Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 20.04.2018, 19:09:23  »
No niin, sitten nähdään kestääkö Capella paremmin Merenkurkun ahtojäiden rasituksia kuin nykyinen lautta(Helena Elisabeth), ja kuinka pitkälle Capellan tehot riittää? Tiedättekö miten alus on pärjännyt kovina jäätalvina kun sillä kerran on jäävahvistus+jääluokka 1A? Holmön väylällä kun on käytännössä aina vaikeat jääolosuhteet joka talvi. Moottorikelkoilla, helikopterilla ja jopa hyrdrokopterilla on hoidettu liikennettä, kun jäät on saartaneet saaren. Tai sitten paikalla on käynyt avustamassa Ale tai jopa joskus jokin Atle luokan murtaja. Jonkun kerran myös Kronö hinaaja.
Tulee ainakin hyvin lisää kapasiteettia väylälle. Nykyisellä aluksella kun on vaan 1 autopaikka + 59 matkustaja paikkaa. :thumb:
 http://www.vk.se/1088704/finsk-farja-ska-trafikera-holmon
http://www.vk.se/plus/1088989/gammal-farja-ny-pa-holmoleden
Toisessa linkissä kritisoidaan varustamoa vanhan aluksen hankinnasta, koska uutta oli luvattu. Nyt saatiin vuonna 1975 rakennettu vanha hylky halvalla,joka ei edes ole ympäristöystävällinen... ;D
Frej:llä tänään erityinen avustus. Murtanut rännit Holmön lautoille noin 20km Uumajasta pohjoiseen.  :thumb:
Ei mennyt ihan hyvin liikenteenaloitus vaikka Frej oli avustamassa.  Capellasta hajosi peräsin jäissä ja varalautassa Helena Elisabethissa ei riittänyt tehot. Saarelle pääsee nyt sitten helikopterilla ainoastaan. VK:n  kuvassa Capella Ex. Jurmo II
https://www.vk.se/2320010/premiarturen-slutade-i-moll
www.holmon.com
Osoitteesta löytyy kuvia päivän avustuksesta ja Capellasta.
92
Muu merenkulku / Vs: Asunnoton alkoi asua Ruotsin-laivalla
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Mäkelä 20.04.2018, 19:00:43  »
Mikko-Oskari,ainakin Siljalla voi ottaa saman hytin periaatteessa pitkäksikin aikaa. Tuossa kaksi viikkoa takaperin tein kaksi risteily peräkkäin Baltic Princessillä ja molemmilla matkoilla oli sama A-kämppä keskilaivassa oikealla puolella ja krsin koko lystistä yhteensä 24 euroa toki täytyy muitaa että oli pisteillä ja rahalla molemmat reissut mut kivaa oli kyl.
93
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut S Liljeström 20.04.2018, 16:46:31  »
Finnlineshän on tunnetusti taitava siirtämään laivojaan sinne, missä
lisäkapasiteettia tarvitaan. Ruotsin pään illassa oli aikaisemmin kaksi
lähtöä, joten vaikuttaa siltä, että yksi isompi yksikkö riittää lastitarjonnalle.
Jos Finnswan on "täynnä" joka ilta, niin kyllä sitä rahtia silloin on.

SL
94
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2017-2018
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 20.04.2018, 14:49:16  »
Frej:llä tänään erityinen avustus. Avustamassa Holmön lauttoja noin 20km Uumajasta pohjoiseen.  :thumb:
95
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 20.04.2018, 14:25:26  »
Finnlinkin aikataulujen mukaan Finnclipper lopettaa 7.5. aamulla Naantaliin ja Finnswan aloittaa 8.5. aamulla Naantalista.
96
Matkustaja-autolautat / Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 20.04.2018, 14:09:29  »
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.

https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/
97
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 20.04.2018, 01:32:09  »
Eihän tuuli (tai ajoviima) sitä roottoria pyöritä, vaan koneet! Pyörittäminen kuluttaa polttoainetta. Tuuli pitää tulla jommalta kummalta sivulta (ei tietenkään välttämättä kohtisuoraan sivulta), jotta työntövoimaa oikeaan suuntaan syntyy. Jos työntövoimaa oikeaan suuntaan ei muodostu (tyyni, vastatuuli, heikko myötätuli), tötterö aiheuttaa vain ilmanvastuksen lisääntymistä. Ei se välttämättä niin auvoista ole:

https://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html

Höh! Sanoinko, että tuuli pyörittää roottoria? Juurihan linkkasin kuvan, jossa rakenne ja periaate selitetään.  ;D
Eli väännetään nyt rautalangasta - se on säädetty Gracessa niin, että jo suhteellisen pienen ilmanvastuksen tullessa oikeasta suunnasta se otetaan käyttöön. Tässä toinen video päivältä, jossa tuuli on joitakin metrejä sekunnissa, mutta headingin muuttuessa väylällä Lemlandin ohituksen jälkeen, se laitetaan aikamoiseen kierrosnopeuteen. Borella tuo on säästänyt sen 6% polttoainetta. Ja sähkömoottori nyt tuskin syö ihan sellaista määrää energiaa kuin vastaavaan nopeuteen tarvittava määrä LNG:tä, siinä kai se lyhykäisyydessään koko homman idea.

https://flic.kr/p/25fofKG
98
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 19.04.2018, 23:22:57  »
Eihän tuuli (tai ajoviima) sitä roottoria pyöritä, vaan koneet! Pyörittäminen kuluttaa polttoainetta. Tuuli pitää tulla jommalta kummalta sivulta (ei tietenkään välttämättä kohtisuoraan sivulta), jotta työntövoimaa oikeaan suuntaan syntyy. Jos työntövoimaa oikeaan suuntaan ei muodostu (tyyni, vastatuuli, heikko myötätuli), tötterö aiheuttaa vain ilmanvastuksen lisääntymistä. Ei se välttämättä niin auvoista ole:

Lainaus
HISTORICAL NOTE: In the early 1920's the force from a rotating cylinder was used to power a sailing ship. The idea, proposed by Anton Flettner of Germany, was to replace the mast and cloth sails with a large cylinder rotated by an engine below deck. The idea worked, but the propulsion force generated was less than the motor would have generated if it had been connected to a standard marine propeller!

https://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/cyl.html
99
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Kortelainen 19.04.2018, 22:56:57  »
EDIT: koska kukaan ei ota kirjoituksestani helvettiäkään selvää, sanotaan se nyt vaikka näin: ollessani Gracella, yllätyin siitä, että maalikon silmiin suhteessa nollatuuleen, Norsepoweria käytettiin kovalla kierrosnopeudella, kun tuulen suunta (ajoviima) oli suhteessa ajosuuntaan oikea. Tämä vähensi omalta osalta näitä esitettyjä epäilyjä, että a) tötterö ei ole käyttökelpoinen aluksen reitillä tuulen puutteen takia, päin vastoin reitti on niin sokkeloinen että vallitsevaa tuulioloa kertyy laitteen kannalta hyödyllisellä tavalla yllättävän paljon, päätellen siitä että laite oli enemmän käytössä kuin poissa käytöstä; b) tötterö kuluttaa enemmän kuin tuottaa, perustuu mihin ihmeeseen, kun sekä rahoistaan tarkka Viking että firma itse antavat hyvinkin uskottavia arvioita sen käyttökelpoisuudesta ja c) Viking investoisi senttiäkään teknologiaan, jonka säästöpotentiaali ei olisi toteutuskelpoista, katso kohta b).

Tuollainen selostus löytyi tolpan juurelta.
https://flic.kr/p/GFaoPc
100
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Uusin viesti kirjoittanut Pete Lehto 19.04.2018, 22:56:45  »
Sokkeloinen Turku - Tukholma reitti tuskin on optimaalinen tuollaiselle 'purjealukselle', avomerellä ja vallitseviin tuuliin kohtisuorassa olevalla Helsinki - Tallinna reitillä hyöty olisi varmaan suurempi.

Toisaalta kun Turun linjalla käännytään koko ajan, on tuuli edes välillä oltava sopiva. Lisäksi kannattaa huomioida muihin linjoihin verrattuna se, että Grace liikkuu yli 21 tuntia joka ikinen päivä. Satamassahan tuosta ei ole mitään hyötyä.
Uuteen laivaan näitä on tarkoitus asentaa kaksi, niin pitäähän sitä testata laivassa joka ajaa just sitä samaa reittiä kuin uudenkin on tarkoitus ajaa. Jos ei toimi ollenkaan, niin ne voi jättää uudesta vielä pois.  :deal:
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]