Mikä on Silja Linen vastaveto Viking Gracelle?

Aloittaja Alexsander Bagelius, 23.07.2012, 21:56:49

« edellinen - seuraava »

Alexsander Bagelius

En tiedä että onko tästä aiheesta jo joku tänne jotain kirjoittanut mutta olen mietiskellyt että mikä mahtaa olla Silja linen vastaveto pahimman kilpailijansa uudishankkeelle eli Viking Grace alukselle ? Uskoisin että Silja line reagoi jollain tavalla uuteen laivaan mutta millä tavalla ? Kokolattiamattojen uusimisesta ja uusista huonekaluista on tuskin apua. Tarvitaan siis jotain räväkämpää mutta mitä ? Tuohon alle olen luotellut joitakin ideoitani siitä millä tavalla Silja line voisi vastata haasteeseen kun Grace aloittaa liikennöinnin. Pyydään ystävällisesti saada huomauttaa että olen täysin maakrapu ja kaiken maailman kannattavuus ja taloudellisista asioista täysin ulapalla joten älkää ihmetelkö jos nuo ideani kuulostavat täysin typeriltä.

Silja Europalle pitäisi tehdä "stailaus" oikein raskaalla kädellä eli uudistaa radikaalisti.

Joko Silja Serenade tai Symphony Turku-Tukholma reitille Silja Europan seuraksi.

Tai sitten niin että Silja europa siirtyis Helsinki-Tukholma reitille ja että Serenade tai Symphony siirtyis Turkuun Calaxyn seuraksi.

Päivä-Tukholmassa risteilyjä Turusta ilman laivan vaihtoa Siljan kannattaisi myös miettiä vakavissaan.

Olen Silja Linen vankkumaton kannattaja ja Silja Europa on ollut alusta alkaen vankkumaton suosikki laivani. Pahin skenaario mikä Siljaa voisi minusta kohdata on se että Viking Line tuo Gracen lisäksi Suomen reiteille Cinderellan. Olen jo pitkään miettinyt ja ihmetellyt että miksi Viking line ei tuo yhtiön isointa laivaa ja eräänlaista ylpeyden aihetta eli Cinderellaa Suomen reitille ? Tuntuu hullulta että Cinderellan kaltainen iso ja uljas laiva risteilee tuollaista vähäpätöistä reittiä. Sehän olisi kuin omiaan esim Helsinki-Tukholma reitille. Olen pitänyt Viking linea aina hiukan sellaisena rahvaana ja junttimaisena yhtiönä jonka laivat ovat pieniä,vanhan aikaisia ja palvelutasoltaan suppeina. Saas nähdä että muuttaako Gracen tulo mieltäni..?

Karo Suopuro

#1
Silja Line on Tallink Grupp:in hyödyntämä tuotemerkki. Eli kuljet nykyisin siis Tallinkin laivoilla. Itsellä ei ole omakohtaista käsitystä entisten "Siljan" laivojen kunnosta. Ainoastaan Tallink Shuttle; Star & Superstar ovat tuttuja, muuten olen käyttänyt ainoastaan Viking Linea.

Ja mitä täällä on huhuiltu, Tallinkin vastaveto Viking Linelle on että Silja Europa korvattaisiin Tallinkin Baltic Queen laivalla. Lähdettä tähän minulla ei ole.

Varmaa on että Siljalta ei ole tulossa vastavetoa Viking Gracelle, vaan Tallinkilta, jos sieltäkään...

Junttimaisena yhtiönä Viking Linea ei voi mielestäni pitää, nykymainonnan ja Gracen pohjalta Viking Linea voisi pitää ympäristöön ja Designiin panostavana yhtiönä.  ::) Tallinkilla olen kohdannut jossain määrin ylimielistä henkilönkuntaa.

Jyri Niemelä

No sen virheen kun Tallink tekee että korvaa Silja Europan jollain pirun Queenillä yms, niin ei tarvi enään Siljalla matkustaa. Europa on paras!
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Alexsander Bagelius - 23.07.2012, 21:56:49 Olen jo pitkään miettinyt ja ihmetellyt että miksi Viking line ei tuo yhtiön isointa laivaa ja eräänlaista ylpeyden aihetta eli Cinderellaa Suomen reitille ? Tuntuu hullulta että Cinderellan kaltainen iso ja uljas laiva risteilee tuollaista vähäpätöistä reittiä. Sehän olisi kuin omiaan esim Helsinki-Tukholma reitille.
Syitä siihen, miksi Cinderella liikennöi ko. reillä on käsitelty mm. tässä ketjussa: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15689.msg134749#msg134749

Serenade ja Symphonyä tuskin tullaan enää Turun-linjalla näkemään. Alustyyppi sopii reitille huonosti ja Silja todennäköisesti hyötyy kahden identtisen laivan ajamisesta Helsinki-Tukholma -linjalle. Minulle kantautuneiden tietojen mukaan tuossa yllä esitetty Europan korvaaminen Baltic Queenillä (tai Baltic Princessillä) on se todennäköisin vastaveto, Europa ilmeisesti kannattaa reitillä nykyisin kehnosti ja Galaxy-sarjalaisen uskotaan vetävän paremmin väkeä.

Toisaalta se, että kilpailijalla on yksi uusi laiva vanhojen käysiensä joukossa tuskin Tallinkia tai sen Silja-brändiä kokonaisuutena suuntaan tai toiseen heiluttaa ja jos laivat kannattavat nykyisillä reiteillään hyvin, niitä ei välttämättä kannata alkaa siirtelemään vain Krakenin uhan takia.

Marko Manninen

#4
Mielestäni TallinkSiljalla olisi seuraavanlainen laivojen vaihto ruljanssi olisi varteenotettvava.

Helsinki-Tallinna: Silja Europa, Star, Superstar
     Uskon jos Silja Europa telakoituna laitetaan tälle välille Baltic Princessan tilalle niin Vikingin on huono tulla tähän kilpaan mukaan. Tällä reitillä Silja Europa tuskin myöhästelee.

Tukholma-Turku: Baltic Princess, Baltic Queen
     Täys sisarrukset tälle välille on mielestäni paras vaihtoehto ja Baltic Queen Suomen iltalähtöön. Baltic Queen tuo iltaan lisää kaistametrejä mikä on ollut Silja Europan kompastus kivi niin silloin Sea Wind voitaisiin laittaa myyntiin ja tälle välille saadaan huomattavia säästöjä, koska Sea Windiä tuskin kannattaa telakoida uusien päästönormien mukaiseksi.

Tukholma-Helsinki: Silja Serenade, Silja Symphony

Tukholma-Tallinna: Victoria, Galaxy
     Galaxy varmaankin pystyy paikkaamaan Baltic Queenin paikan tällä välillä, kun samoja ovat.

Tukholma-Tallinna: Silja Festival, Romantika

Kapellkär-Paldinski: Kapella, Regal Star
     Tätä reittiä Tallinkin on todella mietittävä mitä tekee laivoille. Vanhoja tuskin kannattaa muuttaa uusien normien mukaiseksi. Linjan myynti jollekkin toiselle varustamolle, esim. Finnlines, Stena Line tai DFDS Seaways voisivat olla varteenotettavimmat ostajat.

TallinkSiljalla tuskin on suurempia rahoja telakoida muuten laivoja, kuin päästöjen osalta suuremmin. Sekin kakku tulee varmaan maksamaan reilu 100 miljoonaa kokonaisuudessaan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Keinonen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 24.07.2012, 01:06:27
Mielestäni TallinkSiljalla olisi seuraavanlainen laivojen vaihto ruljanssi olisi varteenotettvava.
Tukholma-Turku: Baltic Princess, Baltic Queen
     Täys sisarrukset tälle välille on mielestäni paras vaihtoehto ja Baltic Queen Suomen iltalähtöön. Baltic Queen tuo iltaan lisää kaistametrejä mikä on ollut Silja Europan kompastus kivi niin silloin Sea Wind voitaisiin laittaa myyntiin ja tälle välille saadaan huomattavia säästöjä, koska Sea Windiä tuskin kannattaa telakoida uusien päästönormien mukaiseksi.
Taitaa vaan olla niin, että Baltic Princess on edelleen sidottu EU:n sisäliikenteeseen, joten sitä ei kannata haaveilla Turku-Tukholma linjalle. Ainoa nykylinjoista HKI-TAL lisäksi missä voinee ajaa on siis RIX-STO.
Tästä on täällä keskusteltu monesti aiemminkin, haulla löytänee asiasta lisää.

Kalle Id

Kyllähän kaikki muutkin Tallink Siljan linjat ovat EU:n sisäliikennettä - Ahvenanmaakin kun on osa EU:ta, se ei vain kuulu EU:n verotusjärjestelmään.

Mikko-Oskari Koski

Tallinkin matkustaja-ja rahtimäärien kehitys-langassa on pähkäilty tätä Turunlinjan kysymystäkin.
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=11943.720
Varustamon ongelmahan ei suoranaisesti ole se, että alukset pitäisi imago- tms.syistä vaihtaa, vaan Europan koneongelmat ja SeaWindin ikä. Näin ollen linjalla pitää jollain aikataululla tehdä jokin sellainen vaihto, jolla mainitut alukset voidaan poistaa samanaikaisesti kapasiteetin kärsimättä. Itse olisin taipuvainen odottamaan sopivaa maailmalta vapautuvaa suhteellisen uutta ropaxia (esim.joku Norfolkin ylijäämistä tai vaikka Atlantic Vision, jos se ensi vuonna päätetään palauttaa omistajalleen) ja tuomaan sen sitten jonkun 2000-luvun Tallink Cruise-aluksen kanssa linjan toiseen vuoroon. Galaxyn jatkaminen toisessa lienee selvä, vaikka alustyyppi onkin matkustajan kannalta tylsähkö ja huonosti saaristomaisemien seurantaan sopiva. Miten alukset sijoittuvat, on eri asia -todennäköisesti Turun iltalähtöön pantaisiin ainakin aluksi isompi, jos siis eivät ole identtisiä.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.03.2011, 13:26:35
Ja mitä tulee Euroopan investointipankin lainoitukseen Baltic Princessin kohdalla, siinä lienee kysymys ennenkaikeea takaisinmaksuaikataulusta. Itse velkahan on pienehkö, eli Tallink voisi maksaa sen takaisin varmaan vaikka saman tien, mutta koska velkoja ei ole liiketalouden lakien sitoma pankki, ei asian kanssa kannata kiirehtiä. Hankalampiakin maksettavia varustamolla varmasti on. Sitäpaitsi BP:n bisnes pyörii nykyisessä kuviossa sen verran hyvin, ettei huonompaan vaihtamisessa olisi mitään järkeä.
HEL-TLL-risteilyillä Europa voisi olla hyvin passeli. Princessin investointiin sidottu laina myönnettiin aikanaan nimenomaan tuon linjan kehittämiseen ja se on maksettava pois, jos laiva tässä toimessa halutaan vaihtaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Peräsaari

Niin eipä sitä tiedä,mutta kyllä tuo europa kannattaa ehdottomasti pitää turun ilta-vuoros,siinä on isot ikkunapinta alat,hyvät ulkokannet jne.miksi siis hyvää vaihtaa pois.

Kalle Keinonen

Aikanaan Seren ja Sympan tullessa STO-HKI välille oli punaisilla laivoilla varmaan vähän sama tilanne, eikä ne silti ikinä ihan tyhjillään ajaneet nekään. (ok, tokihan Viking Europan piti olla jossain kohtaa vastaveto, mutta ei sekään olisi niin "uutta ja mullistavaa" varmaan tarjonnut kuin prome-laivat)

Nyt lienee tulossa saman tapainen tilanne (vaikka ajat on toki ihan erilaiset monessakin mielessä), että vaikka Silja jatkaisi menoa Europalla ja Galaxyllä, niin kyllä niillekkin silti matkustajansa löytyy, vaikka Viikkari uutta rautaa reitille tuokin.
Eli ehkä mitään vastavetoa ei siis välttämättä edes tarvittaisi, kantaaottamatta siihen, onko sellaista tulossa vai ei.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Juha Peräsaari - 31.07.2012, 21:54:08
Niin eipä sitä tiedä,mutta kyllä tuo europa kannattaa ehdottomasti pitää turun ilta-vuoros,siinä on isot ikkunapinta alat,hyvät ulkokannet jne.miksi siis hyvää vaihtaa pois.

Olen ihan samaa mieltä siitä että hyvää ei kannatakaan vaihtaa pois. Silja Europan kannattaisi vaihtaa...
Silja Europa on tavallaan joutunut oman menestyksensä uhriksi. Silti, se tärkein menestys, eli taloudellinen sellainen ei oikein vaikuta olevan kohdallaan ja ennen kuin muuta väitätte - vertailkaa Siljan tekemää tulosta, siinä ei paljoa kehuttavaa ole. Silja Europan koneongelmat saataisiin siinä mielessä Tallinnan liikenteessä kuriin että alusta voisi siellä "säästää".

Viitaten taas JatkoRomantikoiden muka sopimattomuuteen: Kesäkuussa Mariellalla ja Gabbella juttelin muutaman matkustajan kanssa ja molemmissa sain kuulla heidän olevan hyvin tyytymättömiä aluksiin. Syy - Tallinkin Baltic Princess on hyvä laiva - siellä on tangobaari, siellä on kunnon pubi, siellä on kunnon disco ja tärkeintä - se yökerho on hyvä, toisin kuin nämä yhdenkannen kauhistukset. Ei ollut ihan se mitä olisin vastaukseksi odottanut - ja otanta on tieteelliseksi otannaksi pieni, vain 7 henkilöä, mutta samat tulokset ja ikähaitari 20-70jotakin antaa osviittaa.

Mainitut Norfolkin ylijäämät eli Racehorse-luokan aluksen ovat muuten ylijäämiä yhäkin siksi että niihin ei ole vuosikausiin laitettu läheskään hoitoon tarvittavaa rahaa. Ovat kuulemma ikäisekseen huonossa kunnossa. Ehkä siksi niitä on liitetty ARVhen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 01.08.2012, 06:29:47
Olen ihan samaa mieltä siitä että hyvää ei kannatakaan vaihtaa pois. Silja Europan kannattaisi vaihtaa...
Silja Europa on tavallaan joutunut oman menestyksensä uhriksi. Silti, se tärkein menestys, eli taloudellinen sellainen ei oikein vaikuta olevan kohdallaan ja ennen kuin muuta väitätte - vertailkaa Siljan tekemää tulosta, siinä ei paljoa kehuttavaa ole. Silja Europan koneongelmat saataisiin siinä mielessä Tallinnan liikenteessä kuriin että alusta voisi siellä "säästää".

Onko nämä koneongelmat todellisia vaiko onko tämä taas joku tilanne, että joskus vuonna silloinjasilloin on Europalla koneissa vikaa? Jos se pysyy aikataulussaan ihan helposti, tuskin se mikään ongelma on silloin.
Lainaa
Viitaten taas JatkoRomantikoiden muka sopimattomuuteen: Kesäkuussa Mariellalla ja Gabbella juttelin muutaman matkustajan kanssa ja molemmissa sain kuulla heidän olevan hyvin tyytymättömiä aluksiin. Syy - Tallinkin Baltic Princess on hyvä laiva - siellä on tangobaari, siellä on kunnon pubi, siellä on kunnon disco ja tärkeintä - se yökerho on hyvä, toisin kuin nämä yhdenkannen kauhistukset. Ei ollut ihan se mitä olisin vastaukseksi odottanut - ja otanta on tieteelliseksi otannaksi pieni, vain 7 henkilöä, mutta samat tulokset ja ikähaitari 20-70jotakin antaa osviittaa.

No kyllä ne Mariellan ja Gabriellan humppahelvetit ovat aivan so last season -kamaa. Onhan BP ihan toista luokkaa yleisien tilojensa osalta. Tosin vaikka noiden kahden mainitun pubit ovatkin pieniä, niin niissä on olutvalikoima parempi kuin Tallinkin paateissa.

Kauniina kesäpäivänä BP:ssä on yksi hirvitys: terassibaari kannella. Vastenmielinen ja luotaantyöntävä pieni paikka, jonne vielä pitää kulkea peräpään discoon vievällä hissillä, jossa on lattia tahmea ja viina sekä oksennus haisevat sekaisin.

Mikko-Oskari Koski

Europalla on jo useamman vuoden ajan ollut jatkuvasti koneongelmia, mikä on ihan luonnollista. Laivahan ei ole enää ihan uusi ja sitä on pidetty erittäin raskaassa ja kuluttavassa ajossa ilman riittäviä huoltotaukoja varsin kauan. Ei mikään laiva tuollaisessa menossa ikuisuuksia kestä, vaikka olisi kuinka vahvaa tekoa. Tässäkin mielessä olisi hyvä, kun linjan aikatauluun vastaisuudessa sisällytettäisiin säännölliset huoltopäivät (esim.4-6 arkipäivää/kk loka-huhtikuussa) -varsinkin, kun talviaikaan arkisin harvemmin on edes rahtipuolella täyttä pokaa menossa yli.

Europan koneongelmista on keskusteltu täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15619.0
Ja Turunlinjan seisontapäivästä täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13339.msg99593#msg99593

DFDS:n ylijäämistähän taitaisi juuri nyt irrota nopeimmin juuri Timon mainitsemaan alusluokkaan kuuluva, ilmeisesti River Fallissa makuutettuna oleva Norman Trader (rak.1998), joka kapasiteettinsä puolesta saattaisi olla passeli korvaaja SeaWindille. Eri asia sitten on tuo aluksen jääluokka ja tietysti myös mahdolliset muut yleiskunto-ongelmat. Toisaalta alus on nyt vielä uudempi kuin mitä SeaWind oli käydessään läpi sen peruskorjauksen, jonka jäljiltä on kestänyt koko Turun ja Tukholman välisellä linjalla olonsa ajan. Mutta tuskin tämä kuitenkaan lienee ainoa vaihtoehto Tallinkin rahdinkuskaajaksi. Edullisin tosin saattaa olla, sillä mitenkään mahdoton tai kaukaa haettu ajatus ei ole, että Fasterit osoittautuvat Irlanninmeren liikenteeseen niin passeleiksi, että ne halutaan ostaa ja maksu suorittaa juuri joillain tällaisilla ylijäämäkiuluilla. Mainitunlaisessa tilanteessa Tallinkin suoraan sanottuna kannattaisi kaupat jopa tehdä, sillä sehän saisi SeaWindin romikselle myymisestä tulevat rahat vielä voittoakin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.08.2012, 22:28:25
Europalla on jo useamman vuoden ajan ollut jatkuvasti koneongelmia, mikä on ihan luonnollista. Laivahan ei ole enää ihan uusi ja sitä on pidetty erittäin raskaassa ja kuluttavassa ajossa ilman riittäviä huoltotaukoja varsin kauan. Ei mikään laiva tuollaisessa menossa ikuisuuksia kestä, vaikka olisi kuinka vahvaa tekoa. Tässäkin mielessä olisi hyvä, kun linjan aikatauluun vastaisuudessa sisällytettäisiin säännölliset huoltopäivät (esim.4-6 arkipäivää/kk loka-huhtikuussa) -varsinkin, kun talviaikaan arkisin harvemmin on edes rahtipuolella täyttä pokaa menossa yli.

Europan koneongelmista on keskusteltu täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15619.0
Ja Turunlinjan seisontapäivästä täällä: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13339.msg99593#msg99593

Ekassa linkissä lähinnä ihmeteltiin sitä, miksi Europa oli kerran myöhässä ja jälkimmäisessä taas spekuloitiin säännöllisellä huoltopäivällä. Kumpikaan noista ei tuonut mitään faktaa sille, että Europalla olisi jotain pahasti pielessä konehuoneessa ja säännöllisiä koneongelmia. Eli ei mitään kummallista. Konkreettisia faktoja minä kaipailin.

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että isot pienikierroksiset laivamoottorit ovat aina olleet hyvin kestäviä ja pitkäikäisiä. Lisäksi niiden huoltoväli on sen verran pitkä, että tuollainen muutaman arkipäivän keikka riittää oikein hyvin sen normihuollon tekemiseen eikä mitään turhia jokaviikkoisia seisontapäiviä pahemmin tarvita. Europa lienee maksettu laiva ja uskoisin sen liikenteen kannattavan.

Minäkin olen kerran ollut Serenadella kyydissä, kun Serellä paloi konehuoneessa. Ehkä rupean tästä eteenpäin ihmettelemään, miten ne noin paloherkkää laivaa vielä kehtaavat linjoilla pitää...

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 03.08.2012, 12:00:31 Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että isot pienikierroksiset laivamoottorit ovat aina olleet hyvin kestäviä ja pitkäikäisiä.

Silja Europan keskinopeat pääkoneet eivät ole laivamittakaavassa "isoja" saatika erityisen "pienikierroksisia". Toki MAN L58/64 on luokassaan isoimmasta päästä, mutta luotettavuus on silti huonompi ja huoltovälit lyhyemmät kuin "oikeasti isoissa" kaksitahtisissa ristikappalemoottoreissa. Lisäksi eri moottorivalmistajien ja -mallien välillä on eroja ja laivamoottoreiden joukossakin on "hankalia yksilöitä".

Toki nuo silti henkilöautojen moottorit päihittävät ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!