Mitä seuraavista digikameroista suosittelette? (Apua tarvitsen!)

Aloittaja Jasper Kaarna, 06.10.2003, 19:37:12

« edellinen - seuraava »

Jasper Kaarna

     Niin elikkä tässä ollaan ostamassa uutta digikameraa ja olen katsellut ja leikellyt lehdistä eri vaihtoehtoja ja tässä ovat parhaat. Jos joku on asiantuntija ja osaa auttaa, niin olen siitä kiitollinen. :) Vaihtoehdot:

1. Hp Photosmart 735 3.2mpix
-hinta: 299.00 € (Tarjous! Norm. 399 €)
-tarkkuus: kaikki 3,2 megapikseliä (2140x1560)
-15x zoomaus: 3x optinen (vastaa perinteisen 35 mm:n kinokameran)
-38-114 mm:n zoomia) ja 5x digitaalinen
-tiedostomuodot: kuva: JPEG ja video: MPEG
-laadukas Pentax-optiikka
-kirkas 3,8 cm LCD-värinäyttö ja optinen etsin
-liikkuvan kuvan ja äänen tallennus
-16 Mt:n sisäinen muisti (tarkkuudesta riippuen 8 - 92 valokuvaa)
-lisämuistia Secure Digital -kortilla
-automaattitarkennus
-automaattinen ja manuaalinen valotuksen säätö ja herkkyys
-neljä eri salamatoimintoa
-sarjakuvaustoiminto
-mukana: USB-kaapeli (PC & tulostin) ja paristot, käyttöohjekirja ja ohjelmisto
-kameran koko 10,5x6,3x7,1 cm, paino 235 g.
-Vuoden takuu
-paikka: Anttila

2.Minolta Dimage X20
-hinta: 299 €
-2,0 milj.pikselin tarkkuus
-3x optinen zoom (37-111mm)
-liikkuvan kuvan tallennus
-nopeasti kuvausvalmis
-paikka: Fotoyks

3.Canon PowerShot A300
-hinta: 279 €
-erinomainen kuvanlaatu (montako megapikseliä? ???)
-suomenkieliset käyttövalikot
-liikkuvan kuvan ja äänen tallennusmahdollisuus
-suoratulostusmahdollisuus
-laajakuvaobjektiivi ja 5x digitaalinen zoom.
-64 mt muistikortti kaupan päälle
-paikka: Gigantti (kai...)

4.Canon PowerShot A60
-hinta 249 €
-2.0 megapikseliä
-3x optinen zoom
-Paikka: Stockmann, Hullut päivät

    Pahoittelen, että vaihtoehto yhdestä (1) oli paljon enemmän tietoa kuin muista. (Miksi eivät pistä tarkempia tietoja mainoksiinsa? >:() Mutta kuitenkin itse ostaisin vaihtoehto ykkösen. Entä itse?
    Ja tähän vielä tyhmä kysymys: Kai ''megapikseli'' tarkoittaa samaa, kuin miljoona pikseliä? ???
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Kervisen Lauri

Megapikseli on sama asia kuin miljoona pikseliä (korjatkaa jos olin väärässä!).
Itse valitsisin noista kyllä tuon ensimmäisen, vaikka ei missään niistä ole erityisen hyvää optista zoomia (sillä digit. zoomilla, jota valmistajat innolla mainostavat, ei ymmärtääkseni ole suurtakaan merkitystä...).
Noista siis suosittelisin tuota HP Photosmartia tai ehkä Canonin povershootia, mutta ehkä kannattaisi harkita monista paikoista alle 500 ? saatavaa Minolta Dimage z1 kameraa, joka zoomi (10x opt.) ainakin pesee nuo vaihtoehdot. Tästä kamerasta kyselin viime viikolla täällä laivakuvaus-osiossa, ja lisäksi mainittakoon että tämä Dimage Z1 on saanut hyviä arvosteluja eräissä valokuvaus/kamerafoorumeissa.
:o

maikla

#2
Itelläni on toi HP Photosmart 735, mut en menis ostamaan sitä anttilasta, niillä on niin helvetin kalliit hinnat (ton kameran OIKEA ovh. on 299€) itse ostin ton verkkokauppa.comista hintaan 259,9€. lisäksi ostin 128Mt Secure Digital-muistikortin, joka maksoi 46€ (nykyinen halvin 47€) myöskin www.verkkokauppa.comista Lisäksi kannattaa ostaa ladattavat patterit (digikamerat syö ihan mukavasti...)
halvimman paikan jossa 735:ta myydään, löydät tästä
muiden kameroiden hinnat selviää varmaankin myös täältä

Petteri Kallanmaa

Käsittääkseni tuossa HP:ssa akut loppuvat todella nopeasti. Tosin HP:n mukanahan ei akkuja tule joten ne pitää ostaa erikseen. Ja tuossa HP:ssa kuvien muistikortille tallentaminen vie ihan älyttömästi aikaa. Eli jos laivalla ollessasi yritätä kuvat vastaan tulevaa laivaa niin taidat saada vain yhden kuvan napattua, hyvällä onnella ehkä kaksikin.

Ja tuosta HP:sta lisää täällä:
http://www.hp-expo.com/fi/fin/products/pcphotography/q2210a.html

Itse ehkä suosittelisin Canon Powershot a60:tä.

Petteri Kallanmaa

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 06.10.2003, 19:37:12
3.Canon PowerShot A300
-hinta: 279 €
-erinomainen kuvanlaatu (montako megapikseliä? ???)

3 megapikseliä.

Ja kuten Maikla jo kertoikin niin kannattaa ehdottomasti katsoa nuo MBnetin Hintaseurannan hinnat.

maikla

#5
Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 06.10.2003, 22:52:40
Käsittääkseni tuossa HP:ssa akut loppuvat todella nopeasti. Tosin HP:n mukanahan ei akkuja tule joten ne pitää ostaa erikseen. Ja tuossa HP:ssa kuvien muistikortille tallentaminen vie ihan älyttömästi aikaa. Eli jos laivalla ollessasi yritätä kuvat vastaan tulevaa laivaa niin taidat saada vain yhden kuvan napattua, hyvällä onnella ehkä kaksikin.

Kameralla saa otettua 7 kuvaa jokaisella laatuasetuksella , ennenkuin ilmoitetaan "processing". tämä on kokeiltu kameran sisäisen muistin avulla, josta ne voi siirtää erikseen muistikortille.. (en sitte tiiä, kuinka paljon toi sisäinen 16Mt on nopeempi, kuin muistikortille tallennettaessa..)

Jos ostaa vielä erikseen sen telakan, ni siinä tulee mukana 2 nimh akkua, jotka voidaan ladata suoraan kameran ollessa telakassa, tai muuten sähköjohdon päässä, lisäksi saa mukaan piuhan, jotta voi katsella kuvia töllöstä, operoiden katselua mukavasti kaukosäätimen kanssa...

tporko

Tuolta http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html. löytyy jokaisesta noista mainitsemistasi malleista suht informatiiviset katsaukset, kannattaa vilkaista...

Itse ainakin noista vaihtoehdoista kalllistuisin tuon Canonin PS A60:n kannalle omien A40:stä olevien kokemusteni perusteella

Sami Korppi

Itse hankin oman kamerani reilu vuosi sitten, ja silloin tutustuin aika tarkkaan kameravertailuihin ja -artikkeleihin. Käytännössä kaikissa vertailuissa oli yhteistä se, että varsinkin kuvanlaadun osalta kärjessä oli aina perinteiset kameramerkit (Canon, Nikon,...). Tietokonemerkit (kuten HP) taas löytyivät yleensä sieltä heikommasta päästä. Eikä tuo tilanne ole tietääkseni juurikaan muuttunut.

Ennen kuin teet lopullisen valinnan, kannattaa ehdottomasti käydä kaupoissa hypistelemässä kameroita. Tai jos kaverilta löytyy niin vielä parempi, on enemmän hypistelyaikaa :) Mainoksia, nettisivuja ja vertailuja lukemalla ei kuitenkaan voi tietää miten käyttölogiikka ja nappulatekniikka sopii juuri itselle. Myös kameran nopeudesta saa parhaiten käsityksen kun itse kokeilee. Ylipäätään kameran nopeus on yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Itse olen missannut aika monta hyvää kuvauspaikkaa kameran käynnistymisen odotteluun. Toinen huomioitava asia on kameran paino, niissä on melkoisia eroja. Alkuun yleensä kuvittelee ettei sillä painolla ole väliä, mutta kyllä se yleensä pidemmän päälle vaikuttaa siihen jaksaako kameraa kantaa mukana vai ei.

Ja vielä: jos et ole sitä vielä tehnyt niin kannattaa tutkia myös Nikonin vaihtoehtoja. Itse olen ollut reilun vuoden käytöllä tyytyväinen omaan Nikoniini. Tosin tämän hetken vaihtoehdoista ja hinnoista tuossa hintaluokassa en tiedä juuri mitään.

Joni Huopana

Täällä http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp on kätevä vertailla rinta rinnan eri malleja. :thumb:

Itse saattaisin valita A60:n.

Jasper Kaarna

     Kiitos paljon avusta! :) Täytyy vielä vertailla ja kattella. Värrän valinnan tekeminen ei ole tosiaankaan hyvä juttu, kun puhutaan tuollaisista hinnoista. ::)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Petteri Kallanmaa

LainaaKäytännössä kaikissa vertailuissa oli yhteistä se, että varsinkin kuvanlaadun osalta kärjessä oli aina perinteiset kameramerkit (Canon, Nikon,...). Tietokonemerkit (kuten HP) taas löytyivät yleensä sieltä heikommasta päästä. Eikä tuo tilanne ole tietääkseni juurikaan muuttunut.

Mikrobitin kesän digikamera testissä HP:ssa oli paras kuvanlaatu. Tuon testin tulokset kouluarvosanoina löytyvät täältä:
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/arvosanataulukko/index.asp?Kohde=Testissä+digikameroiden+suosikkiluokka

Petteri Kallanmaa

Ja jos noita digikameroiden arvostelusivustoja kaivataan lisää niin noiden edellä mainittujen linkkien lisäksi myös seuraavat linkit olisivat käymisen arvoisia:
http://www.imaging-resource.com
http://www.dcresource.com

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 07.10.2003, 17:20:31
LainaaKäytännössä kaikissa vertailuissa oli yhteistä se, että varsinkin kuvanlaadun osalta kärjessä oli aina perinteiset kameramerkit (Canon, Nikon,...). Tietokonemerkit (kuten HP) taas löytyivät yleensä sieltä heikommasta päästä. Eikä tuo tilanne ole tietääkseni juurikaan muuttunut.

Mikrobitin kesän digikamera testissä HP:ssa oli paras kuvanlaatu. Tuon testin tulokset kouluarvosanoina löytyvät täältä:
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/arvosanataulukko/index.asp?Kohde=Testissä+digikameroiden+suosikkiluokka

Ok, ehkä tilanne on muuttunut, tai sitten kyse on yksittäistapauksesta. Tosin enpä pidä mikrobittiä ainakaan kamera-asioissa kovin suurena auktoriteettina ;D

Harri Niemi

Minä pitäytyisin oikeissa kameramerkeissä: Canon, Nikon, Olympys, Minolta, Pentax... Nämä ovat aina osanneet tehdä kameroita. Lopputuloksen laadussa nimittäin merkitsee eniten kuvaaja ja optiikan laatu, vasta sitten mekapikkelssien määrä ym. tekniset seikat. Jos optinen zoomi on tärkeä niin kannattaa vilkaista Olympuksen malleja. Jos haluat ison laivan kerralla kuvaan, niin polttovälialueen laajakulmapää on silloin tärkeämpi.

Kenny Leong

Canoniin olen aina ollut tyytyväinen kun ei muita merkkejä ole oikein tullut käytettyäkään mutta varmasti Nikonit yms. ovat hyviä ei epäilystäkään.
Seuraava mahdollinen digikamera minkä ehkä hankin on tämä: http://www.dpreview.com/news/0308/03082005canoneos300d.asp

Riittäisi vallan hyvin meikäläisen käyttöön tosin lisä zoomia pitäs ehkä hankkia ja kuten joku mainitsi...kuvan laatu on myös pitkälti ottajasta kiinni eikä kameran tasosta 8)