Apua digikameran valintaan

Aloittaja Nestori Mäkelä, 24.02.2005, 22:23:15

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 06.05.2005, 16:54:44
Kyllä mielestäni paras tapa saada hyvät sisäkuvat on laittaa se salama kokonaan pois ja tukea kamera johonkin. Tosin, joissain tilanteissa se salama on kyllä ihan pätevä, mutta harvemmin.

Niin minäkin luulin, kunnes hankin ulkoisen salaman. :) Siten pääsee eroon pitkien valotusaikojen kohinasta, ja kääntyväpäisen salaman valon voi suunnata minne haluaa.

Anssi Vaakanainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Katajisto - 06.05.2005, 16:10:49
...
Canonia on täällä kehuttu kovasti, joten olen hiljalleen kallistumassa siihen. Kattelin kuitenkin tuossa läpi muutaman tyypin kuvagalleriat, joissa päättelin olevan Powershot A75:lla otettuja kuvia, ja täytyy sanoa, että ei ne nyt mitään vaikutusta tehneet ainakaan terävyytensä puolesta, ellei sitten kuvien pakkaus tms. vaikuta asiaan. Lienee niin, että tässä hintaluokassa ei saa parempaa.
...

Yksi teoria Canon A75:n epäterävyydestä:
Kuvaan ulkokuvat yleensä täysautomatiikkamoodissa ja tuossa moodissa ei saa pois päältä yhdeksän pisteen automaattitarkennusta, joten tarkennuspiste on roiskittu milloin mihinkin päin kuvaa.

Kuvien julkaisusta:
Kuvaan tilan säästämiseksi yleensä 1600x1200 jpeg-kuvia keskimmäisellä pakkausasteella. Julkaisemani kuvat (http://anssi78.fotopic.net/c509282.html) käänsin suoraksi, rajasin, skaalasin 1024x768 kokoisiksi ja tallensin Photoshopilla jpegeiksi (quality 8, baseline standart). Fotopic skaalaa katsottaessa kuvat vielä 800x600 kokoon, joten lopputulos on huonompi kuin alkuperäinen kuva.

Ärsyttävin asia johon tuossa kamerassa olen törmännyt, on ettei salamaa saa pysyvästi pois. Aina kun vaihtaa toiseen moodiin tai sammuttaa välillä kameran, niin aina salama on taas käytössä. Saa sen aina pois yhdellä napin painalluksella, mutta silti. Ja kohina on toinen huono homma, niin kuin tuolla toisaalla sanoin, jo ISO100:lla kuvatessa tulee näkyvää kohinaa (tämä on varmasti kaikkien halpojen kameroiden ongelma).

Canonilta on tullut uusia halpamalleja melkein puolen vuoden välein, joten kai ne niihin joitakin parannuksia on tehneet.

Täytyy vielä sanoa, että  en ole mikään expertti, koska olen harrastanut kuvaamista alle vuoden ja A75 on ensimmäinen kamerani.

Antti Katajisto

Nyt olen vähän pihalla tuon kohina -käsitteen suhteen. Olen luullut, että kuvakohinaa tulee korkeilla herkkyysasetuksilla heikossa valossa. Valaiskaapa minua tässä asiassa.

Lisäksi eräs kaupan setä väitti, että kennon koko vaikuttaa suoraan kohinan määrään, ja siten yritti suoraan myydä mulle järkkäriä.
"Laivat on mun kavereita."

Joni Huopana

#18
Kyllä molemmat pitää paikkansa.

Kannattaa katsoa http://digifaq.info/digifaq/3_kohina.html ja http://digifaq.info/digi_omat/kennot.html

Pekka Lappalainen

Nyt iski armoton kamerakuume päälle.

Tarjolla ois melkein uusi Sony DSC-F828 hintaan 695€

Onko kenelläkään kokemusta ko. laitteesta. Jonkun verran moititaan kohinaa yli ISO-200 lukemilla mutta muuten vaikuttaa aika namulta.

Tässä hintaluokassa oleva Canonin 300D kit ois kanssa aika pätevä jos vaan jostain vielä löytyy. Siinä ois laajennettavuutta mutta jos ei osta uusia putkia/sälää niin ominaisuudet Sonyn kanssa on aika samat, samoin Sony on kuitenkin ns. pokkari joten videokuva ja lcd-etsin on plussaa verrattuna järkkäriin, kuten myös taittuva runko.

Sitten tietty löytyis nää pitkäpolttoväliset pokkarit, Panasonic ja Canon lähinnä.

Vaihtoehtoja on ja kuume päällä, nyt äkkiä apua ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkaisuja.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Arttu Laaksonen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 30.06.2005, 10:14:00
Sony on kuitenkin ns. pokkari joten videokuva ja lcd-etsin on plussaa verrattuna järkkäriin.

LCD-etsimestä en kyllä löydä mitään hyvää verrattuna järkkärin peilietsimeen.
.: FAQ :.

Jani Nousiainen

#21
Canonin 300d voin suositella nyt muutaman kuukauden kokemuksella. Hinta/laatu todella hyvin kohdallaan.
NetAnttilassa näkyy ainakin vielä olevan myynnissä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 30.06.2005, 13:25:25
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 30.06.2005, 10:14:00
Sony on kuitenkin ns. pokkari joten videokuva ja lcd-etsin on plussaa verrattuna järkkäriin.

LCD-etsimestä en kyllä löydä mitään hyvää verrattuna järkkärin peilietsimeen.
LCD-etsimellä kuvaaminen on hyvä tapa saada "taiteellisia" tärähtäneitä kuvia... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Lappalainen

Kiitos kommentoijille!

Kävin tänään Rajalalta hommaamassa Nikon D70 kitin (18-70 putki) ja siihen lisäksi giganen kortti.
Nyt vaan kuvaamaan ja seuraavaks täytyykin alkaa kattelemaan mikä ois hyvä lasi ton vakion rinnalle.
Nälkä kasvaa syödessä  ;D
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.06.2005, 19:13:46
Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 30.06.2005, 13:25:25
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 30.06.2005, 10:14:00
Sony on kuitenkin ns. pokkari joten videokuva ja lcd-etsin on plussaa verrattuna järkkäriin.

LCD-etsimestä en kyllä löydä mitään hyvää verrattuna järkkärin peilietsimeen.
LCD-etsimellä kuvaaminen on hyvä tapa saada "taiteellisia" tärähtäneitä kuvia... ::)

Tässä varmaan tarkoitettiin alunperin sitä (mistä minäkin olen samaa mieltä), että kääntyvän etsimen avulla on helppo ottaa erilaisia kuvausasentoja.

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 01.07.2005, 20:54:31
Tässä varmaan tarkoitettiin alunperin sitä (mistä minäkin olen samaa mieltä), että kääntyvän etsimen avulla on helppo ottaa erilaisia kuvausasentoja.
Sitä minä tarkoitin. Menin ostamaan Sonya mutta tuli niin hyvä tarjous D70:stä ettei voinut sivuuttaa.
Kamera tuntuu erittäin pätevältä, nyt täytyy vaan opetella eri toimintoja ja treenata että saa jotain tuloksia.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!