oikein sovellu saaristoajoon, se olisi paluu 1980-luvulle. Lisäksi, jos alus liikennöi Ruotsiin se tarvinnee katalysaattorit ja pesurit. Tuntuu hiukan siltä että 176 hyttiä ja 600 matkustajaa on hivenen vähän reitille, ja lisäksi koska henkilöautojen tila on pääasiassa pääkannen alla se olisi hidas lastata. Siksi platformit ylemmälle autokannelle olisi hyvä. Muutenkin voisi olla totuttelemista 2000 kaistametrin lastaus yhdeltä kannelta tunnissa. Alus on nyt kuitenkin jo lähellä keski-iän remontti-ikää.

Rungon muoto itsessään ei ole niin paha asia. Alus on suhteellisen taloudellinen alhaisella nopeudella mitä tuo 21 solmun mateleminen tarkoittaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

mermii

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 06.08.2014, 09:12:36
Huhujen mukaan Baltic Queen pysyy Helsinki-Tallinna liikenteessä noin 3 kuukautta, palaten sitten Tukholma-Tallinna linjalle. Nyt Nya Åland kirjoittaa että johtuen muun muassa rikkidirektiivistä Galaxyn siirtoa pois Turun linjalta. Koko juttua en jostain syystä näe, vain sen pari ensimmäistä riviä. Näin ollen tästä eteenpäin liikumme arvauksessa: Romantika Turun linjalle, Galaxy palaa takaisin Helsinki-Tallinna liikenteeseen. Ja, kun kerran jo ollaan heikoilla jäillä, Atlantic Vision mullistaa yksin Rigan linjan vaikkapa Nynäshamn-Ventspils muotoon...

Romantika kävisi Turun linjalle ulkonäkönsä puolesta. (Jos saataisi hylje piippuun :))

Marko Stampehl

Tässä vaiheessa ja kriittisen ajanjakson edessä olevassa tilanteessa on kyllä ihan muita ongelmia ratkaistava kuin "hylje piipussa vai ei"...
Nyt täytyy ensin saada järkevät muutokset ja laivanvaihdot hoidettu...
Ich fotografiere, also bin ich!


Joonas Kortelainen

Mitäs sanotte seuraavasta:

Hel-Sto Serenade ja Symphony
Hel-Tll Star, Superstar ja Galaxy, koska se on ok kuosissa, sisariaan hitaampi ja siinä on se kauppa, jota BQ:ssa ei ole.
Tku-Mhq-Sto Baltic Princess ja Isabelle, joka on rakennettu reitille, ja voitaisiin ajaa talviviikkoina molemmat Kapellskäriin löpön säästämiseksi, Sea Windin tilalle Regal Star
Tll-Sto Baltic Queen ja Victoria
Sto/Nynäs-Rix Romantika ja Baltic Vision. Yksi vaihtoehto tietysti olisi lyödä Riian reitti kiinni ja sijoittaa taas Paldiski-Kapellskär reitille matkustajia ottava laiva. Se on kuitenkin nopein yhteys Baltian ja Ruotsin välillä ja ruotsalaiset voisi suomalaisten tavoin totuttaa tax freetä edullisimpiin Viron maahintoihin. Jalkamatkustajille voisi räätälöidä bussikuljetukset ostosreissuja varten molemmissa päissä.

Joonas Kortelainen

Ainiin. Itse aiheeseen liittyen. Tässä kuva Europasta reilu tunti sitten saapumassa viimeistä kertaa Länkkäriin. Olo oli haikea. Eilen olin mukana viimeisen risteilyn menomatkalla ja kaikki oli kuin vanhoina hyvinä aikoina - laiva täynnä iloisia ihmisiä, paikat yllättävän siistinä, henkilökunta hyvällä tuulella ja kauppa kävi. Hyvästit nyt sitten vaan, Europa.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2092688

Jussi Lampinen

Toivottavasti jokuehtii vielä kuvaamaan tuon viimeisen lähdönkin Heassta

Teemu Peju

Lähtee näköjään vähän myöhässä

Mikko Valli

Sinne lähti. Hyvää matkaa vaan.

Juha Paulavuo

Koskahan matka alkaa? on nyt (7.8. klo 16) Tallinnan satamassa

Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 07.08.2014, 16:02:45
Koskahan matka alkaa? on nyt (7.8. klo 16) Tallinnan satamassa

En tiedä, mutta luulisin että myymälöiden, baarien ja ravintolan tavaroiden tyhjentäminen ottaa aikansa.

Joel Ali-sisto

Miksiköhän uusimassa  clab van lehdessä, mainostetaan koko ajan europaa.