Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muut alukset / Vs: Suomen Akuankka-hinaajista
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski tänään kello 17:53:54 »
Jäin miettimään, onko otsikoituja tai niiden läheisiä USA:ssa rakennettuja
sisaria enää missään aktiivipalveluksessa.
Poitsilaa näkee joskus Suomenlinnassa ja Helsingin edustalla olevassa
saaressa töijattuna, mutta lienee vapaa-aikakäytössä.
Onhan tässä langassa aiheesta jotain juttua vanhastaankin.
Alkuperäinen motiivi alusten hankkimiseen oli käsittääkseni se, että Suomenlahti ja muutkin merialueet oli pikaisesti raivattava miinoista, ja merivoimain silloinen aluskanta oli kovin heppoinen. Suomen Joutsen ja Ruotsinsalmi kelpasivat tukialuksiksi, vanhat tykkiveneet apualuksiksi, mutta lisätonnistoa tarvittiin. Hinaajia sai halvalla edellämainituista syistä, ja samoihin aikoihinhan samalta suunnalta ostettiin myös raivaustoiminnassa arvokkaiksi osoittautuneet puupää-raivaajat (Purunpää-luokka). Raivauskauden jälkeen armeija ei tarvinnut omiksi huoltoaluksikseen noista hinaajista kuin kolme, ja muut myytiin edelleen.
Nuo hinaajat olivat ilmeisesti ihan pystyviä jäissäkulkijoitakin, eivät tietenkään mitään jäänmurtajia, mutta eivät myöskään riitteeseen hyytyjiä. Tämän voisi päätellä esimerkiksi siitä, että suhteellisen monet Perämeren satamat saivat nauttia sarjan alusten palveluksista.
2
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu tänään kello 14:53:23 »
Jatketaan Venäjämmaan uutisilla. Viipurissa lasketaan tänään vesille satamamurtaja Ob*, ensimmäinen neljällä Azipodilla varustettu jäänmurtaja:

http://sudostroenie.info/novosti/23418.html



Tällaisella voisi korvata vaikka jäänmurtaja Voiman Suomenlahdella...

(* nimestään huolimatta suunniteltu operoimaan Sabettan kaasuterminaalissa, ei Punaisellamerellä)
4
Muut alukset / Containerships myydään CMA CGM:lle
« Uusin viesti kirjoittanut Jonathan Alm tänään kello 09:05:45 »
5
Muut alukset / Satakunnan laivasto
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Paulavuo tänään kello 06:46:26 »
Satakunnan laivasto  oli Venäjän keisarillisen laivaston yksikkö, joka operoi Näsijärvellä keväästä 1916 talveen 1917. Siihen kuuluivat  matkustajalaivat Tarjanne, Pohjola ja Kuru sekä hinaajat Murole ja Näsijärvi Venäjän laivaston käyttöön. Matkustajalaivoihin asennettiin 75 mm:n tykit.

Mahtaako jostain löytyä kuvia noista laivoista tykkien kera?
6
Turun telakan uudet tilaukset on otettu nopeamman tuotannon aitaulujen mukaan, joten kokonaan tyhjää aikaa altaassa ei taida olla ennen nykyisen tilauskirjan päättymistä vuonna 2024. Sitä en sitten tiedä, mahtuisiko Gigastar altaaseen yhtä aikaa Costalle ja Carnivalille rakennettavan sarjan laivojen kanssa - jos ei, niin seuraava mahdollisuus saada laiva Turkuun olisi 2023 yhtä aikaa Mein Schiff 7:n kanssa (koska todistetusti MS-sarjan laiva ja Megastar mahtuivat altaaseen yhtä aikaa) - tosin en osaa sanoa onko se sitten lohkotuotannon kannalta mahdollista kun muutenkin laivaa tehdään enemmän kuin koskaan aiemmin. Ja joka tapauksessa veikkaisin, että Tallink haluaa laivan aiemmin kuin 2023 jos se vaan mitenkään on mahdollista - ergo, se rakennetaan jossain muualla.
7
Muu merenkulku / Containershipsistä osa CMA CGM:ää
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 20.06.2018, 20:51:52  »
Containerships Oyj tiedotti tänään, että siitä tulee osa CMA CGM:ää - mm. uudisrakennusohjelma jatkuu kuitenkin ennallaan. Tämä vaatii kuitenkin vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän, joten lopullinen uudelleenjärjestely tapahtuu noin 3-6 kk kuluttua.

Containerships (pdf)
8
Muut alukset / Vs: Hinaaja Ciroc
« Uusin viesti kirjoittanut Ari Leskinen 20.06.2018, 16:50:34  »
Ciroc puskuhinaajan omistaja Pielis-Laivat oy hakee puskuyhdistelmän kuljettajaa.

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/9620092?&professions=315&announced=0&leasing=0&&&&english=false&sort=1
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Mols Line tilasi autolautan RMC:ltä
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 19.06.2018, 15:48:39  »
Näyttää lähtevän koeajolle...
10
Muu merenkulku / Vs: Valtio ostamassa Turun telakkatoimintaa saksalaisten kanssa?
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 19.06.2018, 12:17:39  »
Turun telakan uusi pukkinosturi tulee Koneelta, tosin telakka valmistaa itse nosturin pääkannatinpuomin. Sopimuksen arvo on 35 MEUR, johon sisältyy myös telakan nykyisen pukkinosturin modernisointi ja kunnossapito.

Meyer Turku
Uusi Goliath-nosturi on luovutettu tänään Meyer Turun käyttöön.

Meyer Turun tiedote
Sivuja: [1] 2 3 ... 10