Costa Concordia karille Italiassa

Aloittaja Esa Aarimaa, 14.01.2012, 03:43:48

« edellinen - seuraava »

Juha Paulavuo

Costa Concordian öljystä kolmannes on saatu pumpattua pois, kertoo aluksen omistaja. Pumppaus päästiin aloittamaan viisi päivää sitten monen viivästyksen jälkeen. Öljy on poistettu neljästä keulatankista. Muissa sitä on edelleen runsaat 1 400 tonnia. Jos sää ja merenkäynti pysyvät suosiollisina, hylky on öljystä tyhjä kolmessa viikossa, arvioi työstä vastaava hollantilainen pelastusyhtiö.

Vasta sen jälkeen päästään kampeamaan itse hylkyä riutalta, jolle se kaatui tammikuun puolivälissä. Alus aiotaan joko kelluttaa pinnalle tai pilkkoa hinattavaksi. Työn lasketaan vievän ainakin seitsemän kuukautta, ehkä jopa kymmenen.

Costa Concordian varustamo ilmoitti perjantaina ryhtyvänsä oikeustoimiin korvaushuijausta yrittänyttä naista vastaan. Nainen väitti saaneensa keskenmenon haverin vuoksi ja vaati miljoonan euron korvausta. Sittemmin ilmeni, ettei nainen ollut edes ollut aluksella. Yhtiö on varoittanut syytteellä myös kaikkia muita huijausta kaavailevia. Pian turman jälkeen sellainen ilmeni myös Unkarissa, kun korvauksia havitellut perhe kertoi uskovansa, että sen jäsen oli ollut liputta Costa Concordialle.

Costa Crociere -varustamoa ja sen yhdysvaltalaista emoyhtiötä Carnivalia odottavat omat syytteet useissa maissa, kun Costa Concordian matkustajat vaativat hyvitystä. Esimerkiksi Floridassa, Carnivalin kotiosavaltiossa, 39 ihmistä hakee korvauksia oli puolen miljardin dollarin edestä.

Costa Crocieren tarjous kullekin vahingoittamattomalle matkustajalle on ollut 11 000 euroa ja turmasta koituneet kulut.

yle

Teijo Niemelä

#151
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kim Helle

Mä kun luulin et äijän hiukset ne vaan tyylikkäästi harmaantuu...
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Janne Koskinen

Onko kukaan miettinyt tulevia turvatoimia? Matkustajia ei oltu perehdytetty turvallisuuskaavioon yms. Tällä saattaa olla vaikutuksia lyhyen liikennealueen ropax-aluksiinkin. Saattaa tulevat turvatoimet tehdä esim. nykymuotoisen Tku-Sto liikenteen mahdottomaksi, jos matkustajat tulee perehdyttää turvallisuussyhteemeihin ennen matkaa??? No, IMO aikanaan säätää ja SOLAS määrää.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

En usko, että matkustajien perehdyttämiseen tulee merkittäviä muutoksia, sillä loppupeleissä Costa Concordian evakuointi onnistui varsin hyvin huolimatta siitä, ettei pakollista pelastautumisharjoitusta oltu vielä ehditty pitää. Olettaisin, että suurimmat muutokset koskevat miehistön toimintaa, joka tässäkin tapauksessa oli onnettomuuden perimmäisenä syynä ja viivästytti evakuointia. Costa Concordia ei myöskään ollut uusi laiva, joten sen ei tarvinnyt täyttää esimerkiksi uusimpia Safe Return to Port -vaatimuksia. Näin ollen onnettomuudesta tuskin seuraa merkittäviä muutoksia uusien alusten rakenteellisiin turvallisuusvaatimuksiin. Vuotovakavuusvaatimuksia voidaan toki kiristää, sillä lopulta matkustajia kuoli lähinnä siksi, että laiva kaatui rantaan ajauduttuaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teijo Niemelä

#155
Osa matkustajista oli jo kaynyt pakollisessa muster drillissa, eli he jotka olivat tulleet alukselle Savonasta. Costa Concordiahan otti ja jatti kuten muutkin alueella toimivat alukset matkustajia lahes jokaisesta kohdesatamasta/ssa. Muistaakseni Civitavecchiasta tuli kyytiin noin 600-700 uutta matkustajaa, joiden harjoituksen piti sitten olla seuraavana paiva Savonasta lahdettaessa. Toisekseen, Costa Concordia oli viela "riittavan uusi" (rakennettu 2006) ollakseen nykyaikainen risteilyalus, ja vielahan yksi sisaralus on valmistumassa eli Costa Fascinosa. Nuo uudet SOLAS-saannokset muistaakseni koskevat niita matkustaja-aluksia joiden koli on laskettu tietyn paivamaaran (2009) jalkeen. Huhupuheen mukaan aikoinaan Royal Caribbeanillakin olisi ollut Turussa koli laskettuna neljannelle Freedom-luokan alukselle, joka olisi toimitettu Alluren jalkeen, mutta yhtio paattikin suunnitella kokonaan uuden prototyypin, eli Sunshine-luokan.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

JayEll

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 19.02.2012, 00:09:35
Huhupuheen mukaan aikoinaan Royal Caribbeanillakin olisi ollut Turussa koli laskettuna neljannelle Freedom-luokan alukselle, joka olisi toimitettu Alluren jalkeen, mutta yhtio paattikin suunnitella kokonaan uuden prototyypin, eli Sunshine-luokan.

Ja kyllä tuo kölilohko telakalta löytyy ihan oikeastikin, vieläkin.. :) Tosiaan ideanahan on se, että voidaan käyttää sen aikaisia sääntöjä, jotka kölin laskun aikana on ollut voimassa.. Eli jos nyt vaikka Tuin jälkeen freedom 4 tulisikin (mitä nyt ei kyllä varmasti tule tapahtumaan), niin voidaan käyttää noita vanhoja sääntöjä, jotka ovat kuitenkin nykyisiin verrattuna vielä jonkinverran helpompia/halvempia toteuttaa..

Jani Nousiainen

Joo sille kölin palalle on nimi ja IMO numerokin :D  Samaten muutamia muita vastaavia on olemassa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Sakari Savinainen

Italialaisristelijästä löytyi lisää ruumiita



Italialaisesta turmaristeilijästä on löydetty lisää ruumiita. Raivaustöistä vastaavat viranomaiset kertovat, että puoliksi upoksissa olevasta aluksesta on löydetty neljä ruumista.

Risteilyalus Costa Concordia ajoi karille tammikuun puolivälissä. Aluksessa oli yli 4200 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Aiemmin kuolonuhrien määräksi on ilmoitettu 32 ja kadonneiden määräksi yksitoista.

Huonot sääolot ovat estäneet kateissa olleiden etsimisen aluksen veden alle jääneistä osista.

Aluksen kapteenia syytetään karilleajosta, sillä hän ohjasi risteilijän liian lähelle rannikkoa.

(STT-AFP-Reuters)

Juha Paulavuo

Italian risteilijäturmasta on aloitettu uusia rikostutkimuksia. Ne koskevat kolmea Costa Concordia -aluksen varustamon edustajaa ja neljää miehistön jäsentä.
Aluksen kapteeni ja perämies ovat olleet epäiltyinä kuolemantuottamuksesta ja karilleajosta jo aiemmin.

iltasanomat

Teijo Niemelä

Kerrottakoon, etta nuo maapuolen johtajat ovat Manfred Ursprunger, Roberto Ferrarini ja Paolo Parodi.

Ursprungerin uraan kuuluu mm. pestit Dubaissa QE2-laivahotelliprojektissa seka hotellitoiminnasta vastaavana johtajana niin Celebrity Cruisesilla kuin Norwegian Cruise Linellakin. Vuonna 2001 han oli Renaissance Cruisesin toimitusjohtajana kun yritys hakeutui konkurssiin.

Vaikka Ursprungerin koulutus liittyykin hotellipuolelle, vastaa han Senior Vice President, Fleet Operations -tittelilla Costan koko meripuolen toiminnasta.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Sakari Savinainen


Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!


Juha Paulavuo

Costa Crociere SpA on saanut kuusi tarjousta Costa Concordian saamikseksi pois karilta. Päätös kuka saa n. vuoden kestävän urakan tehdään viimeistään huhtikuun aikana. Laivasta öljyä poistava Smits on yksi tarjouksen jättäneistä.

maritime bulletin