Jäävahvistamaton Stemnitsa tankkeri jälleen matkalla Suomenlahdelle!!!!!!!

Aloittaja Miran Hamidulla, 31.01.2003, 22:09:11

« edellinen - seuraava »

Heikki Kautiainen

onhan se kaksoisrunkoinen alus, mut uutisis onki puhuttu et ei oo jää vahvisteinen.

Miran Hamidulla

Kaksoisrunko ei takaa jäävahvisteisuutta. Jos tilanne Suomenlahdella on se, että jäänmurtajillakin on alkanut olla vaikeuksia sen verran, että liikenne on pitänyt siirtää rannikkoväylälle, niin on pöyristyttävää päästää jäävahvistamatonta alusta Suomenlahdelle.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

Kyllä se kaksoisrunko on tarpeeksi suojaava elementti. :)
Tai ainaki toivotaan parasta.

Ja jäänmurtajia varten on oma threadinsa, please. ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.02.2003, 18:18:37 Kyllä se kaksoisrunko on tarpeeksi suojaava elementti. :)
Tai ainaki toivotaan parasta.

Ja jäänmurtajia varten on oma threadinsa, please. ;D
Kaipa ne luokituslaitoksen herrat sen jääluokituksen olisivat antaneet jos näin olisi. ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#19
Tässä lisää tuoreita uutisia Stemnitsaan liittyen:

Tankkeri Stemnitsa etenee hiljaa Suomenlahdella (9:19)

HELSINKI. Kreikkalainen tankkeri Stemnitsa etenee merivartioston mukaan hissukseen
Suomenlahdella kohti Primorskin eli Koiviston öljysatamaa.

Tankkerin vauhti hidastui sunnuntaina puolenpäivän aikaan Suomenlahden jäissä ja alus joutui välillä pysähtymäänkin. Nyt se kuitenkin matkaa vaivalloisesti eteenpäin.
   
Yli 270 metriä pitkä säiliölaiva kulkee ilman öljylastia aivan Viron merialueen ja kansainvälisen merialueen rajalla Suomeen nähden Porkkalan tasalla. Aluksen taival ei ole paljoakaan taittunut sitten puolen päivän, jolloin sen sijainniksi mainittiin samainen merialue.

Tankkeri ehti aamulla Suomenlahdelle ja kulki tuolloin avovedessä Hangon tasalla 16 solmun nopeudella itään. Tankkeri oli Viron meripelastuslohkolla. Sen jälkeen vauhti putosi ensin yhdeksään solmuun ja hidastui siitä välillä jopa pysähdyksiin.

Tankkeri on menossa hakemaan yli 100 000 tonnin raakaöljylastia Primorskin öljysatamasta Venäjältä, jonne sen arvioidaan ehtivän mahdollisesti vielä sunnuntain kuluessa.

Suomen merenkulkuviranomaiset ovat toistuvasti ottaneet yhteyttä venäläisiin viranomaisiin, jotta riittävää jäävahvistusta vailla oleva tankkeri ei saisi ajaa öljylastissa talven vaikeissa jääoloissa.





Venäläiset eivät pidä Stemnitsaa ongelmana (16:07)

HELSINKI. Venäläiset viranomaiset eivät sunnuntaina luvanneet pysäyttää öljytankkeri Stemnitsan kulkua Suomenlahdella. Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi (kok.) totesi venäläisten kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen, etteivät venäläiset näe ongelmaa sen liikennöinnissä Primorskin öljysatamaan Suomenlahden perukassa.

Suomen ja Venäjän liikenneministeriöiden asiantuntijat keskustelivat tilanteesta ja selvittivät Stemnitsan jääluokitusta parin tunnin ajan sunnuntaina. Venäjää edusti liikenneministeriön virkamies, pohjoisten väylästöjen hallinnoinnista vastaava kapteeni Anatoli Gorshkovski.

Sasin mukaan näkemykset menevät tässä ristiin. Suomi aikoo jatkaa asian selvittelyä ja yhteydenpitoa paitsi Venäjään myös laivan rekisteriin, sen vakuutusyhtiöön sekä Euroopan unioniin.





Lipponen toivoo Venäjän ottavan vastuun öljykuljetuksista (16:12)

HELSINKI. Pääministeri Paavo Lipponen pyrkii edelleen saamaan Venäjän lopettamaan
öljykuljetukset talvioloihin sopimattomilla aluksilla Suomenlahdella. Lipposen mukaan Venäjällä ei voi olla erilaisia pelisääntöjä kuin muilla.
   
Lipposen mukaan hän pyrkii olemaan yhteydessä Venäjän pääministeriin Mihail Kasjanoviin heti kun se on suinkin mahdollista. Lipponen ei ole saanut yhteyttä Kasjanoviin, koska hän on talvilomalla ja vierailulla Sloveniassa.

Lipposen suunnitelmissa on keskustella asiasta myös EU:n komission puheenjohtajan Romano Prodin kanssa. Asia nostetaan esille myös Lipposen Ranskan vierailulla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#20
YLE:n ja Maikkarin uutisissa nähdään tänään helikopterikuvia Stemnitsasta. Hienon näköinen alus kyllä. :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#21
Mun mielestä alkaa olla aika yhdentekevää koko ruljanssi ton Stemnitsa-jutun suhteen. Taitaa Lipponen ja MKH käydä ylikierroksilla asian suhteen. Jos venäläiset kylläkin oikein haluavat viedä aluksen Koivistoon ja sieltä pois, niin niitten kannattaa pistää parhaat murtajansa sitä avustamaan. Kyllähän se riittää. 8)

Yhtä hyvin voisi joku jäävahvisteinen tankkeri, esim. joku Palva, joka juuri oli Koivistossa, hajota jäitten puristuksissa. Eihän niittenkään runko ole niin vahva keskilaivan kohdalta. Mä alan hiljalleen olla kyllästynyt koko juttuun. ;D  ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

No tuskinpa 1A jääluokkainen laiva hajoaisi läheskään yhtä helposti jäissä kuin kokonaan jääluokaton! Kaikkein törkeintähän tässä jutussa oli se, että kun Venäjä avasi Koiviston öljysataman se lupasi hoitaa öljykuljetuksia sinne asian mukaisilla aluksilla, mutta rikkoi sen jo ensimmäisenä talvena(mikä ei sinäänsä ole yllätys kun venäläisistä puhutaan). Ihmetyttää kyllä myös tuon kreikkalaisen varustamonkin touhu. Stemnitsahan ei ole mikään vanha romu jääluokattomuudestaan huolimatta, joten luulisi, että sillä voisi hakea tuottoisia öljyrahteja lämpimämmiltäkin vesiltä. Mielestäni aika "venäläistä rulettia" tuoda kallis uusi laiva vesille, jossa se voi helposti vaurioitua vakavasti.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Ruponen

Kannattaisi kaimani perehtyä tarkemmin jääsääntöihin. Eli 1A luokan laivoissa on kyllä jäävahvistus myös keskilaivassa ja jopa perässä. Pelkkä jäänmurtajan avustus ei tosiaankaan riitä, koska ruuli voi painaa rännin umpeen, jolloin laiva jää puristuksiin. Vaikeissa jääoloissa murtajalta voi viedä kauan aikaa, ennen kuin laiva saadaan uudelleen irrotettua. Tässä ajassa jää voi jo painaa kyljet rikki!
Pekka Ruponen

Mikko-Oskari Koski

Stemnitsa on nyt maanantaina edennyt heikohkosti. Alus on viimeisen tiedon mukaan jäissä Tiiskerin kaakkoispuolella ja odottaa apuun toista jäänmurtajaa. Ehkäpä kahden polaarisen aluksen lähelläolo hieman pienentää onnettomuusriskiä, tai niin ainakin sopii toivoa...

Kesäpaikkamme Tammiossa on akuutilla vaaravyöhykkeellä. Niin groteskilta, kuin tuntuukin sanoa näin, elätän tällä hetkellä (Stemnitsan ollessa vielä ilman öljylastia) toiveita aluksen pikaisesta murskaantumisesta jäihin, tai ainakin niin pahasta vaurioitumisesta, ettei sille annettaisi lastia, vaikka se sattuisi Primorskiin pääsemäänkin.
Mahdollisen paluumatkan alkaessa aiheesta käytäneen  ihan toisentyyppistä keskustelua, silloin toivottakoon vain, että alus selviää ja että avustuksista seuraa varustamolle niin huima lasku, ettei uutta Suomenlahden keikkaa enää ole taloudellista tehdä.

Ja onnettomuushan tulee harvoin yksin. Kumpa tämä STT:n sähke ei olisi ennakkovaroitus:

Venäläisen rahtilaivan pelätään uponneen myrskyssä Mustallamerellä lähellä Turkin rannikkoa. Toiveet aluksen 14-henkisen miehistön pelastamisesta ovat vähäiset, kerrottiin Turkin rannikkovartiostosta tänään.
Strelets-niminen 132-metriä pitkä alus oli matkalla tyhjänä Izmitin satamakaupungista Turkista kohti Ukrainaa. Turkin rannikkovartioston alukset etsivät maanantaina mahdollisia eloonjääneitä. (STT-AFP-DPA)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Globab

 Jaa-a....Fortumin Temperan kaltaisia laivoja Azipod-potkureineen ja 1A-Super jääluokkineen kaivattaisiin myös venäjälle lisää, mutta ei taida olla kiinnostusta tai varoja sijoittaa Pohjois-Itämeren/Suomenlahden oloihin suunniteltuihin laivoihin  :( Ketäs muuten tuolla laivalla öljyä rahtaa, eli onko se jonkun venäläisen/jonkun muun maalaisen öljy-yhtiön keikalla...? Ai jai :(

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 03.02.2003, 13:39:37 Niin groteskilta, kuin tuntuukin sanoa näin, elätän tällä hetkellä (Stemnitsan ollessa vielä ilman öljylastia) toiveita aluksen pikaisesta murskaantumisesta jäihin, tai ainakin niin pahasta vaurioitumisesta, ettei sille annettaisi lastia, vaikka se sattuisi Primorskiin pääsemäänkin.
Heh, itsellänikin on samanlaiset ajatukset mielessä. ;D :D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Laakso

#27
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 03.02.2003, 13:45:08
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 03.02.2003, 13:39:37 Niin groteskilta, kuin tuntuukin sanoa näin, elätän tällä hetkellä (Stemnitsan ollessa vielä ilman öljylastia) toiveita aluksen pikaisesta murskaantumisesta jäihin, tai ainakin niin pahasta vaurioitumisesta, ettei sille annettaisi lastia, vaikka se sattuisi Primorskiin pääsemäänkin.
Heh, itsellänikin on samanlaiset ajatukset mielessä. ;D :D
Mulle siis on ihan sama murskaantuuko siellä Stemnitsa, Palva vai vaikka S.R. Mediterranean (ex Exxon Valdez). :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Ruponen - 03.02.2003, 12:57:35 Kannattaisi kaimani perehtyä tarkemmin jääsääntöihin. Eli 1A luokan laivoissa on kyllä jäävahvistus myös keskilaivassa ja jopa perässä. Pelkkä jäänmurtajan avustus ei tosiaankaan riitä, koska ruuli voi painaa rännin umpeen, jolloin laiva jää puristuksiin. Vaikeissa jääoloissa murtajalta voi viedä kauan aikaa, ennen kuin laiva saadaan uudelleen irrotettua. Tässä ajassa jää voi jo painaa kyljet rikki!
Varmasti joissakin laivoissa jäävahvistus on "vahvempi" keula-ja peräosissa kuin keskilaivassa. Sitäpaitsi, kaima ;) , myös jäävahvistetut alukset ovat kärsineet pahojakin vauroita puristuessaan jäihin. Lisäksi itse murtajatkin voivat jämähtää kiinni jäihin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Globab

  Jos kerran 1A Super-jääluokan omaavalla Mariellalla on ongelmia/aikataulu myöhästymisiä, niin ei kyllä kovin lupaavalta Stemnitsan paluumatka öljylastissa Suomenlahdella kuulosta.... :(