Turku haluaa risteilijä kaupungiksi

Aloittaja Miran Hamidulla, 17.05.2001, 16:10:25

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Eilisten Turun Sanomien mukaan Turun satama johon tänä kesänä odotetaan 2 risteilijää haluaa tulevaisuudessa enemmän risteilijöitä. Tähtäin tämän suunnitelman toteutumiseen on asetettu vuodelle 2003. Turun ongelmana Helsinkiin verrattuna on kuitenkin se, että luotsausmaksut Turkuun ovat Helsinkiä korkeammat koska luotsattavaa väylää on enemmän Turkuun mentäessä. Turku aikookin neuvotella MKL:n kanssa kyseisestä ongelmasta. Itse en henkilökohtaisesti noihin Turun suunnitelmiin pahemmin usko mutta luulen että joitain pienempiä Hesaan meneviä aluksia voidaan saadaa houkutelluksi Turkuun. Tietääkö kukaan mitkä nuo kaksi Turussa tänä kesänä käyvää risteilijää ovat? Samassa jutussa kerrottiin myös että Turussa haaveillaan myös laivaliikenteestä Puolaan ja Rostockiin, mutta jutusta ei selvinnyt onko kyseessä lasti- vai matkustajaliikenne.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#1
Turun ongelma on mutkainen saaristo, eikä sen satamakaan oikeastaan mikään merisatama ole, Aurajoen voi aivan hyvin tulkita jatkuvan Airistolle asti. Satama on nykyisellään aivan väärässä paikassa, mutta tulevaisuudessahan sitä laajennetaankin Pansioon päin.

Ei joku Renessancen tai taannoisten Delfinien kokoluokkaa oleva risteilijä olisi Turulle olleenkaan paha juttu, senhän voisi jopa ajaa jokea pitkin aina förin vaiheille, edellyttäen tietysti, että joku kelluva kuppila antaa tilaa... ::)

Turun ja Rostockin välisestä RoPaX-haaveesta on puhuttu siitä asti, kun Railshipit muuttivat Pansioon. Eihän niihin taitaisi olla edes hirvittävän vaikeaa rakentaa pienehköä matkustajaosastoakin ja joku FG voisi täydentää kuviota. Turku ja Rostockhan ovat ystävyyskaupunkeja, joten ei pidä ihmetellä miksi Turussa haaveiltiin Superfaseistakin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Aleksi Lindström

Halusin vaan lisätä että Renaissancehan on luopunut niistä 90-metrisistä purtiloistaan ja hommannut niiden tilalle kahdeksan kappaletta 180-metrisiä laivoja, joten en usko että niillä on asiaa mihinkään joelle...

Kenny Leong

#3
Itse arvelisin että monet risteilijät eivät viitsi lähteä sohimaan "puroa" pitkin, joka on kapea ja ahdas sekä juuri nuo luotsausmaksutkin ovat korkeampii Hesaan verrattuna niin kuin ex.avaruusasema Mir ilmoitti ;)
Kaupunkina Turkuhan olisi hieno risteijöille ja matkustajatkin varmaankin pitäisivät Turusta ja sen saaristosta.

P.S. Eikös aikanaan Delfin Cruisesin Delfin Clipperin(ja Caravelle) laituripaikka ollutkin ihan Aurajoen suulla melko lähellä Suomen Joutsenta? Muistelisin näin --->ne botskit kun olivatkin sen verran pieniä.

Mikko-Oskari Koski

#4
Delfin Clipper esiteltiin yleisölle siinä surullisenkuuluisassa laiturissa suunnilleen nyk.panimoravintola Hermanin kohdalla, mihin Aallotar-Bore II aikanaan paloi ja missä niin Bore III, Birger Jarl/Bore Nord kuin Boreakin odottivat uusille omistajilleen lähtöä, viimemainittu melkein kolme vuotta yhteen menoon.
Sensijaan Delfinien terminaali oli väliaikainen parakki, joka oli pystytetty Siljan 3-laiturin viereen warranttimakasiinin eli nyk.Vikingin terminaalin ja vanhan tullipaviljongin väliin. Delfinin liikenteen takia 3-laiturin putkista purettiin laivaansyöttösillat.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#5
Noista Aurajoelle tunkevista pikkuristeilijöistä tuli mieleen, että Turun satama aikoo ilmeisesti pitää yllä kauhun tasapainoa yllä meidän laivafriikkien keskuudessa. Sillä nyt kun Sigyniä vuosikausia uhannut tuhoutumisvaara pahana jäätalvena on ohi uuden jäätymistä estävän telakan vuoksi niin sitten uhaksi tulee jotain risteilijöitä, jotka saattavat torpedoita upean Sigynin tuhansiksi puukappaleiksi. ;D Nojoo leikki leikkinä.

Tuo Translubecahan harjoitti jonkin aikaa matkustajaliikennettä Turusta Travemündeen ja Lyypekkiin, mutta toiminta ei varmaankaan kannattanut kun se lopetettiin vai kuinka asia oli? Mitä väylää muuten nuo Turusta Saksaan/muualle Etelä-Itämerelle menevät laivat yleensä käyttää kun ne purjehtivat "Parainen-Nauvo-Korppoo linjan" ohi? Käyttääkö ne sitä väylää joka kulkee Lillmälön ja Prostvikin välissä vai sitä joka kulkee Retaisin ja Pärnäsin välissä? Näin nimittäin kerran m/s Prostvikin(joka nimestään huolimatta kulkee Retais-Pärnäs väliä ;) ) kannelta jonkun Railshipin menevän Retaisin ja Pärnäsin välisen salmen eteläosassa ja ihmettelin miksi se ei mennyt Lillmälön ja Protvikin välistä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#6
Toinen noista tänä (2001) kesän risteilijöistä on ainakin Sea Cloud II jonka pitäisi tulla Turkuun 3.8. ::)

laivat

> Itse arvelisin että monet risteilijät eivät viitsi lähteä sohimaan "puroa" pitkin ...

Toisaalta, käyväthän risteilijät myös Tukholmassa. Tosin Tukholma onkin hieman eritasoa oleva kaupunki, kuin Turku.

laivat

#8
> Tuo Translubecahan harjoitti jonkin aikaa matkustajaliikennettä Turusta Travemündeen ja Lyypekkiin ...

Tullessani Ahvenmaalta Silja Europalla 1997, näin kun Transeuropa tuli vastaan. Tietääkö kukaan millä reitillä Transeuropa tuolloin oli?

Miran Hamidulla

#9
Olet varmastikin nähnyt Turku-Lyypekki/Travemünde reittiä silloin kulkeneen TransLUBECAn etkä TransEUROPAa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#10
Kyllä kyseessä oli Transeuropa.

Heikki Helen

#11
Täällä niinku puhutaan Transeuropasta ja Translubecasta. Muistakaas, että tämä on risteilijät-osasto.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#12
No on täällä monessa muussakin threadissa juttu rönsyillyt yli aiheen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#13
Tän päivän Turun Sanomien mukaan tuo toinen risteilijä oli eilen Turussa vieraillut yksityisomistuksessa oleva risteilijä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

tiskaaja

#14
arvoisat hesalaiset "asiantuntijat"!!!!

muistakaa et vaik meil turkulaisil onkin kenties joku "puro" ni meilläpäs onkin maailman kaunein saaristo jota teil hesalaisil ei paljoo ole.

sitä paitsi, Turkuun tuleva luotsattava väylä on pituudeltaan n.50merimailia, eli oman kortensa kekoon kantaa myös kalliit luotsaus maksut.

Ja asiasta toiseen, viikkarin vanha terminaali turun satamast purettiin koska kuulemma siihen laituriin saadaan osoitettua mahdollinen risteily alus. pitäs kuulemma tulla oikeen terminaalikin, mut se et koska se tulee ni sitä ei tiedetä.