Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muu merenkulku / Suuri uiva telakka uponnut Murmanskissa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 30.10.2018, 17:09:00  »
Murmanskissa on uponnut yksi maailman suurimmista uivista telakoista, Rosneftin omistuksessa oleva kantavuudeltaan 80000 tonnin PD-50 (ПД-50). Telakka on 330 metriä pitkä ja 88 metriä leveä, ja se on valmistunut vuonna 1980 Ruotsissa Götaverkenillä. Ilta-Sanomien artikkelissa on kuva uppoavasta telakasta. BBC:n venäjänkielisen artikkelin mukaan telakka-allasta oltiin syvyyttämässä kun sähköt katkesivat ja telakka painui veteen epätasaisesti upoten lopulta kokonaan (kuvia paikalta). BarentsObserverin mukaan yksi ihminen kuoli onnettomuudessa ja neljä loukkaantui, yksi heistä vakavasti.

Telakalla oli uppoamishetkellä Venäjän laivaston ainut lentotukialus, Admiral Flota Sovetskogo Sojuza Kuznetsov, joka vaurioitui kun toinen telakan nostureista kaatui sen lentokannelle (kuva). Alus ei kuitenkaan uponnut telakan mukana, vaan se onnistuttiin hinaamaan laituriin.

Toisen BarentsObserverin artikkelin mukaan syvyys uppoamispaikalla on yli 60 metriä, eikä ole varmaa, voidaanko telakka nostaa.
92
Muut alukset / M/S Regal Star ajautui karille
« Uusin viesti kirjoittanut Peetu Mäkelä 30.10.2018, 16:56:48  »
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005882580.html

Tallink Siljan rahtilaiva M/S Regal Star päätyi tiistaiaamuna karille. Pohjakosketus tapahtui, kun laiva oli lähtenyt Kapellskäristä Ruotsista kohti Viron Paldiskia.
93
Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa. Mutta nyttemmin olisi ollut mahdollisuuksia kehittää edes joku ropax-tuote tuonnekin, Suomen satamana kuitenkin tietenkin Turku.
Finnlines muutti Östhammarin Hargshamnista Kapellskäriin siinä vaiheessa, kun junalauttaliikenne Ahvenanmaan pohjoispuolelta hiipui. Tukholman satamayhtiölle remontti ei ollut epämieluisa toteutettava, ja ainakin sataman nykyinen autokentän koko ja laituripaikkojen määrä viittaisivat siihen, että se olisi tehty silmälläpitäen mahdollisuutta saada sinne lisää laivaliikennettäkin. Onneksi edes Baltian suuntaan siellä on kasvua ilmennyt.

Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Finnlinesin uudisalusten jälkeen tuon liikennealueen seuraava kysymysmerkki onkin Tallink. Jos molempien kilpailijoiden kummatkin alukset ovat lng/flettner-sähkölatauspurkkeja, voi kahdella jatkoromantikalla olla hieman ongelmallista vakuuttaa asiakkaita juuri mistään, ainakaan ympäristökysymyksissä.
94
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 30.10.2018, 09:42:48  »
Plastik Rinsessan”
Se on kuule Baltic Princess. Siinä olet oikeassa että Naantalin linja voidaan hoitaa kahdella isolla yksiköllä missä runsaat rahtitilat. Viking Line varmaan ihan hyvistä syistä aikoinaan vetäytyny Naantalista.
95
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Manninen 29.10.2018, 21:16:42  »
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Siljan tai Vikingin siirtyminen Kapellskärin on itsemurha. Mitä tulee katuverkossa ajamiseen niin se on mennyttä aikaa. Kummatkin satamat vetää hienosti tunnelien kautta.

Mitä tulee vanhojen laivojen kaistametrien riittävyyteen niin kyllä ne vkl riittävät. Viikolla tilanne on aivan toinen. Finnswan ottaa kuitenkin lähes ”Kalataksin” tai Plastik Rinsessan” enemmän rahtia ku edeltäjä. Reittiä on ajettu Finnlinesin puolesta kahdella, kolmella ja neljällä laivalla tällä vuosituhannella. Oma näkemykseni on, että luontoa kuormitetaan kahdella isolla laivalla paljon vähemmän kuin 3-4 laivalla operoidessa. Vaikka laivat olisi pienempiä ja vkl voidaan joku lähtö jättää ajamasta.

Naantali - Kapellskär välillä varmasti piisaa kaksi suurta laivaa
Travemünde - Malmö välille kaksi suurta ja 1-2 pienempää laivaa
Travemünde - Helsinki välille kolme suurempaa laivaa

Täytyy muistaa aina, että vaikka ei turisteja ole laivalla, niin rahti tuo sen rahan silloin ja reittien lopettaminen tietyiltä päiviltä olisi itsemurha ja siirtää rahan toiselle yritykselle. Kuljetusliikkeillä ja huolitsijoilla on kuitenkin ostettuna paljon vakimetrejä esim. Vikingille. Ja jos jonain päivänä tarvii mennä toisella yhtiöllä niin se on kalliimpaa ja jos saa edes paikkaa sieltä.
96
ESL Shipping ja saksalainen Nauticor ovat solmineen monivuotisen sopimuksen Viikin ja sen portugalilaisen sisaren LNG:llä bunkraamisesta Oxelösundissa. Virallinen tiedote aiheesta:
https://www.eslshipping.com/en/news/esl-shipping-and-nauticor-sign-long-term-lng-supply-contract-for-the-worlds-greenest-bulk-carriers-haaga-and-viikki

Lisäksi:
https://www.sjofartstidningen.se/esl-bunkrar-lng-oxelosund/

Erikoisennäköisestä Kairos-bunkkerilaivasta:
https://www.sjofartstidningen.se/kairos-levererar-lng-ostersjon/
97
Jos ympäristönormit tiukkenevat, voi vuorojen määrä vähentyä jo ihan sillä perusteella, että vajaista kuormista maksettavat sakot ovat isommat kuin mahdolliset tulot. Tässäkin kaksi viiden kilometrin rahtipokaa voi helpottaa tilannetta, joku vuoro voidaan jättää ajamatta kuorman mahtuessa toiseenkin. Swania taloudellisemman ratkaisun etsiminen tuolle linjalle on joka tapauksessa selvää. Sikäli erikoista, että jos Clipperien kapasiteetti olisi riittänyt, olisi niitä voinut keskittää sinne jopa kaikkien kolmen yksilön verran.
Itse olen jaksanut jo vuosikaudet (kuten joku ehkä on huomannutkin) ihmetellä sitä, ettei Viking ole kehittänyt Kapellskärin liikennettään. Rahdin kohdalla se olisi varmasti kannattavampi ratkaisu kuin ohjata sitä Tukholman tietullien ja katurakennusverkon kautta.
98
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Manninen 29.10.2018, 12:36:54  »
Lauantai iltalähtö on hiljainen, mutta sunnuntai aamulähtö on taas enempi täynnä. Ennen nopeita laivoja Helsinki-Travemünde välillä kyseinen laiva oli tupaten täynnä ku suorat autot Hollannista tulivat Ruotsin kautta aikataulujen takia Suomeen.
Sääkannella olevat kuorma-autot rekkoineen tai perävaunuinenn ovat IMOja melkoisella todennäköisyydellä.
Kyseinen lähtö on kuitenkin elintärkeä monille jos se jätettäisiin ajamatta. Mantereelta tulevat ei kerkeä Viikkariin ja Siljakin on minuutti peliä ajaa Malmööstä tai Trelleborgista ilma taukoa.
Mitä olen kuullut, et Swan ol aivan liian kova syömään polttoainetta. LNG voi olla tämänkin välin laivoille seuraava juttu.
Ja jos yksi lähtö on vajaalla, niin ei se tarkoita että se tarvitsisi lopettaa vaan sitä kutsutaan palveluksi. Monille juuri se lähtö on elintärkeä.
99
Lauantai lienee se hiljainen päivä lastin suhteen, mutta mielenkiintoista että ajavat silti.
100
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja
« Uusin viesti kirjoittanut S Liljeström 28.10.2018, 13:46:39  »
Matkustelen harvakseltaan, mutta tulin Finnswanin eilisellä la-iltalähdöllä Kappiksesta.
Kerrassaan tyhjää tuntui olevan.
Sääkannelle oli jostain syystä parkkeerattu pari rekkaa, mutta viitoskannella ei juurikaan
autoja ollut. Kolmosesta en tiedä.
Molemmissa päissä tosin tavarankäsittely kahdelta tasolta. Voi olla, että rakennelmat ovat olleet
ennen Finnswanin reitille tuloa.

SL
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]