Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#600
Myös ydinkäyttöisistä jäänmurtajista haaveilevat:

https://www.thedrive.com/the-war-zone/33971/trump-orders-coast-guard-to-look-into-building-nuclear-powered-icebreakers-like-russia

edit: Tässä vielä linkki alkuperäiseen Valkoisen talon memoon:

https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/memorandum-safeguarding-u-s-national-interests-arctic-antarctic-regions/

Tuossa jäänmurtajien liisaamisessa voisi olla bisneksen paikka Suomellekin. Tarjontaa on vähän, joten päivätaksa voi olla varsin korkea.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Masalin

Ja Venäjä tilasi ensimmäisen vähintään kolmesta entistä tehokkaammasta jäänmurtajasta (120MW verrattuna Arktikan 60MW), yli 200 metriä pitkän ja 40 metriä korkean Leaderin. Jäänmurtokyky 4,3 metriä verrattuna Arktikan ja sen kahden tulevan sisaraluksen 3 metriin. Mahdollisuus olla merellä kahdeksan kuukautta käymättä satamassa. Leaderin hinta 1,6 mrd €, valmis pitäisi olla vuosikymmenen lopulla, kaikkien kolmen vuoteen 2033 mennessä.
https://www.rt.com/russia/486685-new-nuclear-icebreaker-arctic/

Tuomas Romu

Arktikan luovutusta odotellaan loppuvuodesta ja viallinen propulsiomoottori vaihdetaan ensi syksynä:

https://www.kommersant.ru/doc/4378535 (venäjäksi)

Artikkelin lopussa on huolestuttava kommentti professori Tsoy'lta: Arktika on ylipainoinen ja alun perin 8.55 metriin määritetty minimisyväys on kasvanut 9.3 metriin. Tällöin aluksen mahdollisuus operoida tehokkaasti Obin ja Jenisein matalissa jokisuistoissa vaikeutuu huomattavasti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#603
Päivän jäänsärkijäuutiset Venäjältä:

Arktika lähti tänään toiselle merikoematkalleen. Ensimmäiselle matka joulukuussa 2019 tehtiin vielä dieselvoimalla, mutta tällä matkalla uraanin pitäisi jo haljeta. Aluksen suunnittelusta vastanneen keskussuunnittelutoimisto "Icebergin" mukaan laiturikokeissa vaurioituneen propulsiomoottorin myötä kymmenellä megawatilla pienentynyt propulsioteho heikentää aluksen maksimijäänmurtokykyä noin 20 senttimetriä - 2.9 metristä 2.7 metriin. Vaihtomoottori on jo tekeillä ja asennetaan syksyllä 2021.

https://www.mvestnik.ru/newslent/golovnoj-universalnyj-atomnyj-ledokol-arktika-vyshel-na-zaklyuchitelnyj-etap-hodovyh-ispytanij/

Krylov-tutkimusinstituutin alaisuudessa toimiva Baltsudoproekt on suunnitellut Rosmorportille 13 megawatin LNG-käyttöisen jäänmurtajan, joka murtaa 1.5 metrin paksuista kiintojäätä.

http://sudostroenie.info/novosti/30566.html

edit: Tänään julkaistu laajempi artikkeli avaa vähän murtajan teknisiä ratkaisuja:

http://sudostroenie.info/novosti/30585.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

FleetPhotossa on pari tuoretta valokuvaa irtokeulasta:

https://fleetphoto.ru/vessel/107029/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Leaderin rakentaminen aloitettu. Ensimmäisen aluksen nimeksi tulee Rossiya.

http://sudostroenie.info/novosti/30679.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Romutus uhkaa Tanskan käytöstä poistettua vähälle käytölle jäänyttä Danbjørn ja Isbjørn -kaksikkoa. Romuttamisesta järjestetään tarjouskilpailu EU:n sisäisesti, mutta suurimmat todennäköisyydet ovat romuttaa ne kotimaassaan. Lisää juuttien murteella Maritimedanmarkissa:

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=44005
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Danskien kohdalla lienee aina syytä mainita, että nämä ovat ainoat kahdella keulapotkurilla varustetut murtajat, joita ei ole rakennettu Wärtsilän Helsingin telakalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#609
Kanadalainen Chantier Davie -telakka aikoo perustaa jäänmurron osaamiskeskuksen:

https://www.newswire.ca/news-releases/davie-confirms-polar-leadership-with-icebreaker-centre-launch-893515154.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Arktika on ollut nyt jo pidemmän aikaa koeajolla Suomenlahden perukassa Koiviston edustalla. Onko siinä jo reaktori käytössä?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

#611
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.09.2020, 16:09:32
Arktika on ollut nyt jo pidemmän aikaa koeajolla Suomenlahden perukassa Koiviston edustalla. Onko siinä jo reaktori käytössä?

Reaktorit otettiin käyttöön jo edellisellä koematkalla.

edit: Merikokeet suoritettu ja Arktika valmistautuu lähtemään kohti Murmanskia:

https://en.portnews.ru/news/301877/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#612
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Ilmeisesti tarkoitus on käydä Franz Josefin maalla säätämässä sähköistä propulsiojärjestelmää jäissä. Näinköhän 83. leveyspiiriltä löytyy jäätä kun kerran Ponantin 1C-jääluokan risteilijäkin pääsi 85. leveyspiirille asti noilla vesillä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#614
Arktika ohittanut aamulla Skagenin, Sevmorput (mainitaan tällä kertaa tässä topicissa, vaikkakin kuuluisi muuten Koillisväylä-topiciin) taas kiinnittynyt jotakuinkin samoihin aikoihin laituriin Pietarissa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.