M/S Heila, PRH Hilden

Aloittaja Laivaharrastaja, 21.01.2003, 20:46:53

« edellinen - seuraava »

Laivaharrastaja

Tietääkö kukaan missä kyseinen laiva on nykyään?

Ilmeisesti laiva oli puurunkoinen, mutta oliko se tullut uutena PäijänneRisteilijätHildenille?

Laiva taisi poistua 1988 kun Suomen Neito tuli liikenteeseen?

wirrankoski

Aluksen nimi taisi olla HEILI (??), sen Hilden-vainaa osti Helsingistä, ja alus myytiin Lappajärvelle, Reijo Öörnille, jolta se pari vuotta sitten siirtyi Lappajärven kunnan omistukseen. Aluksen ni Lappajärvellä taitaa olla Veannetar...jos olen väärässä, korjaan myöhemmin...

Rami W

wirrankoski

Osaksi oikein, mutta tässä lyhyt stoori:
ms HEILA
Matkustaja-alus. 13.15 x 3.80 m. 98 hv Ford. 58 matkustajaa.
Rakennettu (puu) 1967 Hamina.
Omistaja: Hannu Hildén, Jyväskylä. 1973: ostettiin Helsingistä, jossa luultavasti VALHALLA-nimisenä. 1990: Reijo Öörni, Lappajärvi, nimeksi VEANNETAR. 1991: Ky Lappajärven Matkailupalvelu Reijo Öörni.

t. Rami W

Laivaharrastaja

Kiitos tiedoista!!!

Aikoinaan (en tiedä kuinka tosi tämä on),  Jyväskylän koululuokkien luokkaretket Savutuvan apajalle, yms. kohteisiin järjestettiin kai aina Heilalla, koska käynti aurinkokannelle oli arvioitu turvallisemmaksi kuin silloin oli M/S Kympissä. Käynti Kympin kannellehan oli aluksen takaosasta/puoliksi kyljeltä, joten Heilan sisätiloista suoritettu kulku ulos kannelle kaiketi arvioitiin lapsille turvallisemmaksi.

Minä olen kuullut tämän tarinan eräältä turistioppaalta, mutta hän ei kuitenkaan osannut sanoa sitä 100 % varmaksi. Ainakaan hän ei tiennyt yhtään lapsiryhmää, mikä olisi silloin risteillyt M/S Kympillä. Usein laivaksi oli tilattu M/S Kymppi, mutta laituriin olikin tullut M/S Heila jos matkustajat koostuivat pääasiassa lapsista.

Hildenhän muutti käynnin Kympin aurinkokannelle tapahtuvaksi "sisätiloista" 90-luvulla, sen jälkeen kun M/S Heila oli myyty pois. Samalla myös ohjaamo tuli ylemmäksi ja näkyväisyys ilmeisesti parantui huomattavasti.

Laivaharrastaja

Tulipa vaan vielä mieleen tuosta Walhalla-nimestä, että oliko alus silloin etupäässä Suomenlinnan matkailuliikenteessä?


wirrankoski

Tuon Heilan ex-nimi jäi minuakin hieman vaivaamaan. Juttelin siitä muutama vuosi sitten nyt jo edesmenneen laivuri Hannu Hildénin kanssa ja hän kertoi, että oli käynyt aluksen ostamassa Hesasta: "Niillä oli kaksikin Walhallaa tarjolla, minä otin sen parempikuntoisen, sillä toinen oli kärsinyt joitain runkovaurioita..."
Suomenlinnaanhan se lienee ajannut, mutta oliko sen nimenä ollut Walhalla II tai jokin muu, sillä samoihin aikoihin (ja vieläkin) ajoi Walhalla-niminen vesibussi Kauppatorilta Suokkiin.
Harmi vaan, että asiaa ei enää pääse Hildéniltä tarkistamaan...:(