Mikä on Silja Linen vastaveto Viking Gracelle?

Aloittaja Alexsander Bagelius, 23.07.2012, 21:56:49

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

#30
Mieleeni muuten tuli eräs pikku seikka, joka saattaisi tukea tätä vaihtohuhua, nimittäin keväällä, Europan telakoinnin yhteydessähän ei aluksen haalistuneeseen korsteeniin kajottu, vaikka maalausta muuten fiksattiin. Ehkäpä jo silloin olisi ollut olemassa ajatus sen maalaamisesta lähitulevaisuudessa Tallinkin väreihin?
Toisaalta, miksi siinä tapauksessa Silja Line-kylkiteksti kuitenkin muutettiin uuden mallin mukaiseksi?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Antti Kosonen - 28.08.2012, 15:34:40
Jos tämä tapahtuu niin toivon SUURESTI että se maalataan sinikseksi ja tulee silja-teksti JA hylje!

Miksi se ei saisi olla valkoinen, kuten muutkin Silja -laivat?  ;)

Kenny Leong


Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 28.08.2012, 16:48:01
Jos tämä vaihto toteutuu, pitäisi absoluuttisesti toteutua toinenkin vaihto, eli Galaxyn ja BQ:n päittäinen. Näin balttilaiset kuninkaalliset hoitelisivat koko Tallinkin Turun liikenteen ja ainakin aikataulussapysymisvarmuus olisi huomattavasti nykyistä parempi. Kenties satama-aikojakin voisi pidentää, koska alukset voisivat parin lisäsolmunsa ansiosta ajaa jopa nykyistä 5-10 minuuttia nopeamman aikataulun mukaan. Ja MHQ:n uuden 6-kaijan ansiosta saattaisi päiväristeilybisneskin lähteä nousuun, kun ylipitkät mahtusivat satamaan samanaikaisesti.
Totta on, että Tallinkin uudemmista aluksista saaristomaisemiin sopisi sellaisenaan ainoastaan Romantika, uudemmat ovat surkeita. Näin siitäkin huolimatta, että Galaxyssa on yläkansitiloja hieman pystytty avaamaan matkustajillekin. Mutta jos tätä sarjaa tosiaan ruvettaisiin Turunlinjalle säätämään, pitäisi 10.kannelle ehdottomasti tehdä sellainen remontti, jossa korsteenin vaiheille rakennettaisiin uusia ravitsemustiloja ja nimenomaan päivämatkustajien oleskelupaikkoja. Diskonhan voi hyvin viedä alemmaskin ja tuulipinta-alan tai vakavuuden kärsimättä laajentaa koko korsteenin takana olevan tilan laisseinäiseksi "talvipuutarhaksi". Menetetyt henkilöstöhytit voitaisiin korvata muuttamalla 5:n ahterista osa matkustajahyteistä henkilöstökämpiksi. Ei siitä hyvää maisemalaivaa tuolla rempalla tulisi, mutta parempi kuin nykyinen...

Aluskohtaisiin ulkovärityksiin ei taatusti kosketa. Voisi jopa olla aika lopulta muuttaa kylkitekstikin siihen ainoaan oikeaan muotoon, mikä tuolla varustamolla pitäisi olla eli TALLINK SILJA.
Princessan investointilaina on ilmeisesti maksettu tai se on määrä lähitulevaisuudessa maksaa pois, muuten tällaista huhua ei olisi pantu edes liikkeelle.

Sisar parven kaksi uusinta on myös minunkin mielestä paras vaihtoehto. Nimet saman tyyliset ja samat suuremmat koneet. Galaxy voisi mennä Tukholma-Tallinna välille Vikin pariksi. Tai yhtenäistää tämä reitti vanhemmilla sisarruksilla ja Galaxy Riian linjalle. Ei vättämäti miehistö hyttejä tarvitse siirtää viitos kannelle vaan tehtäisiin 10 kerroksesta yhtenäinen oikean puolen mukaiseksi, mahtaisiko piisata ja piipun etupuolesta perään muutettaisiin Spa ja päivä ravintola paikaksi. Pystyisiköhän disco ja päiväravintola toimimaan yhteisissä tiloissa? Toi lasinen takaosa olisi kyllä mieleeni. voisihan tämä rakennelma ulottua 11 kannelle saakka johon tulisi sitten terassi osastoa ja matkustajilla olisi pääsy 11 kannella samoihin paikkoihin kuin 10 kannen vasemmalla puolen tällä hetkellä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Mika Pehkonen

ei paha rasti ollenkaan! makuasia i like!
Laivalle aina kun on aikaa.........

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 28.08.2012, 19:16:08
Katos...tämä toteutuu sittenkin:



saisitko tehtyä Baltic Queenistä vastaavan teoksen? Ainoastaan värejä muuttamalla. En hae identtistä. Tämä kyllä sopisi kenties hyvinkin Siljalle. Siinä olisi vanhaa (väritys) ja uutta (maalaukset). Ainoastaan pitäisi muuttaa Silja Linen kirjoitus asu uuden mukaiseksi kylkeen. Parasta tässä maalauksessa on kenties korsteeni. Kentie toi korsteenin taka sivu olisi valkoinen ja taka ritilä etupuolen mukaisesti sininen.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Antti Kosonen

Tuleeko BP silja-tekstit ja hylje? Milloin vaihdos tapahtuu? En oo saanu selvää?
Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Kosonen - 28.08.2012, 20:18:45
Tuleeko BP silja-tekstit ja hylje? Milloin vaihdos tapahtuu? En oo saanu selvää?
Missään ei ilmeisesti ole mainittu mitään varmaa.
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Jyri Niemelä

Just, no eipä tarvii sitte Siljaa harrastaa enään. Pakko alkaa matkustelemaan Viikkarilla. (Turun reitillä) Mua ei noi Plasticit innosta yhtään.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Samu Rautiainen

Ehkei Silja Europaa ole tarkoitettu Baltic Princesin reitille (tai ainakaan aikataululle). Meinaan lähinnä kokoa ja palvelujen määrää. Liian iso ja liikaa palveluita, kyseiselle reitille. Tallink menettäis hyvän risteilylähdön...

Mainitsempa ihmetykseni, että tämä keskustelu on yhä pystyssä, eikä liitetty tähän: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16416.0
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia

Harri Muhonen

Lainaus käyttäjältä: Samu Rautiainen - 29.08.2012, 06:51:53 Mainitsempa ihmetykseni, että tämä keskustelu on yhä pystyssä, eikä liitetty tähän: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16416.0

Olen samaa mieltä, samaa asiaa käsitellään siinäkin topicissa. Sillä huolto-/telakointimäärällä mitä Europa on saanut osakseen, ei ole mikään ihme jos vaikeuksia tulee, vrt esim. viikkarin huoltopäivät. Milloin viimeksi Europa on ollut SUUNNITELLUSTI telakalla pidemmän aikaa, jolloin olisi esim. koneille järjestelmällisesti tehty jotain. Europa on telakkakäynneistä on päässyt sen verran osalliseksi, että on saanut tuurata Sereä ja Symppaa niiden telakointien aikana.

Mitä mahdolliseen vaihtoon tulee niin, maisemat menee BP: n olemattomien ikkunoiden vuoksi ja hyttien taso huononee. Sviittien määrä tosin kasvaa, mutta vastaavasti koko pienenee ja taso laskee. Samoin deluxe hyttien osalta, joissa myös määrä romahtaa. B-hyteissä koko pienenee myös (Europa 9 m²/ BP 7,2 m²). Ravintolamaailmaan tulee enemmän vaihtoehtoja, ehkä se ainoa positiivinen asia.

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 28.08.2012, 17:11:58 Ehkäpä jo silloin olisi ollut olemassa ajatus sen maalaamisesta lähitulevaisuudessa Tallinkin väreihin?
Toisaalta, miksi siinä tapauksessa Silja Line-kylkiteksti kuitenkin muutettiin uuden mallin mukaiseksi?
Mahdollisesti juuri näin. Ja nimihän on melko helposti muutettavissa, onhan siinä jo "LIN" teksti valmiina, että enää ei tarvitse lisätä kuin "TAL" ja "K"  ;)

Lainaus käyttäjältä: Harri Muhonen - 29.08.2012, 07:38:11 Ravintolamaailmaan tulee enemmän vaihtoehtoja, ehkä se ainoa positiivinen asia.
Äkkiseltään tulisi mieleen, että yökerho on huomattavasti laadukkaampi BP:llä, samoin diskoteekki. Europalla disko on oikeastaan aika onneton. Ja parvekehytti on kyllä tosi mukava kesällä saaristossa ajettaessa, HEL-TLL välillä se menee aivan hukkaan, eipä sitä sataman aluetta viitsi kauaakaan sieltä tähyillä.

Mutta aika näyttänee, tuleeko vaihtoa vai ei...

Ville Halonen

Tämän päivän Turun Sanomien paperiversiossa juttua aiheesta otsikolla "Baltic Princess ehkä Silja Europan tilalle Turun reitille".
Netistä kyseistä uutista en nyt tähän hätään löytänyt, mutta jutussa haastateltiin TallinkSiljan pääluottamusmiestä Juha Saloa,
joka vahvistaa tiedon siitä, että laivoille on annettu tieto siitä, että yhtiö suorittaa parhaillaan laskelmia eri mahdollisuuksista
ja jos vaihto toteutuu, laivat vaihtavat keskenään reitin, lipun ja miehistön. Varatoimitusjohtaja Pasi Näkki puolestaan kertoo,
että asioita vasta tutkitaan ja punniskellaan. Laskelmienkaan aikataulusta ei ole vielä päätetty mitään.

Jussi Littunen

Itse en edelleenkään suhtaudu kovin vakavasti näihin huhupuheisiin, joihin TS:n tänpäiväinen uutinenkin perustunee. On aivan selvää, että Tallink tekee laskelmia Viking Gracen tulon takia, kuten teki vuonna 2008 Baltic Queenin ollessa rakenteilla. Tuolloinhan Europa ilmeisesti todettiin paremmaksi nykyiselle reitilleen, ja muistaakseni Mehtonen mainitsi yhtenä syynä matkustajien mielipiteet.

Onko Baltic Princessin/Queenin sijoittaminen Turun-linjalle todella paras vaihtoehto? Mielestäni Europa on paljon lähempänä Gracea kuin mikään Tallinkin ja Siljan muista laivoista suurine maisemaikkunoineen ja kylpyläosastoineen. Minusta järkevintä olisi liikennöidä Europalla niin kauan kunnes Tallinkin taloustilanne mahdollistaa sen, Sea Windin ja mahdollisesti myös Galaxyn korvaamisen reitille suunnitelluilla laivoilla. Tallink ei tule olemaan ikuisesti veloissa, ja kuten todettu, kolmen laivan korvaaminen kahdella uudella tarkoittaisi merkittäviä kustannussäästöjä käyttökuluissa.

Baltic Princess ei oikeastaan ole mitään mitä Grace on. Sieltä ei ole kunnon merimaisemia, sen saunaosasto autokannen alla on pieni eivätkä sen sisätilatkaan muutenkaan ole mitenkään erityiset. Silja Europaan verrattuna hyttikapasiteetti tulisi vähenemään yli kahdeksalla sadalla sillä toistasataa hyttiä jouduttaisiin ottamaan miehistökäyttöön (vrt. Galaxy). Autokannen lastimetrit  toki kasvaisivat parilla sadalla, mikä ei kuitenkaan tarkoita mitään merkittävää kasvua.

Silja Europa ei tietenkään ole enää huippukunnossa, ei tekniikan eikä hyttitilojen puolesta. Nyt olisi kuitenkin järkevää katsoa, saatiinko viime toukokuussa toimintavarmuutta parannettua ja miettiä sitten mahdollisia vaihtoja. Ja näin Tallink näyttää tekevänkin. Jo hyttitilat uusimalla Europasta saisi varsin kelvollisen kilpailijan Gracelle. Hyttien uusiminen maksaa, mutta niin maksaa kilpailusta putoaminenkin.

Samu Rautiainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Littunen - 30.08.2012, 16:20:04
Itse en edelleenkään suhtaudu kovin vakavasti näihin huhupuheisiin, joihin TS:n tänpäiväinen uutinenkin perustunee.

Mielestäni Europa on paljon lähempänä Gracea kuin mikään Tallinkin ja Siljan muista laivoista suurine maisemaikkunoineen ja kylpyläosastoineen. Minusta järkevintä olisi liikennöidä Europalla niin kauan kunnes Tallinkin taloustilanne mahdollistaa sen, Sea Windin ja mahdollisesti myös Galaxyn korvaamisen reitille suunnitelluilla laivoilla.
Samaa mieltä. En usko, enkä toivo vaihdosta tapahtuvan. Europa on ainoa Tallinkin tämänhetkisistä aluksista, joka soveltuu Turun iltalähdölle (, eikä sekään enää sovellu ihan täydellisesti).
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia