Suomalaisten seikkailu Etelämantereella ohi!

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.07.2002, 19:13:23

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kesäkuun 11. päivästä saakka jäihin juuttuneena Etelämantereella ollut Magdalena Oldendorff alus on vihdoin saatu irti jäistä. Mielenkiintoiseksi asiasta tekee sen, että sekä aluksen irroittanut Almirante Irizar jäänmurtaja kuin itse jäihin juuttunut Magdalena Oldendorff ovat Suomessa rakennettuja. Viimeksi mainittuhan kuuluu kuuluisaan SA-15 alussarjaan, jotka ovat todella monipuolisia lastialuksia joiden varustukseen kuuluu mm. rororamppi, kansiluukut ja nosturit.  Kyseinen alussarjahan suunniteltiin arktiseen liikenteeseen. Etelämantereella Magdalena Oldendorff seikkaili tutkimusretkikunnan huoltoaluksena jona se on toiminut myös aiemminkin samoilla vesillä rahtiliikenne tehtäviltään sinne keritessään. Kaiken kaikkiaan kyseinen tapaus antaa sekä negatiivisen että positiivisen kuvan jäissäkulkuominaisuuksien rakennustaidoistamme, kun toinen Suomessa tehdyistä aluksista juuttuu jäihin, ja toinen puolestaan tulee irroittamaan sen.

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20020719OL45

http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020629UL10
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

No mutta... kyllähän Suomalaiset toki osaavat rakentaa hyviä jäissäkulkevia laivoja, mutta Etelämantereella on paljon jäätä ja liika on liikaa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

Toki! Ja onhan 1½ kuukautta jäiden puristuksissa kestäminenkin saavutus, mutta silti lehdistössämme näytti vallitsevan "sensuuri", kun en lukenut mistään lehdestä mainintaa tämän tapauksen ajan siitä, että Magdalena Oldendorff olisi tehty Suomessa. Ikäänkuin hätään joutuneen suomalaistuotteen vaikeudesta ei saisi kertoa, mutta suomalaisvalmisteinen pelastaja sensijaan pitää mainita. ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

http://www.irizar.org/arescue5.html <- tuossa vielä muutamia hienoja otoksia pelastusoperaatiosta joita löytyy tuon Almirante Irizar jäänmurtajan kotisivuilta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#4
Magdalena Oldendorffin osaltahan tämä seikkailu jatkui  sittenkin vielä pitkään, koska Irizar pystyikin vain evakuoimaan laivalla olleet tutkijat itse laivan jäätyä miehistöineen odottamaan Etelämantereen kesää, ja vasta 20.12.2002 laiva lopulta pääsi Kapkaupunkiin, jossa aluksen miehistö pääsi vihdoin kotiin 6 kuukauden jäihin jumiutumisen jälkeen. Etelämantereella olonsa aikana alus kohtasi vielä 12.12.2002 yhden suomalaisrakenteen eli suomalaisia tutkijoita kuljettavan tutkimusalus Akademik Fedorovin, joka antoi alukselle polttoaine- ja ruokatäydennystä. On se vaan kumma, kun niinkin syrjäisessä paikassa kuin Etelämantereella suomalainen ei voi olla kohtaamatta toista suomalaista, ja vieläpä kahteen kertaan! ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar