Merentutkimusalus Arandasta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 01.04.2005, 12:51:58

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Rakkautta & Anarkiaa-filmifestivaalien dokumenttisarjassa tuli vastaan hieno otos meren ikuisuudesta ja ihmisen pienuudesta siihen suhteutettuna:
http://www.hiff.fi/lang-fi/themes/tosikelat/event/2568---aranda

Kuivalaisen leffa ei ole tippaakaan julistava, oikeastaan se jättää jokaisen itse pääteltäväksi yhtä ja toista luonnonlakien mukaista totuutta. Aranda on silti leffa enemmän merestä kuin sen päällä ja osittain allakin tutkimustyötään tekevästä laivasta. Alkuperäisidea kuvata perämiestä työssään oli tekijältä unohtunut hyvin nopeasti, kun laiva ja sen tutkima todellisuus otti hänet valtaansa.
Tunnin mittainen juttu tulee varmaan joskus telkkariinkin. Meritodellisuus tosin hahmottuu paremmin teatteriolosuhteissa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Rainio

Eli milloin se lähtee Helsingistä matkaan ? onko tietoa ja  ???

Pasi Saarinen

#32
Itämeriportaalissa: http://www.itameriportaali.fi/fi/aranda/

13.-16.5.2013

Matti Rainio

Onko tietoa mihin aikaan se lähtee Helsingin länsisatamasta 13.5.2013?

Olli Tuominen

Kannattaa tutkia sivustoja omatoimisestikin, jolloin vastaus löytyy monesti nopeammin kuin täällä kysymällä... Saarisen Pasin postaamasta linkistä aukeaa Arandan tämänvuotinen matkasuunnitelma, ja ainakin seuraavalle, eli 13.5. lähtevälle matkalle löytyy pdf-muotoinen matkaohjelma, josta alustava lähtöaikakin selviää...

Juha Pitkänen

Dokumenttiprojekti: Aranda
59 min Merentutkimusalus kulkee rannatonta merta. Yhden ihmisen elinaika ei riitä toteamaan meren suurten muutosten suuntaa, mutta utelias ihminen tutkii ja on tietoinen oman aikansa rajallisuudesta.


Maanantaina 13.05.2013
TV 1 kl 21.30

http://yle.fi/ohjelmat/2086862

Janne Koskinen

Muutama juttu Arandasta: 1) Valmistui 1989 juuri ennen kuprua Hietalahdesta 2) Ei vastaa tasoltaan muita Hietalahden rakenteita vrt. esim. Otso-luokka 3) Rakennusvalvojat (kansi, konepäällystö) eivät halunneet hyväksyä monia puutteita, mutta yön aikana oli Marskin kellarista asioista sovittu ja leimattu; saattoi johtua konkurssin pelosta tai maasotuksesta (sama hemmo valvoi sittemmin konttorin puolesta moulinexit) 4) Jos laivasta olisi tehty 10 metriä pitempi sitä olisi saatu rahdattua 15 kertaa nykyistä enemmän ulkopuolisille 5) Kun management siirtyi MKL:stä VG-shippingille kansipäällystön palkat laskivat 40% konepäällystön jopa enemmän. Finstaship oli neuvotellut P.I:n johdolla sangen kilpailukyvyttömän sopimuksen. Joka tapauksessa MKL:n 2 perämies ansaitsi paremmin kuin VG:n master.

10 metrin lyhennykseen oli syynä, että saatiin yksi konemestari vähemmän. Koko elinkaaren aikana sitä on rahdattu 2-3 kk ulkopuoliselle. Jos olis alkuperäinen pituus tutkijoiden petipaikkoja olis tarpeeksi ja sitä olisi rahdattu 5-6 vuotta ulkopuolisille? Taitaa maata 9-10 kk per vuosi kaijassa Hietalahdessa
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Eikös Aranda tilattu alkujaan Laivateollisuudelta? Miten pitkälle LaTe ehti laivaa rakentaa, vai ehtikö ollenkaan?

Muistan Arandan paljon isompana aluksena, mutta kokonaispituudessahan se häviää jopa Norjalaisen Lancelle, jolla vietin kuun vaihteessa viikon päivät. Leveyttä on toki metrin verran enemmän.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 14.05.2013, 14:17:59
Eikös Aranda tilattu alkujaan Laivateollisuudelta? Miten pitkälle LaTe ehti laivaa rakentaa, vai ehtikö ollenkaan?



"Aranda was originally ordered from Oy Laivateollisuus AB. After the company merged with Wärtsilä Marine and the shipyard in Turku was closed, the unfinished hull was towed to Helsinki for outfitting."

Wikipedia kertoo saattaa pitää jopa paikkaansa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Muistaakseni Aranda oli viimeinen alus, joka laskettiin vesille LaTen slipiltä Pansiossa. Varustelu tapahtui Helsingissä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 19.06.2013, 07:46:49
Wikipedia kertoo saattaa pitää jopa paikkaansa.

Noh, minä olen tuon kirjoittanut sen tiedon pohjalta, mitä sain raavittua kasaan. Siksipä kyselinkin... ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tommi Kankaala

Let me i Enterteiment you

Matti Rainio

Taas on Arandalla avoimet ovet Helsingissä 10.10 2014.

Kimmo Rantanen

#43
"Kotimaa 11.10.2014 klo 15:27 | päivitetty 11.10.2014 klo 20:43

Venäjän sotalaiva häiritsi kahdesti tutkimusalus Arandaa - "miehistö koki uhkaavana"

Venäläinen sotalaiva on muun muassa kehottanut Arandaa muuttamaan kurssia. Suomen ympäristökeskus on saanut tarkat tiedot tapahtumista kuluneella viikolla."


http://yle.fi/uutiset/venajan_sotalaiva_hairitsi_kahdesti_tutkimusalus_arandaa_-_miehisto_koki_uhkaavana/7523514?ref=leiki-uu

Tuolla YLE:n sivuilla on kuvia ja linkkejä aiheeseen liittyen. Onkohan ruotsalaisille tutkijoille annettu kriisiapua, kun rysslandian pojat on taas tehny kiusaa... Ruotsin SMHI on käyttänyt Arandaa tutkimusmatkoillaan tänä vuonna.

http://yle.fi/uutiset/arandan_hairintatapauksia_ruoditaan_myos_ruotsissa/7523773

Taisto Holla

Näyttää venäläiset pitävän kaasuputkestaan hyvää huolta...