tankkeri haveri

Aloittaja hesek72, 07.10.2002, 23:59:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

On myönnettävä, että vaikken Greenpeacen jäsen olekaan, olivat sympatiani 157-prosenttisesti järjestön edustajien puolella (ja olisin itsekin mieluusti ollut mukana toiminnassa), kun perjantai-iltana yritettiin Muugassa estää Byzantiota lähtemästä matkaan. Hanke epäonnistui, mutta B:han oli todettu turvalliseksi laivaksi... :P

Yksirunkotankit jatkavat maailman merillä niin kauan, kuin ympäristöstä välittämättömät öljy-yhtiöt ostavat niiden lasteja ja vastaavasti myyvät niillä operoiville varustamoille keikkoja. Auttaisikohan, jos taas koettaisimme muistella tätä ja esim.boikotoida ylikansallista simpukkafirmaa tms...?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 02.12.2002, 15:38:33 On myönnettävä, että vaikken Greenpeacen jäsen olekaan, olivat sympatiani 157-prosenttisesti järjestön edustajien puolella (ja olisin itsekin mieluusti ollut mukana toiminnassa), kun perjantai-iltana yritettiin Muugassa estää Byzantiota lähtemästä matkaan. Hanke epäonnistui, mutta B:han oli todettu turvalliseksi laivaksi... :P

Yksirunkotankit jatkavat maailman merillä niin kauan, kuin ympäristöstä välittämättömät öljy-yhtiöt ostavat niiden lasteja ja vastaavasti myyvät niillä operoiville varustamoille keikkoja. Auttaisikohan, jos taas koettaisimme muistella tätä ja esim.boikotoida ylikansallista simpukkafirmaa tms...?
Eikös ole olemassa laki, jonka mukaan KAIKKI yksrunkoiset tankkilaivat pitää poistaa liikenteestä vuoteen 2015 mennessä?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Heikki Kautiainen

mites se nyt olikaa ku siit oli uutisis, jottai et jos yks runkoset tankkerit kieltävä sopimus tulis voimaan itämerel ni se vaatis myös venäjän hyväksynnän tai mukanaolon. jotain ton tyylist, hitto kun ei muista.

Globab

#18
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 02.12.2002, 15:38:33 On myönnettävä, että vaikken Greenpeacen jäsen olekaan, olivat sympatiani 157-prosenttisesti järjestön edustajien puolella (ja olisin itsekin mieluusti ollut mukana toiminnassa), kun perjantai-iltana yritettiin Muugassa estää Byzantiota lähtemästä matkaan. Hanke epäonnistui, mutta B:han oli todettu turvalliseksi laivaksi... :P

Yksirunkotankit jatkavat maailman merillä niin kauan, kuin ympäristöstä välittämättömät öljy-yhtiöt ostavat niiden lasteja ja vastaavasti myyvät niillä operoiville varustamoille keikkoja. Auttaisikohan, jos taas koettaisimme muistella tätä ja esim.boikotoida ylikansallista simpukkafirmaa tms...?


  Ei ehkä simpukkafirmaa, sehän tunnetaan yhtenä maailman "ympäristöystävällisimpänä öljy-yhtiönä" , saanut englannissa mm.jonkun yritys-etiikka palkinnon, investoi jonkun verran lisäksi vety-energia kokeiluihin, tuulivoimaloihin, aurinkokennoteknologiaan ym...
   Toisaalta, simpukan maine ei ollut kovin hyvä 1990-luvun puolivälissä Nigeriassa tapahtuneiden epäselvien tapahtumien takia.(tosin loppuen lopuksi saatiin selvile että juuri simpukka siellä edes jonkun verran eettisesti yritti toimia, toisin kuin monet toiset yhtiöt) Monet ympäristöjärjestöt pitävät kyseistä yhtiötä yhä jotenkin "epäeettisenä". No, näiden järjestöjen mustalle listalle pääsee jo välillä niin, että yhtiö on monikansallinen....Miksei kukaan puhu mm. joidenkin kehitysmaiden tai vähemmän kehitysmaiden kansallisista öljy-yhtiöistä (ketään kun ei niiltä ikinä vaadi mitään toimia, ei niitä ole kukaan painostamassa ottamaan ympäristöä huomioon, saati turvallisuutta ja ihmisoikeuksia)
 Heh,ei nyt välttämättä liity hirveästi laivoihin, mutta tulipahan kommentoitua ;D

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Joonas - 03.12.2002, 22:01:34
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 02.12.2002, 15:38:33 On myönnettävä, että vaikken Greenpeacen jäsen olekaan, olivat sympatiani 157-prosenttisesti järjestön edustajien puolella (ja olisin itsekin mieluusti ollut mukana toiminnassa), kun perjantai-iltana yritettiin Muugassa estää Byzantiota lähtemästä matkaan. Hanke epäonnistui, mutta B:han oli todettu turvalliseksi laivaksi... :P

Yksirunkotankit jatkavat maailman merillä niin kauan, kuin ympäristöstä välittämättömät öljy-yhtiöt ostavat niiden lasteja ja vastaavasti myyvät niillä operoiville varustamoille keikkoja. Auttaisikohan, jos taas koettaisimme muistella tätä ja esim.boikotoida ylikansallista simpukkafirmaa tms...?


  Ei ehkä simpukkafirmaa, sehän tunnetaan yhtenä maailman "ympäristöystävällisimpänä öljy-yhtiönä" , saanut englannissa mm.jonkun yritys-etiikka palkinnon, investoi jonkun verran lisäksi vety-energia kokeiluihin, tuulivoimaloihin, aurinkokennoteknologiaan ym...
   Toisaalta, simpukan maine ei ollut kovin hyvä 1990-luvun puolivälissä Nigeriassa tapahtuneiden epäselvien tapahtumien takia.(tosin loppuen lopuksi saatiin selvile että juuri simpukka siellä edes jonkun verran eettisesti yritti toimia, toisin kuin monet toiset yhtiöt) Monet ympäristöjärjestöt pitävät kyseistä yhtiötä yhä jotenkin "epäeettisenä". No, näiden järjestöjen mustalle listalle pääsee jo välillä niin, että yhtiö on monikansallinen....Miksei kukaan puhu mm. joidenkin kehitysmaiden tai vähemmän kehitysmaiden kansallisista öljy-yhtiöistä (ketään kun ei niiltä ikinä vaadi mitään toimia, ei niitä ole kukaan painostamassa ottamaan ympäristöä huomioon, saati turvallisuutta ja ihmisoikeuksia)
 Heh,ei nyt välttämättä liity hirveästi laivoihin, mutta tulipahan kommentoitua ;D
No, oletkin aivan oikeassa, tuollaiset yhtiöthät tuhoavat ympäristöään kaikkein eniten, luullakseni. :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Globab


    Niin ja täytyy nyt vielä sanoa että en nyt väitä että mikään yritys mikään hyväntekeväisyysjärjestö olisi...bisnes on aina bisnestä, "bisneskulttuuri" on tietysti erilainen eri puolilla maapalloa, ehkä aktivistijärjestöistä ja muista jotain hyötyä on ollut; boikottien takia monet yhtiöt ovat parantaneet tiedottamistaan ja ympäristöpolitiikkaansa...yhtiöiden nettisivuilla on usein mielenkiintoista tietoa, mutta se tietysti ei ole aivan rippumatonta.
   Tuo EU:n mustalista oli aika mielenkiintoinen, musta siin ei ollut yhtään EU:maan lipun alla seilaavaa alusta, vaikka eikös tuo Espanjan rannikolla uponnut tankkeri ollut Kreikkalainen? (en ole varma) Mahtaa olla jollain Kreikalla ja Portugalilla laivat huippukunnossa?!

Mamba

Lainaus käyttäjältä: Joonas - 04.12.2002, 09:22:52 Tuo EU:n mustalista oli aika mielenkiintoinen, musta siin ei ollut yhtään EU:maan lipun alla seilaavaa alusta, vaikka eikös tuo Espanjan rannikolla uponnut tankkeri ollut Kreikkalainen? (en ole varma) Mahtaa olla jollain Kreikalla ja Portugalilla laivat huippukunnossa?!
Tais olla Gibraltarin lippu ahterissa, joka käsittääkseni luetaan mukavuuslipuksi. Yleisesti niiden kait katsotaan olevan se suurin ongelma - jo pelkästään epäselvien ja hankalasti selvitettävien omistussuhteiden takia...

Mikko-Oskari Koski

Prestige oli mukavuuslippukierrätystä pahimmillaan: Kreikkalaisomistaja oli rekisteröinyt sen Bahamalle ja liputtanut Liberiaan (tai päinvastoin), mutta joka tapauksessa sen omistuskiemurat oli melko tehokkaasti hävitetty veroparatiisien ja kehitysmaiden sekalaisiin rekistereihin tai niiden puutteisiin.

Mutta jotain, edes vähän toivoa herättävää hyvääkin tässä haveriasiassa kuuluu: Ranskalainen sukellusrobotti on käynyt katsomassa P:n hylkyä ja ainakaan tällä hetkellä sieltä ei vuoda lisää öljyä mereen. Eli on olemassa pieni toive, että suurin osa öljystä sittenkin asvaltoituisi aluksen tankkeihin, eikä suurta vuotoa enää tulisi. Saattaa kyllä olla toiveajatteluakin...

Ja mitä tulee edellä heittämääni simpukkafirman arvosteluun: kaikki ylikansalliset öljy-yhtiöt luonnollisestikin pitävät huolta ympäristöimagostaan, mutta kehitysmaiden "itsenäiset" välittäjät toki ovat niiden asiakkaita. Ja päinvastoin. Shell on tosin ottanut opikseen Nigerian ogonimaan tapahtumista, mutta niin se, kuin Texaco, Esso/Exxon ja BP ovat edelleen firmoja, joilla voisi olla paljonkin tekemistä juuri kuljetusten modernisoimisessa.
Myös EU:n laajentuminen voi saada ihmeitä aikaan. Jo nyt on esitetty direktiiviä yksirunkotankkeja vastaan ja se koskisi myös Baltiaa ja Puolaa. Ainakin Ranska, EU:n mittapuussa varsin painavan sanan sanoja, on jo ryhtynyt toimenpiteisiin romutankkereita vastaan, mitä voivat varmasti ilolla tervehtiä jopa ne, joiden mielestä laivoja ei missään tilanteessa pitäisi romuttaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Globab

#23
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 04.12.2002, 11:44:56 Ja mitä tulee edellä heittämääni simpukkafirman arvosteluun: kaikki ylikansalliset öljy-yhtiöt luonnollisestikin pitävät huolta ympäristöimagostaan, mutta kehitysmaiden "itsenäiset" välittäjät toki ovat niiden asiakkaita. Ja päinvastoin. Shell on tosin ottanut opikseen Nigerian ogonimaan tapahtumista, mutta niin se, kuin Texaco, Esso/Exxon ja BP ovat edelleen firmoja, joilla voisi olla paljonkin tekemistä juuri kuljetusten modernisoimisessa.
Myös EU:n laajentuminen voi saada ihmeitä aikaan. Jo nyt on esitetty direktiiviä yksirunkotankkeja vastaan ja se koskisi myös Baltiaa ja Puolaa. Ainakin Ranska, EU:n mittapuussa varsin painavan sanan sanoja, on jo ryhtynyt toimenpiteisiin romutankkereita vastaan, mitä voivat varmasti ilolla tervehtiä jopa ne, joiden mielestä laivoja ei missään tilanteessa pitäisi romuttaa...


   Joo, voi olla että edellämainitut yhtiötkin kuljettavat vielä öljyä yksirunkoisissa tankkereissa. Mites muuten Neste? Kyllä sillä niitä kaksoisrunkoisiakin on, mutta onko vielä yksirunkoisia? Mites esim. Uikku ja Lunni? Uikkua modernisoitiin kai tosa 90-luvun lopussa, siihen laitettiin kai Atzipod-vai miten se kirjoitetaan... :)
  Tuon sipukkafirman kansainvälisillä sivuilla on aika paljon juttua eri ympäristöasioista mutta en ainakaan vielä tankkereista mitään juttua löytänyt...en kyllä kauaa etsinytkään... :-\

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Joonas - 04.12.2002, 15:12:04
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 04.12.2002, 11:44:56


   Joo, voi olla että edellämainitut yhtiötkin kuljettavat vielä öljyä yksirunkoisissa tankkereissa. Mites muuten Neste? Kyllä sillä niitä kaksoisrunkoisiakin on, mutta onko vielä yksirunkoisia? Mites esim. Uikku ja Lunni? Uikkua modernisoitiin kai tosa 90-luvun lopussa, siihen laitettiin kai Atzipod-vai miten se kirjoitetaan... :)
  Tuon sipukkafirman kansainvälisillä sivuilla on aika paljon juttua eri ympäristöasioista mutta en ainakaan vielä tankkereista mitään juttua löytänyt...en kyllä kauaa etsinytkään... :-\
Kaikki Fortumin suomalaislaivat ovat kaksoisrunkoisia. Viimeiset yksrunkoiset poistuivat 90-luvun alussa.

Se on muuten Azipod.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Heikki Kautiainen

tais ol just tänää uutisis taas siitä et ryssät pitäs saada mukaa siihe sopimuksee joka kieltää 1 runkoset tankkerit. mut se on hankalaa koska ryssillä on 1 runkosia aluksia paljon.

Globab

Lainaus käyttäjältä: Heikki Kautiainen - 04.12.2002, 23:57:18 tais ol just tänää uutisis taas siitä et ryssät pitäs saada mukaa siihe sopimuksee joka kieltää 1 runkoset tankkerit. mut se on hankalaa koska ryssillä on 1 runkosia aluksia paljon.
Näin on....ei ne muutenkaan ole olleet ympäristöasioista erityisen kiinnostuneita...

Heikki Helen

Nyt tuosta Prestigestä oli uutisissa, että sen uponnut runko uhkaa vedenpaineen takia murskaantua kokonaan ja koko öljylasti levitä kerralla mereen... :(
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Globab

#28
Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 30.12.2002, 19:12:25 Nyt tuosta Prestigestä oli uutisissa, että sen uponnut runko uhkaa vedenpaineen takia murskaantua kokonaan ja koko öljylasti levitä kerralla mereen... :(
Se on huonompi homma se... Voi kuulostaa vähän isäinmaalliselta, mutta jos kaikki maailman öljykuljetukset hoidettaisiin yhtä korkeatasoisella laivastolla ja miehistöllä kuin esim.Nesteellä/Fortumilla, veikkaisin että ainakin 80%  viimeaikaisista onnettomuuksista olisi estynyt... :P

Santeri

Uutisista luin, että monet alukset ovat hyödyntäneet ohikulkumatkallaan Espanjan rannikon ohi Prestigen onnettomuutta ja mereen ollaan päästetty öljyisiä pilssivesiä.
Mitä merenkulku oikein nykyään onkaan :(
Suomi voi olla ylpeä merenkulkustaan, vaikka alusten miehistön palkkaukset ei kaikkia miellytäkkään :)