Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat

Aloittaja Juha Pitkänen, 01.10.2010, 22:02:18

« edellinen - seuraava »

Erkki Tirkkonen

Lauritsalassa on yksi Yrjö, Joutsenosta Hagmannin laivaston edustaja. Lieneekö tuo numero342. Pituutta noin 12m. Siinä oli Burmaister jonka nykyinen omistaja romutti ja vaihtoi "kevyemmän" dieselin tilalle. Nimeä en uskalla maita ettei mene huhupuheiden osatolle nämä jutut.

Jouni Hämäläinen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 20.10.2010, 22:31:04
Lauritsalassa on yksi Yrjö, Joutsenosta Hagmannin laivaston edustaja. Lieneekö tuo numero342. Pituutta noin 12m. Siinä oli Burmaister jonka nykyinen omistaja romutti ja vaihtoi "kevyemmän" dieselin tilalle. Nimeä en uskalla maita ettei mene huhupuheiden osatolle nämä jutut.
Kyllä sama Yrjö josta mainitsin. Ja tarina jatkuu "henkilö halusi kun avaimesta kääntää niin lähdetään eikä halunnut 10 min odotella!
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Jouni Hämäläinen

Aikaisemmasta listasta puuttuu vielä nykyinen Jermac. Kone vaihtui 90- luvun alussa Cumminsiin. Vanha kone taisi mennä jollekkiin nykyisin "isolle" hinaaja varustamolle?
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Erkki Tirkkonen

#33
Lähtiköhän 10 minutissa. Rituaali oli seuraavanlainen. Konemestari keitti ensin aamupuuron ja kahvit. Tankkasi niillä itsensä. Siirtyi konehuoneeseen ensin tupakin poltettuaan kannella. Käynnisti kammesta vääntäen 6 hv. dieselin joka alkoi pyörittämään 110 voltin tasavirtaa tuottavaa "sähkölaitosta". Seuraavaksi käyntiin sähkömoottori joka pyöritti kompressoria joka kehitti 27 bar.in ilmanpaineen
jolla tankattiin ilmapullot. Aikaa kului jonkin verran riippuen mikä oli pullojen lähtöpaine. Sitten kone paaksaten merkit kohilleen. Ilma ja polttoainehanat auki ja "ryskis ryskis" sekuntaattori seis. Taisi mennä jopa puolituntia.

Heikki Imeläinen

Niin, ja B&W se on Tikassakin. Tosin 70 luvulta että ei enää tarvirtse paaksailla.

Jouni Hämäläinen

Pitää vähän Erkin tarinaa kommentoida. Ei kompuraa pyörittänyt 110 sähkömoottori vaan samaisesta apukoneesta hihnanvälityksellä.
Ja lisätään vielä B&W koneita, Kaukaan Ilo 343-F N:o 4271. Kemi oy Kemi IX nykyinen Armas 343-F N:o 5365 ja on edelleen käytössä.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pasi Veikkolainen

 LAINAUS JOUNI HÄMÄLÄINEN:
"Ja lisätään vielä B&W koneita, Kaukaan Ilo 343-F N:o 4271."

Onko tietoa milloin Iloon (Nykyisin Viljo) on vaihdettu 11 L Scania, joka siinä nykyisin on. Ilo entinen "Saimaan Kanavan Höyryhinauveneyhtiön 17" on tietojen mukaan ensimmäisiä Kaukaan dieselöityjä hinaajia yhdessä "1:"n eli nykysen Yrjön kanssa.

Jari Laukkanen

Yksi Burmaisterin koneista on Jakokosken museokanavalla. Kyltissä kylläkin lukee virheelliseti että se on Kulhon entinen kone. Kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin Axelin entinen Burmaister. Kulhossa oli nimittäin 2 sylinterinen Burmaister ja museolla oleva on kolme sylinterinen.

Axelista ja Aimosta Burmaisterit ovat poistuneet 1970 luvun puolivälissä.

Tällähetkellä Aimossa on Caterpillar 3406 B moottori vuosimallia 1989

Axelissa on Scania DSI 11  40   Variant M 20 S  Vuosimalli taitaa olla 1990


Jouni Hämäläinen

Lainaus käyttäjältä: Jari Laukkanen - 21.10.2010, 16:43:07
Yksi Burmaisterin koneista on Jakokosken museokanavalla. Kyltissä kylläkin lukee virheelliseti että se on Kulhon entinen kone. Kyseessä on kuitenkin mitä ilmeisemmin Axelin entinen Burmaister. Kulhossa oli nimittäin 2 sylinterinen Burmaister ja museolla oleva on kolme sylinterinen
Kulhossa oli kaksipyttyinen 342-F N.o 5247. Jos joku käy Jakokoskella ja ottaisi moottorin numeron selviäisi sekin.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Erkki Tirkkonen

Kyllä hyvin huomaa että syksy sää on ajanut miehet konehuoneista "tuvan puolelle". No ei se mitään. Hyvä näin. Tässä  mennään taas "rimaa hipoen" yllä olevan otsikon hengessä, pitäiskö kohta vaihtaa uusi aihe esim. Wanhat laivamasiinat tai jotain sinne päin.
Se Yrjö jonka käynnistysrituaalin kerroin oli Hagmannin kalustoa, ainakin viimeisinä ammattiliikenne kesinään.  Sen verran vielä palaan aiheeseen että siinä Yrjössä joka nyt on Lauritsalassa oli tosiaan tuo nelivaiheinen käynnistys. Muitakin "variaatioita" on tietysti ollut, kuten jäsen Jouni Puumalasta kommentoi. Kun Burmasteria poistettiin Yrjön konehuoneesta huikkasi nosturimies ikkunasta "joku runkoputtti on vielä kiinni, laiva nousee mukana". Arvaatte kyllä mistä oli kysymys.

Jouni Hämäläinen

Lisätään listaan vielä Rauma-Repolan Sulka 5 342-F N:o 5246. Repola 7 344-VO N:o 5128 poistettu 1973.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pasi Veikkolainen

LAINAUS ERKKI TIRKKONEN "Se Yrjö jonka käynnistysrituaalin kerroin oli Hagmannin kalustoa, ainakin viimeisinä ammattiliikenne kesinään.  Sen verran vielä palaan aiheeseen että siinä Yrjössä joka nyt on Lauritsalassa oli tosiaan tuo nelivaiheinen käynnistys."

Joo kyllä Yrjö viimeisinä työvuosinaan oli Hackmanin laiva- sitä en kiistä. Dieselöinti toteutettiin Kaukaan toimesta. Lainaus Martti Vainion mainiosta kirjasta Hackmanin Laivat: Moottorihinaaja Yrjö
"Aikaisemmin Yksi... Hinausyhtiön purkuvaiheessa 1948 alus joutui Kaukaalle, joka dieselöi aluksen ja antoi sille uuden nimen Yrjö. Se siirrettiin Haminaan hoitamaan Hackman - Kaukas - laivausyhtiön kuljetuksia. 1950 luvun alkuvuosina Kaukas myi Yrjön Hackmanille, joka siirsi sen takaisin Saimaalle." Hackmanin lipun alla Yrjö toimi vuoteen 1980 jolloin se myytiin yksityiselle.

M/S Rutolan sisällä jytkyttää 50 L kolmisylinterinen  Burmeister & Wain Alpha kuten keskustelussa on aiemmin jo kerrottukin.

Terveisin Pasi

Jouni Hämäläinen

#42
Lainaus Pasi Veikkolaisen tekstistä:
"Aikaisemmin Yksi... Hinausyhtiön purkuvaiheessa 1948 alus joutui Kaukaalle, joka dieselöi aluksen ja antoi sille uuden nimen Yrjö. Se siirrettiin Haminaan hoitamaan Hackman - Kaukas - laivausyhtiön kuljetuksia. 1950 luvun alkuvuosina Kaukas myi Yrjön Hackmanille, joka siirsi sen takaisin Saimaalle." Hackmanin lipun alla Yrjö toimi vuoteen 1980 jolloin se myytiin yksityiselle.

B&W:t uittokalusteen moottorilistassa marraskuu 1964 asti Yrjön omistajaksi merkitty Kaukas/Hacman. Tuntuu vähän oudolta tai on mahdollista, Kaukas v. 1948 osti ja dieselöi ja möi sitten Hcmannille. Oliko kuitenkin 60- luvun alussa milloin Yrjö olisi siirtynyt Hacmannille?
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pasi Veikkolainen

Morjensta!
Varma en ole kun en itse ole paikalla noihin aikoihin ollut. Vainion Masan kirjan mukaan kaupat Kaukaan ja hackmanin välillä on tehty 1954. Dieselöinti 1949.

Erkki Tirkkonen

#44
Vielä on yksi laiva mainitsematta jossa on viime aikoina paljon "palstatilaa" saanut "Burmaisteri". Sehän on tämä ent. KEMI 6 nykyinen EMI 6 jota kunnostetaan kuntoon parempaan Leppävirralla. Nähdään liikenteessä mahdollisesti jo kesällä 2011. Koneesta on savut otettu ja nyt keskitytään "prykän" ja konehuoneen välisten yhteyksien kuntoon saantiin. Nyt konekäskyt toimivat kännykän avulla. Muutakin "pientä viimeistelyä" tuntuu vielä olevan, kertoi puuhakas uusi omistaja.

Myös Vehmersalmen Lapinsalmessa on ms Paavo jossa on Burmaisteri. Muutakin erikoista nähtävää Paavosta löytyy. Suuntaa pidetään peräsimellä jossa on kolme levyperäsintä vierekkäin. Minkähänlainen lienee vivusto siellä konehuoneen puolella.
Paavo on siirtynyt "eläkkeelle" 1983 Rauma-Repola oy:ltä, nimi oli silloin Repola 2 ja aiemmin Jorma